Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ovládání parních lokomotiv
#1
Hezký den, tak jsem si myslel, že mám řízení parních mašinek zmáklé a opak je asi pravdou. Big Grin V aktivitě, kterou teď dělám jsem použil Albatros a za něj 10 rychlíkáčů a když jedu ze Zábřehu na Moravě směr Č. třebová, tak v kopcích dosáhnu rychlosti 40 - 50 km/h. Tak by mě zajímalo, jestli jsem fíra naprd, nebo jestli to je v pořádku. Big Grin Big Grin Ono je fakt, že se moc v řízení parních strojů nevyznám. Když jedu s Albikem 100km/h, tak mám řadič na 36% a páru 71% +-, ale v kopcích mi výkon rapidně klesá. Jak teda používat řadič + pára správně (dle reálu)? Big Grin
Předem díky Dan. Big Grin

7.3.2008 Edit by Edie: Přesunuto z vlákna Modely parních lokomotiv ČSD v sekci Modely pro MSTS.
Reply
#2
Dan J. Wrote:... použil Albatros a za něj 10 rychlíkáčů a když jedu ze Zábřehu na Moravě směr Č. třebová, tak v kopcích dosáhnu rychlosti 40 - 50 km/h. ...

Výkon albatrosu 498.0 byl cca 1300 kW a normovaná zátěž byla 600 tun. Pro srovnání výkony jedničkového albatrosu (tedy podstatně výkonnější a modernější lokomotivy !) - řada 498.1 uvezla na rovině vlak o stejné hmotnosti rychlostí 116 km/h a stejný vlak na stoupání 14 promile rychlostí 30 km/h .
Reply
#3
Také záleží jestli vozy jsou 2 nápravové (typ S) nebo 4 nápravové s podvozky (typ R).

Zátěžové tabulky pro řadu 498.0 mám uvedenou zde. Tak se můžeš podívat jaký jsi šofér.

PS: Uvítal bych pokud by někdo poskytl žátěžové tabulky pro řadu 556.0.
Info: fotka = obrázek pořízený fotoaparátem a popř. upravený v počítači; screen = obrázek pořízený sejmutím obrazovky počítače
Reply
#4
Chlapi díky za odpověď. Tak jsem zjistil, že nejsem zas až tak neschopný fíra jak jsem si myslel. Big Grin Díky za tabulku. Hodně pomohla o představách co a jak.
S pozdravem Dan. Big Grin
Reply
#5
Ja sa priznám narovinu že o riadení pár až tak veľa neviem, kuriča používam automat. O regulátore dedukujem že to je niečo ako kontrolér, reverz je reverz a brdzdiče sú OK ale techniku jazdy s rôznymi záťažami moc nezvládam, vedela by sem nejaká dobrá duša hodiť krátky návod na riadenie parnej lokomotívy ? Vopred vďaka.

p.s.:Na Jiříkovej dvojkoľajke to ide s rýchlikmi vedenymi albíkmi v pohode ale keď som dorobil Vysočinu_1960, kde je dosť sklonov tak mi Kremák pri určitej záťaži "grgal naftalín".Ani litevke s 10 rýchlikovými vozmi sa moc nechcelo chodiť 110 km/h...
ČME3 forever !!!

Reply
#6
Dan J. Wrote:Hezký den, tak jsem si myslel, že mám řízení parních mašinek zmáklé a opak je asi pravdou. Big Grin V aktivitě, kterou teď dělám jsem použil Albatros a za něj 10 rychlíkáčů a když jedu ze Zábřehu na Moravě směr Č. třebová, tak v kopcích dosáhnu rychlosti 40 - 50 km/h. Tak by mě zajímalo, jestli jsem fíra naprd, nebo jestli to je v pořádku. Big Grin Big Grin Ono je fakt, že se moc v řízení parních strojů nevyznám. Když jedu s Albikem 100km/h, tak mám řadič na 36% a páru 71% +-, ale v kopcích mi výkon rapidně klesá. Jak teda používat řadič + pára správně (dle reálu)? Big Grin
Předem díky Dan. Big Grin

Ahoj,tak mě to nedalo,postavil sem si con.498.022+10xB a vyrazil sem ze Zábřeha ku České Třebové.Cesta byla v poho,rychlost se držela v rozmezí 80-90km/h,akorát ve stoupání před Rudolticema 76km/h.Tak bych řekl,že bys měl ty páry eště trochu pilovat,jinak musím konstatovat,498.022 léce jako čert.... smilie
Reply
#7
Já tedy nevím, ale jak si všichni myslí, že páry byly kdo ví jací tahouni, to vůbec není pravda.
I takové 556ky měly co dělat s těžkými náklady. U dnešních 32 ložených falls na trati z Ústí nad Labem do Lysé by si páry ani neškrtly. Šlěchtičny svého času sotva vytáhly osmivozový rychlík z Brna do Třebové. O trati na H. Brod ani nemluvím, ta už snad byla projektovaná na el. loko, protože ty sklony jsou příšerné.
Je potřeba se smířit s tím, že před 80ti lety se na dráze jezdilo maximálně stovkou a se zátěží, která se zdaleka nemůže srovnávat s dnešní. Uhlí se rovněž nevozilo, povrchvé doly a "kráječe" krajiny neexistovaly, elektráren bylo minimum. Stačí se podívat do historických jízdních řádů, o kolik byly jízdní doby delší např. proti roku 1980.
Ještě si vzpomínám na jeden citát z jakého si filmu z počátku 50. let: ,, Jestli nebude pršet, tak budeme v Třebové včas".
To také svedčí o adhezních vlastnostech parních lokomotiv.
Reply
#8
duuso Wrote:Ja sa priznám narovinu že o riadení pár až tak veľa neviem, kuriča používam automat. O regulátore dedukujem že to je niečo ako kontrolér, reverz je reverz a brdzdiče sú OK ale techniku jazdy s rôznymi záťažami moc nezvládam, vedela by sem nejaká dobrá duša hodiť krátky návod na riadenie parnej lokomotívy ? Vopred vďaka.
Velmi, velmi přibližně ... Když jsi přirovnal regulátor ke kontroleru, tak ten rozvod/reverz si můžeš přirovnat k šuntování.
Čím menší procento ( vystavení ), tím víc to táhne, ale až od určité rychlosti. Jinak se tím vlastně mění "předstih" jako u auta - čím větší otáčky, tím větší předstih potřebuješ.
U páry jdou ty čísla ale opačně, protože pracovní píst je v protiběhu šoupátek ( nebo spíše jsou šoupátka v protiběhu pracovního pístu ).
Z místa se tedy rozjíždíš na maximální úhel vystavení rozvodu a s narůstající rychlostí pak vystavení musíš zmenšovat.
Reply
#9
bob57_cz Wrote:Z místa se tedy rozjíždíš na maximální úhel vystavení rozvodu a s narůstající rychlostí pak vystavení musíš zmenšovat.
Toto bol asi môj problém.
ČME3 forever !!!

Reply
#10
Hezký den, takže jestli to chápu nsprávně, tak u par bych se měl rozjíždět s regulátorem na max, a postupně ubírat, ale na kolik % mám mít puštěnou páru? U Papouška, když jsem dal regulátor naplno a páru naplno, tak jsem šel do prokluzu (kola se zběsile točí a já stojím skoro na místě). U Albíka se rozjíždím tak, že mám zavřené odvodňovací ventily "C", na ně už v aktivitě nesahám, protože jinak následuje pád MSTS. Regulátor mám na 36% páru na 100% (u Papouška podobně +-). Táhnu za sebou vozy 5x ČSD Ba 1957, APV Wrb, ČSD ABa 1957, 2x ČSD Aa 1958 a pošťák ČSD Da Ep.II. Rozjedu se úplně v pohodě, jedu 100 km/h, víc stějně kvůli pošťáku nemohu, ale právě za tím Zábřehem mě to shodilo na 40km/h a když jsem zvednul regulátor, tak mě to nachvíli vytáhlo na 55km/h a zase jsem šel dolů s výkonem.
S pozdravem Dan.
Reply
#11
Dan J. Wrote:Hezký den, takže jestli to chápu nsprávně, tak u par bych se měl rozjíždět s regulátorem na max, a postupně ubírat, ale na kolik % mám mít puštěnou páru? U Papouška, když jsem dal regulátor naplno a páru naplno, tak jsem šel do prokluzu (kola se zběsile točí a já stojím skoro na místě). U Albíka se rozjíždím tak, že mám zavřené odvodňovací ventily "C", na ně už v aktivitě nesahám, protože jinak následuje pád MSTS. Regulátor mám na 36% páru na 100% (u Papouška podobně +-). Táhnu za sebou vozy 5x ČSD Ba 1957, APV Wrb, ČSD ABa 1957, 2x ČSD Aa 1958 a pošťák ČSD Da Ep.II. Rozjedu se úplně v pohodě, jedu 100 km/h, víc stějně kvůli pošťáku nemohu, ale právě za tím Zábřehem mě to shodilo na 40km/h a když jsem zvednul regulátor, tak mě to nachvíli vytáhlo na 55km/h a zase jsem šel dolů s výkonem.
S pozdravem Dan.

Paru na 100%? Co to znamena? Je to revers? To je vlastne doba plneni valce parou. Rozjezd by mel byt: Revers na max, regulator natrhnout (v MSTS asi ne :-)) a postupne pridavat, ne hned naplno. Se zvysujici se rychlosti stahovat revers. Ze mate revers nastaveny moc poznate podle manometru tlaku v kotli. Bude poskakovat. To znamena, ze plneni valce parou je tak dlouhe, ze pist uz se vraci, a foukne paru zpatky.

(Upozornuju, ze jsem amater, takze poupraveni bude mozna na miste smilie smilie )
Reply
#12
Tím jsem myslel klavesa "W" až na 36% a klavesa "D" na 100%, ale jak tak zjišťuji, mám se hodně co učit. Big Grin Big Grin Dan
Reply
#13
Já jsem s párama také poměrně dlouho bojoval.
Podle příruček pro strojvedoucí, by měl být při rozjezdu rozvod vystaven naplno a postupně přidávat plnění. Při prokluzu kol (při rozjezdu!) ubrat plnění a potom zase pomalu otevírat regulátor až do úplného otevření. Potom má fíra snižovat rozvod až do dosažení potřebné rychlosti. Zásada je jezdit pokud možno s plně otevřeným regulátorem a regulovat rychlost rozvodem, pouze pokud je rozvod na 20%, potom regulovat rychlost přivíráním regulátoru. Taktéž prokluz kol za jízdy by se měl řešit snížením rozvodu. Odvodňovací ventily válců by se měly na chvíli otevřít po rozjezdu aby se z válců odstranila zkondenzovaná voda. Tolik stručně teorie.
V MSTS velmi záleží na vyladění stroje. Nicméně mám vyzkoušeno, že nejsvižnější rozjezd dosáhnu při nastavení rozvodu cca 50%. Jinak když si nastavím rozvod naplno a naplno otevřu regulátor, nemůžu se divit, že "brousím" na místě! Je to PÁRA a tak k její obsluze je třeba tak jako ve skutečnosti získat určitý cit. Prostě zkoušet, zkoušet, zkoušet. A sledovat manometr tlaku páry ve válcích - jakmile začne ručička lítat - ubrat!

Vrbame, zátěžové tabulky pro štokra ti pošlu. Mám Doplněk z r. 1961, takže není problém i pro další páry. Jen trochu času na skenování, zítra to snad zvládnu.
Reply
#14
Tomik Wrote:Já jsem s párama také poměrně dlouho bojoval.
Podle příruček pro strojvedoucí, by měl být při rozjezdu rozvod vystaven naplno a postupně přidávat plnění. Při prokluzu kol (při rozjezdu!) ubrat plnění a potom zase pomalu otevírat regulátor až do úplného otevření. Potom má fíra snižovat rozvod až do dosažení potřebné rychlosti. Zásada je jezdit pokud možno s plně otevřeným regulátorem a regulovat rychlost rozvodem, pouze pokud je rozvod na 20%, potom regulovat rychlost přivíráním regulátoru. Taktéž prokluz kol za jízdy by se měl řešit snížením rozvodu. Odvodňovací ventily válců by se měly na chvíli otevřít po rozjezdu aby se z válců odstranila zkondenzovaná voda. Tolik stručně teorie.
V MSTS velmi záleží na vyladění stroje. Nicméně mám vyzkoušeno, že nejsvižnější rozjezd dosáhnu při nastavení rozvodu cca 50%. Jinak když si nastavím rozvod naplno a naplno otevřu regulátor, nemůžu se divit, že "brousím" na místě! Je to PÁRA a tak k její obsluze je třeba tak jako ve skutečnosti získat určitý cit. Prostě zkoušet, zkoušet, zkoušet. A sledovat manometr tlaku páry ve válcích - jakmile začne ručička lítat - ubrat!
Takže dám W na 50% a D na 100% a pak snižuji? Pochopil jsem to dobře?
Nikdy není tak zle, aby nemohlo být hůř.
Reply
#15
duuso Wrote:......p.s.:Na Jiříkovej dvojkoľajke to ide s rýchlikmi vedenymi albíkmi v pohode ale keď som dorobil Vysočinu_1960, kde je dosť sklonov tak mi Kremák pri určitej záťaži "grgal naftalín".Ani litevke s 10 rýchlikovými vozmi sa moc nechcelo chodiť 110 km/h...
Ve Dvoukolejce jsou stoupání většinou menší než 10 promile a jediný delší stoupák s 10 promile je v lese před Aramovem.
Reply
#16
Zdravím! Chci se zeptat jestli tady umí někdo jezdit s lokomotivami od Pikka bez automatického topiče. Já když ho vypnu tak než se vůbec stačím rozjet tak mi praskne přetlakový ventil a nebo když na chviličku otevřu dvířka od kotle tak mám hned oheň v kabině...
Reply
#17
Bez automatického topiče jezdí zsr, který pro parní lokomotivy sestavuje .engy a lokomotivy testuje. Já jezdím s aut. topičem, ve skutečnosti totiž topič vpodstatě dělal to, co dělá v simulátoru. (a ani v simulátoru nemusíme oproti skutečnosti házet lopatou nebo pohrabáčem rozbíjet spečené kusy uhlí na roštu :wink: ) Při rozjezdu na chvíli otevřu odvodňovací ventily (pravda, s posledním binem to někdy spadne :? ), rozjíždím se takto - "W" (revers - vystavení rozvodu) na 100%, "D" (plnění) pomalu přidávám a přitom pomalu snižuji "W" (revers). Jízda pak při "W" na cca 20-30% a plnění na 85% maximálně (záleží na sklonových poměrech atd.) Do stoupání přidávám nejdříve plnění (D) a pak zvětšuji revers - vystavení rozvodu (W). Je zapotřebí sledovat ručičky manometrů, jak v kotli, tak ve válcích, už to tu bylo zmíněno. Pokud nepoužiji automatického topiče, musím přikládat do topeniště za jízdy, nebo během stání pustit dmychavku (blower - "syčák") abych dodal topeništi potřebný tah (za jízdy vyvozovaný tahem v dýmnici) Je to hodně o cviku a o zkoušení. A nezapomeňte, každá lokomotiva je opravdu jiná, už to není všechno "Scotsman" Smile
Reply
#18
Také jezdím s automatickým topičem, ale zasahovat můžeš i tam, pokud třeba vidím, že mě čeká kopec a topič se fláká tak tam přiložím za něj.

Podle ZSR jsou defaultní páry v MSTS hodně předimenzované a neodpovídají reálu, ale zase dosahují lepší hratelnosti.

Jinak co se týče tahounů, tak páry byly tahouni, stačí se jen podívat od jaké doby jezdily, od 1/2 18.století až do 70. až 80.let 20.století. Kam se hrabou diesly.
Info: fotka = obrázek pořízený fotoaparátem a popř. upravený v počítači; screen = obrázek pořízený sejmutím obrazovky počítače
Reply
#19
Abych všem trochu zkrátil čekání na release štokra (který se již mimochodem podrobil drobným předělávkám v PIlow Inc.) začínám připravovat balíček se 414.2. Uvidíme podle času, jak brzo se zařadí mezi downloady na známé stránce. Spolu s Vrbamem pro vás už teď připravujeme asi deset (možná i více, to bude balík!) variant štokra, samozřejmě samá zajímavá zbarvení z různých dep. Těšte se smilie
Reply
#20
Pani, ak sa nebudete hnevat, pridam zopar svojich postrehov. Jazdievam vylucne s vypnutym automatickym kuricom, a to z toho dovodu, ze mam vypozorovanu jednu velmi nepeknu anomaliu.Dari sa mu udrziavat stabilne tlak na maxime bez aktivacie poistnych ventilov, pricom pomer medzi vyrabanou a spotrebovanou parou je niekedy aj 10:1 v prospech vyrabanej pary... Co je teda uplne mimo real. A dalsia vec - pri vlastnom kureni je spotreba vody a uhlia vzdy nizsia, ako pri automatickom kuricovi... a neviem, ci ste si vsimli, ale aj ked on vehementne zahadze kotol, tak teplota v kurenisku je stale indikovana ako 1000 (podla farby v cabview), co je uz uplne proti fyzike. Skratka automaticky kuric mi pride tak trosku autopilotom v parnej lokomotive, ktory vsak nerobi veci presne podla realu. Sad Sad Avsak... ti,ktori vyrabaju engy mi mozno budu vediet povedat, ci sa mylim alebo nie... pretoze ked si sam kurim, tak dosahujem praveze vykonov, ktore su velmi podobne zatazovym tabulkam, ako su zverejnene tu na fore, pricom pri automatickom kuricovi a obozretnej jazde vydolujem z tych lokomotiv nemozne...
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)