Tak to zkusíme spolu.
Parametry vozu ZSSK Bdteer:
Hmotnost prázdného vozu: 41 t
Hmotnost obsazeného vozu: 46 t
Brzdící váha P: 44 t
Brzdící váha R: 60 t
Počet sedadel: 87
kotoučové brzdy na podvozcích GP200
Nejdříve je potřeba se rozhodnout, zda vůz nastavovat jako zcela obsazený (použije se 46 t) nebo obsazený částečně (použije se 41 t plus dopočtená hmotnost obsazení). Já obvykle volím kompromis a svoje osobní, motorové vozy a el. jednotky obsazuji ze ⅔ sedícími pasažéry. Používám průměrnou hmotnost pasažéra 75 kg (necestují jen pořízkové jako jsem já, ale i štíhlé dámy a děcka).
87 x 75 = 6525 kg což ⅔ v tunách dělá cca. 4,3 t. Připočtu-li hmotnost prázdného vozu, budu nadále počítat s celkovou hmotností 45,3 t.
Protože má vůz kotoučové brzdy, použiji jako koef. tření první hodnotu z parametru ORTSBrakeShoeFriction 0,42 (viz. návod a popis pod vzorcem)
K výběru brzdící váhy asi tolik: Open Rails neumí brzdit dvoustupňově jak by brzdící režim R vyžadoval. Možná někdy do budoucna by to šlo ošetřit nějakým scriptem (ačkoliv tohle není u kot. brzd zrovna potřebné). Z toho důvodu nastavuji veškerá vozidla na brzdící režim P. Uznávám, že to není úplně tip-top, ale vozidla jsou alespoň vzájemně brzdově kompatibilní a laik nemusí přemýšlet u sestavování consistu. Na okraj jen poznamenávám, že u nákladu mám úspěšně odzkoušen i brzdící režim G (loko a vozy), ale v praxi z výše uvedených důvodů to nepoužívám. Zkoumám teď použití EP brzdy pro rychlíkové vozy, lokomotivy a ucelené jednotky. Takže dále v režimu P, což je brzdící váha 44 t.
Vzorec pro výpočet MaxBrakeForce dle manuálu:
MaxBrakeForce = hmotnost x (brzdící váha/hmotnost) x koef.tření x 9,806652 (kN)
MaxBrakeForce = 45,3 x (44/45,3) x 0,42 x 9,806652 = 181,2 kN
Výpočet je tedy dobře.
Názor na chabé obrzdění těžko komentovat. Má-li obsazený vůz kolem 45 t, brzdící váhu P 44t a R 60t a kotoučové brzdy, nepřijde mě to zrovna jako slabé obrzdění. A úplně nejjistější (a také objektivní) je sestavit vlak, spočítat jeho celková brzdící procenta, rozjet na 120, 100, 90 a 80 km/h, zabrzdit a zkoumat zda se podle nomogramu ČSN 280101 nebo UIC 544.1 vejde do předepsaných zábrzdných drah.
Do smyku lze dostat snadno, v brzdových válcích je při zpomalování poměrně vysoký tlak i v nižších rychlostech a na kotouče je tak vyvíjená velká brzdná síla nepřetržitě. Ve skutečnosti bude vůz brzděn EP brzdou, které navíc pomůže elektronika protismyku. S EP teprve experimentuji a protismyk Open Rails zcela jistě neumí.