Ještě k tramvajím T3 - klasickým se zrychlovačem bez reko
Předchozími příspěvky jsem se dostal k odpovědi na starší příspěvek od kolegy " loparyis " z 23.06.2013, který jsem odjevil až dnes.
Jsem v oboru MSTS "Amatér" a "věčný začátečník". Několik let jsem se prokousával laděním engů, potom několik let laděním světel (ta dělám nerad a jen v krajním případě) a teď jsem se začal opatrně věnovat zvukům tramvají.
Pokud engy a cvf mají nějakou mě blízkou logiku, pak definice zvuků je pro mne záhadou. Zkoušel jsem oslovit známého Mistra Zvukaře, leč odpověď byla strohá, leč jasná - nebude se k tomu vracet.
Tak jsem začal experimentovat metodou pokus/omyl zaměňovat různé typy zvuků, abych dosáhnul nějaké mnou požadované změny ve zvucích právě editovaného typu nebo verze tramvaje.
Současně s tím jsem editoval soubor cvf a díky tomu nevím jaký to mělo vliv na chování zvuků (tedy zda-li vůbec nějaký)
Něco se tedy povedlo, něco se nepovedlo a něco asi bude neřešitelné díky možnostem MSTS.
Dotaz kolegy " loparyis"
4) " na klávesu "b" dát ten liberecký různě pípací zvuk výstrahy, který by pípal tak dlouho, jak by se klávesa držela. "
Odpověď:
Zdařila se první část. Zatím však jen na jeden konkrétní časový interval (něco jako měly pražské autobusy DP v letech cca 1974-1985)
Jak to udělat, aby zvuk držel po celoudobu stisku klávesy - zatím jsem neodhalil. Ale hledám řešení dál - u některých zahraničních vozů to fungovalo .... nevím u kterých ....
S tímto dotazem souvisí to co mne u T3 klasik popuzovalo neskutečným způsobem. Bzučák - dveřní výstraha byl na klávesu X tedy na místo pískovače.
Opraveno - B funguje jako dveřní výstraha jak ozvučením tak i správnou pozicí na panelu řidiče
Ten pískovač animovaný - bylo mi ho líto zahodit a tak jsem ho prozatímě šoupnul u klasickcýh T3 na místo kde je v reálu "Průjezd mycí linkou" a u SUček na jedno tlačítko v pravé řadě.
Skutečná páka ovládání pískovače klasické T3 je při daném výřezu panelu řidiče neviditelná .......
5) " aby zvuk stykače, který je ve hře slyšet při nášlapu a po vypnutí jízdy, byl slyšet jen po vypnutí jízdy."
Tak tady se musím jako retro-tramvaják s praxí malinko ohradit. Zvuk toho stykače (Linkový stykač - dále jen LS), který mistr Jacek použil na staré verze T3 není nereálný.
Tento zvuk jsem zažil na vozech T3 dodávaných po roce 1974. Byl velmi výrazný, připomínal cinknutí dvou prázdných lahví od piva, ale časem a provozním opotřebování se zmírňoval a také jsem si na něj my tehdejší tramvajáci zvyknuli.
Na dotaz proč je ten zvuk LS na nových vozech tak výrazně odlišný mi tehdejší pracovníci depa sdělili, že se jedná o dovozový stykač - údajně z maďarska. Takže pro T3 mladší než 1974 a pro T3SU a T3SUCZ mě tetno zvuk osobně vyhovuje-
Vozy vyrobené před rokem 1973 tedy měli zvuk LS výrazně tišší a méně mlaskavý. Ten neexistuje pro potřeby MSTS.
Prozatímně jsem tam strčil něco z ex-západoněmecké tramvaje, ale není to stále to "pravé+ořechové".
2) " obecně ztišit zvuk MG (=>nasávání vzduchu)."
U této položky jsem zkoušel parametr Volume - nastavil jsem je pro různé vozy jinak, ale ten rozdíl není nijak dramatický. Ale je možná chyba mého nedokonalého PC - nevím
Pokud se týká opravdu starších vozů řady T1, T2, T3 které jsem měl tu čest řídit - zde platilo, že čím více provozně ošoupaný vůz tím byl hlučnější. Díky netěsnostem v nasávacích a rozvodných kanálech, netěsnostem které vznikaly za provozu neustálým namáháním karoserie byl zvuk MG velmi hlasitý. Jedenácti hodinová služba na takovém voze byla velmi nepříjemná. Jedině velký počet cestujících ve voze byl schopen vytvořit zvukový filtr pro řidiče + pozdější uzavíratelné kabiny ......
1) " Nešly by zvuky zrychlovačové T3 upravit tak, aby se za 1. dala tramvaj stiskem "p" vypnout a zapnout, bez stažení pantografu. "
Tak toto nevím. Klasické tramvaje mají Vypínač řízení, který spouští agregáty vozu včteně MG (motorgenerátor) MSTS nic takového nemá.
Je to tedy šumlováno funkcí "Pantograf". Dalo by se tedy definovat v modelu ( soubor *.s) že pantograf bude trvale nahoře. To by řešením bylo, protože situací kdy v reálném provozu stahujete u tramvaje pantograf je strašně málo a s tak malým výskytem, že by to v prostředí MSTS vyhovovalo.
Má to ale jeden háček. Při pouhém stažení sběrače (bez vypnutí řízení) zhasne doutnavka, ale kontrolky na panelu svítí dál. Kdežto pro funkci vypínače řízení by to mělo být naopak. Tedy doutnavka svítí, kontrolky zhasnou (všechny).
Něco by v tomto oboru asi šlo udělat, ale bude to dost složitý zásah jak do sms tak do cvf. Něco podobného totiž má ruská loko ČS-2. Je to tam něco jako (asi!) přídavný ventilátor - ovládá se to klávesou V a má to zvukový efekt i efekt v displejích CABu..
Zde tuším problém ten, zda-li v definici zvuků bude možnost stanovit kombinaci více podmínek:
Zvuk MG
běží - pokud je zapnuto řízení + pantograf na troleji
neběží - pokud je vypnuto řízení + pantohraf dole.
neběží - pokud je vypnuto řízení + pantograf na troleji
neběží - pokud je zapnuto řízení + pantograf dole
3) " při rozjezdu a brzdě přidat ten "vrčící zvuk" z KT4 "
Neumím odpovědět - musím se podívat do zvuků tohoto modelu a otestovat ho
6) přidat nějaký zvuk při jízdě na volnoběh, např. nějaké bouchání, či klapání... (které je pro meziměstskou trať typické) "
Nevím, ale neměl by tento problém vyřešit vhodný zvuk tratě ?
Takže takhle to stále ještě provizorně funguje na mojích oblíbených T3 a T3SU (klasik !) z vynikající skvělé autorské dílny mistra Pikku !