Sací brzda - ano či ne ?

Sací brzda - je potřebná ?

  • Ano, je to užitečné a využil bych ji

    Hlasů: 14 70.0%
  • Ne, zbytečně to komplikuje trainset

    Hlasů: 6 30.0%

  • Hlasovalo členů
    20

jm252485

Začátečník
#1
Při tvorbě mého modelu ČSD 414.0 (býv kkStB 73) jsem se dostal do určitého dilematu. Tento stroj prošel postupným vývojem - nejprve, ještě za Rakouska, byl vybaven sací brzdou, potom po jistou dobu měl brzdy obě a nakonec skončil jenom s brzdou tlakovou. Při tvrobě se objevil problém, jakouže brzdou tedy stroj vybavit. S tlakovou to samozřejmě není problém - to má dnes každý vagon (a dokonce i ty, které by ji mít možná neměly), zato se sací je to složitější. MSTS neumí obsloužit obě brzdy na jednom vozidle, takže je nutné se rozhodovat (to není problém - mám dva engy a mohu si je přepínat podle potřeby). Otázka - a to je to, proč tady toto téma otvírám - zda má cenu vůbec tvořit stroj se sací brzdou, protože dobře naladěný eng dneska tady není a je třeba ho vytvořit (stejně jako modely tvořit např. jen s jednou hadicí apod.) . Vagónů je skutečně jen pár, lokomotiv také a tak je otázka, zda je žádoucí držet se historické věrohodnosti a vyvíjet sací brzdu anebo na to rezignovat.
Proto tady vyvolávám jakousi "anketu", abych zjistil zájem,protože pokud o celé téma bude mít zájem třeba jen 20 lidí, považoval bych to za plýtvání časem i energií, pokud ale se zjistí, že byt byl zájem výrazně větší a to i mezi tvůrci aktivt a dalšími modeláři, pak do toho pojďme.
Takže - co vy na to ?
 

Pikku

Vlakvedoucí
#2
Za sebe musím jednoznačně říci, že moje nové modely spadající do období 1900-1920 rozhodně ssací brzdu mají. :D Myslím si, že je to všechno záležitost dostatku modelů, a vzhledem k velikosti chystané serie (která čítá tři parní lokomotivy a cca dvacet vagonů různých typů - ty osobní ve spolupráci s Taxem) Nastává zároveň i otázka, zda tedy nemá smysl třeba Taxovy osobní dvouosáky vyladit na několik období podle použité brzdy a s tím spojit i úpravy textur, aby nápisy seděly do toho kterého období. Pokud bude více lokomotiv i vozů se ssací brzdou, problém při sestavování consistů nebude tak strašný, jak v ActivityEditoru, tak v ConBuilderu lze použitý typ brzdy snadno rozpoznat.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#3
jm a nějaký číslo: Podívej, spojovat heligon s vozy Y napadne jenom děti nebo začátečníky. Máme simulátor, čili simulujeme a je nutné při tvorbě aktivit dodržet reálná řazení souprav tehdejší doby. Z toho plyne že musíme použít i odpovídající vozy a lokomotivy. Pakliže se tenkrát používala sací brzda, rozhodně bych ji použil i v MSTS.
Jen tak mimo mísu: pozná "strojvedoucí" v MSTS že brzdí sací, nebo tlakovou brzdou?
 

jm252485

Začátečník
#4
Čouda napsal:
jm a nějaký číslo: Podívej, spojovat heligon s vozy Y napadne jenom děti nebo začátečníky. Máme simulátor, čili simulujeme a je nutné při tvorbě aktivit dodržet reálná řazení souprav tehdejší doby. Z toho plyne že musíme použít i odpovídající vozy a lokomotivy. Pakliže se tenkrát používala sací brzda, rozhodně bych ji použil i v MSTS.
Jen tak mimo mísu: pozná "strojvedoucí" v MSTS že brzdí sací, nebo tlakovou brzdou?
Doporučuji přečíst http://www.uktrainsim.com/index2.php?form_reader=steamvacuum
 
#5
Jenomže všichni neumíme anglicky, takže jsem si moc nepočetl.
Já si pamatuji jako malé dítě, v časopise Železničář byl takový test pro železniční nadšence.
A jedna z otázek byla, jaká se používá u ČSD brzda.
A. sací.
B .samočinná tlaková.
B bylo správně. Takže na to o čem píšete také koukám, o čem je vlastně řeč. Uměl by s tím vůbec někdo brzdit ?

Takže můj názor je ten, pokud chcete simulovat taková vozidla, musel by se obdobím, kdy se takto brzdilo někdo zabývat i ve stavbě tratí. Ale možná by vyhovovala St.Anton - Insbruck v defaultu MSTS. Ta je z období Franz Jozefa.
Ale pro sběratele a fajnšmekry to je určitě chuťovka.
 

Pikku

Vlakvedoucí
#6
Zbyněk Šemora napsal:
...

Takže můj názor je ten, pokud chcete simulovat taková vozidla, musel by se obdobím, kdy se takto brzdilo někdo zabývat i ve stavbě tratí. Ale možná by vyhovovala St.Anton - Insbruck v defaultu MSTS. Ta je z období Franz Jozefa....
Ssací brzda se na lokomotivách ČSD udržela poměrně dlouho. Resp. na lokomotivách ČSD z bývalého území Rakouska, zatímco část lokomotiv jezdící na Slovensku, dříve v Horních Uhrách, měla pokrokovější brzdy tlakové. Ono Maďaři byli vcelku na špici konstrukčních řešení parních lokomotiv. Hlavně jde o to, mít k sobě co spřahovat. I proto vznikl náš společný projekt s Taxem.
 

Howky

Signalista
#7
No jestli se nepletu , tak sací brzda byla (je) používana i na úzkorozchodných vozidlech.Takže si myslím že by se mohla použít.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
#8
Howky napsal:
No jestli se nepletu , tak sací brzda byla (je) používana i na úzkorozchodných vozidlech.Takže si myslím že by se mohla použít.
Např. Lokomotivy BB-1000 mají kombinovanou tlakově-vakuovou brzdu. Loko byla bržděna tlakově a vozy vakuově.
 
Nahoře