Ako na markery - ex. 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Tax napsal:
...
Ak budeš na slezine dobrý, tak ti ujko Martens ukáže ako na to, pokiaľ si nezabudne vziať notebook. V tom mojom je dodnes Win XP, pretože do takého starého železa Win 7 dávať nebudem.
Já mám také na notebooku XP a doma Sedmičky mi šlapou jak hodiny. Spíš na slezině se pokusím nějakého modernějšího stavitele tratí poptat, jak vykolíkovat trať. Díval jsem se, že jak Olomouc, tak Rohatec jsem plus minus na souřadnicích a že bych si udělal nějakou šablonu, abych měl nějaké orientační body a strefoval bych se možná na méně pokusů. Ale jeden kostlivec přece jen vyleze ze skříně. Tenkrát před deseti lety jsem Brno - Břeclav postavil v jedné rovině a díky tomu jsem v Rohatci o 30 metrů výš, než mám Olomouc a jak se dívám na profil trati, tak to má být naopak z Olomouce převážně z kopce. :D Ale naštěstí tam jsou klesání nula nula nic, to se dá ignorovat a z půl promile stoupání se udělá 2,5 a třeba to vyjde. :D Od té doby co jezdím pravidelně vrzat do Ostravy, tak mne tento úsek propojit láká. Jenomže v Přerově to nejde utnout, to je potřeba alespoň do Hranic, aby se vše vyjezdilo.... :D .....a když já jezdím do Ostravy přes Vyškov...... :D . Ale výhra bude, když se tohle podaří konečně propojit a pak se uvidí.
 

Tax

Moderátor
Správce
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Zbyněk Šemora napsal:
... Spíš na slezině se pokusím nějakého modernějšího stavitele tratí poptat, jak vykolíkovat trať. ...

Tak toto mi v Olešnej ukázal Regedit77, čéče, poviem Ti, že je to super vec. Problém je v tom, že dnes už neviem ako to robil. Opakovanie je matka múdrosti, tak si to snáď na jar pod jeho odborným dohľadom zopakujem. :D
 

alcapone

Pomocník strojvedoucího
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Zbyňku, dohledej Mikuldu na kolíky, já jsem to dlouho nedělal a budu tam bez notebooku.
 

vechtr

Skladník
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Myslíte tohle: http://forum.msts.cz/subdom/forum/index.php?threads/941&pid=86717#pid86717 ?
 
Naposled editoval moderátor:

Miky945

Hradlař
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

vechtr napsal:
Myslíte tohle: http://forum.msts.cz/subdom/forum/index.php?threads/941&pid=86717#pid86717 ?
Jo to je ono.
Používáme to už od začátku stavby a dá se stím namarkrovat úplně všechno.
Mirek
 
Naposled editoval moderátor:

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

alcapone napsal:
Zbyňku, dohledej Mikuldu na kolíky, já jsem to dlouho nedělal a budu tam bez notebooku.

Miky945 napsal:
vechtr napsal:
Myslíte tohle: http://forum.msts.cz/subdom/forum/index.php?threads/941&pid=86717#pid86717 ?
Jo to je ono.
Používáme to už od začátku stavby a dá se stím namarkrovat úplně všechno.
Mirek

Má to háček, musíte jet pořád podle GPS. Ten kdo nejede podle GPS, ale podle tabulek, tak je ...
 
Naposled editoval moderátor:

Tom Kanka

Průvodčí
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Miky945 napsal:
Já v tom žádný problém nevidím a je to dost přesný. ...

Ahoj Miky, jo, je to přesný ve vztahu mapa, vygenerovaný terén a souřadnice. Ale Vrbam myslel spíš to, že když stavíš podle souřadnic, nebudou ti sedět přesné poloměry oblouků ani délky jednotlivých úseků podle traťové dokumentace.
 

Miky945

Hradlař
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Tom Kanka napsal:
Ahoj Miky, jo, je to přesný ve vztahu mapa, vygenerovaný terén a souřadnice. Ale Vrbam myslel spíš to, že když stavíš podle souřadnic, nebudou ti sedět přesné poloměry oblouků ani délky jednotlivých úseků podle traťové dokumentace.
Chápu, ale já i když používám tsection.dat z BP ,tak oblouky pokud v tomto tsection.dat nejsou, tak i když se to mnoho lidem nelíbí, dělám v dynamikách a tím pádem přesně. A ještě jsem neměl se žádnou dynamikou problém, jak někdo tvrdí, že problémy s nima jsou.Je to věc názoru.
Mirek
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Tom Kanka napsal:
Ahoj Miky, jo, je to přesný ve vztahu mapa, vygenerovaný terén a souřadnice. Ale Vrbam myslel spíš to, že když stavíš podle souřadnic, nebudou ti sedět přesné poloměry oblouků ani délky jednotlivých úseků podle traťové dokumentace.

Zdravím,
úsek Ostrava-Svinov - Opava východ v 310-tce se stavěl systémem "vygenerovaný terén + markery + traťová dokumentace" a trefit se s přesností +/- 200 metrů na těch cca.28 km jakžtakž dalo. Byla tam ale jedna obrovská výhoda - stavitel znal štreku a její okolí jako své boty, takže přesně věděl kde a jak se trať přimyká ke svahu, kde je blíže či dále od řeky Opavy atd. Jisté je, že při použití všech uvedených způsobů stavby nebude trať v MSTS nikdy sedět na mimilimetr přesně dle reálu.:oops:

David
 
Naposled editoval moderátor:

OndraJ

Skladník
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

David Hájek napsal:
Zdravím,
úsek Ostrava-Svinov - Opava východ v 310-tce se stavěl systémem "vygenerovaný terén + markery + traťová dokumentace" a trefit se s přesností +/- 200 metrů na těch cca.28 km jakžtakž dalo. Byla tam ale jedna obrovská výhoda - stavitel znal štreku a její okolí jako své boty, takže přesně věděl kde a jak se trať přimyká ke svahu, kde je blíže či dále od řeky Opavy atd. Jisté je, že při použití všech uvedených způsobů stavby nebude trať v MSTS nikdy sedět na mimilimetr přesně dle reálu.:oops:

David

Já jsem "svůj" díl trati 310 stavěl v podstatě stejně. Tzn. vše je kompromisem mezi umístěním trati vůči terénu, stavu dle dokumentace a GPS poloh. Mně osobně se osvědčilo dávat markery vždy (a na širé trati v podstatě jen tam) na začátky a konce oblouků (celkem přesně jsem si je snažil "odměřit" v mapě pomocí pravítka přiloženého k monitoru :) ), a mezi markery jsem pak přizpůsoboval trať tak, aby se blížila délkami přímých úseků a poloměry oblouků traťovým datům. Stejně tak sklony jsou kompromisem mezi vedením terénem a reálnými daty, ale obvykle bylo možné se vejít do zaokrouhlení na +-1,5%o, tedy jednoho kroku v editoru. Jednu velkou výhodu jsem pak poznal u Uničova - trať od Olomouce i Hanušovic se prakticky na první pokus potkala skoro na milimetr přesně :) Jelikož jsem generoval terén a "markeroval" trať také už v úseku z Jeseníku do Hanušovic, mám už v tom snad nějakou praxi :rolleyes: a pokud jsem mezitím vše nezapomněl :oops: , můžu na slezině něco ukázat. Ale na plátně raději asi ne :)
 
Naposled editoval moderátor:

Tom Kanka

Průvodčí
RE: 9. setkání příznivců MSTS, Praha

Miky945 napsal:
.... dělám v dynamikách a tím pádem přesně. A ještě jsem neměl se žádnou dynamikou problém, jak někdo tvrdí, že problémy s nima jsou.Je to věc názoru.
Mirek
Já nemyslím narovnat kolej podle mapy. Myslím to, že v reálu je oblouk o poloměru 175m, a podle markerů a mapy vychází 160m, stanice je mezi krajními výhybkami dlouhá 326m, podle mapy 291m, apod. Samozřejmě musíš dělat v dynamikách.
Ty problémy s dynamikou jsou při přechodu ze základního kolejiva na XTracks, jinak minimálně, ale ze setrvačnosti se prostě DK bere jako nebezpečná záležitost.
 

Miky945

Hradlař
Něco k tr.markerúm a dynamikám

Tom Kanka napsal:
... ale ze setrvačnosti se prostě DK bere jako nebezpečná záležitost.
Dynamika má ještě jednu výhodu. Dá se podnáspovat,podezdít buď kamenem a nebo betonem,udělat na ní ozubnice :),mostovky a pod,
Já jsem si udělal veškeré plynulé jedno a dvoukolejné dily a v podstatě i silnice.
Mít tyto zkušenosti a znalosti co mám dnes,byl bych někde uplně jinde.
Už jen kvůli čtyřem úplně zbytečným obnovám databáze,což obnášelo odinstalaci a novou instalaci veškerých návěstidel. :eek:
Proto jsem radil 854 k stavbě 047,aby si dobře rozmyslel v čem to bude stavět.
Pro info co se dá udělat s dynamiky,

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://www.q3.cz/images/59Brno_Malomerice_7_tn.jpg[/URL]

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://www.q3.cz/images/34DirtRoad1LT_tn.jpg[/URL]

Mirek
 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Mě se nejedná o to, že budu přesně kopírovat vykolíkovanou trasu, protože vím, že ta bude o nějaký kilometr kratší. Ale když budu pokládat koleje, abych si držel určitý odstup od vykolíkovaného a držel se správného směru. Stavba by měla jít relativně rychle, protože koleje jsou téměř v rovině a největší "hory" u Moravské Nové Vsi už mám za sebou. Mikky, ty máš dynamickou i polní cestu ? Tak to já se za těch deset let toho opravdu málo naučil :D
 

Tom Kanka

Průvodčí
David Hájek napsal:
.... úsek Ostrava-Svinov - Opava východ v 310-tce se stavěl systémem "vygenerovaný terén + markery + traťová dokumentace" a trefit se s přesností +/- 200 metrů na těch cca.28 km jakžtakž dalo. ...

Ahoj Davide,
ale ano, na těch +/- 200m se trefíš, protože podle souřadnic Ti to vyjde. Ale s traťovou dokumentací už ne. Protože se mi to nezdálo, tak jsem jen tak pro zajímavost zkouknul úsek Děhylov - Háj ve Slezsku, a i když ti to sedí s markery rozdíly jsou markantní: Vzdálenost mezi krajními výhybkami stanic v reálu 6053m / v MSTS 6259m. Oblouky vycházejí 940/1000, 900/1000, 600/750 a jednou dokonce 563/750. A Háj ve Slezku je v MSTS téměř o 160m delší! A to jde o relativně rovný a krátký úsek - v případě nějakého třeba 20 km úseku s ostrými protilehlými oblouky můžeš na dokumentaci rovnou zapomenout! To prostě vzájemně sedět nemůže, to by se v MSTS muselo stavět na kouli. Když si vezmeš souřadnice jednotlivých rohů čtverce v MSTS a necháš si je vygenerovat v mapě, tak totiž zjistíš, že to žádný čtverec není! ;)

Miky945 napsal:
... Dá se podnáspovat,podezdít buď kamenem a nebo betonem,udělat na ní ozubnice :),mostovky a pod, ....
... přídržná kolejnice, přejezd, tunelová roura, ale i rampa, nástupiště. Ale hlavně - jakoukoli texturu na koleje, takže v případě XTracks lze stavět na základu a není třeba žádné rozšíření (ani ÚZK). Mimochodem, někdo tady kdysi tvrdil, že se nedá použít DK na úzkokolejce. Dá! Dá se udělat i splítka. Popelové jámy bych dneska také dělal jako DK. Dokonce bych si troufal tvrdit, že se DK dá použít i na výrobu libovolně dlouhých zdí, plotů, apod. a to během pár vteřin!:)


Ještě k dynamické koleji:
zatím zhruba 90 km trati vyjma výhybek a tunelů postavené jen na DK:

ab6b1cfd065bbfda1d0364575deabbb0.jpg

Je jich tam (zatím) přesně 4166 a jediný problém s nimi je jen ten, že než mi Dyntrack trať načte, stihnu si udělat kafe, dát cigárko a dojít ke kotli. :p
 
Naposled editoval moderátor:

regedit77

Pokladník
Ako na markery

Já se přiznám, DigiPoint nepoužívám již 2 roky po tom co jsem objevil kouzlo Google Earth (což jsem vysvětloval Taxovi ). Má to relativně jednu přednostní výhodu a to, že ti ona vytyčená trasa zůstane. a nemusíš jí v případě potřeby kolíkovat znovu. Navíc body se dají posouvat

Zkusím to jednoduše popsat a Taxovi oprášit paměť:

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://www.q3.cz/images/39GE_Vran_Poh_1_tn.jpg[/URL]

1. v GE si kliknout na záložku přidat cestu
Naskočí označovací nástroj, kterým děláte jednotlivé body - markery.
Mapu posouvat šipkami nebo kolečkem oddálit či přiblížit.
2. Až bude potřebný úsek namarkrován napsat název pro přehlednost a 3. uložit
Vypadá to takto:

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://www.q3.cz/images/30GE_Vran_Poh_tn.jpg[/URL]

Pak na levé liště najedeme na potřebnou trasu dáme uložit jako .KML čímž vznikne obdoba dat z DigiPoint, kde nás zajímají jen souřadnicová data, (ostatní smažeme)

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://www.q3.cz/images/37kml_vp_1_tn.jpg[/URL]

která otevřeme v pozn. bloku a jednoduchým nástrojem nahradit, nahradíme asi takto:

16.6027395097856,48.96697953370369,0
za: Marker ( (mezera)16.
16.6027395097856,48.96697953370369,0
za: (mezera)48.
16.6027395097856,48.96697953370369,0
za (mezera)2(mezera)2 ).

Ve finále vypadá zápis takto:

Marker ( 16.6027395097856 48.96697953370369 2 2 )

mezi jednotlivímy markery jsou mezery, lze dopsat při nahrazování.
Na vrch dokopírujeme ono: SIMISA@@@@@@@@@@JINX0T0t______
uložíme shodně s názvem tratě jako .mkr a spustíme editor.
Tento způsob bohužel vyžaduje trochu cviku s markrováním napoprvé sem taky zuřil, ale jak se to člověk naučí je to brnkačka.

A jak píše Tom vyprofilovat lze úplně cokoliv náspy, mosty, dráty, opěrné zdi, kulisy jak v trs tomu říkají "tažené objekty". Jen si k tomu vytvořit potřebný profil do Dyntrack a nadefinovat texturu.

S Dynamikou "může" být kříž to je pravda, ale raději jedna dynamika než 8 0_3 za sebou :D. A při opravách databáze jsem viděl i horší. :D

P.S. Tome k tomu načítání jednoduchá rada zazálohuj si World a všechno vymaž a nech si tam jenom 1 -2 čtverce pak to po převedení vrať zpět mimo těch dvou. Je to piplačka, ale je to rychlejší. Já jednou u 340-tky málem vykouřil půl krabičky než se to načetlo. :D:D:D
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Já zírám co vše kouzlíte. Ale Tom Kanka jen potvrzuje, co si o generování terénu myslím už dávno. Proto nechápu, jak kdysi jeden stavitel tratí pro RW na jejich fóru si pochvaloval, jak se mu celá trať z Prahy do Berouna tvoří sama a automaticky (respektive mi tak okomentoval mé stavění téhož úseku v MSTS na You Tube) a jak mu vše sedí i podle dokumentace. Tomu stále nevěřím.
Ale jinak je zajímavé, že na trati 310 vše mají podle GPS souřadnic delší. Mě naopak všude v počátcích vznikly zkrácené úseky. Sice mé souřadnice byly podle mapy v MSTS, ale v počátcích stavění, kdy nebyly žádné podklady, tak jsem jim věřit musel. Do doby, než jsem začal přesně vyměřovat kilometrovníky.
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Tom Kanka napsal:
Ahoj Davide,
ale ano, na těch +/- 200m se trefíš, protože podle souřadnic Ti to vyjde. Ale s traťovou dokumentací už ne. Protože se mi to nezdálo, tak jsem jen tak pro zajímavost zkouknul úsek Děhylov - Háj ve Slezsku, a i když ti to sedí s markery rozdíly jsou markantní: Vzdálenost mezi krajními výhybkami stanic v reálu 6053m / v MSTS 6259m. Oblouky vycházejí 940/1000, 900/1000, 600/750 a jednou dokonce 563/750. A Háj ve Slezku je v MSTS téměř o 160m delší! A to jde o relativně rovný a krátký úsek - v případě nějakého třeba 20 km úseku s ostrými protilehlými oblouky můžeš na dokumentaci rovnou zapomenout! To prostě vzájemně sedět nemůže, to by se v MSTS muselo stavět na kouli. Když si vezmeš souřadnice jednotlivých rohů čtverce v MSTS a necháš si je vygenerovat v mapě, tak totiž zjistíš, že to žádný čtverec není! ;)

Ahoj Tome,
a to jsi ještě nezjistil/nezveřejnil to nejhorší - trať vede z Opavy do Ostravy stále v rovině.;) Bohužel, jinak to kvůli použitého modelu trolejového drátu, který nelze vhodně podélně naklápět, nešlo.:( Když jsem tedy štreku dotáhl do Ostravy, bylo třeba nasypat hóóódně vysoké náspy. :oops: Nejzřetelnější sklon (klesání) je v reálu hned za Opavou, ale už mezi Komárovem a Ostravou je někde na hodnotách kolem max. pěti promile, takže to není taková hrůza. Horší by to bylo někde na horské trati. Však se už také dost dlouho trápím s trolejí na náspu k mostu u Polanecké spojky. Mrcha drát se pořád nechce "popasovat" do stejného sklonu jako kolej pod ním.
U těch rozdílných poloměrů oblouků je vše způsobeno neexistencí modelů s daným poloměrem a dynamickou kolej jsem nepoužíval z důvodu její nevhodné textury. Bylo potřeba "koridor" a ne "starý beton". Takže i zde platí již zmíněné, v virtuálnu se nikdy přesně nic netrefí.

David
 
Naposled editoval moderátor:

Tom Kanka

Průvodčí
Zbyněk Šemora napsal:
... Ale jinak je zajímavé, že na trati 310 vše mají podle GPS souřadnic delší. Mě naopak všude v počátcích vznikly zkrácené úseky. ...

To mě zaujalo také. Ale jedná se o poměrně krátký úsek, takže se to třeba kompentuje někde jinde.
Také má podle mě vliv, jestli je trať směřovaná "vodorovně" (tedy západ-východ) nebo "svisle" (sever-jih). Když zkoušel tuto cestu a podle rohů čtverců v MSTS "vyřezával" ty kosočtverce z fotomap, spodní a horní strana jakžtakž byla vodorovná, ale boční stěny vycházely šikmo. Po srovnání v grafickém editoru, se tedy sejmutá fotomapa deformuje a logicky dochází ke zkracování/nebo prodlužování vzdáleností. Liší se to podle polohy, takže jinak to může vycházet u Aše, jinak u Košic. Ale to je jen moje teorie, hloub jsem to nezkoumal.
Mě to ve směru sever-jih vycházelo také kratší, a to podstatně více, nějakých 200m na mezistaničním úseku je ještě zlatých! Ale zase je fakt, že už to jsem dělal dynamikou a snaži snažil se poloměry co nejvíc dodržet. Pokud jsou použity větší poloměry oblouků a zůstává zhruba vzdálenost, jsou úhly oblouků menší, takže trať je jakoby více napřímena.
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Ještě jsem zapomněl, samozřejmě bylo při stavbě zapotřebí brát ohled na dokumentaci, markery, ortomapy, videozázamy ze stroje a znalost tratě. Proto bych byl nerad, kdyby byl můj první příspěvek chápán jako vychvalování metody "vygenerovaný terén + markery + traťová dokumentace". Vždy je třeba vše výše uvedené dát dohromady a nějak to "polepit" do výsledku co možná nejblížšímu reálu.;)

David
 
Nahoře