Virtuální železniční dílny - OR nastavení pro modely

alcapone

Pomocník strojvedoucího
#81
Dane, Josef se nebavil o modelu, ale o wagu a jeho naladění pro OR je složitější, než má dřívější úprava, aby to jezdilo aspoň trochu, má oprava snesla složku OR, ale Josefova už ne. Tedy te na tobě zda chceš plné realné chování, nebo jen částečné.
 
#82
Nové nastavení vozů ve virtuálních železničních dílnách:
Do sekce K stažení / Osobní vozy přidáno nastavení dvojice starších vozů Calm na model Jardy Skůry. Jednou jako originální model Calm III. z r. 1936 a podruhé jako povedený Danův skin na provedení Balm. Calm 4-7028 -> Balm 5067 -> 70 54 20-01 013-8. Vozy v této podobě byly používány pro účely vojenských transportů.

T435.0_3xBalm-300x286.jpg
 
#84
Zdravím, vyskúšal som ladenie pre ČD 151, síce túto radu poznám tak maximálne z perónu, ale príde mi, že motormi tečú nereálne vysoké prúdy. Na plný výkon pri 140tke by predpokladám už dávno strelili ochrany (a nie len vtedy). Okrem keď idem výbehom, a zaradím hoc prvý stupeň, kľudne to skončí na 300 ampérov pri vyššej rýchlosti. ZIP tak ako som si ho stiahol zo stránky, som rozbalil, bez hocijakých úprav. Testované na OR NewYear MG rev. 39 z 5.11.2019. Dlžka súpravy bola myslím 10 vozňov. RunActivity 2019-11-10 15-04-00-162.jpg
 
#85
Trvalý výkon lokomotivy této řady je 4000 kW.
Parametry TM:
Typ: AL4741FIt
Trvalý proud 715 A
Hodinový proud 750 A
Rozjezdový proud 1250 A
Svorkové napětí 1500 V
Trvalý výkon jednoho motoru je 1050 kW
Počet: 4ks
Motory jsou ve dvou skupinách (podvozcích) zapojené do série. Regulace je odporová. Při rozjezdu jsou skupiny zapojené v sérii a na sériovém hospodárném stupni (27) dají polovinu tj. 2000kW, po přepojení na sério-paralel potom na sério-paralelním hospodárném stupni (51) dají trvalý celkový výkon 4000 kW při 715 A.

Schránka 01.jpg
Na každém stanovišti dva ampérmetry skupiny jsou 1500 A/10 V 0,5 mA (2 kOhm/1 V), červená ryska 1250 A, žlutá ryska 750 A a zelená ryska 715 A. To jsou ve schématu žlutá pole.

A parametry mého nastavení v engu:
Comment ( "Pohon" )
Type ( Electric )
MaxVelocity ( 160km/h )
WheelRadius ( 0.625m )
Sanding ( 40km/h )
MaxForce ( 210kN )
MaxContinuousForce ( 128kN )
AntiSlip ( 1 )
ORTSWheelSlipCausesThrottleDown ( 1 )
MaxPower ( 4200kW )
MaxCurrent ( 2500A )
NumWheels ( 4 )
ORTSDriveWheelWeight ( 84t )

A teď je jasné, kde soudruzi z NDR udělali chybu. Parametr MaxCurrent reprezentuje celkový produkovaný proud lokomotivou odpovídající parametru MaxPower (4200kW) což je maximální (hodinový) výkon lokomotivy. Tomu odpovídá proud skupiny 750 A a správná hodnota MaxCurrent tedy musí být 1500 A (kopírují ji i proudy ampérmetrů na pultech, je-li správně nastavena i kabina).

Děkuji za upozornění na chybu, jak se mě to povedlo už nezjistím. Technických přehledech lokomotiv, odkud při nastavování čerpám hodnoty parametrů, mám správně 1500A:

Schránka 03.jpg
 
#86
Aha, tak popel jsem si sypal na hlavu zbytečně a už jsem to v minulosti řešil a opravil. Odkazovaná nastavení na vzd-or.cz mají MaxCurrent u řady 151 (1500A) a u 150 (1480A), tedy správně. Blbě to mám já ve vlastním trainsetu. Přišel jsem na to teď, když jsem si balíčky stáhl k opravě a zjistil jsem, že není co opravovat.

Potom tedy nerozumím, proč ti přijde, že motory tečou nereálné proudy. Nadproudová relé mají tyto lokomotivy nastavené na 1250 A (každé). Ty se dají škádlit možná těžkým rozjezdem. Jaké nereálné hodnoty máš na mysli?
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#87
Potom tedy nerozumím, proč ti přijde, že motory tečou nereálné proudy. Nadproudová relé mají tyto lokomotivy nastavené na 1250 A (každé). Ty se dají škádlit možná těžkým rozjezdem. Jaké nereálné hodnoty máš na mysli?
Já vidím na tom obrázku ručičky Ametrů na dorazu za stupnicí 1500A.
Mimochodem jsou (mají být) nastaveny nadproudové ochrany motorových skupin pro seriové spojení 1250A a pro paralelní 1150A. Trvalý proud 715A, hodinový 740A (ne 750A jako u loko 350).
 
#88
@Josef Vogeltanz: Ospravedlňujem sa, moja chyba. Vzal som teraz rovnakú súpravu na test a ampérmetre ukazovali primerané hodnoty. Pri 100ke s 9 vozňami niečo pod 500 A na 27 stupni. Fakt neviem, prečo mi to pri prvej jazde pripadalo také prehnané. Trvalé prúdy teda môžu byť oukej. Svoje znepokojenie som vytiahol hlavne kvôli tomu, že keď napríklad pri rýchlosti 100km/h idem výbehom a potom dám štvrtý stupeň, prúd vyskočí na 400 A. Dejom v motoroch rozumiem, no tie lokomotívy veľmi nepoznám, len asi ma zmiatlo, čo som napísal, keď to porovnám napríklad s 350tkou.

Ani tie rozjazdové prúdy mi veľmi nejdú. Schválne som otvoril video z youtubu kde ide akýsi Rx (tento vlak už podľa radení neexistuje no rýchliky na tej trase majú cca 6 vozňov, tak som to testoval so 6 vozňami) a zatiaľčo v hre mne na štvrtom stupni tečie prúd 900 A, v reálnom videu je na ôsmom stupni niečo nad 500 A. Dokladám foto:
RunActivity 2019-11-12 20-37-01-730.jpg
amér.jpg

Ďalej by som sa chcel spýtať, ako to je so šuntmi ? Viem, na čo to je, no 32-hý (a rovnako aj 56.) stupeň je prakticky v ľubovoľnej rýchlosti na konci rozsahu ampérmetra a podľa toho ako tam vystrelí rozhodne ďaleko nad 1500 A, teda v prípade funkčných ochrán je aspoň v hre totálne nepoužiteľný.

Nechcem silou mocou biť hlavu do múru, že to je zle, nie som fíra, no tie prúdy mi prídu privysoké. Ale ak sa mýlim, tak sa ospravedlňujem.
 
#89
Problém je u nastavení rozsahu stupnic ampérmetrů u .cvf kabiny. Je tam ScaleRange ( 0 800 ) a mělo by být ScaleRange ( 0 1500 ).
Škodovácký prospekt, graf trakční charakteristiky a i web atlasu lokomotiv uvádí shodně k modernizované verzi motorům hodinový proud 750A. Nicméně rozdíl hodinového proudu 10A nehraje v tomto případě roli. Nadproudová dvoukotvová relé jsou podle kusovníku od modernizované 151 skutečně 1250A:
nadproudy.jpg

Myslím si, že skutečnou chybou je chybný rozsah ampérmetrů u nastavení kabiny. Opravím to a balíčky přeuložím.
 
#90
Chybně to měla jen kabina 151. Kabina 150 má ScaleRange ( 0 1500 ), takže OK. Obě nastavení jsou v adresáři CabView u modelu, takže na původním nastavení kabiny v common.cab nezávislé. Tento postup mě naučil Pikku. Potom není problém využívat kabinu pro vícero modelů a modifikací lokomotiv. Děkuji za ten nápad.
 
#92
Tak vám dík oběma. Dobrých kabin je málo, modelů více. Musí se tedy podělit a rozdíly dohnat alespoň individuálním nastavením. To mě připomíná novou možnost OR - používat venkovní průhled (použitelné pro parní a kapotové lokomotivy). Jen si musí dát člověk práci s přesným nasměrováním pohledů. Viditelnost vlastních vnějších částí modelů původnímu nastavení kabiny nic neodpustí. Já neměl tu trpělivost takto dotáhnout do konce kabinu od 730 pro hybrida 718. Proto má zatím kabinu bez koukání na své kapoty.
 
#93
@Josef Vogeltanz:
Ďalej by som sa chcel spýtať, ako to je so šuntmi ? Viem, na čo to je, no 32-hý (a rovnako aj 56.) stupeň je prakticky v ľubovoľnej rýchlosti na konci rozsahu ampérmetra a podľa toho ako tam vystrelí rozhodne ďaleko nad 1500 A, teda v prípade funkčných ochrán je aspoň v hre totálne nepoužiteľný.

Nechcem silou mocou biť hlavu do múru, že to je zle, nie som fíra, no tie prúdy mi prídu privysoké. Ale ak sa mýlim, tak sa ospravedlňujem.
Bohužel OR neumí rozlišovat mezi řazením série a sérioparalelu. Tím pádem to neumí zobrazit pořádně ani animace ampérmetru v kabině. Model trakční charakteristiky se chová jako kdyby řídil odporově jediný trakční motor (resp. nejvěrněji umí simulovat odporovou regulaci sériového ss motoru) . Stěžujou si na to i zahraniční uživatelé OR, protože řazení motorovýchh skupin, odbočkovou regulaci a trakční měniče používají lokomotivy na celém světě. Bohužel programátorské usílí je poslední roky napřené hlavně na vizuální stránku - efekty OR.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#94
Tím pádem to neumí zobrazit pořádně ani animace ampérmetru v kabině.
U Bobiny jsme to v msts řešili "vandrmaskou" s alfou přes jeden Ametr. Na serii byl jeden budík mrtvý překrytým obrázkem, na parádě zmizel obrázek do alfy a objevil se budík pod ním.
Problém ale nastává u 3D kabiny v OR.
 
#96
Jako zásadní vidím naučit elektriky jezdit i jinak než jako tratárky s jedním motorem řízeným reostatem. Jenže nejsem programátor a jako bych slyšel: "to se to kafrá, když tomu prd rozumíš a netušíš co to obnáší .. "
 
#97
Z Virtuálních železničních dílen je do provozu v OR připravená dvojice Sergejů. ČD zastupuje nastavení pro skin 781.462-7 a období ČSD potom nastavení pro skin T679.1262. Vzhledem ke stáří jde o velmi povedené modely i skiny.

T676.1zapadni.jpg
Sergej T679.1262 během testování. Vystřihl si roli vedení "Západního expresu" v zimě z počátku sedmdesátých let. Vytápění souprav mezi Prahou a Plzní zajišťoval trofejní vytápěcí vůz. Tato řada byla totiž používána jako nákladní lokomotiva a neměla tedy vytápěcí kotel PG500. A protože trať 170 mezi Berounem a Plzní nebyla tehdy ještě zadrátovaná, vozil Sergej dlouhou a těžkou soupravu, přičemž vytápění zaobstaral vytápěcí vůz.
 

RicarCZ

Cestující
#98
Zdravím, z nějakého důvodu mě sergej při jízdě do stoupání nechce jít do výkonu. Nevím kde je chyba, nastavení adheze mám dle návodu. Zkoušel jsem několik verzí OR a všude se to chová stejně.
Open Rails 2019-11-28 12-44-07.jpg Open Rails 2019-11-28 12-49-18.jpg
 

Dan J.

Strojvedoucí
#99
Tenhle problém byl i u Čmeláků, dělalo to ladění dle tabulek a nějaké přetížení (tažná síla), jestli si to dobře pamatuju, už nevím a vůbec tomu nerozumím. :) Tehdy pomohla absolutní "antivlaková" finta, dolů z výkonu a našuntovat na plný výkon jedním vrzem. Muselo se tam něco nadhodnotit, jinak se nedalo jezdit.
 
Přiznám se, že nevím. Jediné omezování v nastavení je pouze živák. Sám jsem zkoušel tahat soupravu 25x Falls s uhlím (celekm 1892 t) do stoupání, ale ničeho zvláštního jsem si nevšiml. Souprava sice zpomalí, ale podle zátěžových tabulek této hmotnosti odpovídají třídy sklonu I. (při 65 km/h) až V. (při 20 km/h).
Na obrázcích vidím v HUD rychlost okolo 46 km/h do stoupání 12 ‰ a kontrolér 42% (tj. 7 jízdní st. z 15). Na druhém obrázku je kontrolér sjetý o další dva st. dolů, tj. na 5. st. z 15. Není vidět s jakou zátěží vlak jede, zda klouže atp.
Ještě připomínám, že trvalá rychlost lokomotivy řady 781 je 22 km/h, tj. rychlost při trvalém výkonu okolo 1200kW (a tažné síle 193 kN).

drawing.jpg
 
Nahoře