ještě doplním, resp. cituji z př. D1:
Expresní nákladní vlaky (Nex) jsou mezinárodní nebo vnitrostátní vlaky pro dálkovou
přepravu zboží s minimální stanovenou rychlostí 100 km/h, kterou jsou vzhledem k nasazeným
vozidlům a hmotnosti schopny reálně vyvinout a udržet.
Průběžné nákladní vlaky (Pn) jsou vlaky určené pro přepravu zátěže mezi stanicemi
zpravidla bez manipulace na trase.
Manipulační vlaky (Mn) jsou vlaky určené k rozvozu zátěže do sousedních nebo mezilehlých
stanic, ke svozu zátěže ze sousedních nebo mezilehlých stanic a k provedení dalších manipulací.
Lokomotivní vlaky jsou vlaky sestavené z hnacího vozidla nebo skupiny hnacích vozidel
(činných, pohotových k službě i nečinných) a případně k nim přivěšených přípojných nebo řídících
vozů, jedoucí jako vlak bez přepravy cestujících, nejde-li o soupravový vlak, nebo ze speciálního
hnacího vozidla (vozidel) a případně k nim přivěšených příslušejících vozidel (např. technologická
vozidla), tvořících s ním provozní jednotku.
Vlečkové vlaky jsou vlaky určené pro obsluhu místa na širé trati (vlečky, nákladiště) a
vracející se po provedené obsluze zpět. Vlečkový vlak nesmí být veden mezi dvěma (a více) různými
ŽST. V závislosti na ZDD mohou vlečkové vlaky provádět obsluhu buď s uvolněním traťové
koleje, nebo bez jejího uvolnění. Při uvolnění traťové koleje je jízda vlečkového vlaku ukončena,
návrat zpět se provádí jako nový vlečkový vlak. Při obsluze bez uvolnění traťové koleje je celá jízda
i s návratem považována za jediný vlak. Vlečkové vlaky mohou být určeny i pro jízdu ze stanice na
vlečku, odbočující ze stanice, nebo opačně, pokud je tento způsob obsluhy vlečky stanoven
Smlouvou o styku drah. V takovém případě jejich jízdní řád sestavuje a vydává provozovatel vlečky.
Minimální stanovené rychlosti u jednotlivých druhů vlaků uvedené v tomto článku, nemusí
být v určitém úseku splněny za podmínky, že stanovená rychlost vlaku dosahuje nejvyšší traťové
rychlosti daného úseku.
V odůvodněných případech může provozovatel dráhy stanovit druh vlaku i odlišně.
2211. Služební vlaky (Služ) jsou vlaky zaváděné pro potřeby provozovatele dráhy. Mezi služební
vlaky patří i nutné pomocné vlaky, které se označují zkratkou Pom. Pro služební vlaky platí veškerá
ustanovení tohoto předpisu jako pro vlaky nákladní dopravy, není-li v konkrétních případech
stanoveno jinak.
např. čl.
2214. V případě mimořádností v drážní dopravě (zpoždění vlaků, výluky kolejí, odklony vlaků pro
nesjízdnost úseků tratí, odstranění následků mimořádných událostí apod.) zajišťuje operativní řízení
provozu, aby přednost v jízdě měly vlaky podle pořadí:
a) nutné pomocné vlaky;
b) mimořádné vlaky v obecném zájmu;
c..q) a pak zbytek (např. SC, EC/IC, ...)