Josef Vogeltanz
Pomocník strojvedoucího
Při nastavování elektrických jednotek 452 v Open Rails jsem narazil na jednu nepříjemnost. OR si hlídá u hnacích vozidel místo jejich připojení a podle toho potom zohledňuje, zda se jedná o přípřež nebo postrk. Před časem jsem nastavoval dvoudílnou lokomotivu řady 131 a tam jsem byl příjemně překvapen, že z první lokomotivy lze bez problémů řídit společný výkon i kompresorová soustrojí. Naopak nyní jsem byl zklamán, protože u DJ (dopravní jednotka) 452 nešel řídit kompresor zadního HV. Celý vlak tedy závisel na hlavním vzduchojemu a doplňování z předního HV.
Zkoumáním a kombinacemi jsem zjistil, že OR k tomu přistupuje následovně:
1. Přípřež, kdy jsou spojeny dvě (víc jsem nezkoušel) lokomotivy. Lze z jedné kompletně řídit i druhou. Výkony vč. brzd jsou zdvojeny a dvojice se chová jako jedno HV. Lze se přepínat do druhé lokomotivy kabinou (CTRL+E). Celek se chová jako dvě hnací vozidla spojená vícenásobným řízením. Reálná funkčnost vícenásobného není zkoumána, takže např. zafunguje i "vícenásobné řízení" lokotraktoru a páry.
2. Postrk, kdy je druhá lokomotiva na konci vlaku. Vzadu přivěšenou lokomotivu OR pokládá vždy za nezavěšený postrk ačkoliv jsou spřáhla i hadice propojeny. Z přední lokomotivy lze tedy u postrkové ovládat výkon, ale nic víc. Lze se přepínat do druhé lokomotivy kabinou (CTRL+E). Celek se tedy chová jako nezavěšený postrk, přispívá pouze silou.
Bohužel bod 2 má negativní dopad na všechny jednotky (elektrické i motorové), kdy zadní HV nebo ŘV se chová jako postrk. U ŘV je to celkem jedno, nepodílí se na výkonu a zpravidla nemá ani vlastní kompresorové soustrojí. Při zkoušce soupravy 954+054+854 jsem dokonce zjistil, že OR vozu 954, který nemá ani kompresor ani hlavní vzduchojem, obojí naklonoval. To by ale v provozu opět nevadilo. Sílu poskytuje vozidlo vzadu a vpředu se brzdí jeho naklonovaným kompresorovým soustrojím.
Podstatně hůř jsou na tom jednotky s HV na obou čelech. Výkon je řiditelný a sečten, to je OK. Ale vzduchové hospodářství běží jen na kompresor a hlavní vzduchojem předního vozu. Jak z toho ven? Čelní vůz bude muset foukat za dva. Zdvojnásobit hodnoty parametrů kompresoru a hlavního vzduchojemu oproti realitě. Protože jde převážně o nerozpojitelné jednotky, je to celkem jedno. Výkon se sčítá a je řiditelný a výkon pneumatiky čelního vozu bude makat dvojnásobkem. Ovšem možnost přepínání série/serio-paralelu u 451/452 jako v reálu, je nadále utopií.
Jednotka 452 s nastavením pro OR je k dispozici ve Virtuálních železničních dílnách. Ostatní zmíněné, tj. motoráky 854, ŘV 954, 054, Regionova a Regionova Trio a další budou doplněny postupně.
Zkoumáním a kombinacemi jsem zjistil, že OR k tomu přistupuje následovně:
1. Přípřež, kdy jsou spojeny dvě (víc jsem nezkoušel) lokomotivy. Lze z jedné kompletně řídit i druhou. Výkony vč. brzd jsou zdvojeny a dvojice se chová jako jedno HV. Lze se přepínat do druhé lokomotivy kabinou (CTRL+E). Celek se chová jako dvě hnací vozidla spojená vícenásobným řízením. Reálná funkčnost vícenásobného není zkoumána, takže např. zafunguje i "vícenásobné řízení" lokotraktoru a páry.
2. Postrk, kdy je druhá lokomotiva na konci vlaku. Vzadu přivěšenou lokomotivu OR pokládá vždy za nezavěšený postrk ačkoliv jsou spřáhla i hadice propojeny. Z přední lokomotivy lze tedy u postrkové ovládat výkon, ale nic víc. Lze se přepínat do druhé lokomotivy kabinou (CTRL+E). Celek se tedy chová jako nezavěšený postrk, přispívá pouze silou.
Bohužel bod 2 má negativní dopad na všechny jednotky (elektrické i motorové), kdy zadní HV nebo ŘV se chová jako postrk. U ŘV je to celkem jedno, nepodílí se na výkonu a zpravidla nemá ani vlastní kompresorové soustrojí. Při zkoušce soupravy 954+054+854 jsem dokonce zjistil, že OR vozu 954, který nemá ani kompresor ani hlavní vzduchojem, obojí naklonoval. To by ale v provozu opět nevadilo. Sílu poskytuje vozidlo vzadu a vpředu se brzdí jeho naklonovaným kompresorovým soustrojím.
Podstatně hůř jsou na tom jednotky s HV na obou čelech. Výkon je řiditelný a sečten, to je OK. Ale vzduchové hospodářství běží jen na kompresor a hlavní vzduchojem předního vozu. Jak z toho ven? Čelní vůz bude muset foukat za dva. Zdvojnásobit hodnoty parametrů kompresoru a hlavního vzduchojemu oproti realitě. Protože jde převážně o nerozpojitelné jednotky, je to celkem jedno. Výkon se sčítá a je řiditelný a výkon pneumatiky čelního vozu bude makat dvojnásobkem. Ovšem možnost přepínání série/serio-paralelu u 451/452 jako v reálu, je nadále utopií.
Jednotka 452 s nastavením pro OR je k dispozici ve Virtuálních železničních dílnách. Ostatní zmíněné, tj. motoráky 854, ŘV 954, 054, Regionova a Regionova Trio a další budou doplněny postupně.