Automatická Regulace Rychlosti - ARR pro Open Rails

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Spádu přeci, vždyť to napsal dost srozumitelně. Do kopce ani já nikomu nebo něčemu neholduju, ledaže by byla na hoře fungující hospoda. Do kopce tak maximálně funím.
 

Acatus

Provozní technik
Acatus :
Ono ten Vectron od Talianov mozno nebrzdi preto EDB lebo mu chyba funkcia Blended.
Ci ty si si ju tam doplnil ??
Ahoj, co tomu chybí jsem samozřejmě netušil, ale rád se na to mrknu. Díky za nápovědu.
A nešťoural jsi se pls i jestli nemají ty modely animované DC sběrače?
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ono se o tom italském "OR" engu Vectrona dá mluvit jen s nadsázkou. Z parametrů OR tam není jediný, zápis odpovídá spíše MSTS. Nesedí parametry pro brzdy, rozjezdovou tr. sílu 300kN má jako trvalou, parametry dynamické brzdy jsou úplně mimo (např. max. účinek EDB do 258km/h, brzdný proud 3000A, přičemž max. trakční proud motorové skupiny je tam uváděn 1640A atp. Ten eng. je prostě převzat z MTS aby "tak nějak" jezdil i pod OR. Tím pádem je značně mimo.
 

Jindřich

Pokladník
Open Rails ARR verze 0.5 je tu.
https://drive.google.com/drive/folders/1qHVtQqd1ljP7fyZ5aPj_ArCFFj_xBO0_

Změny jsou popsány v changelogu, vypadá to jako pár prkotin, ale dalo to dost práce. Krom toho jsem v posledních dvou měsících měl trošičku míň času.
Tato verze prozatím úplně obchází engy, které mají definovánu tabulku trakčních sil. K tomu se dostaneme později. Za další, testujte pouze osobáky. Na težší kalibry se dostaneme také později.

Komentáře sem nebo na jima1(dosaďznak)email.cz
 

Považan

Cestující
Mám malú hypotetickú otázku. Všade sa tu píše o 163/2 alebo 363/2. Ale dalo by sa ARR teoreticky v takomto stave použiť aj na radu 380 od Skůry ? Viem, že medzi messerschmittom a esom je dosť veľký rozdiel, ale myslím si, že možno časom by sa časom mohlo ARR "vyvinúť", prípadne prispôsobiť aj pre radu 380 . Inak vyskúšal som ARR na 263 alebo 362 a som milo prekvapený. Klobúk dolu.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Přijde mě, že ustala spolupráce s tlakovou brzdou. Zkoušel jsem novou verzi 0.5 na Regině. Rozjezd, jízda a mírné zpomalení ok, vše ale pouze za pomoci motoru resp. regulace tahu. Ale na spádu je už zcela mimo a tlaková brzda nezabere. Nejdříve jsem uvažoval, že budu muset nasimulovat retardér nějakou virtuální EDB (ostatně i přenos je řešen jako diesel-elektrický, diesel-hydrauliku OR ještě neumí).
Před tím jsem ale na stejnou trať vyjel s osobákem taženým 162kou. U té 100% vím, že si uměla vypomoci tlakovou brzdou. Teď ale zjišťuji, že ve verzi ARR 0.5 tuto schopnost zase nemá. Je tedy možné, že Regína za to nemůže. Nemohu to ani ověřit zpětně, verzi 0.4 jsem smazal. Bylo by možné ji ještě nějak získat pro srovnávací zkoušky?
 

bob57_cz

Učitel češtiny
Možná je problém v ovládání a jeho definicích. x6y mají samostatné ovladače pro J + BSE + EDB, zatímco Regina má kombinovaný ovladač J/BSE.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
To mě napadlo taky a chystal jsem se zkusmo nadefinovat řízení ála 162/163. A ještě před tím jsem zkusmo na tu samou trať vytáhl soupravu se 162. O té jsem věděl, že ARR 0.4 si umí do pneumatiky sáhnout, byť "samokmitající" páka OBE vypadala nepřirozeně. No a právě u toho jsem ve verzi ARR 0.5 zjistil, že už to nefunguje. Srovnávací video neposkytnu, 0.4ku už nemám.
Kromě té kombinované páky jsem chtěl zkusit simulovat i retardér pomocí fiktivní EDB (parametry bych zkusil odvodit z vlastností převodovky Voith, popsaná je slušně). Ta situace s tlakovou brzdou mě však vzala vítr z plachet.
 

lakitouch

Skladník
Na FB sa to už riešilo a
Jindřich
písal,že vid citujem: Jo, loko brzda z nějakého důvodu nejde, makám na tom. Průběžná brzda zatím není vůbec implementována.
A čo som pochopil podla toho čo písal Igor,tak je to práve z dovodu:
Co se týče brzd, tak ano, zásahy ARR do BSE byly zatím vypuštěny z kódu, jelikož v předchozí verzi se to nechovalo dobře, ARR natvrdo ovládala BSE, když byla vs nižší, jak vp, tak stále přehadovala brzdič do švihu, takže v režimu automatu pak nebylo možné brzdit do stanice. Momentálně ARR ovládá jen EDB a rovněž viz výše - pokud nastavím přepínač PT do 12 stupňů, tak reguluje max. možný účinek ve 12 stupních jak pro trakci, tak i pro EDB. Výše to podrobně popisuju, jak by se to dalo upravit, aby šlo chování nadefinovat jako u skutečného esa.
A k tej priamočinnej tá mi tiež zatial nefungovala ani v rezime manuál,ale tiež je to ževraj len nejaký bug a Jindřich pracuje na oprave.
Ved určite sa vyjadrí sám
 
Abych to upřesnil - ve verzi 0.5 je ovládání průběžné brzdy vypuštěno, jelikož ve v0.4 se nechovalo dobře - ARR při nutnosti zásahu přehodila brzdič do "Apply" a držela jej tam, dokud se nedosáhlo žádané decelerace. Takže nepovolila včas a souprava zbytečně přebrzdila, u nákladní soupravy v režimu G, kde brzdy reagují pomalu, už vůbec nestíhala povolit a souprava zastavila. Po dosažení žádaného zpomalení se brzdič místo do "Release" přehazoval do švihu. A jak mne tu kolega výše ocitoval, v režimu A byl brzdič "natvrdo" ovládán ARR a pokud byla skutečná rychlost nižší, jak navolená, ARR přehazoval brzdič do švihu, takže brždění do stanice bylo prakticky nemožné, jedině přepnout řízení do režimu R. Proto je zatím ovládání brzdy vypuštěno a pokud na spádu nestačí EDB, je nutno přibrzdit "ručně".
Dále je tu zatím nedostatek, že v režimu řízení A je přímočinka rovněž natvrdo ovládána ARR a v režimu jízdy P je brzda natlakována na 2atm. (též není zatím vyřešeno - pokud to vůbec je možné - aby se nepohybovala páka brzdiče) a v V, J, S je povolena a není možné ji ovládat ručně. V současné veřejné verzi 0.5 je též chyba, kdy je přímočinka natvrdo blokována a není možné ji ovládat ani v režimu řízení R a též je blokována i u strojů, které blok ORTSCruiseControl() nemají vůbec zapsaný! Ale Jindra už upravil soubor ORTS.simulation.dll, takže jednak v režimu R je možné přímočinku normálně plynule ovládat (v A zatím ne, tam opět záleží na režimech jízdy) a jednak je přidán řádek:

DynamicBrakeMaxForceAtSelectorStep ( 7 )

který udává, na jakém stupni poměrného tahu je k dispozici plná síla EDB. Tedy v uvedeném příkladu chování odpovídá funkci přepínače PT u esa. Je k dispozici 12 stupňů a na sedmém stupni už je plná síla EDB.

Tato úprava knihovny ORTS.simulation.dll zatím !!!není veřejná!!!, vývoj dále probíhá.

K samotnému principu ARR u v0.5:

ARR nebere v potaz trakční křivky, ani trakční tabulku. Funguje tak, že si přečte hodnotu z řádku MaxForce() a tu bere jako 100% tažné síly. Následně náhradním algoritmem tažnou sílu (což je vidět na ampérmetrech) poměrově moduluje dle okamžitého žádaného zrychlení. Je tedy možné ARR naroubovat na kterýkoli stroj, klidně i na páru! Pokud je potřeba kladný tah, ARR hodí kontrolér na +100% a následně moduluje Ft oním "náhradním algoritmem" a data v *.eng, určující fyziku trakce, tak nevyužívá. Z tohoto důvodu bohužel zatím není ARR použitelná pro diesel, jelikož motor by byl stále na plných otáčkách. Je-li potřeba záporný tah, kontrolér se přehodí do nuly a "dynamika" je plynule (což je správně) modulována dle aktuálně potřebného zpomalení, takže dle mých zkoušek to vypadá, že ARR respektuje nastavení EDB a křivky ORTSDynamicBrakeForceCurves().
Zatím je v návrhu přepracování kódu tak, že ARR už nebude modulovat přímo Ft a bude plynule modulovat "procento kontroléru", čímž se dále už klasicky bude řídit jak blok ORTSDieselEngines(), tak následně i ORTSMaxTractiveForceCurves(), popř. ORTSTractionCharacteristics(). Navrhl jsem i doplnění řádků:

MaxPowerIncreaseRate()
MaxPowerDecreaseRate()


Které udávají max. možnou rychlost změny kontroléru v %/s. Zabrání se tak onomu "skákání" kontroléru a pokud ARR bude ovládat přímo kontrolér, ovládání trakce/brzdění bude plynulejší a předvídatelnější. Též bude ARR konečně použitelná pro diesel. U esa mimochodem, když se rajčák přestaví do pozice +, tak PT také narůstá určitým tempem, v pozici ++ je toto tempo rychlejší, ubírání PT funguje stejně. Není možné měnit PT "skokově". Tak uvidíme, jak si s tím Jindra poradí - každopádně záhodno jest vyřešit prvně tyto vlastnosti a teprve následně se zabývat ovládáním průběžné brzdy.

A jak tu zaznělo, tak ano, pro absenci spolupráce ARR s průběžnou brzdou není ARR v0.5 použitelná u strojů, které EDB nemají a u strojů s retardérem skutečně nezbývá, než nadefinovat "fiktivní EDB". Je třeba si uvědomit, že ARR znamená velký zásah do zdrojáku a celý vývoj je ještě v plenkách.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Tak chování u testované 814ky opravdu odpovídá výše popsanému.
Něco jsem si přečetl o vlastnostech převodovky Voith a zkusil nasimulovat její režim retardér jako EDB:

Kód:
Comment ( "Simulace retarderu" )
Comment ( "Hydromechanicka prevodovka Voith Diwa 864.3E" )
DynamicBrakesMaximumForce ( 2kN )               Comment ( "Max. brzdna sila vyvozena prevodovkou dle dokumentace" )
DynamicBrakesResistorCurrentLimit ( 500A  )        Comment ( "Simulace max. proudu odporniku EDB (ekvivalent k realnemu vst. vykonu prevodovky 290kW)" )
DynamicBrakesDelayTimeBeforeEngaging ( 1s )     Comment ( "Zpozdeni nasazeni EDB (diky pritomnosti olejove naplne reguje retarder prakticky okamzite)" )
DynamicBrakesNumberOfControllerNotches ( 0 )      Comment ( "Pocet kroku radice EDB" )
DynamicBrakesMaxAirBrakePressure ( 1.4bar )       Comment ( "Tlak v brzdovem valci, pri kterem EDB vypne" )
DynamicBrakeHasAutoBailOff ( 1 )                  Comment ( "Zajisti pouziti automatickeho odbrzdovace" )
DynamicBrakesMaximumSpeedForFadeOut ( 80km/h )   Comment ( "Rychlost, u ktere ztraci EDB veskery ucinek" )
DynamicBrakesMaximumEffectiveSpeed ( 80km/h )     Comment ( "Rychlost, u ktere konci max ucinek EDB (podle dostupneho grafu, brzdova krivka zustava na max. az do konce) " )
DynamicBrakesCutInSpeed ( 19km/h )                 Comment ( "Rychlost, do ktere nebude mit EDB zadny ucinek" )
DynamicBrakesFadingSpeed ( 30km/h )               Comment ( "Rychlost, u ktere zacina max ucinek EDB (krivka nabiha do maxima v pasmu cca. 10km)" )
DynamicBrakesMinUsableSpeed ( 20km/h )             Comment ( "Rychlost, od ktere zacina EDB pusobit (retarder je funkcni do cca. 20km/h)" )
ORTSDynamicBlendingForceMatch ( 1 )               Comment ( "Parametr pro kombinovany radic s EDB. Snazi se dosahnout stejne sily EDB jako u vzduchovych brzd" )
ORTSDynamicBlendingOverride ( 1 )                 Comment ( "Parametr pro kombinovany radic s EDB. Nadrazuje smisene brzdeni" )
DynamicBrakesEffectAtMaximumFadeOut ( 0 )         Comment ( "Podil maximalniho ucinku, ktery muze mit brzda u DynamicBrakesMaximumSpeedForFadeOut (bez dalsiho vyuziti)" )
DynamicBrakesHigherSpeedCurveExponent ( 1 )       Comment ( "Uprava exponentu krivky na vyssich rychlostech (bez dalsiho vyuziti)" )
DynamicBrakesLowerSpeedCurveExponent ( 1 )        Comment ( "Uprava exponentu krivky na nizsich rychlostech (bez dalsiho vyuziti)" )
DoesBrakeCutPower ( 1 )

Kombinovaný řadič je změněn na Combined_Control( 0 1 0.5 0.75 throttle dynamic ). Tento parametr ale nedovolí víc, než dvě kombinace. Resp. kontrolér plus některou z použitých typů brzd. To není nic proti ničemu, beztak je to přeposlední poloha kontroléru i v reálu. Do sekce ovladačů řízení vložen blok Brake_Dynamic.
Maximum dynamické brzdy ovšem odpovídá jen do výše aktuálně nastaveného PT (CTRL+SHIFT+A/D), v případě potřeby je tedy nutno PT "ručně" navýšit, aby se retardér (alias EDB) využil v celém rozsahu. A to je poměrně často, protože není bůhvíjaký silák . Počáteční testování přesto vypadá nadějně.

Potěšující tedy je, že ARR je použitelné do určité míry i na jinou trakci, než elektrickou.
 
Proč tu EDB - "retardér" definovat tak zbytečně složitě starým způsobem? S možností nadefinovat přímo křivku průběhu síly EDB je potom zápis mnohem jednodušší a kopici řádků jde úplně vypustit.


Takto vypadá zápis EDB pro pomalé eso (363):


Kód:
comment (** EDB **)
    DynamicBrakesMaximumForce        ( 160kN )
    DynamicBrakesResistorCurrentLimit    ( 715 )
    DynamicBrakesDelayTimeBeforeEngaging    ( 0 )
    DynamicBrakesNumberOfControllerNotches    ( 20 )
    DynamicBrakesMaxAirBrakePressure    ( 3.5bar )
    DynamicBrakeHasAutoBailOff        ( 1 )
    ORTSDynamicBlendingForceMatch ( 0 )
        ORTSDynamicBlendingOverride ( 0 )


comment (** krivky prubehu brzdne sily EDB - autor: Igor Hnizdo **)

        ORTSDynamicBrakeForceCurves (

               0.00 (
                    0km/h    0kN
                    120km/h  0kN
               )

               1.00 (
                    0km/h    0kN
                    2km/h    0kN
                    4km/h    3kN
                    5km/h    10kN
                    6km/h    38kN
                    7km/h    40kN
                    10km/h   55kN
                    28km/h   160kN
                    68km/h   160kN
                    70km/h   156kN
                    77km/h   140kN
                    80km/h   136kN
                    90km/h   120kN
                    100km/h  108kN
                    110km/h  98kN
                    120km/h  89kN
               )

        )

A EDB se chová přesně dle křivky - pro zkoušení je třeba mít vypnutou pokročilou adhezi, jinak je síla EDB v diagnostice zobrazena již reálná, tj. snížená o skluz kol (wheel creep).

A takto vypadá EDB pro nákladní reko brejle 753.7:


Kód:
comment (** EDB - nastaveno pro spadovy rezim: Pmax=1460kW, Ik max=500A, Fh max=118kN. Autor: Igor Hnizdo **)
    DynamicBrakesMaximumForce        ( 118kN )
    DynamicBrakesResistorCurrentLimit    ( 500A )
    DynamicBrakesDelayTimeBeforeEngaging    ( 2 )
    DynamicBrakesNumberOfControllerNotches    ( 10 )
    DynamicBrakesMaxAirBrakePressure    ( 3.5bar )
    DynamicBrakeHasAutoBailOff        ( 1 )
    ORTSDynamicBlendingForceMatch ( 0 )
        ORTSDynamicBlendingOverride ( 1 )


comment (** krivky prubehu brzdne sily EDB pro spadovy rezim - autor: Igor Hnizdo **)

        ORTSDynamicBrakeForceCurves (

               0.00 (
                    0km/h    0kN
                    100km/h  0kN
               )

               1.00 (
                    0km/h    0kN
                    10km/h   26kN
                    20km/h   48kN
                    30km/h   73kN
                    40km/h   97kN
                    42km/h   100kN
                    46km/h   110kN
                    49km/h   118kN
                    50km/h   116kN
                    53km/h   110kN
                    58km/h   100kN
                    60km/h   98kN
                    66km/h   90kN
                    68km/h   88kN
                    70km/h   82kN
                    71km/h   80kN
                    74km/h   70kN
                    78km/h   60kN
                    80km/h   57kN
                    85km/h   50kN
                    90km/h   44kN
                    94km/h   40kN
                    100km/h  35kN
               )

        )

A zápis ovládání v bloku EngineControllers() musí vypadat následovně, aby EDB fungovala v deseti stupních:


Kód:
Comment (** EDB **)
            Brake_Dynamic ( 0 1 0.01 0
                     NumNotches ( 10
                          Notch ( 0 0 Dummy )
                          Notch ( 0.01 0 Dummy )
                             Notch ( 0.125 0 Dummy )
                          Notch ( 0.25 0 Dummy )
                          Notch ( 0.325 0 Dummy )
                          Notch ( 0.5 0 Dummy )
                          Notch ( 0.625 0 Dummy )
                          Notch ( 0.75 0 Dummy )
                          Notch ( 0.875 0 Dummy )
                          Notch ( 1 0 Dummy )
            )
        )

Podotýkám, že s testováním a doladěním EDB mně pomáhal reálný fíra, co na 753.7 jezdí.

Možná bych měl o brzdách napsat samostatné vlákno, bo v komunitě bohužel stále panuje kopice polopravd, mýtů a domněnek. Přitom třeba brzdič BS2 už máme vychytaný dle reálných měření.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
"Pomalé" Eso ale nemá proudový limit EDB 750A. Za další, proč by měla EDB vypínat, až když mám tařka plný brzdný účinek tlakové brzdy, tj 3,5bar v brzdovém válci. Má nadefinováno 20 kroků, ale v reálu se neovládá krokově. A nakonec proč experimentovat s brzdnou křivkou, když existuje reálná brzdová charakteristika.

Pokud jde o retardér u 814, brzdovou křivku jsem nenašel vůbec (kromě malého obrázku bez hodnot na osách). Ale parametry převodovky v režimu retardéru již ano. A nevím, zda je možné považovat definice EDB za zastaralé. Bez ní, tj. jen s pouhou křivkou to moc fungovat nebude.
 

Howky

Průvodčí
Venku je nová verze ARR 6.0
Všechno potřebné je popsáno v readme.

Nově:
- opět upravena funkce počítání rychlosti a tahu a to i do spádu
- upraveny křivky tahu nebo brždění EDB v oblasti blížící se nastavené rychlosti dle nastavení v eng
- v režimu V funguje jak EDB tak průběžná, tak přímočinná brzda
- ARR zohledňuje spád trati, pokud je vše ok v engu a správně nastaveno PT, pojede to jak ve stoupání tak ve spádu do 0.5km/h přesně
- přidána klávesnice ARR 10 - 120 kmh

Známé chyby:
- zatím nelze použít ve vlaku, který má více než 1 lokomotivu - pracuje se na tom
- pro diesly velmi omezeně, čti readme


Odkaz:
https://drive.google.com/drive/folders/1qHVtQqd1ljP7fyZ5aPj_ArCFFj_xBO0_?fbclid=IwAR371Wa0a_DsG0lRJJKieYWDq4pnVk0l2XOnsmdp4l0WOfsb2HF_F412uF8
 
Nahoře