ŠKODA 380 na ŽZO Velim

Luky

Posunovač
Pěkné zasněžené odpoledne,

rád bych se zeptal, zda jsou problémy se sběrači v Německu a Rakousku u řady 380 už vyřešeny a jak vše vypadá se schvalováním lokomotiv, popřípadě na čem schválení opět vázne, hlavně v Německu. A můj poslední dotaz směřuje k podvozkům, ještě je to taková hrůza - na podvozky jsem se ptal o dva příspěvky výše, prosím o odpověď. Všem děkuji za odpovědi.
 

Šnek

Vlakvedoucí
Do Rakouska od nového GVD 380 zajíždí pravidelně. Dnes 380-007. Myslím, že jsou schválený asi 4 inventární čísla, někde jsem i četl konkrétní čísla. 380-015 je tam určitě.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Zdá se že je někdo lépe informovaný než já. Obávám se že výše uvedené problémy nelze řešit v "polních" podmínkách ŽZO nebo LD a já několik posledních měsíců na halách žádnou loko neviděl. Až teď dorazila "déjedničková" stodevítka, která tam je za zcela jiným účelem. Pokud jde o smetáky, k těm měli výhrady pouze Poláci (vadil materiál kartáčů na jejich materiál trolejí). Doporučuji raději sledovat K-Report, tam se toho účastní více škodováků (dokonale zasvědcených).
 

Edie

Průvodčí
Mám takový dojem, že právě na k-reportu jsem viděl, že si na smetáky stěžovala EBA.
 

Luky

Posunovač
Ještě se vrátím k podvozkům, hlavně k části, jak moc házejí. Podíval jsem se na youtube na několik videí, které jsem našel, když lokomotiva jezdila na okruhu 200 km/h a rozdíl byl značný. Při pohledu z kabiny cca před 3 roky mašina při maximální rychlosti sebou docela hodně házela a to i na rovinkách a pak jsem se podíval na video staré několik měsíců a mašina při maximální rychlosti byla poměrně o dost klidnější a zdaleka sebou tolik neházela. Takže si myslím, že výrobce na tom hodně zapracoval a tím pádem prošla v Německu i testem kmitů podvozků a v současné době bych řekl, že už asi jen zbývá dořešit sběrače, jak se zde o tom mluvilo.

Ono je možná dobře, že výrobce si vybral nejpřísnější firmu ohledně schvalování lokomotiv, protože jinak by asi Mesoun byl na jízdu opravdu hrozný kostitřas.
 

Pawlik

Průvodčí
Jestli ten rozdíl nebude tím, že kamera je v onom horším případě držena v rukou kameramana a v druhém případě je na stativu.
Posuzovat "kmitání" na základě vizuálního vjemu bych si radši zakázal.
EBA není firma, ale německý drážní úřad.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Znovu opakuji, že na podvozcích se žádné úpravy v tomto směru neprováděly, ani nejsou v plánu. Totéž platí o částech přenosu tažných sil a lemniskátu.
Podvozek prošel kmitacími testy na standu v Plzni-Bolevci.
Zesilovaly se pouze konzole brzd (přidáním dalších vyztužovacích žeber), ale to bylo ještě ve fázi prvovýroby. A převodovky nepatří k nejtěsnějším (kulantě řečeno).
 

Pawlik

Průvodčí
Josef Vogeltanz napsal:
Podvozek prošel kmitacími testy na standu v Plzni-Bolevci.
Myslíte tím únavovou zkoušku rámu, kdy se musí bez poruchy nakmitat nějaké ty miliony cyklů?
Luky asi těmi "testy kmitání" myslel jízdně-technické zkoušky rychlostí v max + 10% s ohledem na stabilní chod (kmitání/vrcení podvozků kolem svislé osy), jak předepisuje EN 14363.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ano. Jinými slovy také výčet veškerého dění kolem podvozků.
Na lokomotivách se odstraňovalo nemálo konstrukčních nedostatků, prováděly se dodatečné úpravy na základě různých měření, požadavků apod. Ale nic z toho se netýkalo podvozků. Všechny lokomotivy nakonec postupně prošly finálními sjednocujícími úpravami.
 

Pawlik

Průvodčí
Josef Vogeltanz napsal:
Ano. Jinými slovy také výčet veškerého dění kolem podvozků.
Tomu sice nerozumím, ale snad jsem pochopil správně, že tím kmitáním byla myšlena únavová zkouška rámu.
 

Luky

Posunovač
Ahoj,

nevíte brzdné hodnoty samotné 380ky, konkrétně P, P+E a r, pokud vím, tak se na brzdách muselo ubírat, protože původně mašina brzdila jako blázen. Děkuji za odpovědi.
 

Luky

Posunovač
Ahoj,

rád by se zeptal, jak strojvůdci hodnotí adhezní vlastnosti řady 380 za tu dobu, co s nimi jezdí na Slovensko do velkých kopců. Je možná zbytečné se ptát, protože na těch pár vozů co tahají, ale třeba na Košičanovi už je zátěž větší, tak podle toho adhezi lokomotivy trošku zhodnotit, včetně za mokra. Díky za odpověď.
 

Šnek

Vlakvedoucí
Co jsem mluvil s fírama co na nich jezdí a sám jsem se svezl, hodnotil bych jízdní vlastnosti srovnatelné s Taurusem. Při dobrých adhézních podmínkách ta mašina neřeší 5 nebo 10 vozů.
Bolavé místo je malá kabina, za fírou je problém se protáhnout, elektronika a ovládání lepší než Taurus, podvozky a hlučnost mají zase Taurusy lepší.
Takže shrnuto, každej fíra má na to trochu jiný názor, ale tohle jsou názory, se kterými se většina fírů shoduje.
 

Pawlik

Průvodčí
Čistě statisticky by ke shodnému opotřebení došlo i při jízdě vždy na zadní nebo vždy na přední sběrač, protože lokomotiva jezdí vždy TAM a ZPĚT.
Na K-reportu "zasvěcení" psali o tom, že sběrače nejsou univerzální pro všechny systémy, např. na 3 kV ss je používaný jen jeden, a proto je z poloviny případů zvednutý ten "přední".
Taky ze všech sil sabotuješ akademickou impotenci v podobě slova ližina?:D
 

Šnek

Vlakvedoucí
Pawlik napsal:
Čistě statisticky by ke shodnému opotřebení došlo i při jízdě vždy na zadní nebo vždy na přední sběrač, protože lokomotiva jezdí vždy TAM a ZPĚT.
Na K-reportu "zasvěcení" psali o tom, že sběrače nejsou univerzální pro všechny systémy, např. na 3 kV ss je používaný jen jeden, a proto je z poloviny případů zvednutý ten "přední".
Já se svalně na to fíry ptal - odpověď fíry - to se musím sám podívat, jaký mám zvednutý.
 
Nahoře