Ahoj Jirko,
já bych Tvůj příspěvek trochu upřesnil:
1) kulaté rychlostníky se začaly používat až počátkem 70-tých let, především z důvodu nasazení lokomotiv E 669.3
2) platnost dolních rychlostníků byla pro motorové vozy všeobecně. Modrý šíp bych zařadil spíš do kategorie težších motorových vozů, jako typického představitele těch lehkých bych viděl M120.4, M131.1, apod. Ono nejde tolik o vlastní hmotnost, jako především o nápravový tlak. A ten má menší i M 262.0. Ze stejného důvodu nesouhlasím ani s návrhem jezdit s Pomerančem (navíc to byla naše nejtěžší lok. uvažovaná pro použití v osobní dopravě!) podle těchto rychlostníků. Pro odlišení rychlosti os. a nákl. vlaků by proto byla vhodnější návěst "Pomalu pro nákladní vlaky" (v MSTS je použita např. v Brně v trati BP a 240).
3) co se týče odlišení dopravních a manipulačních kolejí, souhlasím, jen bych doplnil, že ačkoli to bylo a je proti přepisu, v praxi se z nich ve stanicích bez odjezdových návěstidel i odjíždí - např. krátký Mn dobírá vůz a proč ho zbytečně přestavovat na dopravní kolej, když může odjet rovnou.
4) i u malých stanic, kde je veškeré zabezpeční zajištěno klíči, nebylo možné postavit vjezd na manipulační kolej. V nejhorším případě se používaly klíče od uzamčené výkolejky k odemknutí návěstní páky vjezdového návěstidla.
Označení osobních a nákladních kolejí v MSTS stačí podle mého názoru takto:
1) u osobních je to jasné, tam je znázorněno nástupiště, které je zároveň i nutné u některých aktivit k odpočítání doby nástupu, potřebné pro jízdu podle jř. (F10)
2) použití označení nákladních kolejí pouze u dopravních kolejí bez peronu, použitelných pro příjezd, odjez a průjezd nákladních, resp. Lv a Sv vlaků. Takže všechny ostaní koleje bez označení jsou manipulační. Navíc ve větších stanicích při označení všech kolejí člověk po stisknutí F6 nepřečte stejně vůbec nic.
Měj se, Tom