Tramvaje Hradec

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
http://jirik-tk.sweb.cz/index_msts.htm

Abych potěšil oči fandů historických tramvají, tak dávám do placu pár screenů z tratě, která mi leží na HDD

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec00.jpg
Silueta Hradce s plánkem tramvajové sítě
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec02.jpg
Píše se rok 1975 a stojíme v hradecké vozovně
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec03.jpg
Vyjeli jsme z vozovny a míříme do města
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec04.jpg
Za mostkem začíná vnitřní město
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec05.jpg
V pozadí radniční náměstí a hradecká věž - dominanta města
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec06.jpg
Radniční náměstí
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec07.jpg
Hradební ulice. Zde kdysi stávaly hradby
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec08.jpg
OV KSČ a poutač na hradecké Casino provozované místním okresním výborem
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec09.jpg
Casino, ve kterém opatrují mosazný reliéf "Prdelky pro štěstí". Kdo je pohladí ....
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec10.jpg
A vydáváme se kolem řeky k přehradě
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec11.jpg
Opět jsme na radničním náměstí.
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec12.jpg
Vjíždíme na Rozdělovací třídu
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec13.jpg
po které pokračujeme, až se v dáli rýsuje tajemná čtvrt Stínadla.
-------------
Trať se zatím vydávat nebude, protože to není to, co stále všichni potřebujeme.
 

Hynďa

Průvodčí
JiříkTK napsal:
Abych potěšil oči fandů historických tramvají, tak dávám do placu pár screenů z tratě, která mi leží na HDD
...
-------------
Trať se zatím vydávat nebude, protože to není to, co stále všichni potřebujeme.
Teeda Jiříku to je skutečně nádhera. Obdivuju tvůj um stavět tratě. Snad nebude dlouho ležet jen na tvém HDD ;)
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec15.jpg
Tajemná čtvrt Stínadla začíná v těch uličkách vpravo
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec17.jpg
A jsme na náměstí vedle nábřeží
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec18.jpg
a pokračujeme ulicí k nádraží
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec19.jpg
Zbytek hradecké pevnosti
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec20.jpg
Ringhofferovy závody, nyní pobočka ČKD Tatra Smíchov, n.p.
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec21.jpg
Konečná u fotbalového stadionu
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec22.jpg
Staré sídliště. Za garážemi je vidět zbytek kolejí původní konečné z padesátých let.
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec23.jpg
Vilová čtvrť a nové sídliště
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec25.jpg
A na jaře nám některé stromy i kvetou
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec26.jpg
A na podzim jim zežloutne listí
---------------------------------
No, trať je hotová na 99.99 procent, ale požadavky doby mne nutí oprášit foták a vyrazit na brněnská a okolní nádraží nafotit chybějicí jihomaravská vozidla CDC, takže Hradec musí nějaký pátek ještě počkat.
 

Gajdma

Provozní technik
Já pro tuto trať jistě připravím i aktivity...Já dělám aktivity výhrdně pro tratě od JiříkaTK a musím říct,že neobdivuju moc aktivitu,ale trať,fakt skvělé dílo :)
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj Jirko.
Trať je opravdu velmi pěkná, chtěl bych jen navrhnout takovou blbůstku. Trať mám sice doma, ale ještě jsem ji nestihnul celou projet a psal jsi mi, že se ještě bude hodně předělávat, takže jsem na aktivity nešáhnul.;) Ale k tomu co mám ne mysli. Jestli máš v městečku nádraží ČSD, tak by nebylo od věci spojit jej s tramvajovou tratí a někde na 2. straně města udělat vlečku. Tím by vznikla perfektní možnost pro tramvajovou nákladní dopravu. Například takto to fungovalo v Ostravě ještě v 60. létech. Trať ČSD v OV Svinov byla spojovací kolejí připojena k síti DPMO a v Porubě byla vlečka na Bytprům, nebo jak se to jmenovalo a do dřevařských závodů. Na pumpě v Hrabové zase vlečka atd. Takže náklední vagóny ČSD tahávala k tomu uspůsobená tramvaj, která je dodnes funkční a je jako muzejní v OV a jena v TM Brno. :D Tyto vozy sloužily i po zrušení přepravy nákladních vozů, mezi Porubou a Kyjovicemi (ona nedávno nešťastně proslulá trať při srážce tramvají) s šípovým pluhem při zimních kalamitách.
S pozdravem Dan.
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Nápad je to dobrý, ale jsou tu nějaká ale. To první spočívá v tom, že ses o tom zmínil až dnes, kdy je hotovo na 99.99 procent. Druhé ale spočívá v tom, že bych musel vytvořit také možnosti, kam ty nákladní vozy vozit. A to je koncepční otázka, nejen drobná úprava na závěr. A hradecká tramvajová síť slouží (podle koncepce, kterou jsme jí spolu s mým poradcem PepeQ dali) osobní dopravě a zkušebním jízdám generálovaných tramvají v odbočném závodě ČKD Tatra.
 

E499_2002

Pomocník strojvedoucího
Dan J. napsal:
Například takto to fungovalo v Ostravě ještě v 60. létech. Trať ČSD v OV Svinov byla spojovací kolejí připojena k síti DPMO a v Porubě byla vlečka na Bytprům, nebo jak se to jmenovalo a do dřevařských závodů. Na pumpě v Hrabové zase vlečka atd. Takže náklední vagóny ČSD tahávala k tomu uspůsobená tramvaj, která je dodnes funkční a je jako muzejní v OV a jena v TM Brno.
Zdravím, v ÚD DPO je pojízdný exponát nákladního motorového vozu, neměl by problém ho nafotit, byl by to pěkný model do trati, ale nic neslibuji. http://www.dpo.cz/historie/katalog/106_stovka.htm
 

Dan J.

Strojvedoucí
E499_2002 napsal:
Zdravím, v ÚD DPO je pojízdný exponát nákladního motorového vozu, neměl by problém ho nafotit, byl by to pěkný model do trati, ale nic neslibuji. http://www.dpo.cz/historie/katalog/106_stovka.htm
Ahoj.
Velice dobře tyto vozy znám. Kdysi v létech kolem roku 1985 - 87 jsem byl členem kroužku přátel MHD. Ten vůz pamatuji v oranžovém nátěru, coby vůz vrchní stacby tuším. Jinak pamatuji, když se dával dohromady motorový vůz 25. Když jsem ho nedávno viděl při jízdách v Ostravě, tak jsem šel do kolen, jaká to byla nádhera. Královopoláka 50 s Brňákem 219 pamatuji ještě za provozu na Kyjovice.;)

To Jiřík.
Vím, že jsem přišel malinko s křížkem po funuse.:D Ale aktivita Gerlachu mi schlamstla tolik času, že na nic jiného nezbyl.:D:D
S pozdravem Dan.
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Historický vývoj tramvajové sítě v Hradci
Zpracováno podle pamětí pradědečka a dědečka

V roce 1897 byl zahájen provoz první tramvajové linky v úseku Ringhofferova továrna - Nábřeží - Nádraží. V tu dobu byla z konečné u nádraží v provozu spojka mezi tramvajovou tratí a železnicí. Zbytek spojky i konečné se zachoval před nádražím.

V roce 1901 byla zahálena stavba městského okruhu kolem Starého Města v prostorách, které zbyly po definitivním zbourání zbytků městských hradeb. V roce 1905 bylo vybudováno prodloužení od nádraží směrem na ještě neexistující sídliště. Pozůstatky původní smyčky se zachovaly před nynější teplárnou

V letech 1925 je zahájena výstavba vozovny a v roce 1927 dokončeno prodloužení trasy k vozovně. V tu doby byly všechny tramvaje obousměrné, takže ve vozovně není smyčka.

V roce 1933 byly koleje od vozovny prodlouženy do smyčky Dělnická, kde vznikaly další průmyslové závody a dělnická kolonie.

V roce 1950 bylo rozhodnuto o vybudování přehrady na řece Litavě a po jejím dokončení v roce 1955 byly koleje prodlouženy až k přehradě – k místu rekreace dělnické třídy.

V roce 1960 byl vybudován fotbalový stadion a došlo k poslední úpravě kolejí v této oblasti.

V souvislosti s výstavbou nového sídliště Lána v roce 1965 došlo k protažení kolejí až na toto sídliště.

V současnosti (tj. po roce 1970) jsou v provozu 4 linky.

1 – přehrada - nábřeží - sídliště Lány
2 – Dělnická - přehrada
3 – Dělnická - sídliště Lány
4 – Stadion - město - sídliště Lány (posilová linka)
 

Dan J.

Strojvedoucí
JiříkTK napsal:
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.simtrains.eu/trate/dvoukolejka_csd/screeny/hradec/hradec21.jpg
Ahoj, toto je výhybna, či konečná? Jestli ano, tak by měla být výhybna u zastávek, ne před nimi. Navíc jestli je to konečná stanice, měla by být možnost zastavit u ostrůvku (zastávky) objet vlečné vozy, připojit, nechat nastoupi lidi a odjet.;) Je fakt, že tuto trať zatím nemám zmáklou, proto se ptám.;)
Dan
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Je to konečná a je to takto atypicky řešeno kvůli "jízdnímu řádu". Přijedeš do konečné zastávky, lidé vystoupí a ty odjedeš. Pak provedeš posun, přijedeš znovu do zastávky a odjedeš. V aktivitě pak nemusí být žádná hláška "odjezd". A navíc se tam mohou vystřídat dvě soupravy. Samozřejmě, že je zde ještě druhá výhybka, která na obrázku není vidět.
 
L

libák

Host
prosím vás, chtěl bych se zeptat kde se stáhnou tramvaje Ringhoffer k trati, u Pikka mě to nešlo byl tam jen obrázek moc děkuji za odpověď
 

Pawlik

Průvodčí
Jiříku, co to je??? :)
To bych nevěřil, že obludná přístavba federálního shromáždění se kdy byla schopna potkat s tramvajemi, které jezdily od Hlavního nádraží. :)
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
libák napsal:
prosím vás, chtěl bych se zeptat kde se stáhnou tramvaje Ringhoffer k trati, u Pikka mě to nešlo byl tam jen obrázek moc děkuji za odpověď
Stáhnou se přesně tam, kde se o to pokoušíš, ale ještě tam nejsou.
Pawlik napsal:
Jiříku, co to je??? :)
To bych nevěřil, že obludná přístavba federálního shromáždění se kdy byla schopna potkat s tramvajemi, které jezdily od Hlavního nádraží. :)
Pawlíku, to není fotomontáž. Ale nejsem si jist, jestli to není zastávka mezi FS a Národním muzeem.
 
Naposled editoval moderátor:

Honza

Průvodčí
Nechci moc odbočovat od Jirkovi tratě, ale přeci jen trochu dat: FS se začalo stavět v roce 1966 a stavba byla dokončena v roce 1972 . Tramvaje přímo kolem hlavního nádraží jezdily do roku 1972, pak kvůli magistrále oklikou Opletalovou a dnešní Washingtonovou (místo pořízení fotografie). Trať před FS byla definitivně zrušena v dubnu 1978.
 
L

libák

Host
A kdy to asi bude ty tramvaje jsem strašně nedočkavý (jen orijentačně) už se těším jak pojedu aktivity
 
Nahoře