RE: Modely parních lokomotiv ČSD
Ahoj,
zpet k rizeni parnich loko. Zde opakuji navod (v souladu s priruckou pro strojvedouci parnich lokomotiv i moji osobni zkusenosti s rizenim z Polska:
Jeste pripomenu, ze problem prebytku pary pri stani jsem vyresil az nedavno na zaklade knizky Die Konstrution der Dampflokomotive und Ihre Berechnung (Slava Amazonu!) - tak po 5 letech zkoumani, jezdeni a testovani
)) a zatim jsem ho aplikoval jen na Papouska, kde se osvedcil.
Bohuzel to znamena zpetne predelat vsechny engy, coz u narocnosti engu pro parovky neni trivialni uloha...
Na rade je nyni 555.0, pak dluzim stale Taxovi 465.0 a pak bych chtel udelat Albatros.
Jeste strucne k ovladani pary (topim si rucne, coz je maximalni zabava)
Zasady:
1) udrzujte nakladku uhli VZDY mirne (+0 - 100lb) nad IdealFiremass
2) udrzujte vysokou teplotu ohne
3) vodu doplnujte do kotle pred a v zastavkach (kotel vari a nova voda ho ochladi a kotel potom "nerve", naopak pri rozjezdu injektory vypnete, aby byl plny vykon kotle k dispozici pro jizdu
4) Pri rozjezdu se lokomotiva ridi regulatorem
5) Pri jizde ridite lokomotivu primarne rozvodem (reverser), teprve pri plneni 20% zacinate pouzivat regulator, duvodem je maximalni vyuziti energie skryte v pare (expanze) a tim uspora paliva. Aktualni engy vam uzenou topice pokud se timto pravidlem nebudete ridit, protoze spotreba pary a uhli roste s plnenim velice rychle.
6) udrzujte vysoky tlak v kotli
7) Vykon je dan SOUCINEM teploty ohne, naklady uhli a tlaku v kotli - jinymi slovy pokud jedna slozka je pod optimem, vykon klesa linearne, pokud dve jsou pod optimem, napr. na 80%, pak vykon klesa na 0,8 x 0,8 = 64% maxima
8) Nepotrebujete vzdy vysoky vykon, musite znat trat, takze pri posunu si drzte nizsi mnozstvi uhli, na trati jedte s vyssim plneni a/nebo otevrete pdvodnovaci kohouty a/nebo si pripustte vosu do kotle, cimz snizite tlak v kotli.
9) Snizeni tlaku v kotli se hodi pro kratkodobe snizeni vykonu napr. pred zastavkou, snizena nakladka uhli pro dlouhodejsi nenarocny vykon. Nez totiz nalozite, ohe se ochladi a chvili trva, nez se uhli rozhori. Ve stanici nebo pri malem vykonu nevahejte pouzit sycak (blower), ktery umi vyvolat umely tah v kominu i pri zavrenem regulatoru
Rozjezd (podle prirucky pro strojvedouci):
1) rozvod na maximum, zacneme pridavat regulator tak abychom nestrhli vodu do valcu a neproklouzli (pokud loko proklouzne, ubereme regulator nebo pritahneme primocinnou brzdu, abychom smyk zastavili, nepiskujeme!!!)
2) Nekolik otacek kol nechame s plnenim 100%, pak snizime na 60%, regulator uz je typicky 100%
4) nechame lokomotivu rozjet na cca. 20/30/40 kmh (nakladni/osobni/rychlikovou)
5) stahneme plneni na 40%, regulator 100%
6) Ovladame regulator tak, abychom udrzovali tlak pary a rychlost s ohledem na profil trate (do kopce muzeme nechat tlak mirne klesnmout, z kopce se para dodela, ale chce to znat profil)
7) Plneni nesmi byt nizsi nez 20%, pro rychlosti nad 100kmh 25%, pokud jsme na teto hranici, zaciname ridit regulatorem (skrtime paru)
Dale:
Rizeni parni lokomotivy PKP Pt47/Ol49 (loko 150t + 3 vagony 75t = total cca. 225t) :
1) Rozjezd a jizda (a posun)
- vytocit plneni (v MSTS reverser) blizko maximu (60-65%)
- Regulator otevrit do cca. 60-70%, hlidat, aby tlak v soupatkove komore nepresahl 10 baru
- Pri smyku nepiskovat (aby nedostavalo tycovi razy), ale bud ubrat regulator a znovu pridat nebo si pribrzdit kola lokomotivni brzdou
- postupne ubirat plneni v cca. 10% (tedy 50-40-30), v cca. 30 az 40kmh jiz na 30%
- do kopce plneni mirne pridat nebo mirne pridat regulator
- ve stanici (posun, rozjezd od vjezdoveho navestidla a dojezd od stanice) vzdy jizda s plne vytoceny plnenim, lokomotiva se ridi regulatorem
- odvodnovaci vetily (cocks) se pouziji jen pokud se stoji dele jak cca. 5-10 minut) nebo pro fotografy
2) Zastaveni (brzda Knorr, poloha brzdice ovlada pouze rychlost vypousteni hlavniho potrubi)
- u znacky zastavka zavrit regulator (pri rychlosti cca. 80-90kmh, rovina)
- vytocit plneni blizko maximu, aby bylo pripravene pro rozjezd
- stanice v dohledu tak 300m lehce pribrzdit (brzdic do polhy tak 20% na 1 az 2 vteriny, zpet do pridrzne polohy na cca. 2-3 vteriny a odbrzdit zcela tak aby ->
- rychlost u zacatku peronu byla cca. 40 kmh
- pribrzdit vic (brzdic tak do 30-40% na 1 az 2 s) a zase odbrzdit
- konec peronu tak 50 - 70m pred lokomotivou - brzdic tak 50% na 2s a odbrzdit
- vlak zastavi, pokud se jen mirne pohybuje - lokomotivni brzda
- lide nastupuji/vystupuji a pritom se do brzdoveho potrubi jenom kmihnutim brzdice tam a zpet pusti vysoky tlak (svih), aby se vlak odrzdil zcela
3) Topeni a voda (rost 4-4,5m2
- pri jizde 80-90kmh cca. kazdych 5-10 minut nalozit cca. 20 lopat
- Udrzuje se cca. 20-30cm uhli (cerne) po celem rostu
- pri zavrenem regulatoru vzdy otevrit dmychavku
- pri stani otevrit vzdy dmychavku
- vodu nejdrive napustit pomalicku do injektoru (cca. 10%) - cca. 5-10s, pak prudce otevrit naplno (90-100%)
- doplnovani vody slouzi zaroven pro ochlazovani kotle, kdyz z nej neni odebiran vykon (regulator na nule)
- voda se pousti hlavne pred stanici, ve stanici a pri posunu
- injektro zavru vzdy pres rozjezdem a necham zavreny cca. 50% casu jizdy mezi zastavkami (osobni vlak)
- pri rychle jizde se jede se stale otevrenem injektoru, aby neklesala hladina vody v kotli
- pouziva se jen injektor na zivou paru (tedy ten vlevo u topice), injektor na vyfukovou paru (vpravo u strojvedouciho) se nepouziva
- injektor je schopen vzdy ve stanici snizit tlak kotle pokud se blizi k maximu
- kotel se nenechava rvat (spusteni ventilu kotle pri pretlaku), pokud je to mozne (tlak snizuje dopoustenim vody nebo tlakovym odkalovanim rostu)
- ventily kotle drzi minimalne 0,5 az 1 bar nad maximalni hodnotu tlaku kotle
- mnozstvi vody v kotli se podle topice drzi mezi 30 - 60% vodoznaku, ale nekteri davali 80-100% vodoznaku (tedy az nahoru, u MSTS odpovida hodnote 1,25)