Čouda
Pomocník strojvedoucího
Ahojda!
Brouzdal jsem po internetu a hledal vozy, které by se mohly hodit Martinovi Zemanovi do aktivit. Našel jsem spoustu vozů, ALE.
1) spřáhla -> existuje dostupný návod -> není problém
2) adheze, jízdní odpor. Hodně veliký a často opomíjený problém. Všechny vozy mají víceméně stejně nastavený jízdní odpor. Ovšem existují rozdíly mezi dvounápravovým a čtyřnápravovým vozem. Prázdný/ložený apod.
3) brzdy. Toto je veliký problém, protože každá řada vozu to má jinak, ba dokonce každý vůz stejné řady to má jinak. Jak nastavit 22m dlouhý plošiňák s tím a tím rozvaděčem? Jaký je objem prostor brzdy, jak dlouho nabržďuje, jak dlouho povoluje, jak přepočítat brzdící váhu na kiloNewtony? Co přesně znamenají jednotlivé parametry. Na tuto všecko existuje jeden prográmek v excelu od Pika, ale je vše správně? Ano zajezdím si, vše funguje jak má, ale jsou uvedené hodnoty opravdu správné, nebo se jedná o doměnku. Jasně domnívat se budeme vždycky, ale z jakých podkladů vycházet, aby doměnka byla víceméně tím pravým ořechovým?
Napadlo mě za pomoci ladičů, strojvedoucích, vozmistrů a vůbec všech znalých problematiky, sestavit nějaký přehled "zhrubanastavení", která by byla považována za normativní s možností odchylky na základě praktické zkušenosti.
Závěrem dodám to, že patřičně upravený a správně naladěný eng pro určitou řadu vozu by byl vystaven v nějakém konkrétním vlákně. Někoho napadne, proč nevystavit i správně přejmenovaný celý vůz. Opět narážíme na licenční ujednání, ale i přesto si myslím, že tuto není špatnej nápad, protože se setkáváme s nesmyslama i na naši scéně a pokud je to v našich možnostech, proč si nezajezdit co nejreálněji to jen jde...
Jsem zvědav na Vaše reakce.
Brouzdal jsem po internetu a hledal vozy, které by se mohly hodit Martinovi Zemanovi do aktivit. Našel jsem spoustu vozů, ALE.
1) spřáhla -> existuje dostupný návod -> není problém
2) adheze, jízdní odpor. Hodně veliký a často opomíjený problém. Všechny vozy mají víceméně stejně nastavený jízdní odpor. Ovšem existují rozdíly mezi dvounápravovým a čtyřnápravovým vozem. Prázdný/ložený apod.
3) brzdy. Toto je veliký problém, protože každá řada vozu to má jinak, ba dokonce každý vůz stejné řady to má jinak. Jak nastavit 22m dlouhý plošiňák s tím a tím rozvaděčem? Jaký je objem prostor brzdy, jak dlouho nabržďuje, jak dlouho povoluje, jak přepočítat brzdící váhu na kiloNewtony? Co přesně znamenají jednotlivé parametry. Na tuto všecko existuje jeden prográmek v excelu od Pika, ale je vše správně? Ano zajezdím si, vše funguje jak má, ale jsou uvedené hodnoty opravdu správné, nebo se jedná o doměnku. Jasně domnívat se budeme vždycky, ale z jakých podkladů vycházet, aby doměnka byla víceméně tím pravým ořechovým?
Napadlo mě za pomoci ladičů, strojvedoucích, vozmistrů a vůbec všech znalých problematiky, sestavit nějaký přehled "zhrubanastavení", která by byla považována za normativní s možností odchylky na základě praktické zkušenosti.
Závěrem dodám to, že patřičně upravený a správně naladěný eng pro určitou řadu vozu by byl vystaven v nějakém konkrétním vlákně. Někoho napadne, proč nevystavit i správně přejmenovaný celý vůz. Opět narážíme na licenční ujednání, ale i přesto si myslím, že tuto není špatnej nápad, protože se setkáváme s nesmyslama i na naši scéně a pokud je to v našich možnostech, proč si nezajezdit co nejreálněji to jen jde...
Jsem zvědav na Vaše reakce.