Pikku
Pomocník strojvedoucího
Vážení a milí příznivci MsTS. Po půl roce velice intensivní činnosti se podařilo teamu několika přátel vytvořit, troufnu si tvrdit, ojedinělý přídavek pro MsTS. Nejedná se o fenomén díky délce trati ani snad díky maximální shodě se vzorem. Jedná se ovšem o první prvorepublikovou trať, pro kterou byly vytvořeny samostatné objekty, samostatný návěstní systém a poměrně rozsáhlý vozový park železničních vozidel.
Pamětníci jistě pamatují německý freeware addon s tratí Vogelsberger Westbahn. Jednalo se o trať Hungen - Laubach – Freienseen. Tuto trať před pár lety poupravil Ivan Sivák a změnou návěstní soupravy z ní udělal současnou československou horskou trať. Tak se zrodil základ Zlatohorky. Idea byla taková: vytvořit zajímavou trať pro provoz parních vlaků a zároveň připomenout typické rysy starých komerciálek, které známe například z filmu Páni kluci. Navíc posadit trať do období První republiky, která je zajímavá nejen návěstním systémem, ale je zajímavá i provozem prolínajícím staré rakouské Golsdorfovy parní lokomotivy s novými čs.parními lokomotivami případně nasazováním moderní trakce, vedené tehdejší novinkou - motorovými vozy. Mým osobním přáním bylo i připomenout tradiční čs.průmysl, cukrovarnictví a pivovarnictví, kdy oba obory přežily bez úhony všechny režimy - až na ten poslední, současný.
Zlatohorka je cca 30 km dlouhá horská trať ČSD, odbočující ze stanice Dolany. Dolany jsou poměrně rozlehlá stanice s vlastní rozlehlou výtopnou a vlečkou do cukrovaru. Leží na hlavní trati, kde je samozřejmý provoz rychlíků, spěšných vlaků, vlaků osobních i nákladních, všech pochopitelně vedených v parní trakci. Výtopna má dvojkolejné kryté stání, je vybavena vodárnou, odpopelňovací jámou, zauhlovacím jeřábem Vosáhlo a zbrojením motorových vozů – stanici na čerpání Dynalkolu zásobuje firma Fanto.
Cukrovar Dolany je umístěn nedaleko trati, předávací koleje umístěné ve stanici jsou vybaveny kolejovou váhou Weinert. Samotný cukrovar leží na kraji rybníka a je poměrně rozlehlý, protože ve spádové oblasti bývá značná úroda řepy.
Dolany ve dne
Dolany v noci
výtopna Dolany se zauhlováním Vosáhlo, vodním jeřábem Oldenburg a zbrojením Fanto
kolejová váha Weinert
První rolnický cukrovar Dolany
Ze stanice Dolany se dostáváme odbočením podél stavědla vpravo a prudkým stoupáním přes krásný kamenný viadukt do Frantova Dvora, kde je celoroční nákladiště dřeva a saissonní nákladiště ovoce (zejména jablek), které jsou vyhlášené svojí chutí a putují v nákladních vozech až do Velké Britanie.
M120.1 ve Frantově dvoře
Za Frantovým Dvorem stoupání pokračuje směrem do Andělské Hory, kde se trať rozvětvuje. Ve stanici je malá pomocná výtopna s vodárnou pro základní ošetření parních lokomotiv.
příjezd vlaku do Andělské Hory - povšimněte si modré výpravky v rukou výpravčího.
Vpravo pak pokračuje trať mírnějším stoupáním přes vcelku nezajímavou zastávku Lukavice (bohužel se v blízkosti usadili kočovníci se svojí maringotkou a četnictvu tak působí jisté potíže při vykonávání práva) do Kolštýna, kde končí.
Lukavice
kočovníci
V Kolštýně je zauhlování Berger a malá výtopna, určená hlavně pro obsluhu a zbrojení posunovací zálohy, která má na starosti vozy v kamenolomu a drtírně štěrku.
Drábkova drtírna kamene v Kolštýně
Pokud se vydáme z Andělské Hory tratí vlevo, trať opět přitvrdí ve stoupání a ve vlaku začnete mít pocit, že směřujete přímo do nebe. Za Andělskou Horou, před saissonní zastávkou Holiny, vás opět čeká nádherný kamenný viadukt, druhá monumentální umělá stavba na trati. Stejně jako při rozjezdu z Holin je i na zastávce Malý Bekov potřeba zkušeného strojvůdce. Za Malým Bekovem mineme po pravé ruce měšťanský pivovar a otevře se nám pohled na pohlednou stanici Velký Bekov,odkud vede vlečka do Měšťanského pivovaru, který jakoby vypadl z oka filmovému pivovaru v Postřižinách.
Velký Bekov
měšťanský pivovar
Lokomotivy zde naberou sílu pro zdolání posledního úseku do Antonínova.
Antonínov je, stejně jako Lukavice, relativně nevýznamná zastávka, sloužící k nástupu a výstupu místních obyvatel. Oproti Lukavicím je zde i malé nákladiště. Z Antonínova nás čeká poslední kus trati do koncové stanice ve Zlatých Horách.
Antonínov v zimě
Zlaté Hory jsou jedním z hlavních důvodů pro vznik trati. Zde se totiž nachází proslulé lázně na léčbu revmatismu. Léčil se zde nejen Rakousko-uherský následník trůnu, ale i mnozí světoví umělci a politici. (Například anglický král Edward VII) Stanice Zlaté Hory odpovídá svojí velikostí svému významu.
Zlaté Hory
výtopna Zlaté Hory
U staniční budovy je rozlehlé parkoviště s taxametry a autokary, sloužícími k převozu lázeňských hostů, samotná budova stanice dosahuje svojí velikostí téměř k budově Dolanské. Ve stanici je opět výtopna, tentokrát se zauhlováním Abert a i zde mohou motorové vozy dojít základního provozního ošetření, byť v jednoduchých podmínkách.
a nakonec několik zajímavých obrázků z dalších míst:Pamětníci jistě pamatují německý freeware addon s tratí Vogelsberger Westbahn. Jednalo se o trať Hungen - Laubach – Freienseen. Tuto trať před pár lety poupravil Ivan Sivák a změnou návěstní soupravy z ní udělal současnou československou horskou trať. Tak se zrodil základ Zlatohorky. Idea byla taková: vytvořit zajímavou trať pro provoz parních vlaků a zároveň připomenout typické rysy starých komerciálek, které známe například z filmu Páni kluci. Navíc posadit trať do období První republiky, která je zajímavá nejen návěstním systémem, ale je zajímavá i provozem prolínajícím staré rakouské Golsdorfovy parní lokomotivy s novými čs.parními lokomotivami případně nasazováním moderní trakce, vedené tehdejší novinkou - motorovými vozy. Mým osobním přáním bylo i připomenout tradiční čs.průmysl, cukrovarnictví a pivovarnictví, kdy oba obory přežily bez úhony všechny režimy - až na ten poslední, současný.
Zlatohorka je cca 30 km dlouhá horská trať ČSD, odbočující ze stanice Dolany. Dolany jsou poměrně rozlehlá stanice s vlastní rozlehlou výtopnou a vlečkou do cukrovaru. Leží na hlavní trati, kde je samozřejmý provoz rychlíků, spěšných vlaků, vlaků osobních i nákladních, všech pochopitelně vedených v parní trakci. Výtopna má dvojkolejné kryté stání, je vybavena vodárnou, odpopelňovací jámou, zauhlovacím jeřábem Vosáhlo a zbrojením motorových vozů – stanici na čerpání Dynalkolu zásobuje firma Fanto.
Cukrovar Dolany je umístěn nedaleko trati, předávací koleje umístěné ve stanici jsou vybaveny kolejovou váhou Weinert. Samotný cukrovar leží na kraji rybníka a je poměrně rozlehlý, protože ve spádové oblasti bývá značná úroda řepy.
Dolany ve dne
Dolany v noci
výtopna Dolany se zauhlováním Vosáhlo, vodním jeřábem Oldenburg a zbrojením Fanto
kolejová váha Weinert
První rolnický cukrovar Dolany
Ze stanice Dolany se dostáváme odbočením podél stavědla vpravo a prudkým stoupáním přes krásný kamenný viadukt do Frantova Dvora, kde je celoroční nákladiště dřeva a saissonní nákladiště ovoce (zejména jablek), které jsou vyhlášené svojí chutí a putují v nákladních vozech až do Velké Britanie.
M120.1 ve Frantově dvoře
Za Frantovým Dvorem stoupání pokračuje směrem do Andělské Hory, kde se trať rozvětvuje. Ve stanici je malá pomocná výtopna s vodárnou pro základní ošetření parních lokomotiv.
příjezd vlaku do Andělské Hory - povšimněte si modré výpravky v rukou výpravčího.
Vpravo pak pokračuje trať mírnějším stoupáním přes vcelku nezajímavou zastávku Lukavice (bohužel se v blízkosti usadili kočovníci se svojí maringotkou a četnictvu tak působí jisté potíže při vykonávání práva) do Kolštýna, kde končí.
Lukavice
kočovníci
V Kolštýně je zauhlování Berger a malá výtopna, určená hlavně pro obsluhu a zbrojení posunovací zálohy, která má na starosti vozy v kamenolomu a drtírně štěrku.
Drábkova drtírna kamene v Kolštýně
Pokud se vydáme z Andělské Hory tratí vlevo, trať opět přitvrdí ve stoupání a ve vlaku začnete mít pocit, že směřujete přímo do nebe. Za Andělskou Horou, před saissonní zastávkou Holiny, vás opět čeká nádherný kamenný viadukt, druhá monumentální umělá stavba na trati. Stejně jako při rozjezdu z Holin je i na zastávce Malý Bekov potřeba zkušeného strojvůdce. Za Malým Bekovem mineme po pravé ruce měšťanský pivovar a otevře se nám pohled na pohlednou stanici Velký Bekov,odkud vede vlečka do Měšťanského pivovaru, který jakoby vypadl z oka filmovému pivovaru v Postřižinách.
Velký Bekov
měšťanský pivovar
Lokomotivy zde naberou sílu pro zdolání posledního úseku do Antonínova.
Antonínov je, stejně jako Lukavice, relativně nevýznamná zastávka, sloužící k nástupu a výstupu místních obyvatel. Oproti Lukavicím je zde i malé nákladiště. Z Antonínova nás čeká poslední kus trati do koncové stanice ve Zlatých Horách.
Antonínov v zimě
Zlaté Hory jsou jedním z hlavních důvodů pro vznik trati. Zde se totiž nachází proslulé lázně na léčbu revmatismu. Léčil se zde nejen Rakousko-uherský následník trůnu, ale i mnozí světoví umělci a politici. (Například anglický král Edward VII) Stanice Zlaté Hory odpovídá svojí velikostí svému významu.
Zlaté Hory
výtopna Zlaté Hory
U staniční budovy je rozlehlé parkoviště s taxametry a autokary, sloužícími k převozu lázeňských hostů, samotná budova stanice dosahuje svojí velikostí téměř k budově Dolanské. Ve stanici je opět výtopna, tentokrát se zauhlováním Abert a i zde mohou motorové vozy dojít základního provozního ošetření, byť v jednoduchých podmínkách.
most nad Andělskou Horou
čerpací stanice Fanto v Dolanech
zrušené návěstidlo před Velkým Bekovem
a prvorepubliková předvěst - zde návěst VOLNO
a zde návěst POMALU
další návěst - opět dvě varianty
širá trať
Modely budov mají zimní i noční textury, políčka u závorářských stanovišť se mění podle ročního období, cukrovar má na podzim řepné splavy plné cukrové řepy a uhelné skládky naplněné uhlím. (Zbytek ročního období je zde prázdno.)
Vozidla pro Zlatohorku jsou pomalu připravována k downloadu, zatím je zveřejněn jen motorový vůz M120.1 a taxův M130.4. Download trati se plánuje spolu se základním trainsetem, na ukázku zatím jen něco málo (na připravované parní lokomotivy se můžete podívat v patřičném vlákně tohoto fora)
A nakonec, kdo má tento addon na svědomí? Je to především JiříkTK, který udělal ze staré německé trati něco naprosto úžasného, Jirka Polák, který vytvořil návěstní soustavu pro prvorepublikové ČSD, Robert Zeman, který připravil všechny noční a zimní textury, a nakonec moje maličkost, kdy jsem přispěl vymodelováním budov, drobných doplňků, lokomotiv a vagonů. Teď už jen stačí čekat a nepropást správnou chvíli, kdy bude trať ke stažení. Trať bez vozidel má cca 150mB, lokomotivní park je přibližně stejně velký.
Naposled editoval moderátor: