SZZ - Staniční zabezpečovací zařízení

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Závorník ( pri elektromechanike a drôtovodoch ) je samostatné zariadenie na výhybke , ktoré zvonku pripomína ešte jeden prestavník. Umiestňuje sa buď na protilahlú stranu oproti prestavníku, alebo vedľa neho podľa priestorových pomerov. Má samostatnú ovládaciu páku na stavadlovom prístroji. V princípe je v ňom tyč napojená na jazyky výhybky ( ovládané prestavníkom ) a po prestavení výmeny sa pri preložení páky záverníka pootočí kruhový segment v samotnom záverníku a zaistí tak jazyky proti nežiadúcemu pohybu. Pred prehodením výmeny sa samozrejme musí najprv obslúžiť záverník, aby s ňou dalo manipulovať.
 

plukas

Pokladník
Martensi:

Děkuju za skvělej výklad, právě jsem si opět připomněl pár hodin ZABEZPEČOVACÍ TECHNIKY., co jsem měl na škole...


Píšeš to pěkně.. jen tak dál :) :D :D :D
 

Flying Scotsman

Cestující
Martens napsal:
V předpisech je stanoveno, jakých výměn se to týká :

a) jsou-li v dopravních kolejích pojížděny vlaky proti hrotu,

b) umožňují-li přechod vozidel na kolej, po které jezdí vlaky /odvratné výhybky/,

c) směřují-li na kolej, která je vyhrazena pro nakládku a vykládku, pro odstavování vozů naložených výbušninami nebo stlačenými a zkapalněnými plyny, kde se pravidelně pracuje na opravě vozů, kde je odstavena mechanizace traťového hospodářství a kde jsou ubytovací vozy,

d) směřují-li na kolej, na kterou jsou odstavovány pomocné vlaky,

e) vedou-li na odvratnou kusou kolej,

f) jde-li o odbočné a odvratné výhybky vleček a nákladišť,

g) při jízdách proti hrotu za posunu, nemají-li hákový nebo rybinový závěr,

h) bylo-li to určeno v jednotlivých případech FMD nebo SD.
Mohu vědět, odkud jste čerpal tyto informace? V předpisech ani normách jsem to nikdy neviděl a dnes platí jiné podmínky pro případy použití závorníku.
Martens napsal:
Schéma a foto rybinového závěru výměny
Sice jsou oba závěry podobné, ale na fotografiích je čelisťák.
Rybinový závěr vypadá schématicky takto:
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://rail.ic.cz/albums/ftp/ostatni/ryb_zaver.gif
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Flying Scotsman napsal:
Mohu vědět, odkud jste čerpal tyto informace? V předpisech ani normách jsem to nikdy neviděl a dnes platí jiné podmínky pro případy použití závorníku.
Je možné, že to mám z nějakých starších neaktualizovaných předpisů-přeci jenom k aktuálnějším verzím nemám šanci se dostat - takže je tu prostor na opravy a aktualizace.

Díky za připomínky.
 

Flying Scotsman

Cestující
Pohledám v archivu, jak to dřív chodilo. Je to celkem zajímavá změna. V současných předpisech je takto:

Výhybka přestavovaná ústředně mechanickým přestavníkem, která
je pojížděna vlaky proti hrotu nebo je ve vlakové cestě výhybkou odvratnou,
musí být opatřena mechanickým závorníkem bez ohledu na směr a rychlost
v těchto případech:
a) je-li úhel odbočení 5° a méně;
b) jde-li o výhybku sjednocené soustavy s úhlem odbočení s poměrem 1 : x ,
kde x e 12;
c) jde-li o výhybku křižovatkovou s pérovými jazyky a drátová táhla k přestavníku
jsou delší než 100 m;
d) jsou-li drátová táhla k přestavníku delší než 250 m;
e) má-li trojpolohový mechanický přestavník.

K tomu platí, že mechanický přestavník odpovídá druhému stupni zabezpečení (rychlost max. 80/120 - proti/po hrotu) nebo třetímu stupni zabezpečení (120/120) v případě kombinace s přestavníkem nebo odtlačným (případně stojanovým) zámkem.
 

Čuřil

Pokladník
Nevim kam to zaradit, kdyz tak, at to moderatori hodi do prislusneho vlakna.

Chtel jsem se zeptat, jsem uplny zeleznicarsky laik a nechapu jaky je rozdil mezi a vlastne ani nevim co to je pojem "mezikruzi " a "autoblok " a jaky je mezi tim rozdil, co vlatne dela a jak to v msts poznam, co je mezikruzi a autoblok ?

Jinak co se tyce popisu stanicniho zabezpecovaciho zarizeni, moc se mi libilo jak to Martens trefne popsal s tim signalistou co si masiruje svaly aby provedl gymnasticke nebo snad spartakiadni cviky, takhle to pochopi i laik :D :D
 

Miran

Moderátor
Správce
Čuřil napsal:
Nevim kam to zaradit, kdyz tak, at to moderatori hodi do prislusneho vlakna.

Chtel jsem se zeptat, jsem uplny zeleznicarsky laik a nechapu jaky je rozdil mezi a vlastne ani nevim co to je pojem "mezikruzi " a "autoblok " a jaky je mezi tim rozdil, co vlatne dela a jak to v msts poznam, co je mezikruzi a autoblok ?

Jinak co se tyce popisu stanicniho zabezpecovaciho zarizeni, moc se mi libilo jak to Martens trefne popsal s tim signalistou co si masiruje svaly aby provedl gymnasticke nebo snad spartakiadni cviky, takhle to pochopi i laik :D :D

Mezikruží je znak na LVZ v kabině. Je to žluté světlo s černým středem a upozorňuje na příští návěstidlo na němž je postaven návěstní znak nařizující jízdu omezenou rychlostí.
Autoblok je zabezpečovací zařízení na širé trati, které vlastně udržuje bezpečné rozestupy mezi za sebou jedoucími vlaky. Princip je zde: http://www.mujweb.cz/www/zeleznicni_modely/navesti/autoblok.htm
 
Naposled editoval moderátor:

Martens

Strojvedoucí
Správce
Čuřil napsal:
a jaky je mezi tim rozdil, co vlatne dela a jak to v msts poznam, co je mezikruzi a autoblok ?
Upřímně řečeno, udělal jsi z toho docela chutný ovocný kompot z jablek a hrušek.

Mezikruží je jedna z clon na návěstním opakovači na stanovišti strojvedoucího a pokud svítí, blížíš se k návěstidlu, na kterém je návěštěna omezení rychlosti.

Autoblok je typ traťového zabezpečovacího zařízení, které umožňuje, aby mezistaniční úsek, rozdělený na více částí, mohlo obsadit více než jeden vlak.Každý úsek je kryt návěstidlem s tím, že návěst Stůj má permisivní význam, tzn. po zastavení před návěstidlem můžeš pokracovat v jízdě podle rozhledu. Další typy TZZ včetně detailu k AB budou následovat někdy později.
 

mikulda

Vlakvedoucí
Správce
Tak jsem si pročetl tohle vlákno, Martensi, je to pěkně napsané, ale občas se vyskytne nějaká ta nepřesnost.

SZZ 1. kategorie je např. v Bakově nad Jizerou.
Do 2. kategorie ještě patří má oblíbená elektrodynamika.

Martens napsal:
Výměnové zámky jsou :
a) přídržné - přidržuje jazyk výhybky k opornici
b) odtlačné - udržuje jazyk výměny odtlačený od opornice
c) stojanové - zabraňuje pohybu závaží a tím i přestavení výhybky.

1) jednoduché - zámek je pro jeden klíč
2) kontrolní - zámek je pro dva klíče, jeden je zamčený v zámku, po odemčení druhým klíčem je možno první vyjmout (a odemknout s ním další zámek - a ten může být klidně také kontrolní)

Martens napsal:
Takže vjezd :
8) Po spartakiádní skladbě pro signalistu s pákami pak signalista obslouží výměnové hradlo - zmáčkne čudl nad příslušným hradlem a točí klikou...
Nejdřív ale přeloží kličku kolejového závěrníku, čímž mechanicky zapevní výměnové páky. Pokud nejsou příslušné páky ve správné poloze, klička nejde přeložit. Pokud je přeložen správný kolejový závěrník, v okénku nad kličkou vyskočí číslo koleje. Pak teprve lze uzavřít závěr výměn.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
S těmi závěrníky máš pravdu, protože závislostní skříň je i na hradlovém přístroji.

Kontroní zámek jsem tuším někde dál zmiňoval -ale to neva, opakování matka moudrosti a proto nic nemám proti repetentům.

Jinak na elektrodynamiku se taky chystám, až na ni dostanu chuť. Ale pokud by se Ti chtělo......
 

mikulda

Vlakvedoucí
Správce
Kontrolní zámek tam byl zmíněn, ale nějak chaoticky zařazen.
Jo, zdroj pro elektromechaniku není dynamo, ale induktor (hradlové závěry), baterie (používané dříve na izolované úseky) a napájení z veřejné sítě (izolované úseky, návěstidla, elmot. přestavníky a napájení elektronického induktoru :) )
Elektrodynamika je velice slušně popsaná tady. Snad jenom výčet stanic: Ústí nad Labem Střekov, Most nové nádraží, Mladá Boleslav hl.n., Přerov (a budu rád, když mě někdo doplní)
 

Flying Scotsman

Cestující
mikulda napsal:
Martens napsal:
Výměnové zámky jsou :
a) přídržné - přidržuje jazyk výhybky k opornici
b) odtlačné - udržuje jazyk výměny odtlačený od opornice
c) stojanové - zabraňuje pohybu závaží a tím i přestavení výhybky.
Přidám ještě nějaké...
d) spojovací zámek - je součástí výhybky se samovratným přestavníkem a zajišťuje výhybku v samovratném režimu.
e) závěrové zámky - zajištění závěru výměny nebo přestavitelné srdcovky
Obr.: Zámek čelisťového závěru 1
Obr.: Zámek čelisťového závěru 2

Pak existuje např. Elektrický výměnový zámek (dříve označovaný jako elektromechanický výměnový zámek), u kterého je elektrickou cestou udělen souhlas k obsluze a obsluha u výhybky jej mechanicky uvolní přestavením závorovací páčky.


mikulda: elektrodynamika je i v ŽST Znojmo a Veselí nad Moravou

//úprava adres odkazů
 

mikulda

Vlakvedoucí
Správce
Flying Scotsman napsal:
Pak existuje např. Elektrický výměnový zámek (dříve označovaný jako elektromechanický výměnový zámek), u kterého je elektrickou cestou udělen souhlas k obsluze a obsluha u výhybky jej mechanicky uvolní přestavením závorovací páčky.
K vidění na trati Plzeň - Cheb. Neví někdo, proč se vlastně nerozšířily dál? Z hlediska obsluhy mě přijdou jednodušší.
 

Flying Scotsman

Cestující
mikulda napsal:
K vidění na trati Plzeň - Cheb. Neví někdo, proč se vlastně nerozšířily dál? Z hlediska obsluhy mě přijdou jednodušší.
Stupeň zabezpečení odpovídá jen úrovni výměnového zámku a to je celkem málo. S mechanickými zámky se dá dosáhnout vyššího stupně.

mikulda napsal:
Elmech? Psal jsem o eldyn.
Měla tam být elektrodynamika, jdu to napravit.
 
J

Jorya

Host
Dobeý den,
Chci se zeptat na závorník, pokuď vím tak by to na stavědle mněla být žlutá páka, která zavírá výmněny a zamiká cestu....(kdyby ne budu rád, když mně opravíte) Takže závorník zamiká celou cestu )např. trať - 5 kolej, nebo jen jednotlivé vyhýbky? A co se týče pák odvratných vímněn..Je na ně jedna páka, nebo jsou dvě, pro každou výmněnu zvláště.
Děkuji za odpověď.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
Koukám, že máš zajímavej podpis. Kdyby ses podle něho řídil, tak nenapíšeš 2x zamiká a 1x víměn.

Do podpisu by sis měl ještě napsat, že někdo je blbej a blbým už zůstane.

Jinak na stavědle máš klasický výměnový páky a pokud je výměna vybavena závorníkem, tak i závorníkové páky (půl žlutá, půl černá). Nedovolím si ještě jedno upozornění, že závorník nezamyká, ale závoruje. Jedná se vlastně o mechanické zapevnění danné výhybky zařízením zvaném závorník umístěném na výhybce. Jak to vypadá popisovat nebudu, ale krásně je to vysvětlené v předpisu SŽDC Z1. Výhybka může být závorovaná jenom v jednom směru potom je na stavědle páka dvoupolohová a pokud je výhybka závorována v obou polohách tak dvojstavná. To asi pro představu stačí, ne?

Bacha na ten pravopis nebo si pro tebe příjde kousavá deka co kusadlama seká!
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Jorya napsal:
Dobeý den,
Chci se zeptat na závorník, pokuď vím tak by to na stavědle mněla být žlutá páka, která zavírá výmněny a zamiká cestu....(kdyby ne budu rád, když mně opravíte) Takže závorník zamiká celou cestu )např. trať - 5 kolej, nebo jen jednotlivé vyhýbky? A co se týče pák odvratných vímněn..Je na ně jedna páka, nebo jsou dvě, pro každou výmněnu zvláště.
Děkuji za odpověď.

Zdravím Joryo,
nemohu si pomoci,ale místy nerozumím řeči Tvého kmene.:cyclops:

David


No jo,Čouda byl rychlejší.;)

David
 
Naposled editoval moderátor:

mikulda

Vlakvedoucí
Správce
Máme závorník a závěrník.

Závorník zapevňuje výměnu a zvyšuje její zabezpečení.
61314_PB070203_122_204lo.JPG 61330_PB070204_122_559lo.JPG 61344_PB070205_122_375lo.JPG 61359_PB070206_122_59lo.JPG

Závěrník je ve stavědlovém přístroji a uzavírá páky.
61373_PB070207_122_81lo.JPG 61384_PB070208_122_1041lo.JPG 61398_PB070209_122_508lo.JPG
 

556.042

Cestující
Jorya napsal:
Dobeý den,
Chci se zeptat na závorník, pokuď vím tak by to na stavědle mněla být žlutá páka, která zavírá výmněny a zamiká cestu....(kdyby ne budu rád, když mně opravíte) Takže závorník zamiká celou cestu )např. trať - 5 kolej, nebo jen jednotlivé vyhýbky? A co se týče pák odvratných vímněn..Je na ně jedna páka, nebo jsou dvě, pro každou výmněnu zvláště.
Děkuji za odpověď.
Výměny jsou závorovány jednotlivě, pouze v případě odvratů jsou závorníky závislých výhybek zpravidla ovládány společně jednou pákou.
 
Nahoře