Zvuky lokomotiv

ML636

Posunovač
#1
K tématu "zvuky vlaků" si dovoluji založit ještě téma k lokomotivám. Může se to hodit a já ho rovnou využiju, protože mě už delší dobu vadí toto:

a) Řada 150/151, modely defaultní i modely Hekl-Kulica, zvuky od Andreje: po snížení účinku EDB na 19% a zpět, dojde k zacyklování jak ventilátorů odporníku, tak po přechodu do výběhu se rozeběhnou ventilátory MS a po najetí do výkonu ještě jednou. To se podaří odstranit stažením sběrače, ale ventilátory odporníku zůstanou hučet pořád. Mám pocit, že tam zůstal ještě nějaký malý kostlivec z předchozího ladění, než vyšly tyto zvuky. Tam se zacyklovávalo úplně všechno a třeba i 4x zaráz.

b) Všechny druhy hlavně elektrických lokomotiv: Zvuky vnitřní a vnější mají vzájemné zpoždění, někdy až značné.

Na první problém, který jsem kdysi zmínil u řady 350 v souvislosti se zpožďováním náběhu ventilátorů, mi bylo doporučeno nekvedlat s kvedlákem nahoru dolů jako když má chlap svojí potřebu... Ano, splněno, nekvedlal jsem a nekvedlám.:D Ventilátory si někdy dělají co chtějí, ale časem se srovnají, čert to vem. Na řadě 150/151 jsem zatím zkusmo vychytal, že se EDB nesmí snížit na 19 a méně % a poté opět zvýšit. Vždy je nutný přechod do výběhu. Ventilátory MS se tam chovají lépe, než na 350.
Nicméně, mohla by to být odstranitelná chyba, případně mám něco přeinstalovat, přenastavit?
Co se týká vzájemného zpožďování těch vnějších/vnitřních zvuků, je to způsobeno zvukovou kartou, nastavením MSTS, nebo je to normální a neovlivním to?
Díky za případné rady a komentáře, pokud možno ne typu "my co s MSTS umíme, to máme vychytané, tečka"...
 
#2
Já mám jen zvuky od Jacka a tam platí podmínka, než otevřu brzdu, tak zdvihnout sběrač, dofoukat kompresory a až vypnout otevřít brzdu. Pak se nic nezacykluje. Samozřejmě, pokud je někde výchozí poloha odbrzděno, tak tento postup není třeba.
To že je časový posun mezi zvuky ex a in je asi vlastnost MSTS. Raději při rozjezdu zalezu do kabiny a nikde nepoletuji. :)
(snad to není odpověď typu umíme, máme to vychytané :) )
 

Jacek

Průvodčí
#3
K tomu zpožďování, to je malá daň za kvalitní zvuky. Plná kvalita zvuku (CD) je 44100 Hz, bohužel MSTS je dělaný na 11025 Hz. Před lety, když jsem dělal zvuky čmeláka z nahrávek od Duusa, poprvé jsem nejdříve sestříhal nahrávku a pak teprve převáděl jednotlivé soubory na 11025 Hz. Do té doby jsem to dělal opačně. A tenkrát jsem si teprve všiml otřesného rozdílu v kvalitě. Tak jsem zkoumal jak do MSTS dostat kvalitnější zvuk. MSTS umí přehrát i 44100 Hz, ale zpoždění vnitřních zvuků oproti vnějším je obrovské. Tak jsem došel ke kompromisu 22050 Hz. Zvuk je na poslech kvalitní, rozdíl oproti originálu zanedbatelný a míra zpoždění je opravdu malinká daň oproti převedení do 11025.

Ostatní naši zvukaři to začali taky používat, zajímavé je, že v zahraničí usnuli, některé zvuky mají stále na úrovni defaultního MSTS
 

ML636

Posunovač
#4
Já mám zvuky kombinované, na různých řadách mašin různé zvuky, ale právě na řady 151, 350, 371 a 380 mám pouze zvuky od Andreje, jsou lepší.
Původní zvuky, a to jsem tady, a nejen tady řešil už několikrát, se zacyklovávaly na řadě 150/151 jak u ventilátorů MS tak odporníku, zatímco na řadě 350 běžely ventilátory MS nepřetržitě při zvednutém sběrači. Samozřejmě platí, že kompresor u všech mašin nechávám dofoukat, (u šroubového kompresoru 151 i doběhnout dochlazování) a pak teprve povoluji průběžnou.
Můj problém se týká jen ventilátorů. Občas zazlobí i třeba na 371 (v nejnovější verzi od Andreje se to jaksi zlepšilo), ale nejvíc je to patrné právě na Krysách a Dvojkách.

Jinak, staré zvuky jsem si nechal u jediné Krysy. 350.005 tuším. Je to ta retroverze ŽSR s mezikontrolérem. Když se s ní rozjíždím, ladění zvuků mi připadá vždycky nejlepší ze všech. Ventilátory odporníků přesně kopírují jízdní stupně kde mají foukat a kde ne, ventilátory MS se rozbíhají jak mají a taky vypínají. Bohužel, po pár desítkách km se taky zacyklují, zdvojují se a začne to blbnout.

Jacek: Díky za vysvětlení. Tak už aspoň vím, že je to normální funkce MSTS.
 

Andrej

Začátečník
#5
O chybe ventilatorov pri pouzivani EDB (plati hlavne pre x5x a 37x) je mi zatial len zname to, ze by sa na nemalo nikdy pouzivat 100% vykonu, pretoze tam si ich MSTS proste sam od seba zapne na nizsej hlasitosti dodatocne k uz beziacim zvukom, a nejde to vypnut (sudim, ze ide o nejaky bug, ktory ja neviem ovplyvnit). V najnovsej verzii zvukov 37x som paradoxne na zvuky spojene s EDB ziadno nesahal, ale MSTS je niekedy nevyspytatelne.

Inak x5x zvuky su moja prvotina, kde som sa to vsetko viacmenej este len ucil a narobil tam radu ''detskych chyb''. Ak sa vsetko podari ako ma, budu casom aktualizovane na standard zvukov 37x a pozriem sa aj na tu EDB. Tu by som vas zaroven chcel poprosit - ak mate niekto moznost na 350tku nahrat striedave prvky (trafo, HV, dotyk zberaca o trolej), dost by to pomohlo. Na 350tke som totiz ako jedinej nazivo nebol a ani nie je pre mna jednoduche sa tam dostat. Je preto len ''poskladana'' z poskytnutych nahravok a zo 151cky, popr. videi z youtubu.
 

ES499

Začátečník
#6
Mně se na zvucích na 371 konkrétně od verze 1.2 líbí hlavně zvuk trakčních morotů od těch 50 km/h...je to fakt jak na reálné mašině,nešlo by to udělat i na 350tce,která má téměř totožný zvuk TM ?...Jinak za zvuky moc děkuju jsou supr všechny :)
 

E499_2002

Pomocník strojvedoucího
#7
Zvuky do tratě, které jsou ke stažení zde, obsahují všechny naše. Jen tam přidali pištění okolků. Kde je v tom archívu či webu zmínka o původu v ČR?...
http://jimidi.bb25187.eu/
 

ML636

Posunovač
#8
Zvuky od Andreje jsou opravdu povedené, a to i s těmi "dětskými chybami", které skoro nejsou poznat. Nebe a dudy proti tomu, jak zlobily zvuky 151 a 350 původní.
Jenže ono to nebude asi tak úplně všechno přímo o zvuku, jako asi i o engu, vzájemné spolupráci a věcma "mezi nebem a zemí", tou nevyzpytatelností MSTS. Jsou totiž Krysy, kde mi zvuky fungují naprosto dokonale a jinde ne.
Takže například 350.004 z dílny Hekl-Kulica s upraveným engem co mi poslal Zbynda, je po stránce všech zvuků dokonalý, dokonce ani zpožděné nejsou a ventilátory když už se někde zadrbou, hodně rychle se napraví. Dlužno dodat, že Zbyndova EDB je laděná ve dvou stupních a hodnota druhého činí 99%. Ale i v jízdě ventilátory přesně kopírují stupně, například není nutné pro zastavení vent. odporníku na hospodárném 27/0 krátce přejít na 26 a zpět na 27/0, jako u 151.

Na některých Krysách se zase stává, že odporník hučí na šuntech jak sériových, tak paralelních a naopak třeba na 34 stupni přestane a na 37 začne. Ještě jsem neměl čas jednu Krysu po druhé podle jejich engů porovnávat, ale zběžně jsem to vypozoroval.
Jako resumé, Andrejovy zvuky si podle mých poznatků lépe rozumí s lokomotivami vyjetými z depa Hekl-Kulica, než s defaultními ze základního trainsetu, ale i mezi nima jsou drobné rozdíly.

P.S. Trakčáky na 371 v nové verzi jsou vážně pecka.;)
 

Andrej

Začátečník
#9
Vdaka :). To, ze planujem x5x posunut na standard 37x znamena, ze samozrejme tak ako 151/150, tak aj 350 dostanu novy zvuk TM. V tom lepsom pripade sa mi podari este nahrat aj zvuky, ktore su na TM specificke pre x5x. Aby to bolo zaujimavejsie na jazdenie.

A ano, vsetky moje zvuky (okrem 38x) su robene predovsekym na modely z Hekl/Kulica dielne. Na ziadne dalsie modely neplanujem robit ich upravu ani podporu.
 

ML636

Posunovač
#11
Ještě mám menší dotaz ke zvukům od Andreje na 37x: Také se vám ventilátory motorových skupin rozeběhnou až na třetím stupni, až po ventilátorech odporníku, které se rozeběhnou na druhém?
Funkčně mi to nevadí, jen se ptám. (jedná se i o stroje z dílny Hekl-Kulica)
Holt to tam vždycky šoupnu 1-2 a hned 3. Dokud v MSTS nejsou kontroloři vozby, tak to výjimečně jde praktikovat. :D
 

Andrej

Začátečník
#12
Presne tak by sa chovat mali. Na realnej 371 to funguje tak, ze sa tieto ventilatory pri rozjazde skutocne zapnu az na tretom stupni, pokial si ich strojvodca nezapne manualne uz skorej. A je beznou praxou, ze to neurobi, a ze sa dokonca rozbieha chvilku len na 2. stupni, kedy bezia len venilatory odpornikov (je to vidiet aj na youtube, napr. tu http://www.youtube.com/watch?v=LWYz_K9WFEk ).
 

ML636

Posunovač
#13
:eek: Tak v tom případě si sypu na hlavu celý popelník Albatrosky. Já mám k Bastardu hromadu papírů, ale málo ji znám z provozu a nevezl jsem se na ní. Tak se mi holt vymstil ten starý známý rozdíl mezi teorií a praxí, který se v knize nevyčte. Holt se člověk pořád učí. Díky za upřesnění a beru zpět.:eek:
 
Naposled editoval moderátor:
Nahoře