Ladění ENG/WAG pro Open Rails

Považan

Cestující
Vďaka za vysvetlenie. Už chápem, že OR tie prúdy berie len kvôli meracím prístrojom. Na jazdné vlastnosti to nemá vplyv. Tiež som si to vyskúšal s tým nákladom, a nedokázal som dosiahnuť ani len trvalú ťažnú silu. Takže ja vidím 2 možnosti :
1. Mať 2 engy zvlášť pre ľahšie a ťažšie súpravy.
2. Nejaký kompromis medzi ťažnou silou a ukazateľmi ampérmetrov (čiže nebude dosiahnuteľná max ťažná sila, ani vierohodné prúdy)
Osobne by som si asi zvolil 1. možnosť...
Ako lajk si vážim Acatusovu prácu, jazdí to pekne. ;)
 

Acatus

Provozní technik
Děkuji. Jestli někdo nepřijde s jiným nápadem, varianta 1 bude nejschůdnější řešení. Dvojku jsem už týden zkoušel a tudy to nepůjde... resp. nepojede.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
1. Mať 2 engy zvlášť pre ľahšie a ťažšie súpravy.
Tohle je naprostý nesmysl! Jestliže máme oproti MSTS konečně možnost nastavit přímo trakční charakteristiku u OR, tak se nastaví tato a nic jiného už není potřeba obcházet a laborovat. Lokomotiva v reálu je pořád stejná bez ohledu na připojenou zátěž.
Jestli někdo nepřijde s jiným nápadem, varianta 1 bude nejschůdnější řešení.
Nebude, jak píšu výše.
Pokaňhali jste si to sami tím, že jste nedomysleli jednu věc a tou je rozšíření pro animace řídícího kontroleru v kabině. MSTS s tím umí „dobře” zacházet, ale OR to neumí. Jestliže máte v kabině nadefinované na řídícím kontroleru vratné pohyby ovladače po jednotlivých stupních, stačí v MSTS držet trvale stisknutou klávesu pro nárůst nebo pokles stupňů u diskrétních pozic a ovladač kmitá +1/x/+1/x .... To je zajištěno v definicí kontroleru v souboru.eng (a vazbou v .cvf) u jednotlivých stupňů střídáním animačních parametrů 0 a 1 na každé druhé pozici. Protože OR neumí plynule přes diskrétní pozice krokovat, ale pro posun o jeden krok potřebuje nový stisk klávesy, vyhodnotil pro odstranění potíží upravovatel ladění tak, že přepsal všechny hodnoty pozice z 1 na 0. Má tak sice jednostranně animovaný kontroler, ale ten má dvojnásobný počet kroků, takže hráč bušením do klávesy A/D nestíhá krokovat tak rychle, jak je potřeba pro rychlý nárůst proudu a mašina s malou zátěží se stíhá i s malou tažnou silou rozjíždět s malou hodnotou dosažitelného proudu.
Řešení jsou opravdu možné dvě (3) varianty, ale úplně jiné než výše navrhované.
1. V souboru.eng odstranit u kontroleru každý druhý definovaný diskrétní stupeň, čímž bude dosaženo stejného počtu jako v reálu, takže hráčova schopnost v rychlosti krokování klávesou bude dvojnásobná. Tím se ale odstraní všechny původně doplněné animace polohy kontroleru +1 a zůstane tak kontroler nehybně v pozici x. (Stejně to kmitá nepřirozeně i při sjíždění mezi +1/x místo x/-1 či --.)
2. Zrušit všechny diskrétní kroky kontroleru v souboru.eng a definovat pouze jediný řádek pro proporcionální (integrační) ovladač Notch ( 0 1 Dummy ). O animované polohy kontroleru v kabině se pak postará při šikovném nastavení rychlosti náběhu samotná nezměněná definice v cvf.
(3.) Vložit do souboru.eng definice Jindrovy verze ARR a využít z ní jen část pro ruční řízení bez vlastní ARR, takže lze nastavit pro kontroler pozici jak pro ++ i pozici --, pokud budou mít animace v .ace.
 

Acatus

Provozní technik
... má dvojnásobný počet kroků, takže hráč bušením do klávesy A/D nestíhá krokovat tak rychle, jak je potřeba pro rychlý nárůst proudu a mašina s malou zátěží se stíhá i s malou tažnou silou rozjíždět s malou hodnotou dosažitelného proudu.
Řešení ...
No! On to Považan zmiňoval už dříve a já reagoval podobně, že každý kontrolér/řazení má své vlastní točky a se dvěma vozy to tak rychle stejně nenakrokujeme. Pak mi ale lakitouch poslal video z nulkové laminy 240 (S499.0) se dvěma vozy a tu jsem znejistil. Nebyl až tak problém udržet s videem rychlost krokování. Problém byl v tom výkonu trakce. V OR se vlak rozjel na 100 km/h bez šuntů za 40 vteřin na polovičních až 2/3 proudech, zatímco fíra to v reálu roztahoval na 600 - 900A 62 vteřin. Se simulací jsem se na podobný výkon dostal posouváním MaxCurrent postupně až na oněch 1580A. S tímto (tažnou sílu degradujícím) proudem pak věrně shodné, video i OR, ale s těžkým vlakem propadák se 120kN max. A to je rozdíl, o který tady jde. Jediné, co mě u toho rozdílu u 240 napadá, jestli tu nemám záměnu mezi S499.0 a S499.1?
Když příjde na věc, tak pro účely testů tam stupně můžeš naházet myší bez omezení rychlosti krokování, takže si troufnu tvrdit, že vynechání diskrétních pozic pocit z vyladěné trakce Považanovi a lakitouchovi na Os s 2xB nezmění. Ten nabydou (odzkoušeno) jen s verzí s MaxCurrent 1580A. Mmch, na rozdíly u přesného přepisu TCh + správný proud na 6. stupni a proudy 1. a 2. odbočky v reál videu jsem upozorňoval už při ladění řady 230.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
že každý kontrolér/řazení má své vlastní točky
No ony byly z výroby osazovány na střídavky dva druhy voličů odboček, jeden byl z MEZ Postřelmov a druhý Škoda. Rozdíl je i na jednotlivých mašinách téže řady, kde jsou třeba různě rychlé EPV v pohonu pneumotoru a vliv na rychlost krokování má i řada dalších parametrů (tlak přístrojové/hlavní jímky, napětí sítě aj.).
Základním parametrem nastavení je ta trakční charakteristika, kde prostě musí sedět závislost tažné síly na rychlosti. Ostatní rozdíly pak jdou na vrub nastavení jízdních odporů. Vozidel i trati.
 

Acatus

Provozní technik
Ostatní rozdíly pak jdou na vrub nastavení jízdních odporů. Vozidel i trati.
Bingo Bobe. Přepsal jsem do tabulky stupně/proudy/rychlost/čas z videí dvou- a tří-vozových reálů a při zachování tabulkového nastavení engu (MaxCurrent 1013A) jsem přidával zkušební soupravě zátěž. Dvou-vozovému reálu padla nejlépe 3-vozová zátěž OR. Po nahrání na Bandicam jsem jen dynamiku porovnal, krokování v pohodě na 700 - 850A, časy "stovky" shodné kolem 1.03. Mmch ve videu s 2-vozákem 850A fíra nepřekročil. Jen tak pro test (narychlo) jsem lamině přičetl do Massy to Béčko a jedu se dvěma vozy v OR dynamicky jako na videu. Hráč těžkého R, či nákladu těch 40 tun balastu v loko "nepozná":) a vyškrábe se s normou do Vlkova na max. tažnou sílu. Těch 134 tun Massy ještě nějak pořešíme, ale v tento moment je to ten kompromis.
Nápady, připomínky, rady?
Potřeboval bych pls ještě video budíků z rozjezdu Lv, ale nesmí to být některá z 240.121 - 145. Díky.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
A co kabina lamina 240? Vše se hýbe a ukazuje jak má? Kontrolér cvičí v taktu 32+4 vpřed a 23x EDB
Má tak sice jednostranně animovaný kontroler, ale ten má dvojnásobný počet kroků, takže hráč bušením do klávesy A/D nestíhá krokovat tak rychle, jak je potřeba pro rychlý nárůst proudu a mašina s malou zátěží se stíhá i s malou tažnou silou rozjíždět s malou hodnotou dosažitelného proudu.
Ono je to skoro jedno, protože rychlému krokování tam/zpět sotva stíhá zvuk. Při rychlejším mačkání A nebo D nestíhá vůbec, a cvaká ještě nějakou dobu po puštění kláves.
 

Acatus

Provozní technik
A co kabina lamina 240?
Icikova úprava pro OR
Vše se hýbe a ukazuje jak má?
až na EDB snad ano
Kontrolér cvičí v taktu 32+4 vpřed
ano
a 23x EDB
EDB brzdí, ale zatím bez animace. Nevím ani jak/kam se s kontrolérem při EDB hejbe.
Prečo nie?
Protože mají jinou trakční charakteristiku (viz zde a ta pod ní), tedy budou od sebe zhruba jako 230 a 240.
 

Považan

Cestující
Smerová páka na 240 má 5 polôh : brzda vpred, jazda vpred, 0, jazda vzad, brzda vzad. Pri brzdení EDB sa prestaví smerová páka do polohy brzda v smere, ktorým sa loko pohybuje a normálne sa pohybom kontroléra vľavo zaradia požadované stupne. Pohybom kontroléra vpravo sa potom krokujú stupne dolu.
Podľa dostupných informácií z netu boli rýchlikové laminy spomalené na rýchlosť 120 km/h dosadením nápravových prevodoviek ako z S499.0. Teda ak tento článok hovorí pravdu :
https://www.railpage.net/rychlikove-laminatky-radu-s-499-1-20-rokov-od-zaniknutia-tohto-radu/.
Za toto hovorí aj fakt, že pri vzniku nákladného dopravcu zssk cargo pripadla značná časť bývalých rýchlikových lamín práve nákladnému dopravcovi. Napr. 240.125, 135, 137, 140... S pôvodnými prevodmi na 140 by boli na nákladnú dopravu úplne nevhodné.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Kontrolér cvičí v taktu 32+4 vpřed
ano
a 23x EDB
EDB brzdí, ale zatím bez animace. Nevím ani jak/kam se s kontrolérem při EDB hejbe.
Úplně stejně jako do výkonu, jen o 9 st. méně. Tj. 23x nahoru a 23x dolů.
Já jsem nakonec kontrolér rozcvičil i na EDB, ale radost jsem měl jen chvíli. Pro změnu zase EDB nebrzdí jak by měla - tak na 1/4 toho, co by měla.
Problémem bude patrně schéma parametru kontroléru Combined_Control ( 0 1 0.5 0.5 throttle dynamic), které u ORTS zamrzlo na této konfiguraci a jiným moc nerozumí. Závorka značí v % (x100) počáteční hodnotu, konečnou hodnotu, místo dělení funkcí na dráze a výchozí bod při načtení. Slovy je potom vypsána 1. a 2. funkce kontroleru. Nemluvě o tom, že nejde simulovat ani plynulé vyjíždění/sjíždění (krajní polohy kontroléru 230/240/242).
 

Acatus

Provozní technik
Smerová páka na 240 má 5 polôh ...
Podľa dostupných informácií z netu boli rýchlikové laminy spomalené na rýchlosť 120 km/h dosadením nápravových prevodoviek ako z S499.0.
Čímž tedy zanikla i jejich trakční charakteristika. Díky za info a odkaz.
Pro změnu zase EDB nebrzdí jak by měla -.... Nemluvě o tom, že nejde simulovat ani plynulé vyjíždění/sjíždění (krajní polohy kontroléru 230/240/242).
Ahoj Josefe. Díky za zapojení se.

A nevím, jak u vás, ale mi při zadání EDB spadne na budíku tlak průběžné, při zobrazení F5 ale ve válcích je a brzdný účinek je cítit.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Nemá být míchán, hrozilo by k přebrzdění lokomotivy. Pokud by byl výkon EDB nedostatečný a muselo se použít pneumatické brzdy, ta působí jen na připojených vozech. Viz. přiložený popis.
 

Přílohy

  • Lo 1968-77.pdf
    210.8 KB · Zobrazeno: 8

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Čímž tedy zanikla i jejich trakční charakteristika. Díky za info a odkaz.
Ale vůbec nezanikla, jen se musí rozlišit výrobní série a vybrat ta odpovídající:
240 (ex.S499.0) je 47E4,5 vyrobená na 120 km/h - 64/63 km/h 173/181 kN (∞/60´) a převodem 1:3,2
240 (ex.S499.1) je 47E6 vyrobená na 120 km/h, pozdější úpravou převodů (1978) na 140 km/h - 79/77,5 km/h 140/147 kN (∞/60´) a převodem 1:2,6
Trakční charakteristiky existují na všechny varianty - 120 km/h i 140 km/h a výkony 3080/3200 kW i TM jsou stejné: 4x 9AL4446iP 770/800 kW - 1100/1140 A (∞/60´). Myslím, že laik by rozdíl sotva poznal (obzvláště v simulátoru).

Zdroj:
240.jpg
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Parametry TM jsem uvedl záměrně. Kabina od pánů Nebulus, Duuso (v úpravě Icík) má trojici ampérmetrů, každý o rozsahu 2000 A. Tzn. že se na jednom stanovišti měří proud obou TM přilehlého podvozku a jednoho TM druhého podvozku. Na druhém stanovišti je to potom obráceně.

A ještě o přesnosti škodováckých počítaných trakčních charakteristik a realitě. Níže je obrázek z přílohy zkušebního protokolu. Zobrazuje vypočtenou trakční křivku vs. změřené body zkoušky pro zjištění trakční charakteristiky na 25 kV ve složení měřená lokomotiva+dynamometrický vůz+2x brzdící loko na okruhu VÚŽ v Cerhenicích.
graf.jpg
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
V podstatě jsem udělal to, že jsem všechy prvky původně ovládané jako CP_HANDLE COMBINED_CONTROL rozdělil na THROTTLE LEVER a DYNAMIC_BRAKE LEVER. Pouze samotná animace kontroleru má navíc CP_HANDLE COMBINED_CONTROL. Ta kromě zdvojené funkce kontroléru zajišťuje i jeho zobrazení v poloze X. Kvedlání u výkonu, shuntů a EDB si potom přebírají oba rozdělené typy a CP_HANDLE COMBINED_CONTROL se sám zamaskuje průhledností. Takže animace krokování (alespoň) výkonu a EDB sice funguje i s animacemi všech ostatních prvků vč. správného zobrazování čísel odboček, funguje i fyzika jízdy do výkonu. Ale při zkrokování dolů a najetí na EDB má tato brzda jen slabý účinek. Parametry bloku dynamické brzdy sedí (převzaty z dokumentace a brzdových charakteristik), k dispozici mám i tabulku BCH. Přesto soudruzi udělali někde chybu a EDB se nechce brzdit. Dává tak čtvrtinový výkon (podle ampérmetru, brzdící síly a sotva slyšitelného kvílení tračáků). Proto si myslím, že je zakopaný pes někde kolem definice poměru ovladače Combined_Control v engu.

Kód:
Throttle ( 0 1 0.001 0
NumNotches ( 69
Notch ( 0.000 0 Dummy ) #vypnuto 0
    Notch ( 0.027 0 Dummy )
Notch ( 0.028 0 Dummy ) #stupen 1
    Notch ( 0.055 0 Dummy )
Notch ( 0.056 0 Dummy ) #stupen 2
    Notch ( 0.082 0 Dummy )
Notch ( 0.083 0 Dummy ) #stupen 3
    Notch ( 0.110 0 Dummy )
Notch ( 0.111 0 Dummy ) #stupen 4
    Notch    ( 0.138 0 Dummy )
Notch ( 0.139 0 Dummy ) #stupen 5
    Notch ( 0.166 0 Dummy )
Notch ( 0.167 0 Dummy ) #stupen 6
    Notch ( 0.193 0 Dummy )
Notch ( 0.194 0 Dummy ) #stupen 7
    Notch ( 0.221 0 Dummy )
Notch ( 0.222 0 Dummy ) #stupen 8
    Notch ( 0.249 0 Dummy )
Notch ( 0.250 0 Dummy ) #stupen 9
    Notch ( 0.277 0 Dummy )
Notch ( 0.278 0 Dummy ) #stupen 10
    Notch ( 0.305 0 Dummy )
Notch ( 0.306 0 Dummy ) #stupen 11
    Notch ( 0.332 0 Dummy )
Notch ( 0.333 0 Dummy ) #stupen 12
    Notch ( 0.360 0 Dummy )
Notch ( 0.361 0 Dummy ) #stupen 13
    Notch ( 0.388 0 Dummy )
Notch ( 0.389 0 Dummy ) #stupen 14
    Notch ( 0.416 0 Dummy )
Notch ( 0.417 0 Dummy ) #stupen 15
    Notch ( 0.443 0 Dummy )
Notch ( 0.444 0 Dummy ) #stupen 16
    Notch ( 0.471 0 Dummy )
Notch ( 0.472 0 Dummy ) #stupen 17
    Notch    ( 0.499 0 Dummy )
Notch ( 0.500 0 Dummy ) #stupen 18
    Notch ( 0.527 0 Dummy )
Notch ( 0.528 0 Dummy ) #stupen 19
    Notch ( 0.555 0 Dummy )
Notch ( 0.556 0 Dummy ) #stupen 20
    Notch ( 0.582 0 Dummy )
Notch ( 0.583 0 Dummy ) #stupen 21
    Notch ( 0.610 0 Dummy )
Notch ( 0.611 0 Dummy ) #stupen 22
    Notch ( 0.638 0 Dummy )
Notch ( 0.639 0 Dummy ) #stupen 23
    Notch ( 0.666 0 Dummy )
Notch ( 0.667 0 Dummy ) #stupen 24
    Notch ( 0.693 0 Dummy )
Notch ( 0.694 0 Dummy ) #stupen 25
    Notch ( 0.721 0 Dummy )
Notch ( 0.722 0 Dummy ) #stupen 26
    Notch ( 0.749 0 Dummy )
Notch ( 0.750 0 Dummy ) #stupen 27
    Notch ( 0.777 0 Dummy )
Notch ( 0.778 0 Dummy ) #stupen 28
    Notch ( 0.805 0 Dummy )
Notch ( 0.806 0 Dummy ) #stupen 29
    Notch ( 0.832 0 Dummy )
Notch ( 0.833 0 Dummy ) #stupen 30
    Notch ( 0.860 0 Dummy )
Notch ( 0.861 0 Dummy ) #stupen 31
    Notch ( 0.888 0 Dummy )
Notch ( 0.889 0 Dummy ) #stupen 32
Notch ( 0.917 0 Dummy ) #shunt I
Notch ( 0.944 0 Dummy ) #shunt II
Notch ( 0.972 0 Dummy ) #shunt III
Notch ( 1.000 0 Dummy ) #shunt IV
)
)


Brake_Dynamic ( 0 1 0.001 0
NumNotches ( 47 
Notch ( 0.0 0 Dummy )  #vypnuto 0
    Notch ( 0.042 0 Dummy )
Notch ( 0.043 0 Dummy ) #stupen 1
    Notch ( 0.086 0 Dummy )
Notch ( 0.087 0 Dummy ) #stupen 2
    Notch ( 0.129 0 Dummy )
Notch ( 0.130 0 Dummy ) #stupen 3
    Notch ( 0.173 0 Dummy )
Notch ( 0.174 0 Dummy ) #stupen 4
    Notch ( 0.216 0 Dummy )
Notch ( 0.217 0 Dummy ) #stupen 5
    Notch ( 0.260 0 Dummy )
Notch ( 0.261 0 Dummy ) #stupen 6
    Notch ( 0.303 0 Dummy )
Notch ( 0.304 0 Dummy ) #stupen 7
    Notch ( 0.347 0 Dummy )
Notch ( 0.348 0 Dummy ) #stupen 8
    Notch ( 0.390 0 Dummy )
Notch ( 0.391 0 Dummy ) #stupen 9
    Notch ( 0.434 0 Dummy )
Notch ( 0.435 0 Dummy ) #stupen 10
    Notch ( 0.477 0 Dummy )
Notch ( 0.478 0 Dummy ) #stupen 11
    Notch ( 0.521 0 Dummy )
Notch ( 0.522 0 Dummy ) #stupen 12
    Notch ( 0.564 0 Dummy )
Notch ( 0.565 0 Dummy ) #stupen 13
    Notch ( 0.608 0 Dummy )
Notch ( 0.609 0 Dummy ) #stupen 14
    Notch ( 0.651 0 Dummy )
Notch ( 0.652 0 Dummy ) #stupen 15
    Notch ( 0.695 0 Dummy )
Notch ( 0.696 0 Dummy ) #stupen 16
    Notch ( 0.738 0 Dummy )
Notch ( 0.739 0 Dummy ) #stupen 17
    Notch ( 0.782 0 Dummy )
Notch ( 0.783 0 Dummy ) #stupen 18
    Notch ( 0.825 0 Dummy )
Notch ( 0.826 0 Dummy ) #stupen 19
    Notch ( 0.869 0 Dummy )
Notch ( 0.870 0 Dummy ) #stupen 20
    Notch ( 0.912 0 Dummy )
Notch ( 0.913 0 Dummy ) #stupen 21
    Notch ( 0.956 0 Dummy )
Notch ( 0.957 0 Dummy ) #stupen 22
    Notch ( 0.999 0 Dummy )
Notch ( 1.000 0 Dummy ) #stupen 23
) 
)
 
Nahoře