Editor tratí do Open Rails

m61

Pokladník
TSRE5 v režimu přehrávače - bez úprav přidejte řádek do settings.txt
playerMode = true

Deaktivujte komentářem # a restartováním TSRE5

Bukowiecka Kolej Dojazdowa Winter player.jpg
 

Tygy

Provozní technik
Tak zde je osvětlení k malování v Editoru a následky toho.
Všechny "vygenerované čtverečky povrchu" se ukládají ve složce TERRTEX. Lze je dohledat pomocí číslo-písmenového kódu uvedeného na příkladu obrázku v červeném oválu. Vždy je to s koncovkou .ACE . Všechny "omalované čtverce se zobrazují v soustavě pomůcek editoru nabídky "VIEW" jako "Tile Grid" a mají výrazné bílé orámování, viz obr.1. Neupravené čtverce malováním jsou v mřížce s nevýrazným olemováním.
Ale automaticky se nevytvoří k takto omalovanému čtverci textura zimní, tedy se sněhem. Ta se bude tvářit v zimním režimu jako nevygenerovaná (chybějící) a místo ní bude jen bílý nebo černý čtverec (viz obr.2). Nebude vykazovat chybu v případě, že si tuto upravenou letní texturu zkopírujete a vložíte do podsložky "SNOW" adresáře TERRTEX. Ale v zimní krajině se bude objevovat pořád vyletněná, tedy tak, jak byla stvořena.
Obr.1
A_malování_Terrtex_0.jpg

obr.2

A_malování_Terrtex_1.jpg

Obr.3
A_malování_Terrtex_2.jpg

Pro vytvoření "Sněhové textury" já osobně používám tento postup:

Zkopírujte si všechny letní textury vytvořené a malované, ty se vloží do podsložky SNOW. Ale jak jsme zvyklí z let minulých, zálohovat, zálohovat, zálohovat. Pro úpravu na zimní textury je třeba si vyjmout ze složky TERRTEX všechny textury, vyjma těch základních, se kterými jste malovali, např. Snow.ace, asphalt.ace, watertop.ace, JP2Soil.ace a další, které byly použity pro malování nebo tvoří základní texturu povrchu např. Terrain.ace či microtex.ace a do zálohovací složky poctivě uložte.
Z podsložky SNOW adresáře TERRTEX vyjměte všechny textury a vložte do složky "TERRTEX". (jsou to ty předpřipravené na zimní malování) a otevřete Editor TSRE5 a všechny tyto textury potřebné upravit sněhovou texturou Snow.ace či jinou texturu vámi vybranou dle uvážení, upravte opět malováním. Dobře si ale hlídejte ale jen ty se zvýrazněným olemováním dle mřížky "TILE GRID" (viz objasnění na začátku textu a obr.1 a obr.3). Pokud přetáhnete přes tyto zvýrazněné okraje, nevadí. Pořád poznáte, která základní textura tvořila původní povrch, tu si pak vyberte v nabídce s úpravou terénu a vložíte. Na obrázcích je základní textura Terrain.ace.
Ale je tu i možnost přepnutí ročních období, o které jsem nevěděl. Je psána kousek před tímto příspěvkem a zdá se být velice dobrá. Již jsem vyzkoušel.

Ve složce TSRE5 přidejte do souboru "settings.txt" tento zápis :

seasonalEditing = true
#season = Winter
#season = Spring
#season =Summer
season = Autumn - tato právě vybraná při spuštění TSRE5

změnit sezónu odebráním nebo přidáním komentáře #

Dobrá vychytávka.

Nabídka úprav:
Pick - zkopírujete do nabídky vybraný čtverec ( platí to i pro ty Vámi malované )
Put - vložit vybraný čtverec či danou texturu.
Load - vybrat si texturu povrchu v v nabídce přednostní složky "TERRTEX", ale vybrat se dá odkudkoli z Vašeho PC.

Čísla čtverců textur např. -11f548c4_7_12.ace se musí pak shodovat ve složce "TERRTEX" i v podsložce "SNOW". Upravené zimní textury se po ukončení editoru musí přesunout do podsložky "SNOW", ty letní si překopírujte nazpět do složky "TERRTEX".

Důležité upozornění :
Základní textura Terrain.ace je ve složce "TERRTEX" letní, tedy klasicky v zeleno-žlutavém provedení, avšak v podsložce "SNOW" je pod stejným názvem ale v úpravě sněhové, tedy šedo-bílá. Platí to i pro textury polí, lesů a dalších Vámi používaných základních textur. Nepřepište si všechny zimní základní textury na letní či opačně ! ! ! !

Na setkání v Praze dne 22.2.2025 jsem ukazoval možnosti a výsledky kreslení povrchů ( možno vidět ve vlákně trať Praha - Děčín tohoto fóra ), "výrobu" zimních textur jsme trošku časově nestihli. Podnětů a dalších věcí k diskuzi bylo mnoho a neméně důležitých a zajímavých.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
"výrobu" zimních textur jsme trošku časově nestihli.
Vidím to tak, že budeme muset udělat další lekci tohoto školení. Jak to popisuješ to vypadá hodně složitější než je. Ale že se malování prokreslí do terrtex, to jsem asi přehlédl a proto mi to MSTS nevzal, když jsem zkopíroval ze slezinového noťasu jen Tiles a World. Pro mě je vždy důležitá priorita, kompatibilita s MSTS E.
 

Tygy

Provozní technik
Jdou spojovat silnice ve vzduchu, sice je potřeba mít mostovku pod nimi, ale jde to, včetně nastavení výšky silnice a počátečního bodu v jakémkoliv úhlu.
Ale důležitější zpráva pro úpravy barev terénu. Pozor !!!!!
V režimu zápisu do Settings.txt pro TSRE5 při interní volbě ročního období jde sice malovat, ale nelze měnit dlaždice terénu.
Tímto myslím tento režim, resp. zápis :
seasonalEditing = true
#season = Winter
#season = Spring
#season = Autumn
season = Summer

Nefunguje to ani v jednom případě vyměnit dlaždici např. Terrain.ace za Forest.ace či jinou.
Tam se musí postupovat dle mého návodu uvedeného zde výše a tento celý zápis musí být z textového souboru zcela smazán !!!!
Jinak pro kontrolu pak chybějících textur daného období pro modely stromů, křovin, polních plodin a jiných to lze využít, jen v závislosti na velikosti a rozsahu trati to bude časově dosti náročné. Na to existuje jednodušší způsob.
 

Tygy

Provozní technik
Jedno pozitivní zjištění je to, že pokud bude vložen zápis do "settings.txt" ve složce TSRE5, jak je uvedeno výše, má to určitou výhodu pro napojení kreslených čtverců. Půjdou dobře "připojit", tedy přikreslit tak, aby se s původními čtverci ( např. terrain.ace, Forest.ace a další ) krásně spojily. Ocenit se to dá především pro napojení sněhových textur, viz obr. č.4.
Obr.4
A_malování_Terrtex_3.jpg

Zde bílé čtverce jsou s názvem Terrain.ace v provedení zimní textury. Část zasněženého čtverce se dá skvěle napojit aniž by došlo k překreslení přilehlých čtverců. Tím se vlastně zabrání vygenerování "nové" textury terénu s novým unikátním číslem pro malovaný čtverec a zároveň nebude chybět tento "nový" čtverec mezi letními texturami. Nebude se pak vytvářet černý čtverec naznačující chybějící unikátní texturu, viz předešlá část školení.
Ostatní zelené čtverce již mají patinu z předchozího kreslení. Více vlevo je několik čtverců letní textury, které již mají nádech zasněžení a ty je možné vzájemně překrývat. Viz obr.č.5.
Obr.5
A_malování_Terrtex_4.jpg

Na obrázku č.6 jen pro demonstraci je v bílém trianglu nanesená hnědá barva naznačující pole, ale do "uzamčených" čtverců se barevně nepropojí. Je tam jasná hrana čtverce. Provedení bílá/bílá jakožto naznačení sněhu by nevynikla pro názornou demonstraci.
Obr.6
A_malování_Terrtex_5.jpg

Pokud je takto zápisem v textovém souboru "Settings.txt" přepnuto na mód Winter = zima, automaticky se tyto čtverce upravené malováním ukládají do podsložky "SNOW" ve složce "TERRTEX". To je další výhoda. Není pak obava pro přepsání letní textury se stejným názvem ve složce "TERRTEX".
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Nahrál jsem si tedy ze slezinového notebooku i soubory Terrtex, jak upozornil Tygy, což mne nenapadlo.
Poté už spustím i MSTS editor.
Má to jedno Ale. Jenom to testování jako příklad, kdy jsem chtěl zamaskovat pole pod křovinami. Tím se vytvořilo 73 souborů o velikosti 788696 a jen kvůli pár skvrnám. Je to o něco větší velikost než jsou komprimované fototextury, které tolik nabobtnaly velikost trati. Tedy malovat všude možně, tak nebude stačit ani 64 gigová fleška.Tedy tuto funkci používat jenom ojediněle. Použili jsme malování pro celý mezistaniční úsek, tedy asi proto tolik souborů.
terrtex.JPG
 

Tygy

Provozní technik
Nahrál jsem si tedy ze slezinového notebooku i soubory Terrtex, jak upozornil Tygy, což mne nenapadlo.
Poté už spustím i MSTS editor.
Má to jedno Ale. Jenom to testování jako příklad, kdy jsem chtěl zamaskovat pole pod křovinami. Tím se vytvořilo 73 souborů o velikosti 788696 a jen....
Je určitě rozhodující velikost a rozlišení původní textury, já jsem tam ponechal ty obyčejné jako terrain.ace, velikost je asi 512kB, malováním se to zvětší na 771kB, což je zanedbatelné, ale pak každá malovaná dlaždice uloží samostatně.
Rozhodující bude pak celkový nárůst patrný z výpočtu velikosti upravené dlaždice.
Ale není potřeba pak při takovémto malování používání chodníků a silnic ve městech a obcích jako samostatné objekty, pokud k tomu není počítání provoz silniční.
Dokáže to dokreslit spoustu detailů dvorků, polních cest a podloží silnic a kolejí, místa ve fabrikách nebo lomech.
Ale určitě bude vyšší velikostsoubor, pokud je základem velká fototextura s vysokým rozlišením.
 

Tygy

Provozní technik
Tak tu mám jednu "HROOOZNOU ZPRAVU" s nastavením "Settings.txt" pro TSRE5 verze 0.7012 i 0.8.04. Pořídil jsem si lepší NTB s I7, GK nVidia P3200, ale hlavně WOKNA W11 a musel jsem po delších laboracích a za pomoci některých zde přítomných anulovat vypínání stínů právě v Settings.txt (#shadowsEnabled = 1) z původní hodnoty 0. S nulou při otevření na celou obrazovku nebo pohybem okna kamkoliv se ztmavil terén skoro na třeskutou tmu, byl vidět jen z výšky kamery nad 900m nad povrchem nebo v dáli od kamery.
Po zapnutí stínů problém ustal.TSRE_5_stíny_0.jpgTSRE_5_stíny_1.jpgTSRE_5_stíny_2.jpg

Kdo by se s tím setkal, tady je řešení. Zapnout stíny v Settings.txt. Vypnutí stínů v samotném editoru na to nemá vliv.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Já mám nastaveno 0 a žádný takový problém nemám. Vše se zobrazuje normálně, viz moje fotky z prací na Negrelliho viaduktu. Stíny jsem vypnul právě z důvodu, že omezovaly viditelnost nejen na fotkách.
 

Tygy

Provozní technik
Mám spíše podezření na W11, prože na slabochovi s W10 ten problém nebyl a není.
Dal jsem to jen, kdyby měl někdo stejný problém .
 

Rogers

Pokladník
Zdravím. Po delší době jsem usedl k editoru TSRE a zjistil, že už si nepamatuji klávesovou zkratku pro zarovnání terénu pod kolejemi, nebo odstranění závalu na kolejích. Může mi někdo osvěžit paměť ? Předem díky....:)
 
Nahoře