Zvuky Andrej

Andrej

Začátečník
Ano, budu. Hlavne nove trakcne motory, ale aj zvuky okolkov, odporniku EDB a niekolko detailov. Nebude to ale kompletna aktualziacia tejto rady, ale len vyuzitie nahravok z 362 a 162.
 

lakitouch

Skladník
Dufam ze sa podari zapracovat aj rozbeh ventilatorov pri nabehu do vykonu tak ako je to aj v reale alebo aspon nieco podobne blizke k tomu.
 
S těmi ventilátory je to právě problém, že trigger variable1 nefunguje u elektriky proporcionálně, ale jen dvojstavově 0/1 kontrolér je/není nulový. Tato chyba trvá už kopici let a stále bohužel není opravena. Takže třeba ventilátory u esa/princezny/peršana, nebo odbočky u laminy/plecháče nejde nazvučit reálně, vztažené na poměrnou hodnotu kontroléru. U esa jsem se s nazvučením ventilátorů nakonec popral tímto zápisem:


Kód:
Stream (
                               Skip (** ventilatory trakcnich motoru **)
                Priority ( 6 )
                Triggers ( 10
                                        Initial_Trigger ( DisableTrigger ( 7 ) )
                                        Initial_Trigger ( DisableTrigger ( 10 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 23    EnableTrigger ( 7 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 23    EnableTrigger ( 10 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 24    DisableTrigger ( 7 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 24    DisableTrigger ( 10 ) )
                        Variable_Trigger ( Speed_Inc_past 1 StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                        Discrete_Trigger ( 24    ReleaseLoopReleaseWithJump () )
                        Variable_Trigger ( Variable1_Dec_Past 0.15 ReleaseLoopReleaseWithJump () )
                        Variable_Trigger ( Variable1_Inc_past 0.10 StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                        Variable_Trigger ( Speed_Inc_past  StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                )
                        )

Není to ale ideální, občas se fofráky rozběhnou hned po zapnutí tahu. Zcela nově jsem ale řešil ozvučení smetáků a HV, dle nových možností a dostupných triggerů, pro referenci eso (v ENGu bylo sice od té doby provedeno pár změn, ale jen drobných, bez vlivu na zvuk - jen hlavně upraveny časy zavírání HV a zpoždění náběhu unipulsu a zpoždění zapnutí pom. pohonů), včetně kabiny a zvuků, je zde.

Pouze upravte hodnoty zápisu HV takto:


Kód:
comment (** Hlavni vypinac **)

        ORTSCircuitBreaker ( Manual )
        ORTSCircuitBreakerClosingDelay ( 0.5s )
        ORTSPowerOnDelay ( 3s )
        ORTSAuxPowerOnDelay ( 22s )

"Zavírání" hlavního vypínače tedy trvá 0.5s, po této době naběhne zvuk trafa, po dalších 2.5s se rozběhne unipuls (a stroj je aktivní, schopen jízdy) a po dalších 18.5s naběhne "pomocný výkon", tedy až po této době se mohou rozběhnout kompresory ("auxiliary power" v ORTS platí pouze pro el. stroje a pro ovládání kompresorů, ventilátory bohužel na to navázat nejdou).


Ale zpět k ventilátorům - pokud bude opravena zmíněná chyba a variable1 bude fungovat proporcionálně dle poměrné polohy kontroléru (tedy v případě esa de facto dle poměrného tahu), nebude samozřejmě problém ventilátory nazvučit realisticky, tedy, že se sepnou při 20% PT, jsou v počátku napájeny 100V/400Hz a dále jsou proporcionálně regulovány, při 100%PT dostávají plné napětí 440V/400Hz (od unipulsu, ten má 4 samostatné měniče pro každý fofrák a pro každý kompresor). Reálně se ještě počáteční práh (hodnota PT) sepnutí fofráků posouvá dle venkovní teploty, ale to do ORTS zapracovat nejde.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, na tohle by měla být variable2, která kopíruje průběh trakční síly. Variable3 by zase měla kopírovat průběh trakční síly při brzdění dynamickou brzdou.
 

Andrej

Začátečník
Je to tak, variable2 umoznuje toto modelovat priamo, bez komplikovaneho kodovania. Aj to tak v mojich zvukoch bude a je to vidiet v samotnej ukazke - pri poklese vykonu po 01:20 ide zvuk ventilatorov nalezite dole a nie je to preto, ze by tam tak rychlo koncila slucka ventilatorov. Jediny problem je, ze variable2 je s frekvenciou ventilatorov spojena "napevno" a neumoznuje ziadne omeskanie v poklese alebo naraste frekvencie zvuku (ako to je v reale). Chova sa to teda pomerne zivo, ale asi stale lepsie, nez to neuvazovat vobec.
 
Ano, variable2 udává poměrnou tažnou sílu, tedy variable2 ( 1.00 )" = MaxForce(). Jenže je tu ten problém, že tažná síla v ORTS (na rozdíl od MSTS, kde byla napevno určována polohou kontroléru, tedy třeba kontrolér50% = MaxForce/2.) je modulována více faktory. V ORTS, jsou-li použity trakční křivky, nebo trakční tabulka, závisí Ft ještě na rychlosti. A i když nejsou křivky/tabulka použity, Ft je modulována jakousi "náhradní křivkou", určenou hodnotami MaxForce(), MaxContinuousForce() a DieselEngineSpeedOfMaxTractiveEffort() (ta paradoxně platí i pro el. loko). Poslední dvě hodnoty určují trvalou rychlost a sílu při ní. Takže zejména při rozjezdu Ft hodně kolísá a to téměř vždy způsobí, že ventilátory v určitém rozsahu rychlostí "cyklují" - toto je vidět zejména na plecháčích a laminách s původním laděním z MSTS.
Variable3 je pro změnu vztažena ne procento kontroléru EDB, tedy variable3 ( 0.50 ) odpvídá údaj "dynamická brzda: 50%". Jde tedy o ekvivalent variable1 s tím rozdílem, že místo kontroléru, určujícího poměrnou část kladné Ft (dle křivek/tabulky), určuje poměrnou část záporné Ft, vyvíjené EDB, buď dle starých zápisů (kde mnoha řádky je kostrbatě určena "křivka"), nebo nově s využitím křivek ORTSMaxDynamicForceCurves. Trigger však nereprezentuje skutečnou brzdnou sílu EDB, ale "polohu kontroléru EDB".
S nazvučením ventilátorů brzdových odporů tedy nejsou problémy.

Právě z těchto důvodů je variable2 kloudně použitelná snad jen na hlasitost trakčáků. U starých ladění laminátek a plecháčů je pro zvuky odboček použita právě variable1, což v ORTS bohužel končí tím, že jak se zařadí už jen 1% kontroléru, všechny odbočky "zařehtají" postupně po sobě tak rychle, jak se stihnou jednotlivé zvuky přehrát. Stejně tak až při přechodu z 1% na 0% opět zařehtají v opačném pořadí.

U strojů, kde jsou otáčky ventilátorů trakčáků modulovány ne dle PT, ale dle kotevního proudu (nebo přímo příkonu) motorů, samozřejmě není problém otáčky modulovat s pomocí variable2, ale k jejich spouštění/vypnutí je třeba použít variable1 a smířit se s tím, že fofráky naběhnout hned po zařazení tahu a vypnou se až po sjetí výkonu na nulu.

Pro úplnost, u dieselu fungují triggery takto:

variable1 = procento výkonového kontroléru
variable1 = otáčky motoru (variable2 ( 0.00) = IdleRPM, variable2 ( 1.00 ) = MaxRPM)
variable3 = procento kontroléru EDB
 

bob57_cz

Učitel češtiny
nebude samozřejmě problém ventilátory nazvučit realisticky, tedy, že se sepnou při 20% PT, jsou v počátku napájeny 100V/400Hz a dále jsou proporcionálně regulovány, při 100%PT dostávají plné napětí 440V/400Hz (od unipulsu, ten má 4 samostatné měniče pro každý fofrák a pro každý kompresor).
Nechci ti brát iluze a nadšení, ale máš v tom trošku zmatek. Výstupní kmitočet 400Hz má jen síť 115V na výstupu z centrálního zdroje. Pak už se s ní setkáš jen na vstupech napájení regulátorů, logiky a zesilovačů impulzů pro zisk napájení obvodů TTL, DTL, OZ, ... (24V,+-15V,5V).
Sekundární měniče Unipulzu pro napájení stejnosměrných motorů ventilátorů a kompresorů mají zapojení deMorgan, takže mají konstantní délku pulzu a řídí se kmitočtově od základního kmitočtu 33Hz v násobcích až po 330Hz. V základních otáčkách je na motoru ventilátoru přibližně těch 100V a při maximu pak oněch 440V, ale pořád je to stejnosměrné napájení v pulzním režimu - žádná střídavina 400Hz.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
Jenže je tu ten problém, že tažná síla v ORTS (na rozdíl od MSTS, kde byla napevno určována polohou kontroléru, tedy třeba kontrolér50% = MaxForce/2.) je modulována více faktory.
I tady ti nemohu dát za pravdu. Funguje tam zjednodušená trakční charakteristika hyperbolická, takže tam byla závislost i na rychlosti. Vím co a jak jsem nastavoval u 350 a měl na to i udělanou speciální demonstrační kabinu, kde se v dost velkém měřítku graficky pohybovaly čáry sloupců proudu, síly, rychlosti na podkladu textury škodovácké trakční charakteristiky a bokem ještě byly tlaky brzd. Našel jsem ještě náhledy ze zrušeného webu:350-00.jpg350-02.jpg350-03.jpg350-04.jpg350-05.jpg350-06.jpg

Dnes by to šlo samozřejmě udělat na stejné bázi a lépe.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ty zvuky jsou perfektní! Moc děkuju. A s novými kabinami je to super oživení. Hned má člověk chuť zajed si R614 Ohře od Šneka.
 

ASP

Cestující
Ahoj, kedže nemám nainštalovaný OR, nemohol som si vychutnať nové krásne zvuky pri jazde :(. Dajú sa použiť niektoré streamy v msts? Koľko streamov maximálne zvládne msts? Chcel by som si trošku oživiť staršie zvuky...

Pri prezeraní sms súborov som natrafil na preklepy. A to konkrétne v sms: 362_3kVcab, 362cab, 363A_3kVcab a 363Acab

Stream (
Skip( **** pantograf zadni **** )
Priority ( 6 )
Volume (0.2)
Triggers ( 2
Discrete_Trigger ( 45 PlayOneShot ( 1 File ( "362.007_ZzberacH.wav" -1 ) SelectionMethod (SequentialSelection) ) )
Discrete_Trigger ( 46 PlayOneShot ( 1 File ( "1362.007_ZzberacD.wav" -1 ) SelectionMethod (SequentialSelection) ) )
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Defakto se ochudíš o zvuk okolků a zvuků při brždění. A možná ti to bude v MSTS padat kvůli velkému počtu streamů.

Proč se bráníte OpenRails? Stabilní verze 1.3 má veliké možnosti a přednosti oproti MSTS.
 

Andrej

Začátečník
Vdaka za pozitivnu odozvu a tiez za odhalenie prveho nedostatku :)

Ak mozem odporucit, do MSTS by som si dal hlavne streamy novych trakcnych motorov, unipulzy, kompresory a dynamiku jazdy (streamy hned na zaciatku kazdeho sms - jazda a aero). Tiez by som si vymenil nahravky tyrystorov v interieri. Samotne chovanie tyrystorov je v novej verzii radovo zlozitejsie a nie som si isty, ci toto MSTS este zvladne. Problemy budu v MSTS robit aj niektore streamy, ktore maju cisla diskretnych triggrov uz podla OR (HV, brzdice a pod.).
 

ASP

Cestující
Dík za odpoveď. Skúšal som to pokombinovať, aby to fungovalo v MSTS, hneď prvý zápis dynamiky jazdy pri rýchlosti 10-40 km/h MSTS neberie. Problém má aj s volume nad 1.0 ... No asi bude lepšie naštudovať si OR a skúsiť ho nainštalovať:).
 
Dík za odpoveď. Skúšal som to pokombinovať, aby to fungovalo v MSTS, hneď prvý zápis dynamiky jazdy pri rýchlosti 10-40 km/h MSTS neberie. Problém má aj s volume nad 1.0 ... No asi bude lepšie naštudovať si OR a skúsiť ho nainštalovať:).
Veľmi odporúčam OR, je oveľa lepší, stabilnejší a aj jazdy su plynulejšie bez zatrhavania ako to bolo v MSTS.
 
Nahoře