Dovolím si vyjádřit se v souvislosti s parametrem ORTSBrakePipeChargingRate, který je v tomto manuálu zmiňován, a nabídnout svoji, experimenty podpořenou, hypotézu, jak tento parametr ve hře funguje a jaké problémy jsou s ním spjaty.
V celém dalším textu pro zjednodušení předpokládáme hodnotu parametru ORTSBrakePipeTimeFactor blízkou nule (v rámci provozních možností OR, tedy např.: 0.0001).
Popis funkce parametru ORTSBrakePipeChargingRate:
1) Nechť je zadán povel k plnění brzdového potrubí.
2) OR z nastavené rychlosti plnění v menu simulátoru či prostřednictvím parametru ORTSBrakePipeChargingRate (dále jen OR rychlost) vypočte virtuální rychlost plnění brzdového potrubí, přičemž pro tuto rychlost platí následující:
- Roste s OR rychlostí.
- Pro solo lokomotivu je (za předpokladu reálného vyladění ostatních parametrů) jednoznačně určena nastavenou OR rychlostí a podílem sumy objemů jejích pomocných vzduchojemů a objemu jí příslušné části brzdového potrubí. S tímto podílem virtuální rychlost klesá.
- Za předpokladu konstantní sumy objemů pomocných vzduchojemů lokomotivy a konstantního objemu jí příslušné části brzdového potrubí platí, že virtuální rychlost se součtem sumy objemů pomocných vzduchojemů připojených vozidel a sumy objemů jim příslušných částí brzdového potrubí klesá. Míra poklesu přitom roste s poměrem součtu sumy objemů pomocných vzduchojemů připojovaného vozidla a objemu jemu příslušné části brzdového potrubí ku součtu sumy objemů pomocných vzduchojemů lokomotivy hráče a objemu jí příslušné části brzdového potrubí.
3) a) Je-li virtuální rychlost menší než maximální rychlost plnění brzdového potrubí udaná v engu (TrainBrakesControllerMaxReleaseRate), simulátor začne plnit brzdové potrubí virtuální rychlostí. (Pozn.: Pro jednoduchost v celém textu neuvažujeme polohu švihu).
b) Je-li virtuální rychlost větší nebo rovna maximální rychlosti plnění brzdového potrubí udané v engu (TrainBrakesControllerMaxReleaseRate), simulátor začne plnit brzdové potrubí pouze rychlostí udanou parametrem TrainBrakesControllerMaxReleaseRate. Připojíme-li však k soupravě další vůz, virtuální rychlost poklesne (viz bod 2). Tedy postupným připojováním vozů dříve či později nutně narazíme na nějaký vůz (kritický), s nímž virtuální hodnota rychlosti poklesne pod rychlost udanou parametrem TrainBrakesControllerMaxReleaseRate, čímž se dostaneme na případ 3a. Podotkněme, že od této chvíle doba plnění brzdového potrubí vzroste s každým dalším připojeným vozem. (Pozn.: Kritický vůz může mít vzhledem k nastavené OR rychlosti nereálně vysoké pořadí.)
V souladu s popisem funkce výše je zcela přirozené a oprávněné požadovat, aby virtuální rychlost plnění solo mašiny byla rovna její maximální rychlosti plnění nastavené v engu, tedy aby již první vůz soupravy byl vozem kritickým - v opačném případě nám buď solo mašina bude napouštět pomaleji (bude-li virtuální rychlost nižší než "engová", viz případ 3a), anebo připojení několika prvních vozů (ale klidně i "všech") nebude mít na dobu plnění žádný vliv (to nastane, bude-li virtuální rychlost naopak vyšší, viz případ 3b).
Dejme tomu, že jsme pro danou mašinu nalezli vhodnou virtuální rychlost, resp. jsme nalezli OR rychlost, jíž - vzhledem k dané lokomotivě - taková virtuální rychlost odpovídá. Začínáme tedy s připojováním reálně odladěných vozů... Bohužel, pozorujeme, že nám rychlost plnění potrubí s každým vozem klesá naprosto abnormální mírou.
(Možná nás zde napadá "řešení" - zmenšit v poměru vzduchové prostory u vozů, vzduchové prostory lokomotivy přitom ponechat, či naopak zvětšit v poměru vzduchové prostory lokomotivy a vzduchové prostory vozů ponechat. Ano, tohle skutečně může fungovat, ovšem připravíme se tím o veškerou reálnost spotřeby vzduchu.)
Jak se tedy ukazuje, je potřeba určovat OR rychlost nikoliv paušálně, nýbrž pro každou soupravu zvlášť. V takovém případě však parametr ORTSBrakePipeChargingRate ztrácí význam, neboť OR rychlost lze nastavit pohodlněji přímo v menu simulátoru před spuštěním, či lze OR rychlost úplně vynechat (ponechat ji stabilně nastavenou ve vysokých "nezávislých" hodnotách) a rychlost plnění potrubí ošetřovat parametrem TrainBrakesContollerMaxReleaseRate.
Z výše uvedených důvodů je tedy, alespoň dle mého názoru, použití parametru ORTSBrakPipeChargingRate samo o sobě diskutabilní.
- - -
Dále bych se zde dovolil lehce vyjádřit k načaté problematice parametru TripleValveRatio. Jeho matematická role v simulátoru je totiž velice jednoduchá a není třeba o hodnotě tohoto parametru vést věčné, obsahově chybné diskuze.
Zaveďme následující značení:
x - hodnota parametru TripleValveRatio
m - tlak v brzdovém potrubí při úplném odbrzdění
p - tlak v brzdovém potrubí při úplném provozní zabrzdění
y - maximální tlak v brzdovém válci
Dle definice TVR platí (m-p)*x=y, tedy x=y/(m-p). Jak v MSTS, tak i OR nás však nevyhnutelně svazuje podmínkou y=p (tzn. nelze coby maximální tlak v brzdovém válci navolit jiný tlak než takový, který bude zároveň i tlakem v brzdovém potrubí při úplném provozním zabrzdění). S ohledem na tuto podmínku tedy dostáváme x=p/(m-p), resp. x=y/(m-y), tedy y=p=x*m/(x+1). A je nyní jen na nás, zda se rozhodneme pro reálný tlak v brzdovém potrubí, či pro reálný tlak v brzdovém válci, či pro něco mezi tím.
Položme nyní m=5 bar.
1) Budeme-li požadovat max. tlak v brzdovém válci y=3.8 bar, dostáváme x=3.8/(5-3.8)=3.17. Chyba: Ve válcích bude dosaženo maximálního tlaku již při tlaku 3.8 bar v brzdovém potrubí.
2) Je-li parametr TripleValveRatio nastaven na 2.5, tedy x=2.5, dostáváme y=p=2.5*5/(2.5+1)=3.57. Chyba: Ve válcích bude dosaženo maximálního tlaku již při tlaku 3.57 bar v brzdovém potrubí a maximální tlak v brzdových válcích bude jen 3.57 bar.
3) Budeme-li požadovat tlak v brzdovém potrubí, při němž má být dosaženo úplného provozního zabrzdění, p=3.5 bar, dostáváme x=3.5/(5-3.5)=2.33. Chyba: Maximální tlak v brzdových válcích bude jen 3.5 bar.
Osobně považuji za nejmenší zlo třetí možnost, což je i důvodem, proč v našich vozidlech
http://www.or-ladeni.wz.cz používáme hodnotu TripleValeRatio 2.33.