Josef Vogeltanz
Pomocník strojvedoucího
Zkoumal jsem nově zavedenou funkci pro spřáhla - Advanced Coupler. Tahle funkce při rozjezdu předvede natažení nebo stlačení (při sunutí) táhlového ústrojí.
Funkce je zavedena pro verzi OR MG (zdá se, že MG pomalu směřuje k standardu). Parametry jsem si upravil na podmínky evropské normy UIC 520 pro táhlo a vypružení (táhlo max. 1000kN, šroubovka 850kN, zdvih cca. 50mm). Upravil jsem takto lokomotivu 770 a vagon Eas naložený 52t. Celé to mám sestavené do 30ti vozového vlaku. Kameru jsem si u zkoušek umístil na střed vlaku a zblízka sledoval chování spojených vozů.
Při zkouškách jsem zjistit následující: Vlak při rozjezdu spřáhla "natáhne" o definovanou délku. Rozjezdová rychlost po natažení spřáhel soupravy poklesne a potom se začne znovu navyšovat. Bohužel spřáhla již zůstanou v natažené poloze (vč. brzdění, jízdy v klesání a zastavení). Při sunutí se chová stejně, jen místo natažení dojde k stlačení. Velikost natažení/stlačení u jednotlivých vozů umí zobrazovat HUD. Ukáže např. že celý vlak o 30 vozech se během rozjíždění natáhne o cca. 3m
Jsem však z téhle funkce trochu na rozpacích. Když pominu, že neumí reagovat na podélné síly při brzdění, na spádu nebo při zastavení, jsou tu ještě nárazníky.
Ty mají pevný tvar a polohu vymezenou modelem vozu. Předpisy říkají, že při svěšení vozů se mají talíře nárazníků dotýkat. Vozy mám zpravidla parametrem Size nastavené tak, že jsou v consistu spojené nárazník na nárazník. Při výše uvedeném nastavení vznikne mezi nárazníky mezera cca. 50 mm (při sunutí prolnutí nárazníků rovněž o cca. 50 mm). Vizuálně to nevypadá dobře, chování je v pořádku. Autoři této myšlenky nejspíš počítali pouze s vozy vybavenými automatickým spřáhlem bez nárazníků. A protože jsou nárazníky pevné, neanimované, lepší to sotva kdy bude. Na rozdíl od automatického spřáhla jsou totiž nárazníky prolnuté nebo s mezerami jako pěst na oko. U evropských modelů se šroubovkou jsou totiž tím jediným v kontaktu s dalším vozem. Šroubovky se obvykle modelují v zavěšeném stavu.
Pro lepší představu ještě připojuji video:
Funkce je zavedena pro verzi OR MG (zdá se, že MG pomalu směřuje k standardu). Parametry jsem si upravil na podmínky evropské normy UIC 520 pro táhlo a vypružení (táhlo max. 1000kN, šroubovka 850kN, zdvih cca. 50mm). Upravil jsem takto lokomotivu 770 a vagon Eas naložený 52t. Celé to mám sestavené do 30ti vozového vlaku. Kameru jsem si u zkoušek umístil na střed vlaku a zblízka sledoval chování spojených vozů.
Při zkouškách jsem zjistit následující: Vlak při rozjezdu spřáhla "natáhne" o definovanou délku. Rozjezdová rychlost po natažení spřáhel soupravy poklesne a potom se začne znovu navyšovat. Bohužel spřáhla již zůstanou v natažené poloze (vč. brzdění, jízdy v klesání a zastavení). Při sunutí se chová stejně, jen místo natažení dojde k stlačení. Velikost natažení/stlačení u jednotlivých vozů umí zobrazovat HUD. Ukáže např. že celý vlak o 30 vozech se během rozjíždění natáhne o cca. 3m
Jsem však z téhle funkce trochu na rozpacích. Když pominu, že neumí reagovat na podélné síly při brzdění, na spádu nebo při zastavení, jsou tu ještě nárazníky.
Ty mají pevný tvar a polohu vymezenou modelem vozu. Předpisy říkají, že při svěšení vozů se mají talíře nárazníků dotýkat. Vozy mám zpravidla parametrem Size nastavené tak, že jsou v consistu spojené nárazník na nárazník. Při výše uvedeném nastavení vznikne mezi nárazníky mezera cca. 50 mm (při sunutí prolnutí nárazníků rovněž o cca. 50 mm). Vizuálně to nevypadá dobře, chování je v pořádku. Autoři této myšlenky nejspíš počítali pouze s vozy vybavenými automatickým spřáhlem bez nárazníků. A protože jsou nárazníky pevné, neanimované, lepší to sotva kdy bude. Na rozdíl od automatického spřáhla jsou totiž nárazníky prolnuté nebo s mezerami jako pěst na oko. U evropských modelů se šroubovkou jsou totiž tím jediným v kontaktu s dalším vozem. Šroubovky se obvykle modelují v zavěšeném stavu.
Pro lepší představu ještě připojuji video: