Virtuální železniční dílny - OR nastavení pro modely

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Dokud jsem dělal je do šuplíku, byl svatý klid. Nikdo nikoho neprudil, protože tomu nikdo moc nehověl nebo ne zcela rozuměl. Ale všichni byli nažhaveni něčím v ORTS jezdit.
Ale když jsem se rozhodl o to podělit a nastavení začal zveřejňovat (je jedno jestli u sebe nebo prostřednictvím modelů u Pikka), nesu jistou míru rizika.
Lidé k tomu mají totiž různý přístup. Někdo se chce jen svézt pro radost, další preferuje aktivity, jiný zase timetable nebo i síťové ježdění, Jenže právě tyhle poslední jmenované aktivity vyžadují opakovatelnost.
Myslím tím, že aktivitář vytvoří aktivitu s určitým souborem vozidel (trainsetem), se svým nastavením ORTS a s pomocí nějakého sešiťáku nebo grafikonu.
Aby po něm jeho aktivitu mohl někdo zopakovat, potřebuje úplně stejné podmínky, v jakých aktivita vznikala. Tedy stejnou verzi OR, stejný trainset a stejně nastavený OR. A to je právě kámen úrazu. Aby opakovatelnost zafungovala, potřebuji jistou míru unifikace a bohužel i kompromisů.
S aktuálními možnostmi ORTS, rozmanitostí jeho verzí, ale třeba i těmi znalostmi to ani jinak nejde. Nechci tím obhajovat můj způsob nastavení toho či onoho vozidla, jako spíše metodu se kterou pracuji.
Metodu pokus-omyl jsem zavrhl hned od začátku. To bych se daleko nedostal, web VŽD by byl prázdný a já bych se možná pořád obíral tím kocourem, který byl na začátku jako první.
Využívám tedy maximálně všech dostupných funkcí a parametrů ORTS a hodnoty pro ně získávám z různých zdrojů (tech. literatura, sborníky, firemní archívy, odborné portály na internetu, debaty na ZČU atp.)
Už nějakou dobu vím, že Icík ztratil trpělivost nad neohebností některých řešení v oficiálním kódu OR a raději se pustil do úprav vlastního. Všechna čest, láká to a vyřešilo by to spoustu problémů. Ale...
Opakovatelnost. To značí prásknout dveřmi u openrails.org a zůstat na vlastním dvorku. Rusové to už udělali a asi jen jeden jediný na ET (vývojářská diskuze OR) drží vlajku.
Ještě existuje možnost scriptování a takhle jsou řešeny např. zabezpečovače (konečně jsem začal aplikovat i já, dopomohl Dodo svými kabinami). Programování moc nerozumím, takže neumím posoudit zda se hodí i na jiné části (pohon, brzdy apod.).
 

poison

Pomocník strojvedoucího
...Myslím tím, že aktivitář vytvoří aktivitu s určitým souborem vozidel (trainsetem), se svým nastavením ORTS a s pomocí nějakého sešiťáku nebo grafikonu.
Aby po něm jeho aktivitu mohl někdo zopakovat, potřebuje úplně stejné podmínky, v jakých aktivita vznikala. Tedy stejnou verzi OR, stejný trainset a stejně nastavený OR. A to je právě kámen úrazu....
Neudělal jsem pro OR nějaký kvantum úloh, ale pár jich bylo, navíc na mém webu publikuje několik autorů a nemyslím si, že by s tím měl pokročilý uživatel problém. Takový Dan je jiná třída, ten by mohl říci, kolik má v SZ či mailu dotazů co, proč a nač. Ale opět ti musím napsat, že tvým přístupem k modelům a skinům jiných autorů, které “upravené pro OR” publikuješ na VZD, tomu dáváš ten největší kámen úrazu a to mi největší aktivitář Dan podepíše.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Ano, to je oproti verzi OR a jeho nastavení ten fatální problém. Pokud chci jak píšeš jenom jezdit tak je to skoro fuk, akorát mám Trainset jednou takový.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Budou-li názvy správně, ale pokaždé jinak nastavený eng, jinak nastavený OR nebo jeho jiná verze, nedostaneš se o moc dále.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Už nějakou dobu vím, že Icík ztratil trpělivost nad neohebností některých řešení v oficiálním kódu OR a raději se pustil do úprav vlastního. Všechna čest, láká to a vyřešilo by to spoustu problémů. Ale...
Josefe, já se vždy držím toho, abych byl schopný v mé verzi VŽDY odjet i ty Danovi někdy opravdu našlapané aktivity. Takže kompatibilita hraje prim. Jen je to jaksi realističtější a fíra má o dost více práce s dávkováním výkonu a hlavně brzdou. Možná to někomu vadí, ale myslím, že spousta lidí uvítá spíš simulátor než pikovláček.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Výmluva, pokud publikuju na webu s nastavením pro OR upravenou složku se soubory pro OR pojmenovanou stejně jako to udělal autor při vydání pro MSTS tak i ten největší trotl pochopí, že mu to v MSTS nepojede a navíc to pro použití v MSTS ani hledat na tvém webu nebude, nicméně se to ke každému takovému downloadu dá dopsat a uživatele na to upozornit. Pokud to přejmenuju podle sebe, vznikají duplicity v Trainsetech a jsme zase zpět v počátcích MSTS. Ale to už jsme řešili a už tehdy se vědělo, že tě to doběhne.
 

Šnek

Vlakvedoucí
Já se trochu musím zastat Venci co se týče označení složek. Pepo rád používám Tvoje ladění a když přijde od Tebe nový přírůstek, používám ho ve svém trainsetu, ale do klasického označení, aby mi nevznikaly duplicity stejných vozů. takže ve většině případů mám funkční označení vozu z dob msts, ale s Tvými úpravami. V aktivitách se soupravou hráče kde nemám vyladěná kompletně vozidla již nejezdím.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Kluci já o tom vím a nechci to nějak okecávat. Celé je to o tom, že čerpám z vlastního trainsetu, který je v duchu německého ordnungu kompletně přejmenován podle vlastních pravidel vč. textur!
Takže když se rozhodnu dát něco na web, nejenže mě zabere práci tam upravit stránky, odkazy a ilustrace, ale balíček před zazipováním musím pracně upravovat do původního stavu. To znamená najít autora, stáhnout původní balíček (někdy před tím vypátrat) a podle něj rekonstruovat původní stav vč. odkazů. Bohužel v této fázi dochází k mnoha chybám v názvech a odkazech.
Ani netušíte, jak jsem šťastný, když jde o dosud nepublikované vozidlo nebo práci pro Pikka a nemusím se tímto stresovat.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Josefe, já se vždy držím toho, abych byl schopný v mé verzi VŽDY odjet i ty Danovi někdy opravdu našlapané aktivity. Takže kompatibilita hraje prim. Jen je to jaksi realističtější a fíra má o dost více práce s dávkováním výkonu a hlavně brzdou. Možná to někomu vadí, ale myslím, že spousta lidí uvítá spíš simulátor než pikovláček.
To je pozitivní zpráva, snad už konečně najdu odvahu se utrhnout.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj, u ČSD 424.2186 mi ConBuilder nevidí tendr, u všech parních mašinek třeba od Pikka pro OR jo.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Nevím jak posoudit, protože ConBuilder nemám, pouze Sview a TSRE5. SView mě tendr zobrazí i v zipovém balíčku.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ad trakční charakteristiky - jsou tam a jsou k dispozici. Problém je v tom, jak je vytvořit pro loko se stupňovou regulací. Buď se najde dobrá duše, která je odečte z obrázku a zapíše do tabulky, anebo máme parametry trakčních motorů (nebo aspoň normálovou charakteristiku) parametry odporníků (trafa) a můžeme počítat. Má to ale dva háčky:
1) Kontrolér v ORTS je lineární a neumožňuje si "odskočit" na shunty.
2) Ampérmetr v ORTS neukazuje proud, ale normovanou tažnou sílu vynasobenou měřítkem cabu. Ve skutečnosti je ale síla produktem dvou proudů, kotevního a budícího. V celkové tažné síle taky není vidět zapojení trakčních motorů, takže zobrazované proudy budou odpovídat pouze jedné konfiguraci trakčního obvodu. S tím bohužel musíme žít.
Bod. 2 je celkem záludnost, protože tahle informace nikde obecně nekoluje (např. v OR manuálu). A navíc mám podezření, že je tam zahrnut "imperiální" prvek lbs (pound-weight jinak silová libra)
Cesta ke správné hodnotě v parametru MaxCurrent a tedy i správnému ukazování ampérmetrů v kabině (za předpokladu, že je správně nastavena stupnice rozsahem a mezemi rafičky) vede tedy z parametru MaxForce (kN), maximální tažné síly lokomotivy. Ideálně rozjezdové, není-li tak alespoň hodinové. Tažnou sílu si převedu na imperiální lbf a tu potom podělím stem. Proč? Protože mě vývojáři OR určili poměr ampér ku lbf 1:100 (nebo někdo jiný?).

Praktický příklad: lokomotivy řady 181/182/183. Kouknu do škodováckých typáků nebo na atlaslokomotiv.net a zjišťuji max. tažnou sílu 345 kN.
Převedeno do silových liber 345 x 224,809 = 77559,105 lbs. Podělím stem a mám v celých 776 A (zaokr. nahoru). Do MaxCurrent tedy zapíšu 776A a mohu se těšit, že rafička v Somatkově kabině pro 183 pěkně ukazuje proud jednoho trakčního motoru. Ampérmetr má stupnici na 800A a rafička mě kopíruje okamžitou tažnou sílu z trakční charakteristiky. Zdržuje se v oblasti 200 až 330 A (zelená čárka). Ke 400 A zaběhne při rozjezdu s těžkým vlakem.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Měl bych dotaz, nebo spíše prosbu, po dlouholetém ignorování dopravce LeoExpres v mých úlohách jsem se v připravované aktivitě nad ním slitoval a do aktivity použil jedinný veřejně dostupný skin jednotky Flirt, mělo to však háček, při poskládání consistu a následné jízdě jako traffic v aktivitě měla jednotka vzhůru dva, respektive tři sběrače, což bylo do očí bijící, se žádostí o radu jak na to v *.s souboru vypomohl Pikku a tak má souprava zvednutý pouze jeden sběrač, ten má však maďarskou výšku. Teď už je asi jasné oč mi jde, byl bys ochotný upravit výšku sběrače na této jednotce na náš standard tak jako se to zdařilo u traxxů? Upravený balík s jednotkou bych pak poslal @alcapone k výměne u downloadu. Díky za odpověď.
 

KarlicekM

Skladník
Měl bych dotaz, nebo spíše prosbu, po dlouholetém ignorování dopravce LeoExpres v mých úlohách jsem se v připravované aktivitě nad ním slitoval a do aktivity použil jedinný veřejně dostupný skin jednotky Flirt, mělo to však háček, při poskládání consistu a následné jízdě jako traffic v aktivitě měla jednotka vzhůru dva, respektive tři sběrače, což bylo do očí bijící, se žádostí o radu jak na to v *.s souboru vypomohl Pikku a tak má souprava zvednutý pouze jeden sběrač, ten má však maďarskou výšku. Teď už je asi jasné oč mi jde, byl bys ochotný upravit výšku sběrače na této jednotce na náš standard tak jako se to zdařilo u traxxů? Upravený balík s jednotkou bych pak poslal @alcapone k výměne u downloadu. Díky za odpověď.
To by bylo skvělé. Se třemi smetáky nahoře to vypadá divně. Ještě bych se přimlouval za Pendolino.
 
Nahoře