Icik`s MG OpenRails - počasí + stmívání a rozednění

Dan J.

Strojvedoucí
Ať neplevelím vlákno, přímo k funkci nového OpenRails, založím tohle, kde chci rozebrat nové postřehy k nově vydanému CZ MG OpenRails, co se týká dynamického počasí a stavu stmívání a rozednívání v aktivitách.

Hned první postřeh, kde jsem byl Icikem naveden jsou hodnoty pro tvorbu dynamického počasí v aktivitě. Pokud chci, aby se mi obloha zcela zatáhla, už nestačí:

Pro zataženo a naopak:
Starý OpenRails:

ORTSOvercast ( 0.7 xxx ) (xxx dělka kdy se zatáhne, je shodná se starým OR)
Nový OpenRails:
ORTSOvercast ( 1.0 xxx ), což je tak +4

Naopak pro jasno, pokud zadáte hodnoti ( 0.0 xxx ), je narozdíl od předchozích OR obloha opravdu "vymetená", takže pokud chcete oblohu se sem tam mraky je zapotřebí mít zadáno alespoň ( 0.2 xxx ) - ( 0.3 xxx ), jinak je vzhled dle požadavků scénáristy aktivity nutno vychytat fyzicky.

Mlhy budu muset ještě vychytat...

A jedem na ztmívání a rozednění. Zde jsem narazil na problém, se kterým "bojoval" už starý OpenRails, ale kdysi i MSTS, který rovnou při nahrávání aktivity v určitém stavu rozednívání, či stmívaní padal. Tam se muselo nahrát vonou jízdu, až pak aktivitu a chovalo se to fakt nevyzpitatelné, teď je otákou, nakolik OpenRails převzal tento neduh MSTS? Avšak prvních několik verzí s tím potíže nemělo, až od nějaké verze, ke které jsem se vyjadřoval v diskusi, ale bez jakékoliv odezvy.

Test Brno, podzim 17:00 (17:05). Aktivita začíná ve 13:00, vešechny pozice po uložení a nahrání se chovají shodně. (mimo intensity deště, což je mi záhadou a musím taky vytestovat), asi předposlední pozice při stmíván je v Brně, tam když uložím a nahraji aktivitu, vyadá to shodně a v porovnání s volnou jízdou, kdy dám začátek 17:00 je skoro shodný. To, že je malino odlišný vthled na obrázku je jiným počasím, ve volné jízdě nezadám polojasno:
test_001.jpg
Dále se v aktivitě stmívá a poslední čas, kdy se mi aktivita nahrála z uložené pozice shodne je v Rousínově v 17:30 - 17:33:
test_002.jpg
Což mne celkem překvapilo, poněvač Icik psal ve vlákně k nově vydanému OR, že stmívání protáhnul na delší dobu, ale ve verzi italského MG 93.1 to ve stejnou hodinu vypadalo takto, což by odpovídalo u nového OR stavu vzhledu spíš u Brna v 17:00:
portug011.jpg
Kolize nastává ve Vyškově v 17:48 - 18:03
Takto to vypadalo při dojezdu v 17:48 v OpenRails MG 93.1:
portug012.jpg
Takto to vypadalo po příjezdu do Vyškova v novém CZ OR:
mp051.jpg
Takto to vypadá po spuštění volné jízdy v 17:48:
test_003.jpg
Což by opět odpovídalo postupnému stmívání v aktivitě, ale ne tomu avízu o prodlouření doby stmívání.

Ale tohle udělá nová verze OR CZ, při nahrání pozice uložené mezi 17:48 - 18:03:
mp052.jpg
Což by odpovídalo protažení stmívání, ale jak vidno, nesedí to ani se startem OR ve volné jízdě. Pak se postupně stmívá a je zajímavé, že všechny save a pak Load zůstanou zachovány, ale od toho skoku do svtlejší podoby ve Vyškově po nahrání. Poslední pokus uložit a nahrát byl Olomouc 19:01, tam se to v aktivitě vizorem chovalo taky stějně, ale když spustím stejný čas ve volné jízděm tak je v Olmiku tma jak v pytli:
test_004.jpg
Ten spodní by se mi k našemu počasí podobal více. Další věc, která se mi fakt nelíní jsou v noci jakoby fleky na obloze (jakonby oprar, jde to malinko vidět nad mašinou na obrázku start 19:01), je to jen v OR, na screenu to tak okaté není, myslel jsem, že to dělá blbě nastavená mlha v aktivitě, ale je to i ve volné jízdě.

To je zatím z testů vše, jen doufám, že to zase někam nevyšumí, jako v případě klasického OR, kdy jsem hned po zjištění rozkladu vzhledu stmívání a rozednívání psal do vlákna, ale reakce byla nulová a tenhle kostlivec tam asi zůstal, jako mnoho dalších. Ale věřím, že se společnými silami postupně v CZ verzi všech těchto ponechaných kostlivců zbavíme.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj.
Tak jsem se pustil do testů mlh. Tam to vypadá, že to funguje správně a stejně jako v předchůdci této verze OR s vyjímkou intensity mlh. Pokud potřebuji opravdu hudtou mlhu.

Podzim - polojasno
Pro hustou mlhu zadám:
ORTSWeatherChange (
ORTSFog ( 900 xxx), xxx - definice pro dělku nástupu mlhy, je shodná se starým OR)

Pak stačí jen hodnota pro celkové odeznění mlhy:
ORTSWeatherChange (
ORTSFog ( 20000 xxx)

Takto to vypadá ve 13:00 před nástupem mlhy:
mlha_900pomlha.jpg
Takto to vypadá ve 13:00 po nástupu valmi husté mlhy v plné intensitě:
mlha_900.jpg
Takto to vypadá ve 13:00 po odeznění mlhy:
mlha_900predmlha.jpg

Takže vše je v pořádku, v noci je to taky super, až na stav než se zatáhne, podzim jasno, vypadá dle mého názoru v ReShaderu divně:
mlha_900_noc_bez_m_j.jpg
Nebe je tmavé a zbytek vypadá stejně jako by už na krajinu mlžný opar padnul, v polojasnu to vypadá mnohme lépe a změní se i ta "vesmírná čerň" oblohy.

Polojasno podzim, 18:30
Takto to vypadá před nástupem mlhy:
mlha_900_noc_bez_m_pj.jpg
Takto to vypadá po nástupu mlhy v plné intensitě:
mlha_900_noc_mlha.jpg

Po odeznění mlhy to vypadá stejně, jako obrázek výše, takže taky se to chová správně. Pro intensitu mlhy se dá samozřejmě použít nižší, či vyšší tučně psaná hodnota u nástupu mlhy, nebo pokud chci, aby mlha odezněla částečně, dám odeznění a hodnotu vyšší. pokud pak chci úplné zrušení mlhy musím dát onu hodnotu 20000. Příklad:

ORTSWeatherChange (
ORTSFog ( 900 xxx)

Bude hustá mlha, jako je na obrázku váše. (900 hodnota hustoty, XXX zadání dělka nátupu ve vteřinách, hodnota 300, mlha bude do plné intensity nabíhat 5 minut.

ORTSWeatherChange (
ORTSFog ( 4400 xxx)
mlha 4400.jpg

Pokud chci ať mlha úpně odezní, musím pak udat tuhle hodnotu:
ORTSWeatherChange (
ORTSFog ( 20000 xxx)

Intensita hustoty mlhy se v novém OR liší, zatím co v starých verzích OR stačilo intensity mlhy zvedat po stovkových hodnotách, v OR CZ jsou to hodnoty tisícové. Takže opět platí, že si to msuí aktivitář vychytat fyzicky přímo v aktivitě a aktivity s dynamickým počasím pro jiné verze OR než CZ verze najsou kompatibilní.
 

Icik

Průvodčí
Dane, systém polohy slunce v OR je celkem prazvláštní a pokud budeš sledovat dráhu slunce a zrychlíš si čas, tak zjistíš, že se jakoby zadrhává. Tohle by potřebovalo kompletně předělat. Vůbec není jednoduché určit kdy bude slunce vycházet a kdy zapadat. To měl lepší MSTS.
Funguje to na principu přečtení polohy trati (Latitude, Longitude), kterou definuje při generování terénu tvůrce trati.
Jak přesné nebo nepřesné to je, může každý vidět v původním OR.

Já jsem jen natvrdo posunul všechny tratě tak, aby jejich poloha byla blíže k naší skutečné poloze a východ a západ slunce tak nějak odpovídal naší poloze. Bohužel není to jednoduchá záležitost. Teď se to rozhodně řešit nebude. Jsou na pořadu dne daleko důležitější věci k integraci.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Jasná věc, já tohle vlákno založil, když se pak bude řešit, najdeš to zde. Jsou to hlavně postřehy a taky jak vlastně v novém OR tvořit, třeba to počasí. Je to malinko jiné, než v jiných verzích OpenRails. A je mi jasné, že to není žádná sranda. Jen mne třeba zarazil ten skok po Loadu v určitou hodinu. Ale dělal to i OR MG od určité verze.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Takže výsledky testů 1. verze počasí, kdy by mělo být mírněji zataženo a jemně pršet.
Fakt se bude muset vrátit do pozice úplně jasno, Ta pozice "0" teď vypadá spíš jako polojasno, uznávám.
Tak a kpočasí:
ORTSOvercast ( 0.9 60 ) = při téhle hodnotě bylo ve starém OR fakt úplné zatažení, ale tohle co je v ORCZ vypadá moc hezky, ještě by se možná dalo intensitou i ubrat pod jemný deštík by mohlo sem tam kouknout "nodro" ale už jsem nechal teno typ. S tím jsem spokojen.
U deště ale spokojen nejsem:
ORTSPrecipitationIntensity ( 0.003 30) = tady by fakt měla padnout sem tam kapka, ale chčije a chčije:
 

Dan J.

Strojvedoucí
A zde je počasí s hodnotami:
Zataženo:
ORTSOvercast ( 1.0 60 )
ORTSPrecipitationIntensity ( 0.010 30)


Tady ač je hodnota o 7 vyšší, je to skoro nastejno, ne li stejné.
 

Icik

Průvodčí
Zkoušel si dát ten kolizní box na 100 500 500? To jsou výchozí hodnoty OR.
 

Dan J.

Strojvedoucí
To jsem tak měl nastaveno kdysi, než jsi to dal do Read Me jak nastavit OR, vyzkoušeno a rozdíl nepatrný, ne li žádný:
ORTSPrecipitationIntensity ( 0.003 30)
 

Dan J.

Strojvedoucí
Jo, ale ta intensita o tomhle skoku je skoro stejná, když jsem zadal kdyi 0.003 tak to byla sem tam kapka. :)
 

Dan J.

Strojvedoucí
Včak jo, nastaveno na default. To jsem vrátil zpět:
nastaveni.jpg
Jinak ty opary v noci kolem objektů jsou mnohem lepší, ale furt tam jsou, obrázek jsem zesvětlil, ať to vyleze:
noc_leto_zesv.jpg
Tu je bez úprav, ale já nemám noc tak tmavou, jak mnozí uživatelé. :)
noc_leto.jpg
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj, takhle bych si to nějak představoval v hodnotách:
ORTSOvercast ( 0.7 60 ), není zcela zataženo, tohle sedí.
ORTSPrecipitationIntensity ( 0.003 30), na videu padne sem tam kapka, ale v přímém spuštění chcalo furt hustě, tak jsem přiladil v OR po spuštení 5x kl. "Alt+=" pro ubraní deště a tohle by odpobídalo mojim představám jemného deštíku:
 

Icik

Průvodčí
Co to tam zas máš zaškrtlé? "Opravit sporné brzdné para...." Pak se nediv, že se ti to bude chovat divně.
Ty duchy způsobuje Bloom v ReShade. Zase přes den to vypadá hůře bez Bloom. Je to na každém, jestli si ho vypne.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ale to je starý OR. :) Tam to pomáhalo, když byly nedoladěny některé hodnoty u vozů, tak je OR opravil do default. Já to sem dal kvůli kolinímu kvádru, ale mimochodem jsem to zkoušel a na funci živočicháře to vliv nemělo, ty brzdy, ty se chovají už dobře furt. To jenom já byl tele a nevěděl jsem o tom švihu. :)
 

Icik

Průvodčí
Ono při spuštění je ten slejvák větší, protože to padá jakoby v boxu jeden za druhým a v té pauze na začátku se to prostě nahromadí. Ale pak je to už cajk Dane?
 

Icik

Průvodčí
Jinak ty opary v noci kolem objektů jsou mnohem lepší, ale furt tam jsou, obrázek jsem zesvětlil, ať to vyleze:
Vlastně jsou vidět jen krátkou chvíli při západu možná i při východu slunce. Pokud bude zataženo tak to není moc vidět.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Tak ty intensity jsem vysal, že co je třeba a dostávám se do období zima a sníh. Tam se něco post.. už u italské verze MG, kdy přestalo fungovat liqidity, nebo nevím, ale dříve mi to šlo v pohodě. Kdysi v návodu bylo napsáno:
"PrecipitationLiquidity (určuje jestli bude pršet a nebo sněžit) - rozpětí 0 až 1 (např. 0.1)
- pokud je nastaveno nad 0.3, tak budou deštivé srážky
- pokud je nastaveno 0 - 0.3, tak budou sněhové srážky"

Jenže tohle přestalo od určité verze OR fungovat a nejede to ani u té CZ. Neříkám, že někde nedělám chybu, tak schválně, takto to mám v definici:

EventCategoryTime (
EventTypeTime ( )
ID ( 0 )
Activation_Level ( 1 )
Outcomes ( )
Name ( liqidity )
Time ( 0 )
ORTSWeatherChange (
ORTSPrecipitationLiquidity ( -0.03 10) - zde mám zápornou hodnotu pr zmrzlé srážky, které by měly určit, co bude padat, ale ať jdu do kladnách hodnot, či záporných, nic se nemění, to ale kdyi fungovalo. To jsem taky kdysi psal do projektu OR, nebo ke mně do aktivit, už netuším a bez odezvy.
)
)
EventCategoryTime (
EventTypeTime ( )
ID ( 1 )
Activation_Level ( 1 )
Outcomes ( )
Name ( "zatahne se" )
Time ( 4 )
ORTSWeatherChange (
ORTSOvercast ( 0.9 30 ) - zde je to jasná věc, definice zataženo z pozice jasno
)
)
EventCategoryTime (
EventTypeTime ( )
ID ( 2 )
Activation_Level ( 1 )
Outcomes ( )
Name ( "zacne snezit" )
Time ( 90 )
ORTSWeatherChange (
ORTSPrecipitationIntensity ( 0.006 30) - zde intensita kolik toho bude padat
)

A jak vidno místo sněhu prší:

Předtím jsem uměl rozesněžit i v podzim, ale tam to dělalo bordel, že pak naskakovaly bílé čtverce, to jen tak bokem. Teď to ale nejde vůbec, jedině tak, že se aktivita začne sněžením a vše se stáhne jak že přestane sněžit, udezní mlha a oblačnost, pak to tímto způsobem lze i bez liqidity.
 

Icik

Průvodčí
Pokud Dane zadíš F5 + 6x F5 uvidíš diagnostiku nastavení počasí.
ORTSPrecipitationIntensity () se nastavuje v tisícinách dle té diagnostiky.
ORTSPrecipitationLiquidity () se nastavuje jen v kladných hodnotách a je to zřejmě 0 - 1 (0 - 100%).
0 - 0.09 mi vychází pro sníh a zbytek se mění v déšť. I když kolem 0.1 - 0.3 mi to připadá jen jako protáhlé vločky. Tohle ale nijak neovlivním.
 
Nahoře