Trať 126 Žilina - Rajec

Jakub H.

Cestující
Hezký večer,
dovolte mi Vám představit můj nový projekt, a to sice trať ŽSR 126 Žilina - Rajec. Samotnou trať asi není nutno představovat, vzhledem k tomu, že je známá díky tomu, že zde stále vládnou Čmeláci. To byl i důvod, proč tento projekt vznikl. Chyběla mi reálná trať, kde je možné projet se se Čmelákem v místech, kde se stále brázdí koleje i ve skutečnosti a samozřejmě také díky tomu, že trať vede krásnou krajinou.

Co se týče stavu rozpracování tratě. Aktuálně je hotovo kolejově, a to sice v úseku Rajec až k vjezdovému návěstidlu do Žiliny. Hotovo je i sklonově - každopádně u tohoto bych se ještě zastavil a požádal Vás. Pokud by někdo měl podrobnější sklonové poměry této trati, byl bych za ně moc rád a ještě bych je předělal. Podkladů není moc, takže jsem sklony dělal naslepo podle toho, co se mi podařilo dohledat na internetu a podle fotek a videí a byť se to nezdá, tak výškový rozdíl začátku a konce tratě je +- 110 m, takže trať prakticky neustále ve směru do Rajce stoupá.

Co se týče toho, co bude následovat, prvně přijdou na řadu vlečky v LL a Bytčici, ještě také zkusím vyladit ty sklony a následně se vrhnu kolejově na Žilinu, které se celkem bojím, každopádně pokud se na ni nezaseknu, tak si troufnu říct, že už mě následně nezastaví nic a projekt dotáhnu do zdárného konce. Po alespoň částečném dokončením Žiliny přijdou na řadu úpravy terénu, náspování a pokládání základních objektů, jako jsou traťové značky, návěstidla, perony,...

Zapálení pro tento projekt zatím je, tak snad neskončí v propadlišti a podaří se mi ho dokončit.
Na závěr přikládám opět pár screenů pro představu. :)
 

Přílohy

  • Trackviewer.jpg
    Trackviewer.jpg
    60.5 KB · Zobrazeno: 0
  • Bytčica.jpg
    Bytčica.jpg
    323.7 KB · Zobrazeno: 0
  • Lietavská Lúčka.jpg
    Lietavská Lúčka.jpg
    341.7 KB · Zobrazeno: 0
  • Rajec.jpg
    Rajec.jpg
    343.7 KB · Zobrazeno: 0

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
To je výhoda těch fotomap. Dříve byly koleje jenom na holé placce, šílená práce jen s pokládkou kolejí a ani po půl roku práce nebylo vidět, že by to dostávalo tvář. A asi takto hodně projektů skončilo. Ale když se nyní natáhnou fotomapy, tak má člověk pocit, že už je téměř hotovo a povzbuzuje to k dalším pracím. Pokud se pracuje v rovinách, tak se to dá, ale jakmile jedu do kopečků, vše je nepřesně vygenerováno, řeky tečou přes hory, poloměry delších oblouků jsou mimo a kolikrát jsem si říkal, jestli takové tratě není lepší stavět postaru. Respektive stavební zkušenosti z těchto dob jsou potřeba. Mnohé vygenerované kopce je nutné posouvat, zvyšovat či snižovat.
Jinak já používám nejprve kreslené mapy, tam jsou koleje doslova namalovány včetně řešení stanic a po pokládce kolejí to vyměním. Přímo v TSRE5 mi to nešlo, tak jsem to v MSTS editoru nejprve přetexturoval na default louku a pak v TSRE5 znovu natáhl už fototextury. A tady právě je vidět ten skok. Holá zelená louka, pohled nic moc a přepnutí na foto a člověku spadne brada úžasem.
 

Jakub H.

Cestující
To je výhoda těch fotomap. Dříve byly koleje jenom na holé placce, šílená práce jen s pokládkou kolejí a ani po půl roku práce nebylo vidět, že by to dostávalo tvář. A asi takto hodně projektů skončilo. Ale když se nyní natáhnou fotomapy, tak má člověk pocit, že už je téměř hotovo a povzbuzuje to k dalším pracím. Pokud se pracuje v rovinách, tak se to dá, ale jakmile jedu do kopečků, vše je nepřesně vygenerováno, řeky tečou přes hory, poloměry delších oblouků jsou mimo a kolikrát jsem si říkal, jestli takové tratě není lepší stavět postaru. Respektive stavební zkušenosti z těchto dob jsou potřeba. Mnohé vygenerované kopce je nutné posouvat, zvyšovat či snižovat.
Jinak já používám nejprve kreslené mapy, tam jsou koleje doslova namalovány včetně řešení stanic a po pokládce kolejí to vyměním. Přímo v TSRE5 mi to nešlo, tak jsem to v MSTS editoru nejprve přetexturoval na default louku a pak v TSRE5 znovu natáhl už fototextury. A tady právě je vidět ten skok. Holá zelená louka, pohled nic moc a přepnutí na foto a člověku spadne brada úžasem.
Ano, se vším musím souhlasit. Terén je v některých místech oproti reálu dost mimo a jsem celkem zvědavý, jak se s tím vypořádám. Koleje jsem také pokládal na kreslenou mapu. A přesně jak píšete, ty fotomapy dělají nejvíc, zatím to je jen zelená louka s kolejemi, každopádně věřím, že je to dobrý základ pro vznik dobré tratě, pokud se na něčem nezaseknu.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
Už jen to, že víš kde je barák nebo silnice, tak ti dost pomáhá a zrychluje práci. Nemušíš vše hledat v mapách a přes GPS polohu přenášet do editoru. Je to dost velké ulehčení hlavně časové náročnosti stavby trati. Jen to tam prostě nasekáš a za jdeš dál.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jen to tam prostě nasekáš a za jdeš dál
Kéž by to tak bylo, ale realita je úplně jinde. Ona často nesouhlasí ani výška terénu. Závěr je takový, že máme krásné vygenerované okolí, ale co je blízko kolejí se musí vytvarovat znovu. Ale ohledně vesnic a měst kolem, to je to samé. Většinou jsou domy na hodně šikmé ploše, tedy je nutné to tam nejprve všude zarovnat. Ale i tak se mi tato nová metoda stavění líbí. Jenomže je nutná praxe z dob, kdy se muselo vše tvarovat ručně. A také je dobrý starý Windows XP, kde funguje SW Xpader a tak je možné naprogramovat klávesu F na turbo (v MSTS editoru) a pak z hranatého kopce podržením tlačítka na gamepadu vytvarujete nádherný zaoblený kopec. Jinak bych to alespoň já dávno vzdal. Staré kdysi výkonné počítače tedy nevyhazovat. :)
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
Kéž by to tak bylo, ale realita je úplně jinde. Ona často nesouhlasí ani výška terénu. Závěr je takový, že máme krásné vygenerované okolí, ale co je blízko kolejí se musí vytvarovat znovu. Ale ohledně vesnic a měst kolem, to je to samé. Většinou jsou domy na hodně šikmé ploše, tedy je nutné to tam nejprve všude zarovnat. Ale i tak se mi tato nová metoda stavění líbí. Jenomže je nutná praxe z dob, kdy se muselo vše tvarovat ručně. A také je dobrý starý Windows XP, kde funguje SW Xpader a tak je možné naprogramovat klávesu F na turbo (v MSTS editoru) a pak z hranatého kopce podržením tlačítka na gamepadu vytvarujete nádherný zaoblený kopec. Jinak bych to alespoň já dávno vzdal. Staré kdysi výkonné počítače tedy nevyhazovat. :)
O jaké vzdálenosti od kolejí se bavíme?
 

nytek23

Začátečník
Já jsem jej v sedmičkách ani v desítkách nerozdejchal. Naštěstí ve starejch dobrech XP to stále funguje.
Podobný by měl být JoyToKey, který na Win 10 funguje.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
On ten Xpadder ve Win10 funguje také
Teď už je to opravdu jedno. Zkoušel jsem to tenkrát všelijak, asi se pak jednalo o placenou verzi, už si nevzpomínám. V práci mám pro SW Účto stále XP a terény si vyhlazuji tam. Kdo ví, až za pár let dokončím IDSJMK (nebo dříve) jestli to rozjedu ještě jinde. Ale při nulovém zájmu nějakých kvalitních modelářů asi ne. Ale je možné, že už se nějaký šikovný fanda narodil a až trochu dospěje, znovu oživí zájem stavět v nějaké zajímavé lokalitě. :)
 

Jakub H.

Cestující
Hezké brzké ráno,
nebude to koukací obsah, každopádně přináším minimálně pro mě dobré zprávy týkající se tohoto projektu. Po tom, co se téměř půl roku nic nedělo, ať už kvůli tomu, že nebyl čas, nebo chuť, tak jsem nedávno dostal chuť na projektu pokračovat. To hlavní co se stalo, podařilo se sehnat podrobné sklony této tratě a co víc, sklony jsou na trati již změněny do přesné reálné podoby. Toto je pro mne velký úspěch, jelikož na sklonech to stálo. Dále se nezměnilo nic, trať stále vede z Rajce jen ke vjezdovému návěstidlu do Žiliny, na samotnou Žilinu se zatím necítím. Každopádně nyní bude konečně následovat osazování základních objektů jako jsou náspy, perony, atp., takže snad brzy přinesu další aktualizace, pevně doufám, že teď už to pojede vše rychleji.

A trochu offtopic, kdyby někoho zajímalo, zda je něco nového co se skinů týče, platí to samé, nebyla buď chuť, nebo čas, každopádně na dílně toho čeká hodně a jak začnou dlouhé zimní večery, tak se bude na co těšit.
 

danci

Cestující
No toto ma tak nadchlo že to niekto stavia, že ma to donútilo po 1,5 roku neaktivity vyliezť na povrch. :D

A k veci: Takže najprv chcem pochváliť autora že sa do toho pustil, je to krásna trať. Držím palce v tvorbe! Píšem ale hlavne kôli tomu že ja sa stavbe tejto trati venujem pre Railworks. A potešil som sa že ju niekto stavia aj do MsTs. Týmto teraz smerujem hlavne na autora, neviem ako si na tom zo zastávkami na tejto trati. Keďže niektoré zastávky na tejto trati majú celkom špecifický tvar, budú potrebné originálne modely. Ja mám aktuálne v blenderi vymodelované Kľače a pokračujem na Zbyňove. Takže ak by bol záujem, rád pošlem a priložím ruku k dielu. V pláne mám modelovať aj stavadlá v Bytčici a železničnú stanicu v Rajci. Takže ak bude o to záujem budem rád.

PS: Viem že do MsTs ani Or sa nedajú importovať modely z blenderu. Preto ich môžem v prípade záujmu buď konvertnúť do iného programu alebo vymodelovať v danom programe nanovo. :)
 

Přílohy

  • Snímka obrazovky (1244).jpg
    Snímka obrazovky (1244).jpg
    14.7 KB · Zobrazeno: 0

Jakub H.

Cestující
No toto ma tak nadchlo že to niekto stavia, že ma to donútilo po 1,5 roku neaktivity vyliezť na povrch. :D

A k veci: Takže najprv chcem pochváliť autora že sa do toho pustil, je to krásna trať. Držím palce v tvorbe! Píšem ale hlavne kôli tomu že ja sa stavbe tejto trati venujem pre Railworks. A potešil som sa že ju niekto stavia aj do MsTs. Týmto teraz smerujem hlavne na autora, neviem ako si na tom zo zastávkami na tejto trati. Keďže niektoré zastávky na tejto trati majú celkom špecifický tvar, budú potrebné originálne modely. Ja mám aktuálne v blenderi vymodelované Kľače a pokračujem na Zbyňove. Takže ak by bol záujem, rád pošlem a priložím ruku k dielu. V pláne mám modelovať aj stavadlá v Bytčici a železničnú stanicu v Rajci. Takže ak bude o to záujem budem rád.

PS: Viem že do MsTs ani Or sa nedajú importovať modely z blenderu. Preto ich môžem v prípade záujmu buď konvertnúť do iného programu alebo vymodelovať v danom programe nanovo. :)
Kurňa, tak tohle mi udělalo ohromnou radost!
V první řadě také držím palce a přeji pevný nervy se stavbou v RW. Co se objektů týče, vzhledem k tomu, že jediná možnost co byla neprošla, budu jedině moc rád, když se nějak domluvíme. :) Zas aby si kvůli mě ztrácel čas a modeloval objekty znovu v jiném programu pro mě nechci, ale nějak se určitě domluvíme. :)
Kdyžtak se klidně můžeme spojit jinde pro lepší komunikaci.
 
H

hroch

Host
PS: Viem že do MsTs ani Or sa nedajú importovať modely z blenderu.
Hm, já si myslím, že dají.
 

Jakub H.

Cestující
Po nějaké době se opět hlásím, a znovu se věci mají trochu jinak.
Byť jsem ke konci srpna avizoval, že je trať již dle reálných sklonů a následují základní objekty, tak se klasicky dělo "trochu" jinak. První co, tak úsek Porúbka - Žilina byl položen víceméně znovu, jelikož jsem nebyl místy spokojen. Ovšem to hlavní. Vzhledem k tomu, že jsem měl dost chutě a odhodlání, tak jsem se "pokusil" o Žilinu. Výsledek můžete vidět na screenech. Samozřejmě, jsou to opět "jen" koleje, ale byl to pro mne největší strašák, který snad už padl. Samozřejmě, chci zrealizovat i depo a Žilinu-Tepličku, takže tímto to ještě nekončí, každopádně další práce na trati se budou odvíjet od chuti, po této části jsem už "překolejovaný". :D
 

Přílohy

  • Celkový pohled.jpg
    Celkový pohled.jpg
    488.8 KB · Zobrazeno: 0
  • Pohled od Tepličky.jpg
    Pohled od Tepličky.jpg
    437.2 KB · Zobrazeno: 0
  • Pohled ke staniční budově.jpg
    Pohled ke staniční budově.jpg
    499.1 KB · Zobrazeno: 0
  • Trackviewer.jpg
    Trackviewer.jpg
    107 KB · Zobrazeno: 0

Jakub H.

Cestující
Zdravím,
Tentokrát bych měl prosbu, především na stavitele tratí. Existuje nějaký užší násep, než klasický pro jednu kolej? Narazil jsem na problém, kdy dostupné náspy jsou moc široké. Na trati Žilina - Rajec je z velké části kolej usazena na vyvýšeném štěrkovém loži, které plynule přechází v násep, tzn., že zde není vodorovná část náspu, na kterém by byla kolej, nebo lože položeno. Pro vyvýšené lože skvěle vyhovuje profil US track, kde se takový model nachází, existuje i verze s náspem, jenže zde je problém v tom, že lože v násep plynule nepřechází a je tam kousek vodorovný (viz. screen puvodni). Napadlo mě pouze posunout násep pro jednu kolej tak, aby násep plynule navazoval na štěrk, jenže dle očekávání, na druhé straně díky tomu vznikne dlouhá vodorovná část (viz. screen upraveny). Asi je to na jednu stranu zbytečnost řešit, ale chtěl bych se co nejvíce držet reálu a např. v místě, kde je hned pod náspem cesta, vedle které má být plot, tak i kdybych použil klasicky 1k násep, tak bude končit v polovině cesty a nevyjde mi to. Samozřejmě, dalo by se zkrátka vše posunout, ale to se mi upřímně dělat nechce.
Přikládám ukázku z reálu, co myslím, aby bylo jasné, o co mi jde.
Rovnou se omlouvám, za své krkolomné vysvětlování a případně špatně použitou terminologii.

A ještě celkově k projektu, právě tento problém mě nejvíce brzdí. Každopádně třeba v Rajci na nádraží už to nevypadá jako placka s kolejemi.
 

Přílohy

  • puvodni.jpg
    puvodni.jpg
    344.1 KB · Zobrazeno: 0
  • upraveny.jpg
    upraveny.jpg
    329 KB · Zobrazeno: 0

mikulda

Průvodčí
Správce
Asi by šel vyrobit užší násep, ale kvůli polní cestě, která se posune o 2 m? Kolik lidí si toho všimne?
Pláň by měla být správně širší než pata štěrkového lože, pokud to přechází na sebe plynule, tak je to blbě.
Mně v jednom místě utíkají koleje o 10 m a nic s tím udělat nejde, musím se s tím smířit.
 
Nahoře