Trať 321 - stav projektu?

vláčkař Jenda

Pokladník
Já vím, tady na fóru je to spíš samý příznivec historie. Zamračenky, brejlovci, hektory, čmeláci nebo max už staré X6X či plecháče. Ale že by někdo vymodeloval Inter Panter nebo ty naše nové vlaky Moravia, či konečně originální Pendolíno. Nebo co jezdí na lokálkách nových motorových vlaků. Jenom Lukyn-CZ potěšil s Vectrony. Děkujeme. A svézt se s nimi 200 na rychlíku do Budějic, to musí být zážitek.
Tak ale to musím dát panu Šemorovi vskutku za pravdu. Trať 321 mě například fakt potěšila, protože byla občas jakýmsi zmodernizovaným "protějškem" ke trati BP - tedy je fakt super mít možnost si zajezdit postaru i ponovu. Nicméně vozový park skutečně chybí, ještě bych přidal nové InterJety a například Push-Pully na Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. A když tu máme takové hezké tratě postaru, tak třeba za zmodernizované tratě Olomouc - Uničov - Šumperk, Pardubice - HK - Jaroměř, Kolín - HB - Brno bych byl fakt rád. Nebo třeba propojení ValMezu s Púchovem (a rekonstukce ValMez - Teplice nad Bečvou) či rekonstrukce Brno - Nesovice, a vůbec zbytek Vláry až do Bzence.
Nicméně trať, která mi v Openrails chybí asi nejvíc je modernizovaná Plzeň - Cheb. To by byla naprostá pecka. Je to krásná trať s řadou prvenství a koneckonců Plzeň i Cheb už máme.
Ale zase se nabízí možnost propojit v tomto separovaném projektu i České Budějovice s Plzní...
Nebo například Jihlavu s Veselím nad Lužnicí a Rožmberky by mohly jezdit v plné parádě.
Koridorová podoba tratě na Plzeň už je v projektu 321, pořád rovinka, betonové zástěny, nuda v simulátoru, nuda na vlaku... Obávám se, že to samé je s Vectronem, moc rád ho nejezdím. Není divu, že jsou tady příznivci historie, když ten duch železnice jak jsme ho znali z dřívějška, je vystřídán sterilitou mrtvých stanic, bílými stěnami kupé, suchým vzduchem z klimatizace a betonem PHS. :rolleyes:
Na jednu stranu trochu chápu příznivce historie, koneckonců taky si rád nějakou tu starší soupravičku dám, nicméně s tímhle naprostým opovržením modernizovanými tratěmi, novostavbami a snad i prací autora Trati 321 se v žádném případě nemohu ztotožnit, ba naopak. Když si tyto tratě člověk projíždí, je to jako takový čerstvý vánek, člověka to osvěží, nové stanice, návěstidla i svršek jen svítí a se zvýšenými traťovými rychlostmi to nabere svým způsobem i na zábavě.
 

Lukyn-CZ

Průvodčí
Jenom Lukyn-CZ potěšil s Vectrony...
Tak to potěšili hlavně tvůrci ladění, zvuků a Dodo kabinou... Teď se s nima jezdí pěkně.
Ale k té trati, třeba to z Tábora dotáhnout do Veselí a pak přes Jindřichův Hradec na Jihlavu, to by bylo terno! :D Ná téhle trati je to sklonově zajimavé a například na Lamině se tu člověk opravdu nenudí... :D
 

vláčkař Jenda

Pokladník
Ale k té trati, třeba to z Tábora dotáhnout do Veselí a pak přes Jindřichův Hradec na Jihlavu, to by bylo terno! :D Ná téhle trati je to sklonově zajimavé a například na Lamině se tu člověk opravdu nenudí... :D
Rozhodně souhlasím, za to bych se taky přimluvil, na 225 je to super!
 

Šnek

Vlakvedoucí
Já jsem s Martinem mluvil cca půl roku a snažil jsem se ho přemluvit alespoň jen na dodělání Plzně, ale bohužel ( což mu nezazlívám ) zatím tímto směrem vlak nejede.:( Osobně si myslím, že by neměl problém s tím, že by někdo pokračoval v jeho práci, ale kdo???
 

ML636

Provozní technik
nicméně s tímhle naprostým opovržením modernizovanými tratěmi, novostavbami a snad i prací autora Trati 321 se v žádném případě nemohu ztotožnit, ba naopak. Když si tyto tratě člověk projíždí, je to jako takový čerstvý vánek, člověka to osvěží, nové stanice, návěstidla i svršek jen svítí a se zvýšenými traťovými rychlostmi to nabere svým způsobem i na zábavě.
Tak to ani omylem nebylo opovržení nad Tratí 321, mám oba projekty, jak BP tak 321 a oba super s tím, že na té BP je vidět neuvěřitelná preciznost pana Zbyňka, každé půlpromile je v těch kolejích znát, staničení, všechno tip-ťop. Trať 321 naproti tomu kopíruje inovace, dá se jezdit do Bad Schandau (jen kdyby ty Bastardi si lépe rozuměly s ORCZ), Vectronem jsem tam jel jednou a nedojel jsem, protože furt stávkoval.

V reálu s těmi novostavbami mám trochu problém, protože ze železnic kosí život. Místo stanic uni-buňky, místo výpravčího, úschovny zavazedel, hajzlbáby a pokladní, je tam zamčená čekárna s jednou lavicí a hnusným kafem z automatu, vedle na nádraží pokácené stromy, koleje za plotem, zbouraná nádražka... Tohle se mi nelíbí, blíží se mi čtyřicítka a jako malej kluk si naprosto pamatuju čilý ruch i v "obyčejném" Jeseníku uprostřed noci, když jsme jeli z hor. Dneska by ani nebylo kam si dát bágly. To takový Přerov kde jsme přesedali na Prahu, ten žil 24/7 ještě 5x tolik. To ale jen pokud jsme tam dojeli. Protože byla možnost přesednout na Prahu i v Hanušovicích a jet "horem" přes Hradec. Teď už by mi každý volal sanitku do Dobřan, kdybych mu vyprávěl, že ty vlaky opravdu jezdily na Prahu přes Hanušovice. A moc moc moc dobře si pamatuju celé údolí Orlice ze Zábřehu po Choceň, to ještě se daly ve vlaku otevírat okna, čučet ven, nasávat letní večer a poslouchat kvičení výstražníků vzor sssr. Myslím, že vzpomínky nejsou hanba a pro mě jsou to poklady, protože tahle doba se už nevrátí a já na ní vzpomínám rád. I ten o poznání horší úklid interiérů tehdy začínajících ČD jsem jak vidno přežil... A řev vlaků, co mi jezdily za chatou po kolejích se styky a bez PHS.... To v žádném případě není pohrdání, jenom pískot pozvolna dohasínající stárnoucí mašiny. Sorry za OT. :confused:
 

pikla

Začátečník
Tak to ani omylem nebylo opovržení nad Tratí 321, mám oba projekty, jak BP tak 321 a oba super s tím, že na té BP je vidět neuvěřitelná preciznost pana Zbyňka, každé půlpromile je v těch kolejích znát, staničení, všechno tip-ťop. Trať 321 naproti tomu kopíruje inovace, dá se jezdit do Bad Schandau (jen kdyby ty Bastardi si lépe rozuměly s ORCZ), Vectronem jsem tam jel jednou a nedojel jsem, protože furt stávkoval.

V reálu s těmi novostavbami mám trochu problém, protože ze železnic kosí život. Místo stanic uni-buňky, místo výpravčího, úschovny zavazedel, hajzlbáby a pokladní, je tam zamčená čekárna s jednou lavicí a hnusným kafem z automatu, vedle na nádraží pokácené stromy, koleje za plotem, zbouraná nádražka... Tohle se mi nelíbí, blíží se mi čtyřicítka a jako malej kluk si naprosto pamatuju čilý ruch i v "obyčejném" Jeseníku uprostřed noci, když jsme jeli z hor. Dneska by ani nebylo kam si dát bágly. To takový Přerov kde jsme přesedali na Prahu, ten žil 24/7 ještě 5x tolik. To ale jen pokud jsme tam dojeli. Protože byla možnost přesednout na Prahu i v Hanušovicích a jet "horem" přes Hradec. Teď už by mi každý volal sanitku do Dobřan, kdybych mu vyprávěl, že ty vlaky opravdu jezdily na Prahu přes Hanušovice. A moc moc moc dobře si pamatuju celé údolí Orlice ze Zábřehu po Choceň, to ještě se daly ve vlaku otevírat okna, čučet ven, nasávat letní večer a poslouchat kvičení výstražníků vzor sssr. Myslím, že vzpomínky nejsou hanba a pro mě jsou to poklady, protože tahle doba se už nevrátí a já na ní vzpomínám rád. I ten o poznání horší úklid interiérů tehdy začínajících ČD jsem jak vidno přežil... A řev vlaků, co mi jezdily za chatou po kolejích se styky a bez PHS.... To v žádném případě není pohrdání, jenom pískot pozvolna dohasínající stárnoucí mašiny. Sorry za OT. :confused:
Zdravím všechny
vzpomínky nejsou hanba - mě je 67 a dodnes chovám mezi papíry svoje zmocnění vlakvedoucího pro šumavské lokálky od Strakonic přes Volary až do Kájova a na druhou stranu do Blatné a Březnice. To už dneska ti kluci na motorech vůbec neznají - vylézt z vlaku, jít se ohlásit, pak vzít ze svazku klíč od výhybky, praporek a jít křižovat :) Nepomatuju, že by někdy něco jelo proti sobě - byli jsme tam na to dva a navzájem se i "hlídali"....
Vy tady většinou znáte tratě z mašin - já pak až do penze (2018) sloužil jako výpravčí (tratě 201 z Písku do Vlastce, 200 od Čížové do Mirovic, tři dopravní koleje byly v každé mé stanici maximum :)), pomatuju třeba ve Vlastci vložená návěstidla - mimo Smíchova jediná v širokém dalekém okolí. Tož tak...
Obdivuju práci pana Šemory i ostatních stavitelů současných tratí, ale nejezdím je. Coby milovník historie dráhy mám na PC jako nejmodernější Jiříkovu Dvoukolejku - nechybí tam Vlečka, Třemešná, ani Zlatohorka. A spousta mašin, vozů a motorů od Pikka, dnes už bohužel zesnulého Taxe (díky tam nahoru za krásné motory...) a některých dalších modelářů.
Smekám před nimi a děkuju těm, kdo se baví tím, že nám svými modely (ať už lokomotivami - těmi s komínem - nebo hnacími vozidly - všechna ostatní co komín nemají :) ) dělají radost
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Teď jsem se díval, kde skutečně s kolejemi jsem v Táboře a Berouně.
Když jsem načetl mapy, tak vedle na západ od Tábora mám Chýnov :) A v Berouně mám Karlštejn. Tedy nehrozí, že bych se nějak dál dostal do GPS souřadnic a pokračoval dál. A metodou postaru bych už nestavěl. I když ta metoda podle GPS je šišatá jak kšandy. Tedy přibližně 1 km měří někde 1100m a kousek dál jen 900m. A nerovnoměrné šišaté oblouky.
Však proto jsem se dostal do takové odchylky, kdy podle GPS mi vycházela Česká Třebová asi o 4 km blíž.

Zůstaneme tedy na zemi a pokud někdo tyto traťové úseky chce, má prostor si je postavit sám. Já také cítil tenkrát tu potřebu a jen tak jsem se pustil do BP s tím, že brzy přijdou jiní borci a vše postaví profesionálně. :)
 

pikla

Začátečník
:) Nenašel by se někdo, kdo zná krásné městečko Hustopeče a ve volném čase (toho my penzisté máme habaděj, že... ;) ) by postavil tu dlouhou trať z Hustopečí - řekněme tak rok 1914 :)?
Já bych klidně na stavbu i přispěl, bylo-li by třeba....
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Já bych klidně na stavbu i přispěl
Však jsem to napsal hned na začátek. Jelikož mi už bylo 65 a dodnes jsem nebyl na žádné dovolené, jako většina vás ostatních pravidelně jezdí, tak by to vykompenzovala ta vila u moře se služebnictvem a tlumočnicí, tedy i doživotní renta a tam bych ve volných chvílích něco na přání sponzorovi postavil. :) :) :) A to i proto, že už 20 let sedím doma u počítače a stavím tuto vaší hračku. :) :) :)
Ale i tak, každý tvoříme to, co jej baví. A já fandím moderním vlakům i tratím. Jsem naprosto nadšený z nové rychlodráhy Hustopeče - Šakvice.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
A když budu hodně moc otravný a opět předhodím návrh na úsek Tábor (mimo) - Soběslav - ČB, případně Beroun (mimo) - Chrást u/P - Plzeň, oba stav do roku dejme tomu 2009-2010, nebo i částečně zkoridorované ještě s Dýšinou bez Ejpovického tunelu, se starou zarostlou Doubravkou,
co by bylo k tomu potřeba?
1.) Traťové podklady - existují?
2.) Video z tratě ze stanoviště?
a) Beroun - Plzeň existuje. Rok cca 2008-2010. Na Youtube kvalita nevalná, šla by použít? Ale možná by šlo získat lepší. Nebo má někdo jiné záběry.
b) Tábor - ČB jsem někde viděl. Ale potvrdit nemůžu. Snad by se dalo dotázat na K-reportu, nebo přes známé fíry, někdo ochotný by mohl poskytnout
3.) Fotky objektů - asi budou existovat, např. na stránkách IV. koridoru i jinde. Stoprocentně. Ale nejsem si jist, zda by to stačilo ke kvalitní práci na modelech. Hodně ze staničních budov, vechtroven a technologických objektů tam ale byly mustry podle jednotných normálií, které jsou pro simulátor už hotové. Šlo by je použít?
Bohužel ty úseky aktuálně prakticky neexistují, objekty se bouraly, koleje vytrhané, přeložky často narušily původní těleso tratě.
4.) Šikovný modelář - já jsem bez šance, nemám na to trpělivost, neumím fotit na modely. Zkoušel jsem si vymodelovat pár blbostí, hospodu, s kterýma jsem kdysi otravoval kolem Brna hl. n. ale sekl jsem s tím a nevím, zda to mám ještě pokoušet.
5.) Co nabízím - neúnavnou psychickou podporu a jištění zezadu. :D Ne, mohu se pokusit o získání kvalitních nahrávek ze stanovišť, rozhodit sítě kde se dá, zda někdo má a byl by ochoten poskytnout. Potom mám několik různých fotek okolí tratě Tábor - ČB, kdyby byly potřeba detaily. Fotky jsou z vlaku. Dál bych si mohl sednout k vyhledávání existujících fotek objektů a aktivně hledat. Například Dýšinu mám zdokumentovanou i s tím rozpadlým přístřeškem napchaným černou skládkou, který pak zbourali ještě za provozu tratě. Jen prohledat soubory...:D

Tak jsem to teď trochu zpřehlednil, možná by se mohl někdo přidat a jedna z tratí (nebo snad obě?:eek:) by mohla vstát z mrtvých a dělat radost alespoň tady.

Trať z Prahy do Plzně a dál do Chebu a Českých Budějovic existuje. Jen má koleje, terén. Chybí zbytek krajiny. Chceš se ujmout dokončení, ať neděláš jen psychickou podporu?
 

ML636

Provozní technik
Trať z Prahy do Plzně a dál do Chebu a Českých Budějovic existuje. Jen má koleje, terén. Chybí zbytek krajiny. Chceš se ujmout dokončení, ať neděláš jen psychickou podporu?
Možná by na to přes zimní večery byl i čas. Problém je, že neumím osazovat krajinu. Když se naučím osazovat krajinu, nemám grif na to, co osadit a co už ne, aby to byl kompromis mezi nesekavostí a realitou. A v neposlední řadě narážím na netrpělivost s touhle hodinářskou prací. Proto jsem sekl s modelařinou, ruce poslouchaly, ale neměl jsem na to trpělivost.
No, dá se říct že každý kilometr tratě Praha-Plzeň mám v oku a vím, co bych tam přesně chtěl, do Budějouc je to trochu horší, od Soběslavi mám výpadky paměti. Budějovice - Plzeň jsem naprosto mimo, tam to znám jenom z okna kupé a ještě jsem tam jel asi jen 3x. Dalo by se pokusit zrekonstruovat krajinu a stavby podle videí ze stanovišť, možná by i ty kvalitnější kopie se daly někde vyšťourat.
Snad by pomohlo i Street view.
Ale jsou tu známé problémy - modely atypických nádražních budov, nevím, zda by šly nahradit existujícími objekty, nemám absolutní zkušenost. Museli by se kontaktovat a poprosit všichni, kdo pro msts modelovali, zda by do toho projektu šli a poskytli svoje objekty, případně je upravili do podoby konkrétních stanic. Stoprocentně bych pak v Plzni chtěl autentickou otlučenou Doubravku, zahrádkářskou kolonii pod náspem a hranaté pavlačáky v Jateční.

A tady vyvstává další otázka: jakou podobu ta existující trať má? Jsou to už koridory, staré tratě, nebo období mezi tím?

Musel bych se naučit s těmi programy, musel by to zvládnout můj stávající PC, což by asi zvládl, potom bych potřeboval aby to průběžně dozoroval nějaký zabezpečovák a traťovák - linkovat závislosti návěstidel a odměřovat zábrzdné vzdálenosti a staničení, to bych si do začátku určitě nelajsnul. Kdyby se dohodla nějaká spolupráce třeba, neříkám, že bych pro to aspoň nezkusil něco udělat. Přes tu zimu bývá víc času, každý večer by se dalo osadit něco.
Když je terén a koleje, asi je už to nejhorší hotovo. Možná bysme to fakt mohli někam posunout. Byla by škoda nechat ležet ladem, když koleje a kopce už jsou. :rolleyes:
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Docela předvídatelná odpověď. Dlouhý text s desítkami důvodů, proč to nepůjde. :)
Kdepak. Jsou věci, které nejdou našprtat. K modelování a podobným pracím člověk musí mít vztah i nějaké nadání, dar. Každý umíme něco jiného.

Vzpomněl jsem si, jak Mates chtěl vymodelovat nádraží Hranice na Moravě. V Hranicích bydlel jeden člen fóra, myslím, že se i sám přihlásil, že nádraží nafotí. Čas plynul a nic, jenom výmluvy, proč to zrovna nafotit nešlo. Tak Mates z Ústí nad Labem musel zajet na Moravu do Hranic si to nafotit sám.

Jinak ohledně stavění tratí. Ta pokládka kolejí i baví. Musí se u toho hodně přemýšlet při řešení zhlaví. Samé počítání sklonu a směru, respektive hra s čísly. Pokud pokládám koleje do vygenerovaného terénu, tak to také rychleji odsejpá, ale jsou tady korekce, kdy řeky tečou přes kopce a trať vychází někam do hory. Tedy je nutná pokročilá praxe práce s terénem jej přizpůsobovat. Tedy tohle je ta lehčí část i když zodpovědnější na přesnost. Ale pak osazovat objekty, to je nekonečná práce a hodně přemýšlení, kam jaký domek dát. Pokud použiji fototexturu, mám alespoň šablonu.

Ale je nutné vědět, pokud si natáhnu v TSRE5 jak jenom mapu, tak fototexturu, na historii zapomeňte. Načte se vždy aktuální stav. I s moderní zástavnou, kde dříve byly pole. A tratě samozřejmě ty koridorové. Vždyť já když stavěl Břeclav - Znojmo, až z těchto natažených map jsem se dozvěděl, že trať do Mikulova je celá modernizovaná. Člověk nestíhá vše sledovat.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
Možná by na to přes zimní večery byl i čas. Problém je, že neumím osazovat krajinu. Když se naučím osazovat krajinu, nemám grif na to, co osadit a co už ne, aby to byl kompromis mezi nesekavostí a realitou. A v neposlední řadě narážím na netrpělivost s touhle hodinářskou prací. Proto jsem sekl s modelařinou, ruce poslouchaly, ale neměl jsem na to trpělivost.
No, dá se říct že každý kilometr tratě Praha-Plzeň mám v oku a vím, co bych tam přesně chtěl, do Budějouc je to trochu horší, od Soběslavi mám výpadky paměti. Budějovice - Plzeň jsem naprosto mimo, tam to znám jenom z okna kupé a ještě jsem tam jel asi jen 3x. Dalo by se pokusit zrekonstruovat krajinu a stavby podle videí ze stanovišť, možná by i ty kvalitnější kopie se daly někde vyšťourat.
Snad by pomohlo i Street view.
Ale jsou tu známé problémy - modely atypických nádražních budov, nevím, zda by šly nahradit existujícími objekty, nemám absolutní zkušenost. Museli by se kontaktovat a poprosit všichni, kdo pro msts modelovali, zda by do toho projektu šli a poskytli svoje objekty, případně je upravili do podoby konkrétních stanic. Stoprocentně bych pak v Plzni chtěl autentickou otlučenou Doubravku, zahrádkářskou kolonii pod náspem a hranaté pavlačáky v Jateční.

A tady vyvstává další otázka: jakou podobu ta existující trať má? Jsou to už koridory, staré tratě, nebo období mezi tím?

Musel bych se naučit s těmi programy, musel by to zvládnout můj stávající PC, což by asi zvládl, potom bych potřeboval aby to průběžně dozoroval nějaký zabezpečovák a traťovák - linkovat závislosti návěstidel a odměřovat zábrzdné vzdálenosti a staničení, to bych si do začátku určitě nelajsnul. Kdyby se dohodla nějaká spolupráce třeba, neříkám, že bych pro to aspoň nezkusil něco udělat. Přes tu zimu bývá víc času, každý večer by se dalo osadit něco.
Když je terén a koleje, asi je už to nejhorší hotovo. Možná bysme to fakt mohli někam posunout. Byla by škoda nechat ležet ladem, když koleje a kopce už jsou. :rolleyes:
Návěstidla jsou osazena a nalinkována. Osazeny jsou i platform.
Trať Cheb - Plzeň je po modernizaci, 3 světelný autoblok (pro 4 světelný nebyly data).
Trať Plzeň - Praha s tratí přes Chrást u Plzně, bez tunelů mezi Plzní a Berounem.
Trať Plzeň - České Budějovice je stav bez rekonstrukce stanic Plzeň-Koterov, Pačejov.

Vše zhruba tak roky 2003-2005.

Takhle třeba vypadají České Budějovice osobní a seřazovací nádraží.
242PP-CB.jpg

Beroun osobní a seřazovací nádraží
Beroun.png


Plzeň osobní a seřazovací nádraží
Plzen.png

Celkový rozsah tratí
PP.png

Tak co jdeš do toho?
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Ale je fakt, že ty ranžíry jsou vždy noční můrou pro stavitele.
A máš to podle GPS souřadnic nebo ještě stavěné starou metodou na rovné placce? Je škoda, že to zůstalo ladem. Bez ohledu na to jestli je to modernizované nebo ne. Plzeň - Cheb i Plzeň - Budějovice by určitě hodně pařmenů uvítalo.
 

Fana Staněk

Hradlař
Do toho bych aji šel. Je to sice práce tak na deset let, nevím, jestli tady budu ještě tak dlouho strašit, ale šel. Ikdyž moje domovská trať je úplně někde jinde a bylo mi doporučeno se do cizích tratí moc nepouštět, když je fyzicky neznám. Videa ze stanoviště bych měl z YouTube, a nadšení od nátury. Úsek Pňovany - Planá, to je prostě něco...
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
Ale je fakt, že ty ranžíry jsou vždy noční můrou pro stavitele.
A máš to podle GPS souřadnic nebo ještě stavěné starou metodou na rovné placce? Je škoda, že to zůstalo ladem. Bez ohledu na to jestli je to modernizované nebo ne. Plzeň - Cheb i Plzeň - Budějovice by určitě hodně pařmenů uvítalo.
Podle GPS to celkem jde. Musí se udělat kompromisy, ale není to nic hrozného. Je to stavěné na X-track.
Byla výzva skládat koleje podle reality. Spíše než směrově, tak výškově. Plzeň jsem přeskládával 2x a stejně je to kompromis.

Ještě nejsou troleje. Jen pokusně někde traťové úseky, většinou generované automaticky.

Videa byly (600x480px), teď se to nedá srovnávat. Muselo se jet podle videa a hledat to na mapách a odtud kopírovat GPS souřadnice návěstidel apod.

Zkušenosti pak posloužily k pokládce kolejí pro trať 310 Pepy Harcabuse v úseku z Lipové Lázně do Javorníku a Vidnavy.
 
Nahoře