Možnosti ladění 15x/350 pro ORCZ?

ML636

Signalista
Icikovi a ladičům OR CZ/SK: po předchozích "vtipných" požadavcích tu mám ještě jeden vážnější, záměrně dřív neuváděný a teď po časech zkoušek bych si dovolil zapojit případně do tohoto i ostatní jezdce na řadě 150.2/151, pokud by bylo možné ve "spínacím programu" doladit ještě funkci, která je s touto řadou spjata a odlišuje ji od řídicího systému řady 350:

Při jízdě na stupních sérioparalelu a proudech nižších, než 300A, lze přeložením jízdní páky do polohy 0, rozpojit trakční obvod. Zde funkční pouze na sérii - a výborně funkční.
Pokud by bylo možné toto stejné chování, tj. po překladu jízdní páky do 0 postupný sjezd ze šuntů a při proudech nižších jak 300A okamžité rozepnutí trakce, zavést i pro stupně sérioparalelu, bylo by to už reálně autentické.
ALE! Chtělo by to podrobit zkoušce, zda při krátkodobém přeložení "našeho" kontroléru - klávesnice, stíháme dát povel J - 0 - J tak, aby se nerozepla trakce naráz, ale stupně aby sjely na 27/0 jako v reálu.
O co jde? Stisk 2xA a okamžitě 2xD, reaguje pomaleji, než ruční překlad jízdní páky v reálu - i když tam je to podmíněno cca více, než 1 sekundou, což by se při rychlém čtyřklapu AADD stíhat dalo.

Nevím. Stojí za to chtít tuto reálnou funkci? Kdyžtak ať se fíři z této řady vyjádří, zda to chtějí, já bych nebyl proti to alespoň vyzkoušet, kdyby nám tato funkce byla upravena. :cool:
 

KJ_Ross

Pokladník
Ty si to taky představuješ všechno jak Hurvínek válku. Dej si už pauzu s pročítáním příruček lokomotiv před spinkáním. Místo toho se nauč programovat a můžeš nám to tady všem ukázat, jak to má být správně. Všechno, co kluci udělají, tak je ti to málo. Další šotouš, co vyučuje fíry, jak mají jezdit. Nepřijdeš si už trochu trapný?
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Chtělo by to podrobit zkoušce, zda při krátkodobém přeložení "našeho" kontroléru - klávesnice, stíháme dát povel J - 0 - J tak, aby se nerozepla trakce naráz, ale stupně aby sjely na 27/0 jako v reálu.
Tohle jsem psal, že jsem to tam dostal. A je to funkční. Pokud ti to nejde, doporučím jinou klávesnici s citlivější odezvou. Typicky stisknu 2x A-A a podržím, dokud nesjedu kontrolérem do 0 a pak rychle 2x D-D a držím, dokud nepřejde kontrolér do polohy J. Stupně tak odkrokují do 27. stupně.
 

ML636

Signalista
Ty si to taky představuješ všechno jak Hurvínek válku. Dej si už pauzu s pročítáním příruček lokomotiv před spinkáním. Místo toho se nauč programovat a můžeš nám to tady všem ukázat, jak to má být správně. Všechno, co kluci udělají, tak je ti to málo. Další šotouš, co vyučuje fíry, jak mají jezdit. Nepřijdeš si už trochu trapný?
Ani ne, spíš mně přijdeš jako trapák ty, který tady narozdíl ode mne nepřidáš ani jeden poznatek k řadě, ke které mám co říct (k žádné jiné se nevyjadřuji, zajímavé, že?) a který může pomoct, ale jenom čekáš, jak mě napadnout. Hňupe. A s těmi příručkami jsi mě rozesmál, možná bys byl za takovou sbírku dokumentace ještě rád, jako už několik lidí, kterým jsem tím pomohl k různým účelům. Ale co, aspoň sis ulevil... A s tebou i lajkové, kteří jednou lajkují moje příspěvky, podruhé tvoje útoky na mě. :D
 

ML636

Signalista
Tohle jsem psal, že jsem to tam dostal. A je to funkční. Pokud ti to nejde, doporučím jinou klávesnici s citlivější odezvou. Typicky stisknu 2x A-A a podržím, dokud nesjedu kontrolérem do 0 a pak rychle 2x D-D a držím, dokud nepřejde kontrolér do polohy J. Stupně tak odkrokují do 27. stupně.
To funguje, i předtím. Jen jsem to asi špatně vyjádřil - to, že se při nízkém proudu na SP možná trakce rozpadne ještě dřív, než to klávesnice stačí přechroupat.:) Jde se zkoušet.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Mám pocit, že jsem opět trochu nepochopil zadání. Nebo že spíš mám/měl jiné informace a při poklesu proudů pod 300A jde odpojit trakce až od 27. stupně. Pokud to má jít i na serioparalelu tzn. defacto z kteréhokoli stupně, tak to prosím některý ze strojvůdců potvrďte. Já to pak implementuji. To není problém.
 

ML636

Signalista
To je správně, ale jen u řady 350 obsluhou směrové páky. Krokuje dolů do 27/0 a pod 300A se v sérii rozpadne trakce naráz.

15x to mají jinak. Z jakéhokoliv stupně krokují dolů a při poklesu proudu pod 300A se rozpadne trakce ze kteréhokoliv stupně, na kterém zrovna proudy spadly pod 300A. Když je to náhodou 51/0, tak i z toho > 0. Je tam podmínkou jen pokles proudů pod 300A. Posílám SZ.
 

ML636

Signalista
Funguje a klávesnice to stíhá, děkuji i za všechny slušně diskutující kolegy ! ...a dovolím si prostřednictvím tohoto vlákna popřát všem ještě dodatečně hezké Vánoce. :)
 

ML636

Signalista
Prosím o opravu chybky, která zůstala na x5x po té brzdné rošádě a opravách plnění a odvětrávání: kontrolka "průtok" signalizující rychlejší změny v tlaku v hlavním (červeném) potrubí, se rozsvěcí a trvale svítí i při plnění jímek kompresory, což je jiný okruh (navenek žlutý).

Bylo by technicky proveditelné vrátit to ještě zpět do jednoho z těchto:
1.) původního stavu (kontrolka reaguje na změnu tlaku po stržení rychlobrzdy/záchrany, na aktivní plnění potrubí v polohách O, P, Š, i na delší podržení v poloze B)
2.) do stavu v praxi (reaguje jen na značnou rychlost změny tlaku a v polohách B a O zpravidla ani neproblikne)

Tiše bych byl pro stav č.1, ale budu rád za jakoukoliv opravu toho kompresorovacího svícení. :) Předem děkuji za prověření.
 

ML636

Signalista
V praxi ta kontrolka reaguje jen na průtok vzduchu od hlavního vzduchojemu k brzdiči (což mimochodem je žlutý okruh).
Ano, to je pravda, ještě je žluté. :eek: Ale i tak, měla by varovat i před velkým únikem/roztržením hadic, nejsou už zaolejované snímače, co reagují na opravdu velký profuk? A tahle beztak reaguje už mezi kompresorem a vzduchojemem, což je mi naprd.

Docela mně vyhovovala každá odezva kontrolky na pohyb vzduchu v potrubí. Třeba to není 100% realistické, ale rozhodně dobré jako zpětná vazba na reakci na brzdič. Ale tak ať se to udělá podle reálu, mně je to fuk. Jen ať to není kontrolka "kompresor plní".:D
 

Pajavlaky

Průvodčí
Ale i tak, měla by varovat i před velkým únikem/roztržením hadic
Při otevřený brzdě přesně to dělá –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pokles tlaku v potrubí vygeneruje tok vzduchu z hl. vzduchojemu do brzdiče a kontrolka se rozsvítí.
Na mašinách s BS2 taky žádnou kontrolku, po který voláš, nemáš. Tam ti nechybí?
 

ML636

Signalista
Při otevřený brzdě přesně to dělá –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pokles tlaku v potrubí vygeneruje tok vzduchu z hl. vzduchojemu do brzdiče a kontrolka se rozsvítí.
Na mašinách s BS2 taky žádnou kontrolku, po který voláš, nemáš. Tam ti nechybí?
Tak v ORCZSK verzi simulátoru, BS2 mají zatím jen 130 a kompromisně fungující OR 810, jiné stroje zatím s BS2 nejezdím. A v reálu je tam jistota v tom "cvak" a podle praxe, hmatu, nebo pohledu, na"cvak"nu požadovanou polohu, kdežto tady je fajn vidět, že brzdič naskočil, odfukuje, doplňuje, vyrovnává přebití atd. atd. Je to dobrá zpětná vazba. BS2 cvakne do dané polohy, průběh je na něm a manometr ukáže výsledek, BSE průběh komunikuje kontrolkou, kontroluji manometrem.:p
 

Pajavlaky

Průvodčí
Na to, že v polohách O, resp. B brzdič BSE doplňuje resp. vyprazdňuje řídící vzduchojem, se můžeš spolehnout úplně stejně jako na řídící ústrojí brzdiče BS2.
 

ML636

Signalista
Na to, že v polohách O, resp. B brzdič BSE doplňuje resp. vyprazdňuje řídící vzduchojem, se můžeš spolehnout úplně stejně jako na řídící ústrojí brzdiče BS2.
To určitě, ale záleží na tom, jak dlouho je v té poloze ovladač držen, kdežto na BS2 je ta hodnota pevně daná.
 

Pajavlaky

Průvodčí
U obou brzdičů je pro tebe stěžejní (krom subjektivní míry zpomalení) manometr hlavního potrubí. Kontrolka průtoku je prakticky jen vizualizovaná obdoba syčení brzdiče BS2 při plnění potrubí, nic víc. Že bys spolu s BSE uvítal manometr řídícího vzduchojemu je možný, ale v reálu tam prostě nic takovýho není.
 

Macis

Pokladník
Ahojky všem, po delší době jezdění čistě na mých oblíbených strojích řady 150.2 a 151 jsem zaznamenal dvě takové věci.
1. u lokomotiv řady 151 pokud vím je EDB odstupňovaná z důvodu velkého rozdílu rychlostí při které EDB účinkuje na 3 stupně.
1. stupeň EDB (max. konstrukční rychlost až 76 km/h) na displeji ukazatele stupňů by mělo svítit -1
2. stupeň EDB (75 km/h až 52 km/h) na displeji svítí -2
3. stupeň EDB ( 51 km/h až 25 km/h kdy EDB odpadá) na displeji svítí -3

V OR na 151 svítí jen -1 tak jak by to mělo být v reálu pouze u řady 150.2 která EDB odstupňovanou nemá.

2. U kabiny pro stroje řady 150.2 do OR jsem si všimnul, že i zde je vedle levého hříbku pro bdělost tlačítko na vyrovnávání nápravových tlaků, tuto "vymoženost" by ale správně měly mít jen stroje řady 151. Je mi jasné, že front je dělaný z fotek kabiny pro 151.027-0. Také jsem si to zkoušel trochu v poslední době pro sebe upravit, ale bohužel mé zkušenosti s TGAToolem jsou mizerné a už téměř měsíc se mi to nedaří. U žádné 150.2 jsem toto nikdy neviděl. Pokud se ale mýlím, budu rád když mně někdo ohledně toho vyrovnávání tlaků opraví.

A teď bych se chtěl zeptat a tak trošku zamžourat očkama a poprosit především @Dodo jakožto autora už tak krásné a vymazlené kabiny a také hlavního programátora @Icik , zda by s těmi dvěma mými poznatky šlo něco udělat. Vím že hlavně Dodo už se v komplet x5x nechtěl moc šťourat ale dle mého názoru si myslím, že toto jsou věci které celkem ubírají u obou lokomotivních řad na reálnosti. Navíc když těm strojům v reálném provozu moc nezbývá, aby byly vymazlené alespoň tady v tom našem českém OR které díky tak super komunitě máme.

Předem moc děkuji za odpovědi, snad s tím půjde něco udělat. S pozdravem Macis :)
 
Nahoře