Aktivity ZS pro projekt Bratislava - Praha v OR

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Po deseti letech pauzy tady asi bude druhá série mých aktivit, ale tentokrát pro OR.
První díl seriálu (S02E01) :)
Původní aktivita z první série Test Lysá. To byla aktivita jenom jako takové demo.
Nyní z této aktivity zbyl úsek z Dřís přes Milovice k Nymburku. Vjezd do Nymburka je už do ranžíru, kde se opět vymění souprava a zaveze se do Záboří nad Labem, kde bude konec první epizody, protože ten vlak pojede ze Záboří dál. :)
Kdo se chce naučit dobře jezdit se zamračenou a peršingem, tady je nejlepší praxe. Nic není na stopky, nikdo nikoho nehoní ani neexistuje jízdní řád.
I když pro dosazení traffic jsem si musel nějaký tahák napsat, kdy kde budu.
Tedy Začátek bude v sedm v depu Všetaty, odjezd jako vlak asi 7:09, Dřísy 7:19 až 7:22 (záleží, jak se bude loudat panťák, za kterým se pojede na blok až do Lysé. )
V ranžíru Nymburk budeme 8:19 a 8:32 už pojedeme s další soupravou a v Záboří budeme v 9:06.

Kdo má BP s trainsetem, nemusí shánět další vozidla. Testuji to v OR1.4, ale už je 1.5, kde to také funguje, Na počítači z roku 2009, čtyřjádro i5) to jede s FPS kolem 59, v hustějších stanicích kde je i hodně vlaků FPS spadne asi na 40. Jízda je plynulá.
Úplně jsem zapomněl, že tady máte pro aktivity nějaké vychytávky, kde se pak zastropuje FPS na nějakou hodnotu, aby se jízda neškubala. :) Ty já neznám, ani nemám.
Jediný problém, který jsem zaznamenal je, že někdy při změně stanoviště poskočí čas na hodinách o 40 minut dopředu. Ale jindy to projedu až do konce s reálným časem.
Vlaků tu jezdí jako na nádraží.
2111Vsetaty1.JPG
jízda na blok za 460
2111Vsetaty2.JPG
Já dal do depa rychlost 10, protože ta pětka se špatně dodržuje. Asi ten rychlostník utopím pod povrh
2111Vsetaty3.JPG
Proti původní Test Lysá potkáte i nějakého Vectrona a prozradím, že v Záboří si na něj přeleze a budete s napětím čekat na novou epizodu, jak to bude dál. :)
2111Vsetaty4.JPG
Tady šikovně vyšlo křižování od AI. Vjíždí se na výstrahu, přijede osobák, postaví mne bílou (jedu cik cak z druhé do první a hned zpět, abych měl na návěstidle bílou. A u vjezdu čeká další náklad, až to odšibuji a panťák uvolní oddíl.
2111Drisy.JPG
U toho peršingu je naprosto ideální nová kabina. Už se tam zapíná HV a prasátka jsou animovaná. (oproti původní MSTS kabině) Je 4:3 a to je přesně ono. Šipkama nahoru a dolů si udělám optimální výhled. Dolů vidím celý pult a nahoru mám přesně pohled, jak vidí fíra ze skutečné lokomotivy. Tedy pult je jen z jedné čtvrtiny obrazovky. Pak nepotřebujeme složitou 3D kabinu. V reálu když jedu, tak také nemám v zorném poli celý pult a na brzdič také nevidím. A tak to má být. Přimlouval bych se u kabinářů, když dělají kabinu 16:9, aby ještě přidali nahoru, aby to bylo výsledně do 4:3 ( něco jako IMAX formát :) ) a bude to bomba i jinde. Fotku nemám, čekal jsem až bude traffic proti a bohužel při posunu v ranžíru se mi nějak splašila lokomotiva, překročila 40 a byl jsem vyhozený z aktivity. Už jsem to napsal do předávky, aby si hráč na této lokomotivě dával pozor. Že se ráda splaší. :) Zamračená má ten pult i tak moc vysoko. Na fotkách jsem udělal výřez, jinak to je půl na půl.
2111Lysa.JPG
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Konečně jsem aktivitu dojel a v Záboří poprvé fungovaly vexle na Vectrona.
Tentokrát hodiny šly přesně a ta anomálie měla vliv na traffic. V Lysé jsem na peršingu čekal 4 minuty na náklad, než jsem mohl začít šíbovat, ale dál to na traffic nemělo vliv.
Ještě opravím chyby na trati, co jsem objevil, dál viz nahlášené a do týdne by mohla být aktualizace i s touto aktivitou. Však už bude prosinec a vánoce. :) Jelikož 16 GB flešky už nemám, tak BP96 bude default s texturami terénu v plném rozlišení a odlehčená verze bude naopak ke stažení.

A tady je tan opravdu nejlepší výhled z kabiny dopředu pro fíru. Tak by to mělo být šipkou nahoru všude.
A druhý obrázek je ze Záboří před najetím na Vectrona. Na posun si někdy nechávám víc pult.
A vedle je ten 35 vozový náklad, který se přiveze a dál už pojede s Vectronem. Ale až v příští epizodě. :)
2111kabina.jpg
2111Kabina2.jpg
 

Icik

Vlakvedoucí
Já mám pocit, když to čtu, že autora komentů u jednotlivých obrázků někdo probudil po 10 letech z umělého spánku a on objevil začátky OpenRails.
Jako nostalgie Zbyňku dobré a jsem rád, že někdo dá ven něco, co jsem projížděl v MSTS tenkrát ještě v rozlišení 800x600. ;)
 

Icik

Vlakvedoucí
Nepochopil jsem co tím chtěl básník říci. Těch 10 let jsem totiž stavěl tratě, aby to trochu vypadalo. Nelze se totiž rozdvojit. Určitě jsem se neflákal.
To není nic ve zlém. Jen tvé postřehy z OR jsou takové, no jak to říci, nostalgické.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Zbyňku, nechceš tu kabinu vyměnit za 3D? Eng pro Barču máš u Josefa V. ČSD Barči a je tam i 3D kabina.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jen tvé postřehy z OR jsou takové, no jak to říci, nostalgické.
Stále nerozumím na co narážíš. Aktivita je stále vytvořená v editoru MSTS (Dan je také dělá tam), protože tam je to pro mě známé prostředí. Použil jsem základ jako starší nostalgickou aktivitu proto, že tam jsem si znovu oživil místní, časové a události jako úloha. Co je zvýšení/snížení aktivační úrovně, co je počet akcí v úloze, jak aktivovat a deaktivovat omezení například rychlosti a jak funguje odstavení vlaku na pozici. Kdybych začal s čistým papírem, tak se po těch letech zmůžu maximálně na nudný vlak z bodu A do bodu B, který osvěžím nějakým provozem.

Jinak smysl mých aktivit není jako u ostatních aktivitářů, ale je to o tom, když si někdo pořídí trať, tak nemusí nikde nic hledat, stahovat, ale tak jak to nainstaluje, může hned jezdit. A mohu opravdu potvrdit, že když hraješ aktivitu, tak je ti naprosto fuk, že máš nějaký nostalgický model. Důležitá je kabina a ladění. A hlavní zážitek je o tom šíbování. Nové kabiny 16:9 jsou opravdu nádherně ostré, ale chybí mi to zvednutí pohledu do čelních oken. Jinak je to pohled do pultu očima postavy velikosti Putina. Tak jsem velice rád za kabiny s vysokým rozlišením, ale 4:3.
Zbyňku, nechceš tu kabinu vyměnit za 3D? Eng pro Barču máš u Josefa V. ČSD Barči a je tam i 3D kabina

To nemohu chtít já. Protože ne na vše mám svolení, abych šířil na fleškách. Ale i tak je možné, že mi tam něco uniklo, tak snad se nikdo zlobit nebude. Ale Vectrony mi Lukyn-cz povolil. Stejně jsem tam zařadil asi jenom 4. Já jenom oproti originálu dělal nutné úpravy. Hlavně, aby se svěšená vozidla dotýkaly nárazníky, jak tomu většinou nebylo. (možná to už máte opravené, upozorňoval jsem na to) Ale i tak Vectrony musí být na 30. Díky inc se to změní u všech. A to samé rozměry skříně. Souvisí jedno s druhým. A gorilám a laminátkám jsem zase musel přidat na výkonu, aby nejely jako jen na jednu motorovou skupinu při poruše.
Ale ta klouzající 163, to by se mělo opravit, protože tato mašina v reálu, když to tam napereš vše, tak nikdy nesklouzne. Ptal jsem se na to kamaráda cvičného, který na tom také jezdil. To bylo v době, kdy ŽSR dělal ladění do MSTS. Ale v té aktivitě je to naopak zajímavé ten těžký náklad rozjet a člověk musí být ve střehu celou jízdu i v osmdesátce. To už je unreal, ale pro hru je to zase akční. Já jsem tam měnil, jako u všech vozidel Friction, aby se mašina po odbrzdění hla na nejmenším sklonu, jak jsem zvyklý z reálu. Jestli to má vliv na prokluzování, to asi ne, protože ostatní mašiny jezdí v pohodě. Tedy by to mělo být v odstavci Adhesion. Nemá někdo něco vyzkoušeno?

Tam je zapsáno tohle:

ORTSAdhesion (
ORTSCurtius_Kniffler ( 6.7 44 0.161 0.7 )
ORTSSlipWarningThreshold ( 65 )
ORTSUsableAdhesionCoeficient ( 1 )
ORTSWeatherCoefficients ( 1.0 0.63 0.6 )
DerailRailHeight ( 4cm )
DerailRailForce ( 306kN )
DerailBufferForce ( 407kN )
NumWheels ( 4 )
)

Právě i k tomuto jsou dobré aktivity. Jednak se otestuje trať a také se otestuje chování vozidel.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Tak dej do Read Me odkaz, kde kabina je a hotovo. Ten požitek z jízdy je nesrovnatelný. Já osobnĕ se na aktivitu tĕším a určitĕ si tam 3D kabinu dám na 100%. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Dane, teď jsem si na tebe vzpomněl. Spustím editor aktivit a konec. Zamrzlo to. To by jsi asi neměl radost. :)
Marně jsem vzpomínal co jsem v editoru dělal. Jedině nějaké osazené návěstidlo bez zatržítek. A pak jsem si vzpomněl na výtah v nymburském ranžíru. Tam je návěstidlo třeba. A bingo, nebylo nalinkované. Asi mne někdo vyrušil.
A pak byl průšvih linkování, kde je nějaký angličan. Ono v OR editoru to jde mnohem rychleji, ale jak je tam angličan, nalinkuje se naprostý nesmysl. Tedy jsem musel přelinkovat celé zhlaví ve Všetatech. Zlatý MSTS, tam se tohle nemůže stát. Ale pak dlouho trvá save.
 

mmouka

Posunovač
Tím ti budu Zbyňku oponovat i angličany se v TSRE linkuji v pohodě jen je potřeba se držet postupu a kontrolovat po naklikani ID výhybek (posloupnost)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Martine, mě se také osazují a linkují návěstidla v TSRE5 asi 3x rychleji než v MSTS. K nezaplacení je, že model návěstidla je automaticky srovnaný s kolejí. Dokonce u linkování angličanů jsem si to pochvaloval. A pak jsem zjistil, díky aktivitě, že se mi nerozsvítí bílá pro posun. Tak jsem šel v MSTS editoru do nastavení linků.
Angličany nalinkované všemi odjezdovými návěstidly byly na správnou kolej, ale problém byl, že to nebylo z koleje, kde je návěstidlo, ale ze sousední. Což je technický nesmysl, tak by to nikdy jít nemělo. Vždy to musí být cesta mezi návěstidlem a kolejí, na kterou se linkuje.
Vysvětelní bude asi jednoduché. Ty používáš určitě angličan jako ucelený model, ale já je skládám z 5 dílů a tohle se asi TSRE5 nelíbí, tak dělá anomálie.
 

mmouka

Posunovač
ja pouzivak taky angličany z 5 dilu ( a1tPnt7_5dLftSlip.s / a1tPnt7_5dRgtSlip.s ) a ( a1tDblSlip7_5d.s ) sice uhel neodpovida az tak nasim vexlim ale to ja az tak u fikce neresim
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Pak jsi tedy šikovnější. Ale já se v těch číslech moc nevyznám, jakou to má logiku. Protože linky na různé koleje a stejné číslo. Asi té společné výhybky. V MSTS editoru jasně vidím zelenou čáru kam to vede.
Holt ty sleziny chybí.

Nevzpomíná si někdo na poruchy v editoru aktivit, kdy se nezobrazují na mapce vlaky ? Nevidím ani LC. Už se mi to kdysi stalo, ale nevzpomínám si, jak se to dalo vyřešit. Myslím i reinstalace MSTS, ale to bych raději nepokoušel, protože originálka CD2 se mi načítá asi hodinu. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Díky, ale co je AEfix ? Mě se tohle stalo v dávných dobách, většinou po nějaké chybě. Ale teď jsem žádnou neudělal. Ještě mám MSTS doma a tam editor funguje normálně. Tak jsem aktivitu mohl prověřit tam.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Díky, už mi to funguje. Ale to měl být test inteligence, jestli někde najdu download? Asi jsem uspěl. Ještě že to na ulozto dodnes zůstalo viset. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Dnes se mi vše zamotalo. Doladil jsem v aktivitě jenom hlášky a že to znovu otestuji, hlavně, jestli jsem správně zadal události jako úloha. Respektive v tomto případě "Dovést vlak na pozici". Ale nedojel jsem nikam. V Dřísech při posunu za reverzním bodem mi zasáhla rychlobrzda (nic jsem nepřekročil) a už nešla vybavit. Nechápu. Času bylo dost, kdyby šla vybavit. Přitom všechny zásahy rychlobrzdy mám v nastavení neaktivní. Zkoušel jsem i různé verze OR. Teď to zkouším doma a tady to funguje na 100%. Jediné co jsem dělal na počítači v práci, že jsem spustil to vyčištění registrů AEFIX. Ale že by to mělo vliv na hru v Openrails? Zabil jsem takto zbytečně celý den. :)
A další věc. F2 se ukládá hra. Ale jak mám uloženou pozici loadnout? Prohledal jsem nabídku a našel jenom Přerušit/Přehrát, ale hodí mne to vždy na začátek aktivity.
To jsem si zase dal. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Legrační je, že aktivitu jsem projel asi 5x bez problémů a už jen si upravoval úpravu hlášení během hry, aby to dávalo nějakou srozumitelnost.
A když to jedu znovu, tak například až dnes se mi stalo, že začalo lítat FPS až do 80 a celá hra začala škubat. Doma mám lepší počítač, tam to jelo plynule. Ale tady na tom krámu s čtyřjádrem na i5 a 16 GB paměti HD6900/2giga je to teď hrůza.
Dnes v testech rychlobrzda v Dřísech už nezlobí, ale když jsem šíboval v Milovicích, tak zasáhla také a opět za reverzním bodem. A konec. To je jako když někdo prostřílí vzduchotechniku kulometem.
Ale stala se mi v Dřísech jiná věc. Souprava, na kterou jsem najížděl byla OK, ale po svěšení se se soupravou zmizely všechny vozy s auty a rozprskly se do blikajících útržků všude kolem i před mašinu. Dřísy jsou v rovině, ale celá souprava i s lokomotivou po odbrzdění se začala pohybovat zpět. Tak jsem natvrdo jel až do Milovic, kde se soupravy zbavím. Ale hra ty poletující rozprsklé vozy ignorovala, tak se nevybavila úloha "dovézt vlak na pozici"
Do toho během jízdy poskočily hodiny zase asi o 40 minut, tedy traffic jel úplně jinak, spíš byl už dávno pryč a nepotkal jsem jej.

Další věc je, že v každé verzi OR se to chová jinak. V OR1.5 oproti 1.4 začala klouzat 163 a v ORMG už jízda z depa, rozjezd na 10 km/h bylo nutné na Barči dát až třetí stupeň a i tak chvíli trvalo, než se na desítku rozjela. (normálně se na desítku rozjede na první stupeň) Ještě to chci zkusit v ORCZSK, ale musím se naučit přecházet. Jenomže tohle je tak na dovolenou, aby vše člověk otestoval. Aktuálně mě zajímá jenom jestli fungují všechny události a pak to mohu vydat a zájemci mohou testovat sami.
Ještě ten obrázek. To je jen záblesk na setinu sekundy. Ve hře není poznat, co to je. Ale na obloze je jich vidět asi 10, jak různě problikávají a přeskupují se.

Ale sranda je, včera jsem to jel až do Lysé doma, vše OK a asi jsem se nevěnoval trati a před Lysou potkám náklad a otázka je, kde je Nexák, který měl jet před tímto vlakem. Tak jsem dal pauzu a klávesou á, že se půjdu podívat. A byl už před stanicí Dřísy. A pak už jen klávesou + zpět na stanoviště. Jenomže všude bílo a čekal jsem, až se vše znovu načte. A pak se dělo to samé. Vozy z auty se nenačetly a další cestu všude kolem jiskřičky, jak problikávaly ty vozy poletující všude kolem. Já tedy už opravdu nevím co to způsobuje.
anomalie.JPG
 

Icik

Vlakvedoucí
Zbyňku, jestli čekáš nějaké rady od nás s Jindřichem, co do toho kódu vidí, tak tě musím upozornit, že pokud tuto anomálii neotestuješ v OR CZ/SK, ničeho se nedočkáš. Bohužel.
 
Nahoře