Aktivity ZS pro projekt Bratislava - Praha v OR

Icik

Pomocník strojvedoucího
Já se omlouvám, že už jsem asi otravnej :) Vyzkoušel jsem a po změně směru nereaguje vlaková brzda. Ale i tak se lokomotiva na sklonu hne a po F5 vidím, že tam nemám směr i když jej mám.
Zbyňku musíš si odemknout pult. Je to vidět na diegnostice pod F5 jak máš na screenu. Jakmile chceš přejít, musíš zamknout pult Ctrl + Alt + K (na OR CZ/SK kabinách bude i funkce klíč odebrat a dát do kapsy a ten přenést na druhé stanoviště) a na druhém stanovišti opět odemknout pult Ctrl + K. Pak ti teprve půjde zařadit směr a brzdič BS2 se odemkne.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jakmile chceš přejít, musíš zamknout pult Ctrl + Alt + K
Tedy přestavit směrovou páku o jednu polohu za Z, vytáhnout a dát do kapsy, přejít na druhou stranu a tu směrovou páku nasadit a přestavit do 0. Jako například na 451 (2).
Já myslel, že ty nové povely platí jen pro nové lokomotivy. Vyzkouším.

Však proto jsem tě poprosil, jestli by jsi nevydal nějaký manuál, nejen s potřebnými zápisy do engu, ale hlavně ty nové klávesové zkratky, které se v klasickém OR nepoužívají.
A já nemám problém to zapracovat i do hlášek v aktivitě, co se musí udělat když se přechází. Nebo cokoli dalšího nového, aby vlak mohl vůbec jet. Otestování aktivity trvá přes dvě hodiny. Zatím. Tedy bych nerad narazil na další překážku až přelezu na 163. Tam začíná druhá hodina aktivity.
Ale tak i tak aktualizaci přes víkend zpracuji do instalace a v pondělí půjde ven. To už pak testujte sami. Ono to není jenom něco postavit, ale také to nějak zpřístupnit mezi lidi. Vždyť to co se nainstaluje má velikost 35 giga trať a 8GB vlaky. Instalátor to zpracovává do archívu skoro půl dne. Kontrolní SW, jestli něco nechybí to zpracovává také asi 3 hodiny. Tedy na instalátor padne celá neděle. A musí to vše vejít na 32GB flešku. Kdyby ne, tak postaru, Terrtex full zvlášť zabalený v 7z. Ale jsem optimista, že to tam vejde.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Zbyňku musíš si odemknout pult. Je to vidět na diegnostice pod F5 jak máš na screenu. Jakmile chceš přejít, musíš zamknout pult Ctrl + Alt + K (na OR CZ/SK kabinách bude i funkce klíč odebrat a dát do kapsy a ten přenést na druhé stanoviště) a na druhém stanovišti opět odemknout pult Ctrl + K. Pak ti teprve půjde zařadit směr a brzdič BS2 se odemkne.
bob57_cz píše:
BS-2 má vlastní klíček a je na klíči pultu či spínači řízení naprosto nezávislý.

Já doplním i zdroj:
ČD V15/I, ŘÍLOHY č. 8 a 12 k předpisu ČD V15/I Provoz a obsluha brzdových zařízení železničních kolejových vozidel:
8.4. Ovládání průběžné brzdy vlaku brzdičem DAKO-BS2
h) na ostatních stanovištích strojvedoucího
z nichž není ovládána průběžná brzda vlaku musí být rukojeť brzdiče přestavena do polohy závěrné VI, přičemž:
• na obsazeném stanovišti strojvedoucího brzdič nesmí být uzamčen;
• na neosazeném stanovišti strojvedoucího brzdič musí být uzamčen a klíček musí být ze zámku vytažen;
j) rezervní klíček od brzdiče DAKO-BS2 musí být zásadně uložen na hnacím vozidle a před zneužitím chráněn plombou.

Ostatně brzdič BS2 je pneumatické zařízení, nezávislé na el., proto mechanický zámek a v tomto případě samostatný.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
bob57_cz píše:
BS-2 má vlastní klíček a je na klíči pultu či spínači řízení naprosto nezávislý.
To samozřejmě je pravda a víme to snad všichni. Já to jen zamknul společně s pultem, protože kód klíčku nemám napsaný a v dohledné době se mi moc do toho nechce, když vidím že už jen jeden klíč od pultu dělá při přecházení takové problémy.

Začíná se dělit komunita na pikovláčkaře a ty, co chtějí více simulace.
 

Tom Kanka

Průvodčí
Tedy přestavit směrovou páku o jednu polohu za Z, vytáhnout a dát do kapsy, přejít na druhou stranu a tu směrovou páku nasadit a přestavit do 0. Jako například na 451 (2) ...
Ne. Směrovou páku dát do 0, zamknout pult a vzít klíč. Ten dát do kapsy, přejít na druhou stranu, tam ho vložit a odemknout pult :)
V reálu totéž s brzdičem - přestavit do závěru, zamknout, vyjmout klíč, na druhé straně s ním brzdič odemknout a zrušit závěr.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Tedy přestavit směrovou páku o jednu polohu za Z, vytáhnout a dát do kapsy, přejít na druhou stranu a tu směrovou páku nasadit a přestavit do 0. Jako například na 451 (2).
Já myslel, že ty nové povely platí jen pro nové lokomotivy. Vyzkouším.
Zamčení/Odemčení pultu platí i pro starší MSTS ladění. Jen se musí na takových MSTS laděních při přecházení dát směrová páka do N a brzdič do závěru popřípadě jízdy pokud neexistuje a potom zamknout pult.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Však proto jsem tě poprosil, jestli by jsi nevydal nějaký manuál, nejen s potřebnými zápisy do engu, ale hlavně ty nové klávesové zkratky, které se v klasickém OR nepoužívají.
Zbyňku manuál je vydaný na webu. Klávesové zkratky jsou vidět pod F1 nápovědou ve hře.

Pro MSTS ladění ti stačí vědět jen toto:
Ctrl + B - nahození baterií
Ctrl + K - odemčení pultu
Ctrl + Alt + K - zamčení pultu (je to zkratka shodná i pro přenos klíče, proto je rozdílná, ale přenos klíče bude jen u našich OR CZ/SK ladění tam, kde to má smysl)

Všechna základní ovládání je stejné jako v klasickém OR.

Jen pro připomenutí, co už je od počátků OR a tedy žádná novinka (platí pro CZ klávesnici):
Shift + - - podvodná zkratka pro inicializaci brzd
Shift + ů - odbrždění ručních brzd na celém vlaku
¨ - propojení hadic a nastavení průchodnosti kohoutů v celém vlaku
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Takže problém byl jenom v tom zamčení a odemčení pultu. Díky. Už to jede.jizda.JPG
Záři návěstidel zatím neřeším.
První dojmy. Lokomotiva má trochu menší výběh, v Dřísech jsem měl asi 3 minuty zpoždění proti verzi 1.4, 1.5. ( z kopce se to výběhem nerozjelo na 80 jako v 1.4) Ale když jsem za to vzal i s vozy, tak má Barča trochu větší výkon a před klesáním do Otradovic jsem měl i to kilo a zpoždění dohonil. Ve verzi 1.4 je kilo až na mostě u Otradovic, ale to se musí i z kopce jet na plný výkon. FPS mám většinou 149, což je zbytečně moc a hra se trochu chvěje.
V Milovicích jsem provedl posun, ale ve finále za reverzním bodem mi to opět hodilo NZ1 s rychlobrzdou. Sice šlo dál jet na opakované mačkání shift a _, ale už nefungovala trasa. Ale i kdybych dojel do Lysé a přelezl na 163, tak bych se dál nehnul, protože asi nějaký blbec z té lokomotivy udělal střídavku. :) Zkoušel jsem to ve volné jízdě a po zdvižení sběrače hláška, že došlo k poškození lokomotivy.

Tedy otázka je, co dopsat do ladění stejnosměrných lokomotiv, aby se mohl zdvihnou sběrač.
Respektive, co dopsat i do dvousystémovek a co do střídavek, aby to fungovalo.
A poprosil bych nějakou klávesovou zkratku pro vybavení toho NZ1. Ale na tomto výkonném PC se mi tohle ještě v OR nestalo.

A nedivte se mým začátečnickým dotazům. Do teď jsem jenom stavěl tratě a nebyl vůbec čas jezdit. A jsem celkem v časovém presu.
Zbyňku manuál je vydaný na webu
O to manuálu vím ze začátků, ale ten je psaný dost všeobecně pro nová ladění. Mě by zajímalo co je nutné upravit pro modely před ORCZSK. Pomohlo by mne, jaký odstavec kam dopsat. Abych neporušil posloupnost zápisů. Mám na to k doplnění už jenom jeden večer. :) Možná ještě zítra dopoledne. :) :)
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
A nedivte se mým začátečnickým dotazům. Do teď jsem jenom stavěl tratě a nebyl vůbec čas jezdit. A jsem celkem v časovém presu.
Já myslím, že moje pochopení a trpělivost jsem již dokázal více než dostatečně a snad je i vidět, že mi na této spolupráci záleží. ;)

Zamkni si ty snímky na 30 nebo aspoň na 60. Zbytečně zatěžuješ grafickou kartu a rozhazuješ interní hodiny kódu. Zkoušel si při NZ1 přepnout do manuálního režimu stavění cesty přes Ctrl + M? Pak by ta ochrana měla jít vybavit a v klidu se vrátit do automatického režimu přes stejnou zkratku a pokračovat v jízdě dle plánu.

Elektrické lokomotivy musí mít v eng v sekci Engine tento údaj:
Stejnosměrné - LocomotivePowerVoltage ( 3000V )
Střídavé - LocomotivePowerVoltage ( 25000V )
Vícesystémové - MultiSystemEngine ( 1 )
 

paashi

Pokladník
FPS mám většinou 149
Tohle je velká chyba. Algoritmy, které počítají určitou část fyziky, využívají více po sobě jdoucích kroků k výpočtu následujícího kroku (metoda Runge-Kutta RK4). Je ale nutné, aby bylo časování předchozích kroků konstantní. Pokud si neomezím FPS na 30, v horším případě na 60, tak mi to sice udělá lepší grafický dojem (ačkoliv o tom já pochybuju), ale způsobí to velké změny v časových intervalech jednotlivých kroků a tedy proměnlivé (nepředvídatelné) výsledky výpočtů. Bez zamknutého FPS jde totiž systém na hranu a když si Windows řekne, že potřebuje zrovna dělat něco na sběrnici, tak FPS i jen na chvíli padne nebo kolísá a to je špatně.

A ještě proč je 60 horší než 30FPS? Protože výpočty jsou ve float single precision (32 bitové číslo) a často se násobí velká čísla (např. síly v Newtonech) relativně malým časovým krokem. Čím menší časový krok je (čím vyšší FPS), tím větší zaokrouhlovací nebo kumulativní chybu dostanu.

FPS menší než 20 zase způsobuje nestabilitu v adhezním modelu, protože už se FPS dostává blíže k vlastní frekvenci nápravy a výpočet osciluje.

Ideální je mít zamknuté FPS na těch 30, ortodoxní grafikáři pak 60 (ale negarantujeme stejné výsledky, jako u 30FPS). Ale musím mít stroj schopný těch 30FPS stabilně dát.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Mě už z toho opravdu začne asi hrabat :) :) :)
Potřeboval jsem zjistit Jestli mi funguje v Záboří úloha znovu napojení na stejnou soupravu. Tentokrát jsem to jel, abych dojel v OR1.5. Tady to jelo naprosto plynule a FPS se drželo max 59. Zatím nemám žádný SW na omezení FPS, protože mi to nefungovalo.
Cestou jsem našel asi ještě 5 otočených sloupů TV i jiné drobnosti. Bez problémů jsem po dvou hodinách dojel do Záboří objel soupravu s výměnou lokomotivy a opravdu opakovaná úloha připojit vozy funguje. Hurá. Přejdu ale na odjezdu červená. :( Já blbec, když jsem opravoval trasu hráče, musel jsem znovu od Záboří a dal jsem reverz ještě před výhybku, za kterou je souprava. Přitom vím, že musí být až za ní. Proto mi to nedávno nefungovalo.
Už by si člověk asi měl dát zase pauzu. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Elektrické lokomotivy musí mít v eng v sekci Engine tento údaj:
Stejnosměrné - LocomotivePowerVoltage ( 3000V )
Střídavé - LocomotivePowerVoltage ( 25000V )
Vícesystémové - MultiSystemEngine ( 1 )
Ještě máme střídavé 15kV/16 2/3 Hz. Tam bude jaký zápis? LocomotivePowerVoltage ( 15000V ) ?
A vícesystémové, kde jsou tři systémy? (Taurus)
Parametr jsem dopsal, ale nic se nezměnilo. Po načtení vlaku se jaksi i automaticky zdvihne sběrač a ihned hláška, že zdvižením sběrače došlo k poškození lokomotivy.
Můj zápis v engine:

Engine ( 162054
Wagon ( 162054 )
Type ( Electric )
LocomotivePowerVoltage ( 3000V )
MaxPower ( 3480kW )
MaxForce ( 258kN )
MaxContinuousForce ( 160kN )
MaxVelocity ( 140km/h )
MaxCurrent ( 1100A )
WheelRadius ( 0.608m )
Sanding ( 40km/h )
MaxSandingTime ( 600 )
comment (** adhezni vaha - u stroje se vsemi dvojkolimi hnacimi (zde Bo'-Bo') je shodna s hmotou stroje **)
ORTSDriveWheelWeight ( 84t )

Zkusil jsem i eng přesunout z podsložky "Openrails" do hlavního adresáře. Nemá to vliv.
Zkusil jsem zkontrolovat nastavení hry podle návodu. Ještě jsem zkusil zafixovat FPS na 30 ve hře. Ale po spuštění volné jízdy FPS vyletělo na 250 :)
Nebyl by nějaký vzor správného zápisu?
Ale jak jsem pochopil z návodu, u střídavek není třeba nic zapisovat, když je 25kV default.
 

Dodo

Průvodčí
Ještě máme střídavé 15kV/16 2/3 Hz. Tam bude jaký zápis? LocomotivePowerVoltage ( 15000V ) ?
Toto napätie zatiaľ nemáme.
A vícesystémové, kde jsou tři systémy? (Taurus)
ani toto. Taurus sa tak nejak neplánuje.
Aj Vectron je viacsystémový ale aj ten má u nás iba 3kV a 25kV

Veď ak to už skúšaš s 162 tak to skús s naladenými ktoré sú na webe. Tieto parametre nájdeš v common.eng/X6X/parametry_162.inc
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
tak to skús s naladenými ktoré sú na webe
Díky. Souběžně jsem vše aktuální postahoval. Ale musím konstatovat, že to tam máte pěkně poschovávané. :) Alespoň nikdo neznalý se v tom nebude vrtat.
Já jsem tedy zkusil zkopírovat z vašeho zápisu ještě tohle, protože napětí mám snad zapsané dobře.
MultiSystemEngine ( 0 )
LocomotivePowerVoltage ( 3000V )
VoltageFilter ( 1 )
Ale i tak, žádná změna. Po zdvižení sběrače = poškození lokomotivy. Asi platí ještě jiná podmínka. Myslel jsem, že doplním a hned pojedu, když Berta jezdí normálně.
Asi bude jednodušší naklonovat engy lokomotiv. Tedy ještě přidat podle modelů rozměry skříně, světla, spřáhla,.... :) Ale to bude až jiná kapitola. To není na hned. Ale na začátku jsem tvrdil, že do toho půjdu. tedy až budou finální vzory.
 

Dodo

Průvodčí
Ale ešte jedna vec. Más aj kabinu ano? nie tu staru čo som si všimol že si používal ale tu novú. Ďalej ak ideš s 162 tak verím že si pod správnym napätím na svojej trati :D Ale áno určite je jednoduchšie to nakopírovať len tie sú cez include tak pozor. A hlavne v našom OR je potrebné ku 162 dať aj ten xml súbor. Ten musí mať zhodný názov s engom. ak máš napr. cd_162-053_hk.eng tak aj extendedPhysic bude mať názov cd_162-053_hk.eng.ExtendedPhysics. Samozrejme toto nemá vplyv na zberače. Tam bude iná zrada. Ja byť tebou najskôr by som skúsil nejakú naladenú 162 od nás. Máš tam aj Českú kabínu nie len slovenskú. :)
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ďalej ak ideš s 162 tak verím že si pod správnym napätím na svojej trati
Nejspíš v tomhle bude problém. Aktuální napětí v troleji vidíš v diagnostice. Stiskni F5 a pak 2x Shift F5.
Pro řešení problémů se prosím nauč používat diagnostiku přímo ve hře. Hodně to pomůže k orientaci v problému.
1.jpg
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jestli nebude problém v tom, že jsem vlak načetl na trati mezi Mělníkem a Všetatami. Tento úsek určitě ještě nemáte v databázi. :)
Zkusil jsem tedy na Masaryčce.
Sice stejná hláška, že došlo k poškození lokomotivy, ale i tak jsem měl napětí a smeták nahoře. Tak jsem zkusil jet a ono to i jede. Dokonce upozornění doporučení zvednout i druhý sběrač, kvůli velkému rozjezdovému proudu.
Tak jsem zkusil znovu tu trať od Mělníka a po hláškách jsem také měl napětí, dokonce to jelo na výkon také. Ale pak mi proklouzla kola, lokomotiva spadla. Tedy sběrače i HV a už jsem to nenahodil. Sběrač už ani nešel nahoru. Tedy asi byla náhoda, že se mi to tady rozjelo.

Mě jde jen o to, aby původní lokomotivy TBP fungovaly a já mohl vytvořit nějaké aktivity. Ale i tak jsem skeptický, když mi náhodně zasahuje NZ1 na zamračené a někdy poskočí hodiny o 50 minut dopředu, dokonce i během plynulé jízdy. A tím je celé další pokračování mise podle jízdního řádu v háji.
 

Dan J.

Strojvedoucí
a někdy poskočí hodiny o 50 minut dopředu, dokonce i během plynulé jízdy.
Já nechápu, co s tím OR děláš, tohle se mi v životě za celou dobu, co dělám pro OR, ale ani pro ORCZ nestalo, aby mi poskočil samovolně čas v aktivitě. Ano, ve starém OR, ORMG jsou umístěny klávesy na posun času nešťastně nad lokomotivní brzdou a tam když jsi brnknul, tak jsi posunul čas, ale nikdy hned o 50 minut. Tohle fakt nepochopím, co ti OR vyvýdí.

Mě jde jen o to, aby původní lokomotivy TBP fungovaly a já mohl vytvořit nějaké aktivity.
Pokud budeš neustále používat svoje ladění nekompatibilní s laděním pro OR od autorů nových modelů, nikdy se kompatibility nedobereš. Už jsem ti psal, že celý trainset BP opravoval Joska, Jacek a Josef V.. Vycházel bych z toho.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Sice stejná hláška, že došlo k poškození lokomotivy, ale i tak jsem měl napětí a smeták nahoře.
Ty prostě moji radu budeš ignorovat. Co si máme pak myslet. Proč se nepodíváš v diagnostice jaké tam je napětí? Proč sem nedáš ten screenshot s napětím tratě, kde ti to píše poškození lokomotivy? Zbyňku proč?:confused:
 
Nahoře