Vlakoškola aneb jak se řídí vlak .....

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Kuba napsal:
Dan J. napsal:
Kuba napsal:
Dan J. napsal:
Ahoj Zbyňku.
Chtěl bych se zeptat na takovou maličkost. Opravuji aktivitu (no už ji mám opravenou, jen testuji) "Historický motorák" které byla dělaná pro verzi tratě BP_79 na BP_81 a tam je ta věc na co se chci optat.....
Tak nejezdí z Track monitorem a žádná čtyřicítka ti nebude vadit.
Ahoj Kubo, nezlob se na mě, ale toto mi nepřipadá jako kloudné řešení, to je jako kdybych napsal, když mi nebude venku svíti lokomotiva a z pohledu z kabiny ano a já odpovím, tak se nekoukej na vlak z venku.:D:D Co tak potom v tom protokoli po ukončení aktivity bude psáno? "Xxxxx krát jste prekročili rychlost" a bude v tom pěkný mr--ik.:)
Dan
A já blbec si myslel, že v kabině je rychloměr.:D A když už to chceš mít přesně, tak si zapni F5, tam máš všechny údaje, které pro jízdu v MSTS potřebuješ. F4 je pro malé děcka, nebo max. při poznání tratě a né pro každodenní ježdění, to si už rovnou můžeš zapnout zjednodušené řízení, ale v tomto případě už rovnou doporučuje Trainz místo MSTS.
Ve vlákně mé trati vznikla diskuze mimo téma, tak si dovoluji citovat ve vláknu, kam tohle patří.
Chci se vyjádřit k využití TM F4. Mylně se Kuba domnívá, že tohle je jen pro malá děcka, stejně jako Čouda s jeho vulgárními názory na zásah rychlobrzdy.
Pokud chcete reál, musíte si ještě nějakých 10 let počkat, až bude k mání nějaký hydroaulický skafanfr s klimatizací a 3 D brýlemi, kdy ucítíte jak každý styk na kolejích, tak odstředivé síly a v případě vykolejení Vás odvezou do nemocnice se zraněními. Pak už nebude potřeba zásah rychlobrzdy při překročení rychlosti, protože hráč si dá instinktivně bacha, aby nedostal od PC do dršťky. Co se týká výkonu lokomotivy, co fíra cítí pod zadkem, to opravdu pro reál velmi chybí. Optická náhražka je právě monitor pod F4, kde vidím v řádku pod aktuální rychlostí i skutečnost, jestli má zařazen moc velký výkon nebo je třeba ještě přidat. (v překladu je to pojmenováno "plánovaná rychlost") V reálu je tato skutečnost cítit a takový údaj nepotřebuji. Další věc je ta, že vidím kilometrovníky, které v reálu přečtu z trati (v MSTS velmi těžko) Potřebuji se orientovat kde začíná pomalá jízda. V rozkaze musí být napsána vždy kilometrická poloha. Poslední věc, málo která kabina je natolik čitelná, abychom viděli hodnoty na rychloměru. Tohle nám opět ukáže TM.
Takže kdo si vypíná TM pod F4 není žádný mazák, ale jen "cvičená opice", která má trať se stejným vlakem projeto snad 100x a pak opravdu tohle odjede i poslepu. Ale je fakt, že takovým vadí i zásah rychlobrzdy, protože na rozmazaném číselníku rychloměru těžko udrží maximální povolenou rychlost. A samozřejmě i z důvodu, že necítí zařazený výkon na lokomotivě a než zkrokuje, tak rychlost je překročena.
Včera jsem testoval 230 z Brna do Hory, hodně jsem zastavoval a nechápu, jak takové ovládání někomu může dělat problémy. Možná je to i tím, že má vypnutý F4 a nevidí zařazený výkon. Je třeba se odnaučit jezdit stylem 0 nebo 100%, ale využívat i stupně mezi. Jinak s nově naladěnou 230 se jezdí perfektně a asi ji dám do nové aktivity.
 

radekedar

Pokladník
Když už se tu rozebírá TM a "budíky" v kabině, tak i já něco přihodím.
Začnu rychlostí - podle rychloměru v kabině se většinou řídit nedá, ovšem pokud má kabina "digitální" rychloměr (= ukazuje mi číslicemi rychlost), tak tehdy se bez TM obejdu. Pokud ho nemá, zapínám si radši než TM "první část" diagnostiky F5.

Dál na TM je údaj o rychlostním limitu - ten nějakou tu dobu v hlavě udržím, problém nastává pouze při odjezdu ze stanice odbočkou - je třeba hlídat, kdy už můžu zrychlit na traťovou. Jo a takovou drobnou vadou na kráse MSTS je i to, že limit se zvýší, jakmile projede čelo a ne celý vlak, ovšem to se ohlídat dá. (Alespoň to pak nevadí u rychlostníku, který má nad sebou tu mašinu.)

Údaje TM o návěstidlech - kvůli tomu občas TM používám, ale pokud má loko NO, není co řešit... A na vzdálenost k návěstidlu se taky občas kouknu, abych věděl, jestli stihnu dobrzdit nebo jestli to už mám "spočítaný". :)

Pak ty zmiňované kilometry - v tom s panem Šemorou musím souhlasit, už jen kvůli rozkazům o PJ je to dobrá věc. ;)

A nakonec jsem si nechal "plánovanou rychlost". Musím říct, že dřív (dejme tomu 1/2 roku zpět) jsem podle ní většinou jezdil. Teď si ale myslím, že daleko lepší je řídit se podle budíku zrychlení, tedy pokud ho kabina má. Pokud ne, tak situace taky není zas tak zlá, prostě se občas mrknu do rozšířené diagnostiky F5 a na zrychlení se podívám. ;)

Trochu víc jsem se rozepsal, snad to nebude vadit... Chtěl jsem jen říct, že TM se ve většině případů dá nahradit budíky a návěstním opakovačem v kabině, ale někdy to je opravdu nepostradatelná věc.
 
F

FrantaVopička

Host
Já jsem se naučil jezdit bez TM a mohu říct, že mám větší požitek z jízdy. Když jsem měl TM zapnutý, tak jsem se přistihl, že jsem po něm neustále pokukoval. Současně ho zapínám jen kvůli pomalým jízdám, protože jejich označení v simulátoru je jak kdy.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Bohužel, například na tratích, kde jsou koleje na umělých náspech mám vážné obavy že Z a K s předvěstníky u pomalých jízd se propadnou hluboko pod trať. Asi by se tohle mělo ošetřit nějakou alternativou, například servisem na sousední koleji nebo servisem, který by se dal projíždět skrz, pokud by takový šel vyrobit.
 

Martens

Strojvedoucí
Zbyněk Šemora napsal:
Bohužel, například na tratích, kde jsou koleje na umělých náspech mám vážné obavy že Z a K s předvěstníky u pomalých jízd se propadnou hluboko pod trať. Asi by se tohle mělo ošetřit nějakou alternativou, například servisem na sousední koleji nebo servisem, který by se dal projíždět skrz, pokud by takový šel vyrobit.

Zbyňku, jeden z PPoolllových servisů byl sice udělaný tak, aby šel přejet bez havárie, ale budeš mít asi problém u obsazenosti kolejí - ten servis Ti kolej obsadí, takže by to bylo použitelné jenom u dvoukolejných tratí.

Navíc asi nebude vidět v TM - nebo se pletu?
 

Dan J.

Strojvedoucí
Pánová to s tím servisem je blbost. Né jen že nebude vidět na TM, ale i u 2 kolejných tratí bude aktivitář omezen. Ten servis by tam musel dát s rezervou, každý nejezdí stejně a tak bude blokovat traffic a když ho nasadím na trasu hráče, tak při 1. návěstidle budu mít stůj. Takže se mi to jeví víc komplikované. než zapnout TM.:D
Něco podobného jsem zkoušel na Jiříkově JZD 760 mm s oslem běžícím po trati, tam to jde, ale musí běžet ve směru trasy hráče, jsme na úzké a těch návěstidel tam není mnoho a tudiž jde udělat větší časová rezerva. Nicméně například když jsem postavil v editoru 2 traffic proti sobě (proto i ten oslík utíka směrem jak jede vlak) na jednu kolej, tak, že se trasy vůbec neprotly, jen v jeden okamžik vyrazil proti sobě, tak v MSTS nastala situace o niž jsem tu psal v aktivitách. Šlo to hrát ukládat, ale jakmile jsem vyjel ze hry a hru načetl, už jsem neuložil.
S pozdravem Dan.;)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Samozřejmě, servis by byl jen doplněk klasického označní pomalé jízdy a jedině jako LC. Takže v případě dvoukolejky by proti nemohl jet žádný traffic. Na jednokolejce asi nemožné. Ale za cenu jízdy proti stůj by to šlo aplikovat také a proti LC se na Tab jet dá. Je třeba to nějak včas řešit. Věrnější krajina bude za tuto cenu. Také kdo miluje vykolejení, tak se bude divit, když se vlak "utopí" v náspu.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Zbyněk Šemora napsal:
......Také kdo miluje vykolejení, tak se bude divit, když se vlak "utopí" v náspu.
Hehe:D:D:D, tak to už vidím živě, jak se ta lokomotiva zaboří někam pod násep, ale bacha, někdy vyletí vlak do vzduchu, jako kdyby přepravoval sentex do Pakistánu.:confused: Dokonce jsem jednou zažil, když jsem omylem nechal trať Luhačovice pod globalem s x-tracks, že mi to vystřelilo 810 a Btax-y do všech stran, aniž bych vůbec do něčěho narazil a já na to koukal jako blázen. A v neposlední řadě, teď v chystané aktivitě, když jsem dělal najetí na traffic, s kterým potom pokačuji dál a měl jsem trasu přes výhybku (toho traffic), tak se mi souprava vyrovnala na vedlejší koleji. Po zkrácení trasy před v pohodě. Z čehož plyne, že co se týká vykolejení je MSTS nevyspitatelný.:D:D
Dan
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Zdravím především fíry
a rád bych se jich optal,co je třeba k tomu,aby se na strojích ř.110,111 a 130 dalo manipulovat s kontrolerem /u ř.111 s rajčákem/ a voličem směru.Možná bude důležitý dodatek,že lokomotivy jsou bez vzduchu a nejsou odstaveny pod trolejí.U žehliček je prý třeba "nahodit" baterii a u hrbáčů to zase prý bez vzduchu nepůjde.
Mám možnost nafotit pulty uvedených strojů a tak bych rád předešel nepříjemnostem v podobě nepohybujících se "páček". :)
Měl jsem už sice tu čest kdysi dávno nafotit pult stroje 130 001,ale volant kontroleru jsem musel v každé poloze přidržet,protože se jinak vracel do základní polohy.Sami uznáte,že tvorba animací poloh kontroleru s nafocenou tlapou je pak dosti složitá a odradí drtivou většinu cabmajstrů.;) Je tedy jiná možnost kontroler u strojů ř.130 v každé poloze zaaretovat nebo to bez toho vzduchu opravdu nepůjde?
Fotil jsem už i pult na stroji ř.181 a tam se všechny polohy kontroleru zvěčnit podařilo.Jenomže to se mašina zrovna vrátila ze štreky a byla tak pěkně nafoukaná.:)

Předem děkuji za reakce.

David

davca@iol.cz
 

Zdeněk Itterheim

Provozní technik
Např. u "Uhelek" 123 zapnout baterie, odemknout pult, zařadit směr. Když toto zvládneš tak můžeš točit volantem jak chceš + pohybovat s přepínači.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
A nebo na to všecko ***, na pultu by měly být takové dva čudle - u hrbaté asi jeden - z hliníku a po jejich odšroubování tak jsou takový dvě bradavky a natočením kontroleru a střídavým mačkáním bradavek tam začneš sázet stupně, nebo začneš sjíždět ze stupňů. Bolej z toho kurevsky prsty, ale jestli to jinak nepůjde, tak tuto je nouzovka.

Prosímtě prvně nafoť stroj řady 130 a potom 181 a 182. S žehličkama stejně nikdo nic moc nejezdí, takže to vydrží. Pokud to bude solidně nafoceno o čemž nepochybuju, tak bych se i uvolil na jednom cabu zapracovat. Skiny mi už stejně celkem omrzeli. Ovšem jak dlouho mi tvorba bude trvat to nevím.
 

PAja26

Pokladník
Nevím kam s mým dotazem, ale nejvíc asi pásne sem.
Vytvářím složitou aktivitu s parním lokomotivami a měl bych pár dotazů.

Prvním dotazem je rychlost jakou mohu jet se soupravou v níž jsou zařazeny vozy "rybáků" (označení Da, Dsd, F, Ce......viz první obrázek). Nikde jsem nenašel jejich konstukční rychlost. Odhadoval bych to na 90 - 100 km/h. Ale mohl by mi to někdo potvrdit? Mám nějaké vozy řazeny a albatros (498.0) a mám tam traťový úsek kde mohu jet 120 km/h. Ale připadá mi to s tím rybákem moc, tak s ním jezdím max 100 km/h. (ps. z hlediska brzdných procent mě rychlost v MSTS nezajímá):)

Druhý dotaz je opět na maximální rychlost soupravy s parní lokomotivou. Jedná se mi o typy s přívesným tendrem (ne tendrovky) jedoucí "uhlím napřed". Ve starém (a tuším slovenském) předpise D2/1 jsou poznámky u všech těchto lokomotiv (434.x, 475.1, 498.x, 387.0, 556.x. 534.0 a asi miliarda dalších typů ) vždy konstukční rychlost vzad 50 km/h. Je tam paušální hodnota u všech typů. Platí toto obecě opravdu u všech? Vyjímku u lokomotiv UK 50 a 52 a jejích různých variant (u ČSD 555.0,1,3) na 80 km/h oběma směry tam napsánu mají a tu tedy znám.

Pro znázornění jsem vybral soupravu s loko 475.1. Zde tedy platí rychlost 100/50 km/h.

Vaianta pro 100 km/h (bez ohledu na soupravu co táhne):
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://obrazku.cz/t740442_01.jpg[/URL]

Problém mi nastává pokud jsou lokomotivy řazeny v souprave dvě.
Varianta s přípřeží pro jasnou 50 km/h:
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://obrazku.cz/t740443_02.jpg[/URL]

Pokud jsou lokomotivy v jedné souprave obráceny ve variantách níže tak pak platí jaká rychlost 100 nebo 50 km/h?
varianta s přípřeží:
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://obrazku.cz/t740444_03.jpg[/URL]

a varianta s postrkem:
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: [URL]http://obrazku.cz/t740445_011.jpg[/URL]


Myslím, že v obou případech by se dalo jet 100 km/h (tendr není sunut ale je v soupravě), ale nikde jsem to vysvětleno nenalezl. Prosím tedy o konstruktivní odpovědi a připomínky. Předem za ně děkuji.
 

mikulda

Průvodčí
Rybáky můžou 90 km/h.
A ty dvě poslední varianty otočení mašin se v provozu pravděpodobně nevyskytovaly, nezapomeň, že točna byla v každé větší stanici, dokonce i na některých velkých vlečkách (např. elektrárna Mělník).
 

Tax

Moderátor
Správce
mikulda napsal:
...nezapomeň, že točna byla v každé větší stanici, dokonce i na některých velkých vlečkách ...
U nás bol triangel, zlikvidovali ho relatívne nedávno ( asi tak pred 30 - 40 rokmi ), keď začali nasadzovať laminátky na smer NZ a keď sa vo väčšej miere objavili hektory a čmeliaky, zbytky kolajú sú dodnes vidieť pod dialničným mostom :D Duuso ich tam zabudol osadiť, ale to len tak na okraj :cool:
 

Vlado M.

Pokladník
To je fakt. I v Českém Těšíně jsem na leteckém snímku z roku 1953 objevil točnu, o které jsem nikdy neměl tušení, že tady stála. A dokonce to bylo v místě dnešního pátého nástupiště, kde dnes stojí již nevyužívaná budova celní správy.
 

PAja26

Pokladník
Děkuji. Přes SZ jsem dostal odkaz na Parostoj (nedávno jsem tam hledal neco přes nákladní vozy a osobní jsme přehlédl:eek: ) Tam je tedy u rybáků 90 i 100 Km/h, záleží jaká to byla sériie.

K těm točnám je to jasný. Mám ale aktivitu ze současnosti pro trať BP pro oslavy na osvobození (jízda za bunkry) a v Dolní Lipce dostatečně velká točna není (ani tiangl ten až v Letohradě) Proto takovéhle řazení, i když jsem jej na nostalgických jízdách už viděl.
 
Naposled editoval moderátor:

radekedar

Pokladník
V Dolní Lipce se párovka obvykle točí na točně ručně.
http://orlicky.denik.cz/kultura_region/mikulas-opet-pojede-vlakem20101128.html
 

PAja26

Pokladník
radekedar napsal:
V Dolní Lipce se párovka obvykle točí na točně ručně.
http://orlicky.denik.cz/kultura_region/mikulas-opet-pojede-vlakem20101128.html

No jasně ale pětasedmu tam neotočím ani bez tendru ani v reálu natiž v MSTS.:(
Sejdou se mi tam právě dvě pětasedmy. Jedna od Brna a druhá od Prahy. Díky úvrati brněnské spoupravy jsou každá jinak otočená a chtěl bych toho využít a otočit je obě na cestě zpět až v Letohradě ať se domů vracej zase pěkně komínem napřed ať nás v našich velkoměstech nepomluví, že jim posíláme mašinky uhlím napřed. To se úpřeci nedělá.

Nechce se mi ale v úseku Ústí nad Orlicí až D.Lipka šnečit 50 protože jedna loko je otočená. Proto se ptám. A asi blbě.:eek:
 
Naposled editoval moderátor:
Nahoře