Práca s koľajivom v Route Editore

PuDr. Matějko

Cestující
Lidičky zdravím, odhodlal jsem se konečně k vyzkoušení tvorby tratě. Je fakt pravda, že jsem úplný amatér, tak jsem si tu trať pojmeval testovací fiktivní trať, abych se naučíl pracovat s editorem tratí.

Co mne však zajímá je to, kde nastavím, aby při každém zapnutí editoru tratě se trať zrovna načetla v tom bodě, kde jsem přestal, či uložil práci. Například při pokládání kolejí nebo objektu. Pokaždé jakmile chci načíst trať, automaticky, mne kamera posune o několik metrů dál od mé rozestavěného úseku. A já chci aby se editor tratě načetl tam, kde jsem přestal, jak to nastavit ?

Pokud jste mému dotazu nerozuměli, uvedu názorný příklad tratě Zbyňka Šemory.

Pokud mi Editor tratě načte trať Kúty-Praha, automaticky se to zapne např. v Praze, ale já chci, aby se mi ta trať načetla v úseku u Hodonína.
 

ocelot24

Skladník
Re: Načtení tratě v určitém bodě

PuDr. Matějko napsal:
Lidičky zdravím, odhodlal jsem se konečně k vyzkoušení tvorby tratě. Je fakt pravda, že jsem úplný amatér, tak jsem si tu trať pojmeval testovací fiktivní trať, abych se naučíl pracovat s editorem tratí.

Co mne však zajímá je to, kde nastavím, aby při každém zapnutí editoru tratě se trať zrovna načetla v tom bodě, kde jsem přestal, či uložil práci. Například při pokládání kolejí nebo objektu. Pokaždé jakmile chci načíst trať, automaticky, mne kamera posune o několik metrů dál od mé rozestavěného úseku. A já chci aby se editor tratě načetl tam, kde jsem přestal, jak to nastavit ?

Pokud jste mému dotazu nerozuměli, uvedu názorný příklad tratě Zbyňka Šemory.

Pokud mi Editor tratě načte trať Kúty-Praha, automaticky se to zapne např. v Praze, ale já chci, aby se mi ta trať načetla v úseku u Hodonína.

Zdravím tě..

Buď musíš nastavit znovu "výchozí bod startu" editoru ,nebo si zaznamenat geometrickou polohu místa ,kde si skončil s prací..

a) Pro změnu výchozího bodu startu editoru ,zaznamenej :

čtverec X
čtverec Z

(v okénku "kamera")

Poté v geometrickém editoru světa nastavíš ten čtverec ,jako "výchozí bod startu"..

b) Pro zaznamenání geometrické polohy místa ,zaznamenej :

šířku
výšku

(v okénku "kamera")

Po načtení tratě vložíš příslušnou "výšku" a "šířku" a klikneš na tlačítko "skok".. Kamera automaticky najde uvedené místo a můžeš pokračovat ve stavbě.. Po skončení opět zaznamenáš "výšku" a "šířku" pro další spuštění v místě ,kde si přestal..

Snad tomu porozumíš a kdyby ne ,klidně se ozvi na ICQ 253-746-690 a já Ti to vysvětlím reálně..

Z pozdravem ,ocelot24
 

PuDr. Matějko

Cestující
Hele, co se týče těch čtverců, které máš konkrétně na mysli, ty černé čtverce co se mi zobrazí po stisku klávesy F7, nebo po zmáčknutí W, kdy se mi zobrazí milionů dalších menších čtverců ?

Jinak díky za radu.
 

ocelot24

Skladník
PuDr. Matějko napsal:
Hele, co se týče těch čtverců, které máš konkrétně na mysli, ty černé čtverce co se mi zobrazí po stisku klávesy F7, nebo po zmáčknutí W, kdy se mi zobrazí milionů dalších menších čtverců ?

Jinak díky za radu.

Tak jinak.. V MsTS ("MsTS = Microsoft Train Simulator") se slovu "čtverec" rozumí toto:

1) Každá trať obsahuje geometricky vygenerované čtverce ,které v editoru tratí vydíš ohraničené "modrou čarou"..
Každý s těchto čtverců je zapsán jako čtverec X a čtverec Z.. Jedná se o jeden a ten samý čtverec ,ale (celkem logicky) je zapisován v zeměpisné délce i šířce..

Pro příklad: čtverec X = -5511 a čtverec Z = 14851..

Pokud zadám v okénku "kamera" ,tyto hodnoty a kliknu na "skok" ,načte se mi v editoru příslušný čtverec (tedy místo ,které požaduji) ,v tomto případě Pardubice Hl.n. v mé trati (myslím že i v trati BP)..

Každý čtverec (tedy ten modrý) má hodnoty X a Z..

Když budu potřebovat pracovat na Pardubickém Paramu (což je západně od Hl.n.),zadám hodnotu čtverec X = -5512 a čtverec Z = 14851..
Zadám-li hodnotu čteverec X = -5512 a čtverec Z = 14850 ,posunu se od Parama na jih ,směrem Chrudim (trať 238)..

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.o24a.wz.cz/kostra.jpg

2) Klikneš-li na "W" ,zobrazí se Ti 3D pohled povrchu (bez textury)..
Ten slouží hlavně pro zobrazení tvaru a výšky povrchu..

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.o24a.wz.cz/kstra_2.jpg

Jinak bych Ti před dalším pokračováním stavby doporučoval:

1) Prostudovat Tuorial Editors a Tools (nachází se pod klávesou "F1" a je bohužel v angličtině)
2) Prostudovat fórum "stavba tratí"a "FAQ(poradna")..

Určitě tam najdeš spousty užitečných vecí ,potřebných pro stavbu tratě !! ..

Z pozdravem ,ocelot24
 

PuDr. Matějko

Cestující
Abych tomu rozuměl správně, ten čtverec, který je ohraničen modrou barvou je vlastně taková ta zelená placka, která vzniká, pokud v Route Geography Creator ( česky generátor terénu tratě ), vyberu Výběr tratě, zadám svůj adresář, kde mám trať, dále dám nahrát čtvercovou mřížku a pokud tu trať dělám v Evropě, tak pomocí myší se postupně nazoomuji až k té čtvercové mřížce a v ní vidím, že v jednom malém čtverci mám udělaný tzv. modrý křížek, to je ta zelená placka, když se vytváří nová trať, a když nadělám víc modrých křížků,tedy pravým tl.myši aktivuji či deaktivuji čtverec ( český překlad MSTS), trošku mi to připomíná hru Piškvorky, tak vlastně zvyšuji počet těch čtverců ohraničených modrou barvou, tedy k jedné zelené placce vytvářím další a zaroveň se mi množí soubory v adresáři Tiles.

Co se týče generování terénu, narazil jsem na problém ( jednalo se o to, že když jsem aktivoval čtverec - tedy vznikl modrý křížek uvnitř čtverce, vznikla tzv. plocha, a já jsem nenastavil výchozí pozici pro editor tratě, to mělo za následek, že jsem měl jenom bílou plochu a modré nebe, tedy nefungovalo mi to, musel jsem tedy aktivovat tu výchozí pozici ), který jsem odstranil díky rad na fóru MSTS.
Jakmile jsem měl vygenerovaný terén, tedy zobrazila se mi ta zelená placka do velikého čtverce a ten čtverec byl ohraničen modrou barvou po stisku klávesy F7, udělal jsem si cvičnou zkušební jednokolejnou trať, ona to byla geometricky úsečka, která vedla ( a teď si představte, že máte čtverec, strany a,b,c,d ) přesně ze strany b do strany d, úsečka procházela středem čtverce z jedné strany na druhou stranu, celou trať jsem uzavřel tzv. kusou kolejí.
Pak jsem otevřel Route Geography Creator, nazoomoval jsem myší, tam, kde jsem měl vytvořený čtverec, tedy onen jeden křížek jako v Piškvorkách, pak jsem z obou stran vytvořil další dva čtverce, dal jsem úpravy/vygenerovat čtverce terénu, vše jsem uložil včetně čtvercové mřížky
A po načtení tratě v editoru tratí, jsem si všiml, že ta úsečka tratě již nevede z jednoho konce čtverce na druhý, ale vlastně ta úsečka byla uprostřed mega čtverce, neboli jsem měl tři velké čtverce, ale po splynutí to byl jeden velký megačtverec, tím jsem docílil, že se zelená placka o další km navýšila.

Tak, to byly mé postřehy z mé první tvorby tratě.

Ještě umím nastavit změnu textury terénu, ale problém je v tom, že se to dotkne celého velkého čtverce, ale chci, aby v každém malém čtverci byla jiná barevná textura terénu, jak to udělat ? Je tam nějaký plnící faktor, když na to kliknu, zeptá se mne to " Plnící poměr ? ", chce to po mne nastavení, které je defaultně nastaveno na 1.000000
Jakmile stisknu klávesu F7 a kliknu levým tlačítkem myší na jakýkoliv menší čtverec, ohraničený černou barvou, tak se to zvýrazní červenou barvou a pak pravým tl.myší kliknu a mám tam možnosti, například Plnící faktor, na to kliknu a tentokráte se mne na to zeptá " Plnící poměr ( Kolikrát je umístěna textura terénu na čtverci ) ? " A chce to po mne číslovku a já nevím, co tam mám zadat, opět je tam defaultně nastaveno číslo 1.000000
Jinak v nabídce je tam ještě " Nastavení výškového rozpětí čtverce, to pak po mne chce Minimální výšku ( dno ) v záporných číslech a Maximální výšku ( strop ) v kladných číslech, hned mi došlo, že mám zadát číslo a to takové, abych jak se říká lidově mohl stavět trať do nebe nebo sklepa, například stavba tratí, v horách, abych definoval, jak mají být vysoké kopce atd. To samé se týká i vodní hladiny.
Ale s tím plněním textury si nevím rady.
 

ocelot24

Skladník
U těch velikých čtverců ,pozor !! .. Kdysi (když jsem v editoru začínal) jsem zkoušel vygenerovat čtverce podle toho ,kde budou města a kde jen krajina.. Tam kde mělo být město ,byli vygenerované klasické čtverce ,a to pro lechčí změnu textury povrchu (terrtex).. Tam kde měla být jen krajina ,jsem pak nechal vygenerovat větší čtverce.. Problém ale poté vzniká (jak je zde na fóru již několikrát psáno) s množstvím objektů na čtverci !! .. Ať používáním základního "global" kolejiva ,kolejiva rozšířeného u trati BP ,nebo kolejiva xTracks ,je množství objektů na čtverci omezeno !! (zde nebudu rozebírat kolik která verze kolejiva připouští) .. Dnes už je jasné ,že před stavbou jakékoliv tratě a to ať reálné či fiktivní ,musí stavitel mít alespoň hrubou představu o trati ,kterou bude chtít postavit ,a podle toho vygenerovat čtverce !! (co nejmenší - tedy ty klasické) .. Dále se nedoporučuje stavět koleje a objekty přesně podle "modré" rovnoběžky ,či "modrého" poledníku !! .. Stává se pak ,že textury objektů v train simulátoru (tedy ve hře) různě mizí a problikávají !! ..

Jinak ke změně textury povrchu (terrtex) si přímo v editoru na liště klikneš na "okna" a dále na "výběr textur".. Ve výběrovém okénku pak najdeš na "editování" a dále na "vložit".. Výběr textur tam máš i s náhledem a po kliknutí na "otevřít" ,se ti textura přenese do aktivního okna s texturama.. Změnu textury poté provedeš kliknutím na "F7" a zmáčknutím požadované číslice pod kterou se textura nachází (od 1 - 9) .. Ne ovšem na num.klavesnici ,ale na té klasické !! ..

Z pozdravem ,ocelot24

Moderátor (JOHNZ):Takisto poprosím v takýtchto bezpredmetných príspevkoch nepoužívať takto dlhé citácie
 

PuDr. Matějko

Cestující
Mám takový dotaz, když stavím trať, tak při pokládání kolejí používám dynamickou trať, je to pohodlnější než použít pevně dané kolejivo, na obrázku číslo 1 potřebuji propojit jeden konec kolejnice viz vlevo dole s kolejnicí, která vyčuhuje u 6 vyhybky spodní vlevo od traťové přímky, tedy potřebuji vytvořit takový oblouk, abych je spojil. Nechce se mi k vůli tomu dělat triangel či tramvajovou točnu, jelikož mám takové kolejivo, že na to točně, dlouhá souprava vykolejí, je tam špatný poloměr oblouku.


[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_1.jpg

Včera jsem se s tím trápil až do půl třetí ráno a nepřišel jsem na to jak tou dynamickou tratí propojit. Jedná se tedy o kolejnici na obrázku vlevo dole se 6 vyhýbkou, první od spodu v levé částí kolejové přímky.


[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_2.jpg

Pohled zblíska při výměně textury terrain.ace. Takže potřebuji vytvořit oblouk, aby se na pojil na první vyhybku. Jelikož jsem úplný začátečník, doufám, že mi někdo porádí od oka, jak to napojit.
Používám Xtracks 3.16 Global

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_3.jpg

Pro detalnější pohled z druhé strany, dva konce koleje potřebuji spojit, jak na to ?
 

JOHNZ

Průvodčí
no tak matejko ... predne okamzite prestan pouzivat dynamicke kolaje okrem miest kde su nevyhnutne lebo dynamicke kolaje zrazaju fps jak buldozerista kopu srotu ... zadruhe ... toto je pripad kedy sa to urobit inak neda ... tam musis pouzit tu dynamicku kolaj ...no vyrobis to tak ze si vytvoris jednu dynamicku kolaj a potom upravis obluk tak aby zhruba sedel na to ako to chces mat otocene na ten druhy konec ... a potom len zvysujes polomer az kym netrafis ten konec ... jak si sa s oblukom sekol tak ho trochu upravis no a zasa polomer atd ... a nakoniec to doplnis rovinkou tak aby sa to presne seklo ... etot vsjo ...

A este jeden detail ... to pomenovanie fora, to uz len kazdy bude vedet o com to je ...
 

PuDr. Matějko

Cestující
JOHNZ napsal:
no tak matejko ... predne okamzite prestan pouzivat dynamicke kolaje okrem miest kde su nevyhnutne lebo dynamicke kolaje zrazaju fps jak buldozerista kopu srotu ... zadruhe ... toto je pripad kedy sa to urobit inak neda ... tam musis pouzit tu dynamicku kolaj ...no vyrobis to tak ze si vytvoris jednu dynamicku kolaj a potom upravis obluk tak aby zhruba sedel na to ako to chces mat otocene na ten druhy konec ... a potom len zvysujes polomer az kym netrafis ten konec ... jak si sa s oblukom sekol tak ho trochu upravis no a zasa polomer atd ... a nakoniec to doplnis rovinkou tak aby sa to presne seklo ... etot vsjo ...

A este jeden detail ... to pomenovanie fora, to uz len kazdy bude vedet o com to je ...

Já jsem to tak dělal, že jsem pomocí dynamické koleje vytvářel oblouky, ale nikdy mi to nesedělo, vždy tam vznikla malá mezera, byť pár mm. Jenže v Aktivity Editoru, když jsem si vytvářel PATH, tak mne to nepustilo na druhou stranu, a když jsem to chtěl mermomocí přejet, tak mne to zatuhlo a poslalo k Billovi.
Do půl třetí ráno, jsem jak se říká tvaroval dynamickou kolej, zkoušel jsem různé finty a nikdy se mi to nenavázalo, vždycky tam byla nějaká ochylka. A nebo, když už se mi to podařilo navázat oba konce, spíše to vypdalo, že ty hroty kolejnic k sobě leží správně, tak po projetí motoráčkem, došlo k vykolejení a to jsem měl samozřejmě v MSTS vypnutou funkci vykolejení.
 

ocelot24

Skladník
PuDr. Matějko napsal:
Do půl třetí ráno, jsem jak se říká tvaroval dynamickou kolej, .....

No ,ne že bych měl své práce málo ,ale když mi dáš vzorec na postavení toho problematického úseku ,podívám se jak to "dinamic kolejí" propojit..

Napiš mi kterou vyhybku jsi použil na obouch stranách a jakou kolej si vložil mezi ně (tedy vzdálenost) ..

Z pozdravem ,ocelot24
 

PuDr. Matějko

Cestující
Nerozumím zadání dotazu, celkem na jedné straně je 6 vyhybek a z každé z ní trčí kolej a na ní pak napojím další. Pro vysvětlení, jedná se o vyhybku "A1t45dYardRgt.s" zároveň jsem položil od rovné kolejové příjmy ty samé vyhybky, akorát do leva " A1t45dYardLft.s " všimněte si toho zeleného puntíku, za těmi červenými čárkami to je ta dynamická kolej.
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_3.jpg Obrázek číslo 3
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_4.jpg Obrázek číslo 4

Pak mám vzadu položenou dynamickou kolej viz horní přímka koleje z obrázku a za ní vzadu už mám položené pevné kolejivo, a ta přímka prochází přímo středem mé položené přímky na níž mám ve předu umístěné vyhybky. Tedy "křižování tratí viz obrázek číslo 4". Jinak koleje jsem vložil mezi tu vyhybku a dynamické koleje, leč jsem to nedokázal napojit, tak jsem to pak smazal. výsledný je pak tento obrázek
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/Fikce_2.jpg Obrázek číslo 2
 

ocelot24

Skladník
No ,já myslím ,že bude určitě rozumné ,když použiješ návodů na editor ,a to už jak na tomto fóru ,ale i z různých stránek.. Zbytečně dlouhým a složitým textem tady vysvětluješ to ,co vysvětlíš stručně na jednu delší větu.. Myslím si ,že dávat sem 2x stejné obrázky je také zbytečné.. Zkoušej to prostě propojit ,asi nic jiného Ti nezbude..
Nebo mi pošli tu trať tak jak je (...Pokud používáš global z tratě 321 ,tak nemusíš prosímtě všechno ,vynechej aspoň shapes a textures)..

Ocelot24
 

Ppoollll

Signalista
A co takhle použít vícekrát tu dynamickou kolej? Prvním kusem se přiblížit zhruba a dalším kusem se pak trefit zcela přesně?

Takhle jdou koleje doladit s naprostou přesností.
 

ocelot24

Skladník
Ppoollll napsal:
A co takhle použít vícekrát tu dynamickou kolej? Prvním kusem se přiblížit zhruba a dalším kusem se pak trefit zcela přesně?

Takhle jdou koleje doladit s naprostou přesností.

Já bych tam klidně zkusil vložit z obou stran kolej ne moc dlouhou ,ale kolej s větším sklonem..

PuDr. Matějko: To znamená na jednu stranu doprava a na jednu stranu do leva.. Koleje budou pak blíž k sobě i co se týče sklonu.. Tím že nebude tak velký ,půjde se líp s dinamickou kolejí trefit.. Kolej bych tip asi tu do 250/20 ,ale vyskoušej to..

Z pozdravem ,ocelot24
 

KaMat

Pokladník
ocelot24 napsal:
Ppoollll napsal:
A co takhle použít vícekrát tu dynamickou kolej? Prvním kusem se přiblížit zhruba a dalším kusem se pak trefit zcela přesně?

Takhle jdou koleje doladit s naprostou přesností.

Já bych tam klidně zkusil vložit z obouch stran kolej ne moc dlouhou ,ale kolej s větším sklonem..

PuDr. Matějko: To znamená na jednu stranu doprava a na jednu stranu do leva.. Koleje budou pak blíž k sobě i co se týče sklonu.. Tím že nebude tak velký ,půjde se líp s dinamickou kolejí trefit.. Kolej bych tip asi tu do 250/20 ,ale vyskoušej to..

Z pozdravem ,ocelot24
Tipnul bych tak 150
 

ocelot24

Skladník
KaMat napsal:
Tipnul bych tak 150

PuDr. Matějko používá xTracks 3.16 ,tak tam může zkusit oblouky v délce 120 ,150 ,160 a 250.. Tvůj tip - 150 je hodně ,řekněme reálný..
Zajímalo by mě ,která tam nakonec zapadne nejlépe..

PuDr. Matějko: Jak si na tom ?? ..

Z pozdravem ,ocelot24
 

PuDr. Matějko

Cestující
Tak trošku jsem to překopal a upravil jsem to dle obrázku číslo 2

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/fikce_02.jpg Obrázek číslo 2

Napojil jsem dynamickou trať z této výhybky viz obrázek číslo 3

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/fikce_03.jpg Obrázek číslo 3

Tím mi vznikla mezera a já nevím jak ji napojit, nikdy mi to nesedne a pokaždé vykolejím viz obrázek číslo 1

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/fikce_01.jpg Obrázek 1

Ať to udělám jak chci, pokaždé mi ty hroty kolejnic nesedí přesně na mm a vždy je tam mezera.

Je to hrozná titěrná robota.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
A co ten jeden oblouk vyhodit a napojit to tou dynamic track?

Tak to ted delam ja.
 

PuDr. Matějko

Cestující
Ještě mám rozestavěnou cvičnou dvojkolenou trať, ale nevím, jak se dělají vyhybky, práci jsem dělal takto,
nedříve jsem položil A2t100mStrt.s

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/A2t100mStrt.s.jpg Obrázek A2t100mStrt.s.jpg

Pak jsem položil A1tPnt10dl50rLftMnl_Div.s

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/A1tPnt10dl50rLftMnl_Div.s.jpg Obrázek A1tPnt10dl50rLftMnl_Div.s.jpg

Následně jsem položil na každé straně A1t10mStrt.s
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/A1t10mStrt.s.jpg a na druhou stranu tutéž kolejnici viz obrázek
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://pchjongjang.php5.cz/A1t10mStrt.s_.jpg

Ale teď nevím jak dál, nevím jaký typ kolejiva potřebuji položit na levou stranu, aby to pěkně navazovalo. Jaký typ s souboru mám položit ?
 
Nahoře