Miran napsal:
Jarda Jetmar napsal:
Martensi, převodníkům bych se u pák radši vyhnul, doposud přidávám a ubírám stejně klávesou D a A, ale vyřešit spínač tak, aby reagoval na obě klávesy (tedy rozjezd D a snižování A), to je oříšek. Mechanicky by to šlo tak, že páka by byla ve střední poloze (0) a pomocí jakýchsi vaček (asi blbost, ale proč ne?) nebo zoubků by se při pohybu páky spínače chovaly stejně tak, jako bych jízdu ovládal z klasické klávesnice. Obdobný mechanismus by samozřejmě musel být i u obou brzd a ostatní je záležitost tlačítek. Není to vůbec dokonalé, ale už jenom ten pocit mít univerzální pultík pro všechny mašiny, který se alespoň trochu přibližuje "reálu" mi nedá spát, nemluvě o tom, že když si vychutnávám noční jízdu, tak se mi potmě špatně příslušná tlačítka špatně hledají (i osvětlená klávesnice je rušivý element). A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku? Když jedu rychlíkem a přede mnou se courá náklad, tak opakovač je sice dobrá věc, ale s vypnutou F4 (zejména u nočních šichet) se následné návěstidlo špatně hledá a pak se třeba brzdí i záchrankou, až padají kufry (a taky se někdy nedobrzdí)...
Napadlo mne mechanické řešení tohoto problému pomocí dvou ozubených kol s jednosměrnými spojkami. Vzhledem k tomu že celé zařízení nemusí být nikterak miniaturní nebyl by asi tak velký problém s výrobou. V principu jde o to, že při pohybu hřídele vpravo by se otáčelo jedno z těchto kol, jehož zubatý obvod by ovládal mikrospínač na písmenu D a při opačném pohybu by se pohybovalo druhé kolo které by ovládalo mikrospínač A. A za ty mikrospínače dát derivační obvod, který vyrobí impuls při sepnutí mikrospínače, aby nemohlo dojít k situaci kdy by mohl být sepnut mikrospínač trvale a zařízení by se chovalo jako když klávesu podržím.
Co se týče těch tlačítek....tak u toho kontroleru je ideální je mít bezmechaický převod......dotykovou matici a pouze přitlačit vodivé plošky k sobě nejakými výčnělky na páce...a je to s minimálním počtem pohyblivých mechanických částí, které jsou největším zdrojem poruch...stejně jako klávesnice....tam mikrospínače taky nejsou.....to byl můj úlet.....to uznávám......
Tady je rozhodující asi fakt, co by měl ten pult nahradit.....
pokud bychom se bavili o řízení u řad, které jsem psal nahoře ( tzn. 111, 15x, x6x), tak tady by ani ten derivační obvod z elektrikého hlediska být nemusel, protože tam má kontrolér 5 poloh ( pokud není spojený s EDB).... pokud se nemýlím a pamatuji si to dobře z doby kdy jsem na praxi jezdil na 111 v Ostravě-Svinov ( to byla tehdy ještě vlakotvorná stanice a měla i svůj hrb)......
0 - střední poloha
+-1 - poloha pro pomalejší nájezd do výkonu...tato poloha nebyla aretovaná
a pak byla ještě krajní polohy aretované , kdy to najetí do výkonu a nebo opačný proces u pulsní regulace byl velmi rychlý....a opravte mne jestli se mýlím....u toho řídicího kontroleru by to mohlo být taky tak....nahradil ten derivační obvod ...... rukou by se páka dala podržet trvale ( simulace trvalého stlačení A nebo D).......
Co se týče kombinovaného ovladače ( kontrolér +EDB), tak tam nevím a vařil bych z vody......
Co se týče brzdiče, tak jednodušší řešení by mohlo být u BSE.....tam by ale ten derivační obvod, který by chytil jenom tu špičku taky nesměl být v poloze brždění......
No a co se týče zintenzivnění světel návěstidel, tak to je otázka, jak dalece toto neodpovídá reálu, kde podle předpisů o ZZ je stanovena viditelnost návěstidel na určitou vzdálenost ( to souvisí třeba i s připomínkou v tématu ke Zbyňkově trati, kde se někdo ptal, proč je vjezdové návěstidlo tak daleko od koleje)......a navíc, pokud si dobře pamatuji, tak u světelných návěstidel se intenzita svícení pro noční provoz ještě snižovala z důvodu oslnění.....
No a v konečném důsledku, jak psal Zbyněk, tak fíra na ní musí mít seznání a to tuším znamenalo jet jako druhý strojvedoucí nebo s pilotem několikrát ve dne i v noci, než mohl na daný úsek vyjet sám....takže ten track monitor ber jako pilota......několikrát to s ním projedeš a pak už ho potřebovat nebudeš.....