Pulty - aky sa da zohnat, ako by sa dali ev. vyrobit, ...

Miloslav Vlček

Cestující
Na internetu jsem našel odkaz na adresu http://www.raildriver.com/ , kde je vyobrazen řídící kontrolér pro msts a jiné programy pro železniční nadšence. Chtěl jsem se zeptat na fóru, zda někdo něco podobného vlastní nebo viděl, či má nějaké zkušenosti s podobným ovladačem. Chtěl bych si ho objednat. Cena je zde 150$, tj. cca 3.500 Kč + poštovné, ale nevím kolik by to dohromady stálo. Myslím si, že když by se našlo více zájemců, tak by i poštovné bylo levnější. Doufám, že nedostanu vynadáno za založení nového tématu, ale po přečtení snad všech témat jsem na nic podobného nenarazil. milo
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Setkal jsem se s něčím podobným pro Fly Simulator....v podstatě nejde o nic jiného než převod analogvého signálu na digitální a zpracování v MSTS...no ale uznejte sami, jestli není lepší mít i reálný pult z některé naší mašiny....třeba z 350. :D ...hudba budoucnosti.......
 

kabulus

Cestující
Vypadá to opravdu zajímavě. Dokážu si představit, jak bych na tomhle doma ovládal mašiny. :D
 

P.V

Začátečník
Kdysi jsem se něco podobného pokoušel postavit .. měl jsem analogově ovládanej pult plyn brzdiče a tak ale selhalo to na řídícím programu kterej by to dostal z analogickejch signálů do msts ... jinak na tom raildriveru jsem měl možnost se projet je to změna ale pořád je to ovládání pro americké lokomotivy ... když by někdo dokázal navrhnout řídící obvod na USB který by se hlásil jako RailDriver controler dalo by se pak použít přímo ovládacího programu kterej k němu dodávaj. Technická část ovládání je pak už lehce vyřešena ...
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
P.V napsal:
Kdysi jsem se něco podobného pokoušel postavit .. měl jsem analogově ovládanej pult plyn brzdiče a tak ale selhalo to na řídícím programu kterej by to dostal z analogickejch signálů do msts ... jinak na tom raildriveru jsem měl možnost se projet je to změna ale pořád je to ovládání pro americké lokomotivy ... když by někdo dokázal navrhnout řídící obvod na USB který by se hlásil jako RailDriver controler dalo by se pak použít přímo ovládacího programu kterej k němu dodávaj. Technická část ovládání je pak už lehce vyřešena ...

Ono technicky vzato je to už vyřešeno......kdyby se vyšlo z raildriveru, tak zbastlit mechanickou část by už neměl být problém.....nejhorší je to přimět povídat s MSTS.....ale tady to hraničí s tím, že už to někdo vymyslel....
 

Lord

Posunovač
O Raildriveru jsem také přemýšlel. Zkoušel jsem ho sehnat přes české internetové obchody, ale vyšlo by to asi na 7.000,-, kdežto koupit to z USA vyjde skutečně na takové 4.000,- komplet. Četl jsem na stránkách výrobce, že ke správnému fungování Raildriveru je nutné mít v MSTS při jízdě zapnuty ty červené informace o rychlosti, tlaku apod. v pravém horním rohu pod tlačítkem F5. Jinak se to nehne. Co jsem si tak pročítal různé diskuze, tak s tím lidi mají i docela problémy a nefunguje to všude. V některých komerčních tratích je i speciální instalace pro Raildriver, aby vše fungovalo správně. Chtělo by to, aby to někdo tady v čechách ozkoušel a dal nám vědět, zda všechno funguje v pohodě, to bych pak do toho šel. Zdraví Lord.
 
G

Guest

Host
Kontroler

Panove a co tahkle v ridicim softwaru emulovat stisky klaves (dle poloh kontroleru a tlacitek) a posilat to do MSTS (neni problem)???? Co vy na to?
 

P.V

Začátečník
Re: Kontroler

Koudy napsal:
Panove a co tahkle v ridicim softwaru emulovat stisky klaves (dle poloh kontroleru a tlacitek) a posilat to do MSTS (neni problem)???? Co vy na to?

zkoušel jsem to napsali jsem si program kterej generoval stisky kláves podle poloh potenciometrů ale protože z msts nebyla žádná zpětná kontrola tak ani nešla udělat zpětná synchronizace .. tudíž stačilo aby se hra trochu zasekla a už to bylo celé rozhozené ovládalo se to neohrabaně a někdy to nefungovalo třeba vůbec tudy cesta nevede protože do msts se nedostanem ... naopak ten soft k raildriveru je s ním přímo provázanej takže bych se spíš zajímal jak simulovat vlastní RailDriver aby ten program myslel že je připojenej a fungoval s msts ...
 
G

Guest

Host
Kontroler

Zdravíčko, přátelé,
napadlo mne, zda by nešlo rozdělat starou klávesnici (otázkou je, zda mohou fungovat souběžně klávesnice USB a PS2 souběžně) a z ní pomocí potřebných kontaktů tlačítek pro chod MSTS vyvést vodiče do pultu, který by alespoň trošku připomínal řídící pult lokomotivy. V jedné staré klávesnici se už nimrám - no a to ostatní už je jen mechanickou záležitostí - páčky na principu joysticku s mikrospínači, tlačítka, apod. Asi by to mohlo být podstatně levnější a efektnější. Zkoušel to už někdo a podělí se s námětem???
 

novotnypepa

Cestující
Vím 100%, že spolu chodí myši jak USB tak PS2, ale klavesnice jsem ještě nezkoušel, ale rozebrat klavesnici a vyvést z ní pouze jakoby tlačítka ale spínaná něčím jiným to by asi šlo. Prostě česky řečeno místo tlačítka dva dráty do jiného spínače na řídícím pultu.
 
G

Guest

Host
Myslím, že by to šlo, ale základem je nějaké schéma zapojení klávesnice, protože tlačítka jsou zapojená do skupin, ale napřeskáčku, takže zatím jenom lihovým fixem odškrtávám na desce klávesnice ty tlačítka, která se v MSTS používají. Kdybych tak měl víc času...
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
novotnypepa napsal:
Vím 100%, že spolu chodí myši jak USB tak PS2, ale klavesnice jsem ještě nezkoušel, ale rozebrat klavesnici a vyvést z ní pouze jakoby tlačítka ale spínaná něčím jiným to by asi šlo. Prostě česky řečeno místo tlačítka dva dráty do jiného spínače na řídícím pultu.

Tlačítka je to nejmenší.......reverz taky, ale co s kontrolerem a plynulým pohybem páky? Tam už budeš muset mít A/D převodník........

Ale je fakt, že s mikrospínači by asi to bylo reálnější....alespoň el. loko, které mají místo volant-kontroleru páku a řazení jízdních stupňů je tam už řešeno jinak......jde v podstatě o všechny žehličky 111, krysy, 150, 151, a všechny peršingy x6x....
 

Miran

Moderátor
Správce
Martens napsal:
novotnypepa napsal:
Vím 100%, že spolu chodí myši jak USB tak PS2, ale klavesnice jsem ještě nezkoušel, ale rozebrat klavesnici a vyvést z ní pouze jakoby tlačítka ale spínaná něčím jiným to by asi šlo. Prostě česky řečeno místo tlačítka dva dráty do jiného spínače na řídícím pultu.

Tlačítka je to nejmenší.......reverz taky, ale co s kontrolerem a plynulým pohybem páky? Tam už budeš muset mít A/D převodník........

Ale je fakt, že s mikrospínači by asi to bylo reálnější....alespoň el. loko, které mají místo volant-kontroleru páku a řazení jízdních stupňů je tam už řešeno jinak......jde v podstatě o všechny žehličky 111, krysy, 150, 151, a všechny peršingy x6x....

Myslím, že ty analogy by šly vyřešit stejně jako je vyřešeno snímání pohybu kuličky u myši a to by zvádl i dobře naprogamovaný PIC bez nutnosti demolovat klávesnici. Vlastně by tam mohly být i tlačítkové vstupy a generovat sériové kódy kláves a posílat je do počítače by neměl být problém. Není tady mezi námi programátor který se zabývá mikrokontroléry?
 
G

Guest

Host
Martensi, převodníkům bych se u pák radši vyhnul, doposud přidávám a ubírám stejně klávesou D a A, ale vyřešit spínač tak, aby reagoval na obě klávesy (tedy rozjezd D a snižování A), to je oříšek. Mechanicky by to šlo tak, že páka by byla ve střední poloze (0) a pomocí jakýchsi vaček (asi blbost, ale proč ne?) nebo zoubků by se při pohybu páky spínače chovaly stejně tak, jako bych jízdu ovládal z klasické klávesnice. Obdobný mechanismus by samozřejmě musel být i u obou brzd a ostatní je záležitost tlačítek. Není to vůbec dokonalé, ale už jenom ten pocit mít univerzální pultík pro všechny mašiny, který se alespoň trochu přibližuje "reálu" mi nedá spát, nemluvě o tom, že když si vychutnávám noční jízdu, tak se mi potmě špatně příslušná tlačítka špatně hledají (i osvětlená klávesnice je rušivý element). A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku? Když jedu rychlíkem a přede mnou se courá náklad, tak opakovač je sice dobrá věc, ale s vypnutou F4 (zejména u nočních šichet) se následné návěstidlo špatně hledá a pak se třeba brzdí i záchrankou, až padají kufry (a taky se někdy nedobrzdí)...
 

Miran

Moderátor
Správce
Jarda Jetmar napsal:
Martensi, převodníkům bych se u pák radši vyhnul, doposud přidávám a ubírám stejně klávesou D a A, ale vyřešit spínač tak, aby reagoval na obě klávesy (tedy rozjezd D a snižování A), to je oříšek. Mechanicky by to šlo tak, že páka by byla ve střední poloze (0) a pomocí jakýchsi vaček (asi blbost, ale proč ne?) nebo zoubků by se při pohybu páky spínače chovaly stejně tak, jako bych jízdu ovládal z klasické klávesnice. Obdobný mechanismus by samozřejmě musel být i u obou brzd a ostatní je záležitost tlačítek. Není to vůbec dokonalé, ale už jenom ten pocit mít univerzální pultík pro všechny mašiny, který se alespoň trochu přibližuje "reálu" mi nedá spát, nemluvě o tom, že když si vychutnávám noční jízdu, tak se mi potmě špatně příslušná tlačítka špatně hledají (i osvětlená klávesnice je rušivý element). A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku? Když jedu rychlíkem a přede mnou se courá náklad, tak opakovač je sice dobrá věc, ale s vypnutou F4 (zejména u nočních šichet) se následné návěstidlo špatně hledá a pak se třeba brzdí i záchrankou, až padají kufry (a taky se někdy nedobrzdí)...


Napadlo mne mechanické řešení tohoto problému pomocí dvou ozubených kol s jednosměrnými spojkami. Vzhledem k tomu že celé zařízení nemusí být nikterak miniaturní nebyl by asi tak velký problém s výrobou. V principu jde o to, že při pohybu hřídele vpravo by se otáčelo jedno z těchto kol, jehož zubatý obvod by ovládal mikrospínač na písmenu D a při opačném pohybu by se pohybovalo druhé kolo které by ovládalo mikrospínač A. A za ty mikrospínače dát derivační obvod, který vyrobí impuls při sepnutí mikrospínače, aby nemohlo dojít k situaci kdy by mohl být sepnut mikrospínač trvale a zařízení by se chovalo jako když klávesu podržím.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Miran napsal:
Jarda Jetmar napsal:
Martensi, převodníkům bych se u pák radši vyhnul, doposud přidávám a ubírám stejně klávesou D a A, ale vyřešit spínač tak, aby reagoval na obě klávesy (tedy rozjezd D a snižování A), to je oříšek. Mechanicky by to šlo tak, že páka by byla ve střední poloze (0) a pomocí jakýchsi vaček (asi blbost, ale proč ne?) nebo zoubků by se při pohybu páky spínače chovaly stejně tak, jako bych jízdu ovládal z klasické klávesnice. Obdobný mechanismus by samozřejmě musel být i u obou brzd a ostatní je záležitost tlačítek. Není to vůbec dokonalé, ale už jenom ten pocit mít univerzální pultík pro všechny mašiny, který se alespoň trochu přibližuje "reálu" mi nedá spát, nemluvě o tom, že když si vychutnávám noční jízdu, tak se mi potmě špatně příslušná tlačítka špatně hledají (i osvětlená klávesnice je rušivý element). A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku? Když jedu rychlíkem a přede mnou se courá náklad, tak opakovač je sice dobrá věc, ale s vypnutou F4 (zejména u nočních šichet) se následné návěstidlo špatně hledá a pak se třeba brzdí i záchrankou, až padají kufry (a taky se někdy nedobrzdí)...


Napadlo mne mechanické řešení tohoto problému pomocí dvou ozubených kol s jednosměrnými spojkami. Vzhledem k tomu že celé zařízení nemusí být nikterak miniaturní nebyl by asi tak velký problém s výrobou. V principu jde o to, že při pohybu hřídele vpravo by se otáčelo jedno z těchto kol, jehož zubatý obvod by ovládal mikrospínač na písmenu D a při opačném pohybu by se pohybovalo druhé kolo které by ovládalo mikrospínač A. A za ty mikrospínače dát derivační obvod, který vyrobí impuls při sepnutí mikrospínače, aby nemohlo dojít k situaci kdy by mohl být sepnut mikrospínač trvale a zařízení by se chovalo jako když klávesu podržím.

Co se týče těch tlačítek....tak u toho kontroleru je ideální je mít bezmechaický převod......dotykovou matici a pouze přitlačit vodivé plošky k sobě nejakými výčnělky na páce...a je to s minimálním počtem pohyblivých mechanických částí, které jsou největším zdrojem poruch...stejně jako klávesnice....tam mikrospínače taky nejsou.....to byl můj úlet.....to uznávám......

Tady je rozhodující asi fakt, co by měl ten pult nahradit.....
pokud bychom se bavili o řízení u řad, které jsem psal nahoře ( tzn. 111, 15x, x6x), tak tady by ani ten derivační obvod z elektrikého hlediska být nemusel, protože tam má kontrolér 5 poloh ( pokud není spojený s EDB).... pokud se nemýlím a pamatuji si to dobře z doby kdy jsem na praxi jezdil na 111 v Ostravě-Svinov ( to byla tehdy ještě vlakotvorná stanice a měla i svůj hrb)......
0 - střední poloha
+-1 - poloha pro pomalejší nájezd do výkonu...tato poloha nebyla aretovaná
a pak byla ještě krajní polohy aretované , kdy to najetí do výkonu a nebo opačný proces u pulsní regulace byl velmi rychlý....a opravte mne jestli se mýlím....u toho řídicího kontroleru by to mohlo být taky tak....nahradil ten derivační obvod ...... rukou by se páka dala podržet trvale ( simulace trvalého stlačení A nebo D).......

Co se týče kombinovaného ovladače ( kontrolér +EDB), tak tam nevím a vařil bych z vody......

Co se týče brzdiče, tak jednodušší řešení by mohlo být u BSE.....tam by ale ten derivační obvod, který by chytil jenom tu špičku taky nesměl být v poloze brždění......

No a co se týče zintenzivnění světel návěstidel, tak to je otázka, jak dalece toto neodpovídá reálu, kde podle předpisů o ZZ je stanovena viditelnost návěstidel na určitou vzdálenost ( to souvisí třeba i s připomínkou v tématu ke Zbyňkově trati, kde se někdo ptal, proč je vjezdové návěstidlo tak daleko od koleje)......a navíc, pokud si dobře pamatuji, tak u světelných návěstidel se intenzita svícení pro noční provoz ještě snižovala z důvodu oslnění.....

No a v konečném důsledku, jak psal Zbyněk, tak fíra na ní musí mít seznání a to tuším znamenalo jet jako druhý strojvedoucí nebo s pilotem několikrát ve dne i v noci, než mohl na daný úsek vyjet sám....takže ten track monitor ber jako pilota......několikrát to s ním projedeš a pak už ho potřebovat nebudeš.....
 
T

tomi

Host
Jarda Jetmar napsal:
A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku?

Zdravim, samozrejme ze svetla sa "zintenzivnit" daju, nedavno som experimentoval s modifikaciou ACE suboru svetla a podarilo sa mi zvysit viditelnost svetiel navestidiel na viac ako 1.5 km (na rovnej trati bolo mozne vidiet naraz dva oddiely autobloku :D ). Zatial som to nechal tak, nech sa k realnosti vyssie uvedeneho vyjadri niekto skuseny. Jedna sa o malicku upravu skriptov, nie je problem vyladit to a zverejnit.
 

Bob

Posunovač
Má zkušenost z reálného provozu je taková: Na přímé trati v noci je velmi dobře vidět od jednoho oddílu ke druhému (cca 1-1,5 km), další oddíl je vidět, ale již hůře. Ve dne je to samozřejmě horší, ale pokud vyloženě "nepere" slunko do očí, tak 700 - 1000m bez problémů. To asi v MSTS nemáme, takže bych se také přimlouval za zviditelnění návěstidel.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
tomi napsal:
Jarda Jetmar napsal:
A mimochodem, ač to do tématu nepatří - nedají se nějak "zintenzivnit" světla návěstidel, aby bylo možno vidět na větší dálku?

Zdravim, samozrejme ze svetla sa "zintenzivnit" daju, nedavno som experimentoval s modifikaciou ACE suboru svetla a podarilo sa mi zvysit viditelnost svetiel navestidiel na viac ako 1.5 km (na rovnej trati bolo mozne vidiet naraz dva oddiely autobloku :D ). Zatial som to nechal tak, nech sa k realnosti vyssie uvedeneho vyjadri niekto skuseny. Jedna sa o malicku upravu skriptov, nie je problem vyladit to a zverejnit.

Jak jsem psal výše, viditelnost návěstních světel je daná předpisy na určitou vzdálenost a ta, kterou vyzkoušel Tomi je z hlediska reálnosti provozu nereálná.......podívám se do předpisů pro projektování SZZ a TZZ, jak je tam definovaná viditelnost přesně...údaje zjistím od kolegů a dodám...odhadoval bych to tak na max 300 metrů....
 

Lord

Posunovač
Zdravím, co se týče zviditelnění návěstidel, tak na to přeci existuje v MSTS jednoduchý patch, která upraví viditelnost návěstidel na přibližně 1500m. Sám ho na několika tratích používám a standartně je přibalen u některých komerčních add-onů (German Railroads) a je tuším i ke stažení zdarma na http://www.train-sim.com. Stačí vyhledávat slova jako např. "visibility patch" apod. Akorát to má tu nevýhodu, že na velkou vzdálenost to světlo má tvar jakéhosi čtverečku a teprve když se přiblíží, tak se změní v takové větší a dobře viditelné kolečko. A teprve když už je na standartní vzdálenosti, tak se to kolečko zúží na úplně standartní tvar, jaký ho známe z neopatchovaného MSTS. Když to shrnu, tak je dobře vidět na dálku, ale musí člověk přimhouřit oko nad divným tvarem.
Mějte se. Lord.
 
Naposled editoval moderátor:
Nahoře