Zajímavosti z tisku a webu

Plexi

Provozní technik
Jak Arriva mohla vyhrát výběrové řízení? To nikdo nekontroluje, jestli na daný úsek trati má vhodná vozidla?
V tomhle státě je velmi jednoduché vyhrát výběrové řízení. Zadavatel (v případě rychlíkových linek Ministerstvo dopravy ČR, v případě regionálních osobních vlaků pak kraje) stanovuje v zadávací dokumentaci podmínky a jejich váhu, tedy jakési "měřítko nebo podíl důležitosti" daného kritéria oproti ostatním podmínkám (např. nabídková cena 85% a technická kritéria jen 15%). A když největší váhu (obvykle je to nadpoloviční hodnota, nepamatuju případy, kdy by to šlo pod 60%, ale většinou mnohem více) má cena zakázky, pak se není čemu divit. Prostě tenhle stát má zájem ušetřit i na úkor kvality, a když Arriva nabídla nejnižší cenu s těmi svými plečkami a levnými bulhary, tak prostě vyhrála. A p. ministr "Kremrole" může po dopravci požadovat nápravu, ať se snaží sebevíc, ale tahle prasárna je dílem MD ČR. A přiznat chybu se v téhle době považuje za nemyslitelné (a zvlášť tahle vláda se k tomu nikdy mít nebude), proto klobouk dolů před Arrivou, že s tím vyšla ven, byť trochu pozdě (navíc když omluva lidi domů neodveze, že).

A další věc - jak se dá posoudit, jestli jsou vozidla pro danou trať vhodná? Můžou být nízkopodlažní s přístupem pro vozíčkáře, můžou mít klimatizaci, můžou mít zásuvky, WiFi, ale žádné měřítko pro objektivní hodnocení vhodnosti vozidla pro danou trať neexistuje. Když kocouři vystřídali bardoty, tak taky se nejdřív muselo přijít na to, že musí být 2 kocouři, aby to bylo ekvivalentní s výkonem jedné barči.
 

Plexi

Provozní technik
Omlouvám se za doublepost, ale zapomněl jsem se ještě o něčem zmínit, konkrétně mám na mysli toto (než někteří začnou obviňovat MD, že vypisuje výběrové řízení). To jen aby v tom byl pořádek:

A p. ministr "Kremrole" může po dopravci požadovat nápravu, ať se snaží sebevíc, ale tahle prasárna je dílem MD ČR.
EU totiž přikazuje takovým subjektům, jako jsou např. ministerstva, města, obce, kraje atd., aby byla výběrová řízení vypisována, a byla tudíž umožněna "spravedlivá" soutěž (co si budem nalhávat, některá výběrka jsou ušitá na míru některým uchazečům na základě předběžných tržních konzultací nebo vzájemných "pletich" mezi firmami - kamrádíčci, známí, příbuzní apod.; o to větší skandál to je, když se nezadaří) a zároveň poskytnuta možnost účasti některým uchazečům, kteří o danou zakázku mají zájem. Pro zadavatele je to výhoda, protože se snaží ušetřit (co by to bylo za podnikatele, kdyby se nesnažil mít za málo peněz hodně muziky a ušetřené peníze vložit do vlastní kapsy a zbytkem "přispět" voličům, aby jej volili v příštích volbách znova). Ale pokud to odskáčou lidi, je to průser (papaláše v Mercedesu s masážními sedačkami a ledničkou na šampaňské to pochopitelně nebolí). V autobusové dopravě (myšleno základní dopravní obslužnost obcí v určitých oblastech, například Zlínsko apod.) je soutěž nutná (přímé zadání dodavateli lze použít jen ve výjimečných případech), na železnici lze tuším i přímo bez jakýchkoliv výjimek, ale nejsem si jistý, protože v tomhle byrokratickém státě je legislativa prostředkem ke zmatení nepřítele. Každopádně zatímco např. Jihočeský kraj zadal Bechyňku přímo (protože jednou z podmínek byl provoz v elektrické trakci - od začátku letošního GVD je regionova skutečně nahrazena žehličkou po celý den; a asi pochopili, že jediný, kdo je k tomu vybaven, je Národní dopravce), snaha MD ČR a některých krajů (Zlínský a Ústecký nebudeme jmenovat) ušetřit se promítla do nešťastné reality.

Tím chci říct, že MD ČR nenese vinu za to, že vypsalo výběrové řízení, ale nese vinu za to, jak ho podělali. Ale to jen tak, aby bylo jasno.
 
A ti důchodci dnes jezdí u těchto „garážovek”. Dnes ve Velké zprávy kolega fíra J.B. odkazoval na firemního mluvčího. :)
Ráno jsem si to pustil znovu, co mi včera uniklo. Po desítkách let, já bych jej už nepoznal. Ale jinak správné rozhodnutí. Raději zkušený fíra ze staré školy, byť už důchodce, než vyjukaný Bulhar s nulovými praktickými zkušenostmi na našich tratích. A navíc neschopný služební komunikace.
 
Největší průser spojený s rozbitím unitární železnice na správu vozidel a správu infrastruktury:
Poprvé v historii ztráta motivace řešit technické problémy rozhraní vozidlo-kolej (a dalších pevných součástí dráhy), protože ekonomické zájmy obou táborů jsou většinou zcela opačné a balík peněz, ze kterého se hradilo řešení problémů stejně jako z toho plynoucí úspory a zvýšení bezpečnosti již nejsou pod jednou střechou.
Infrastruktura se během několika málo let zejména v Německu, Rakousku a ostatních zemích s nižší technickou úrovní nenápadně mění (jiný profil kolejnic), což postupně začíná způsobovat problémy s jízdními vlastnostmi vozidel, která do té doby jezdila desítky let bez potíží.
Řešení problému se hodilo na výrobce a provozovatele vozidel. Na nově schvalovaná vozidla jsou kladeny velmi přísné nároky - přirovnal bych to požadavku na bezpečnou jízdu po dálnici s autem rychlostí 200 km/h s demontovanými tlumiči a prázdnými pneumatikami. Co se provozovaných vozidel týká, tam celá Evropa přivírá oči, jakoby se jich problém netýkal (ani jedno z nich by současnými zkouškami neprošlo). Dějí se pak takové legrácky jako PJ 160 km/h na VRT.

Průser spojený s liberalizací železnice:
Dráha potřebuje technicky vzdělané lidi, kterých je obecně nedostatek a těch kvalitních je kritický nedostatek. Co se stane, když parta odborníků pracovala pro jednoho dopravce a nejednou jsou dopravci 2, 3 nebo 50? Prostě těm dopravcům technicky vzdělaní lidé chybí, chybí jim značná část know-how a celá železnice se pomalu stává spolkem amatérů. To, že se zatím moc malérů na poli techniky neděje má podle mě jedinou příčinu - železnice se za téměř 200 let vývoje a práce našich předků stala velice robustní a blbuvzdornou záležitostí. Ale do budoucna tohle prostě nemůže fungovat.
 

zbynda

Provozní technik
Řekl bych, že pravda je někde na půl. Nechci se zastávat Bulharů, ale vypravčí dobré správy občas si taky umí přibarvit dost věcí. Ať teda Dú vytáhne záznamy z Redatu a řekne jak to bylo. Protože třeba na zlínsku jeden vypravčí prskal na Arrivu, že mu na simplexu neodpovídá a nedokázal pochopit, že na RDST Mesa si simplex nenaladíš ani kdyby jsi chtěl
 

bob57_cz

Učitel češtiny
Přeposílám.....
Dobrý den všem,
vážení kolegové a přátelé, na počest nedávného, ne zrovna dobrovolného a už vůbec ne radostného stažení pozic Českých drah z tzv. Horní Vláry bylo slepeno malé leporelo, procházka obrazem a textem od Starého Města až po Bylnici.
Vzpomínat můžete zde:
https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2095
Díky za pozornost :) LT.
 

zbynda

Provozní technik
Za mých mladých let tam simplex byl. Ovšem ve vlastním kmitočtovém pásmu. Nebylo to kompatibilní s "pravobřežkou" a severem na 150MHz.
Kvůli nekompatibilitám se přešlo na systém mobilů.
Ten simplex tam je samozřejmě stále ale na RDST Mesa 23 nejde naladit. Respektivě na této RDST nejsou nahrány nové frekvence simplexových kanálů. A toto právě nejsou někteří vypravčí schopní pochopit. Obdobný problém jsem měl s vectronem a Mesou v Holubicích, kdy mě vypravčí kvůli absenci simplexu nechtěl nechat objet soupravu.
 
A pak je taky otázka, co je lepší. Zastavit v tunelu s počínajícím požárem podvozku nebo pokračovat další 4 kilometry a riskovat požár celého vlaku?
 
Nahoře