Hudební aktivity stavitele tratí BP (Zbynek57)

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Dovolím si založit vlákno o své amatérské hudební celoživotní činnosti mimo tvorbu do MSTS.
Jako dítko do svých 18 let jsem navštěvoval místní hudební školu v Hustopečích. Měl jsem úspěchy v celostátních soutěžích, jak v sólové tak orchestrální hře, ale přesto mě to víc táhlo k železnici a hudbě se dál věnoval jen amatérsky. Hrával jsem v komorních souborech, občas někde zaskočil, kde potřebovali na nějaký koncert violoncellistu a pravidelně hrával na svatebních obřadech na radnici, než tohle hraní z úsporných důvodů Město zrušilo. Od té doby jsem měl asi dva roky pauzu, kdy jsem na violoncello, jak se říká, ani nevrzl a já už měl z toho výčitky. Před loňskými vánocemi jsem dostal nabídku zahrát si na Novoročním koncertě v Hustopečích, tak jsem se dal opět dohromady a od té doby na nástroj pravidelně cvičím.

Zde je záznam z tohoto Novoročního koncertu v kostele sv. Václava a sv. Anežky České v Hustopečích. 8.1.2012
V obecenstvu je i zastoupení komunity MSTS. Ve 21. minutě tohoto videa můžete vidět Sponku a vedle Deteria při krátkém záběru kamery do publika.

Dál se udržuji v kondici, kdy kromě klasiky hraji filmové melodie s doprovody na CD, které se dodávají k notovému materiálu. Zkouším i trochu přitvrdit, obdivuji cellové kvarteto Apocalyptica. Jejich notový materiál je už pro zkušenější hráče, ale některé jejich skladby jsou pro mě výzva. Aktuálně dopilovávám komplet všechny 4 cella The Unforgiven a celek zní nadějně. Brzy zahraji veřejně.
Veškerou mou činnost průběžně nahrávám na You Tube pod nickem Zbynek57.
Relativně nejúspěšnější videa jsou tato dvě:

 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Včera jsem nacvičil další experiment, kdy jsem postupně nahrál 4 violoncella ve skladbě The Unforgiven. Původní skladba je od Metalliky, kterou převzalo violoncellové kvarteto Apocalyptica.
Výsledek je trochu zkreslený hlavně u první nahrávky opakovaným kopírováním a automatikou nahrávání zvuku u kamery, která tiché pasáže zesílí a hlasité naopak zeslabí.
S tím nic nenadělám, ale vadí mi to víc než že sem tam nějaký tón není 100% čistý. Věci z repertoáru Apocalytiky jsou poměrně technicky náročnější a na většinu jejich skladeb bych si netroufal. Jsou to opravdu borci, ke kterým mám obdiv. Jak je tam toho moc v houslovém klíči, od toho se držím raději s respektem dál, protože ve vysokých polohách ještě moc doma nejsem.

 
Naposled editoval moderátor:

Pawlik

Průvodčí
Je vidět, že poctivý trénink dělá mistry, Zbyňku, ten pokrok mezi prvním videem a současnými je opravdu vidět.
Díky za příjemné zpestření dnešního rána.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Kdo bydlí v okolí Ostravy, dovoluji si pozvat na koncert v sobotu 6.10.2012 v Divadelním sále domu kultury města Ostravy
Plakát zde
Budu jen malým článkem velkého symfonického orchestru.
Hrajeme samé pěkné a známé věci.
Termíny vše se naučit jsou šibeniční, proto do koncertu MSTS musí jít stranou.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Však přijeď, dirigent je také z Bratislavy a dojíždí vlakem.
Ano Rachmaninov je nádherný, ale také mi dává pěkně zabrat na sehrání. Technicky na hru náročnější je Čajkovskij, ale tam už se neztratím ani v těch nejrychlejších notách. Také jsem doufal, že se celkově schovám mezi doprovody, ale kdepak. Všude jsou nějaká místa, kde zbytek orchestru má pomlky nebo hraje doprovod a melodii hrají jen cella. Žádná ulejvárna to není. Je třeba nacvičit dohromady dvacet A4 stránek not za necelý měsíc.
Dirigent se s námi na první zkoušce moc nepáral. Připadal mi jak přísný pan profesor na střední škole při zkoušení. Začal Rachmaninovem, kterého jsem hned na začátku zkazil, protože jsem nechápal, že na raz dva nemyslí čtvrťové, ale půlové noty. A žádné nejprve pomalu. Rovnou v tempu. Ještě že jsou na YouTube nahrávky a tak trochu sehraný s nimi už jsem byl.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Děkuji, člověka potěší, když se něco líbí. Ano, kdepak kola a vlaky, to může dělat každý. Na něco hrát, to už není jen tak. Někdo má vrozený dar a jde mu to samo, já byl jen dítě po kterém chtěli aby hrál na cello, aby měli člověka do žákovského orchestru. Začalo to tak, že jako žák 4. třídy jsem jel s maminkou do Brna a přisedl si k nám učitel z hudební školy, kouknul na mě a pravil: "ty máš dobré prsty, mohl bys hrát na cello" A tak jsem dalších 10 let chodil do hudební školy. Po maturitě jsem ještě rok při zaměstnání přesluhoval, protože se konala celostátní soutěž ve smyčcových orchestrech a ironie osudu je, že ústřední kolo se konalo v Ostravě v kulturním domě, kam se vrátím po téměř 40 letech na koncertě příspěvek výše. Od té doby jsem mimo region Hustopeče nikde veřejně nehrál.

Jinak věci od Apokaliptiky jsou dobrá škola. Nic pro začátečníky a zahrát všechna cella Unforgiven mi dalo hodně a oceňuji to i při nácviku na aktuální koncert. Původně jsem Unforgiven musel nechat několik měsíců uležet, než se trochu zdokonalím v technice a dvojhmatech. Přece jen, můj vrchol byl v 18 letech, dokud člověk pravidelně docházel do školy. Po letech se to horko těžko dohání.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
dem napsal:
Pekné......Hlavne ten Rachmaninov :)
Tak tady jej máš ze včerejšího našeho koncertu. Kamera se sice chovala v přítmí sálu nevyzpytatelně, ale hlavně šlo o zvuk. Na nacvičení jsme měli 4 týdny a dvě zkoušky. Ale skladeb jsme se museli naučit za ten čas 7 . Ostatní videa se zatím zpracovávají a kopírují.
Mě se tímto splnil sen, protože hrát s takovým orchestrem a doprovázet i mistry z filharmonie (Čajkovskij, houslový koncert) to je pro amatérského hráče šance 1: 1000000.
A že mne posadili vedle koncertního mistra violoncell, to pro mě byla ta největší čest. Upozornila, pokud něco nesedělo a dokázala i pochválit.

A nejlepší na takových akcích je, že si člověk vyčistí hlavu od politiky a všech všedních starostí.
 
Naposled editoval moderátor:

Tax

Moderátor
Správce
Zbyněk Šemora napsal:
... tady jej máš ze včerejšího našeho koncertu ...

No jo, ve měste jarmark a pán si jede fidlikat místo toho, aby prodával čerstvě napečené placky. A to jsme jich chteli koupil alespoň po 5 - přijedeme ke dveřím krámu a vono zavříno. :D
 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jo, jo. Nemáš dělat neohlášené návštěvy. A na burčákové slavnosti je nejlepší vypadnout do pryč. I přes zabedněná okna ti od hudby duní celý byt. A jak je v alejích nablito :D Však když jsem se vracel z akce v pět minut ráno po půlnoci, tak na kruhovém objezdu jsme autem málem srazili vanglujícího opilého neosvětleného cyklistu jedoucího v protisměru.

Právě se dokopíroval jeden z nejkrásnějších kousků, co jsme hráli. I cella tam mají dost těžká sóla. Jenomže kameraman zrovna točil opačnou stranu. Slyšet to je a mám pocit, že jsme to poprvé zvládli čistě. :D
 
Naposled editoval moderátor:

Pawlik

Průvodčí
Moc, moc pěkné, mnohdy mám pocit, že tak pěkný zvuk nemají ani profesionální orchestry.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Celý koncert se už do rána nahrál na můj kanál v pořadí dle programu. Vynikající sólový výkon podala v Haydnovi tato mladá violoncellistka.
(V náhledu videa je sólistka vlevo.)

 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Minulý týden při dodělávkách trati do MSTS jsem si málo dával bacha a často mi zamrzal editor. :(
Tak jsem si dával Bacha alespoň v sobotu :D:
Johan Sebastian Bach: 3 části ze 3. suity C Dur pro sólové cello.
Je to už technicky náročnější hraní, ale ve svých 17cti letech jsem tuto suitu uměl zahrát komplet. Současně ještě zápasím se cvičením 1. a 2. části, které ještě doufám do vánoc dopiluji, abych to po desítkách let opět zahrál celé.



 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Mám jednu pozvánku na novoroční koncert pro ty, kteří bydlí v okolí Ostravy. I Brňáci jsou vítáni. Měl bych alespoň naději na odvoz po koncertě domů, nemusel tam spát a mohl jít ráno do práce :D

13. ledna 2013 Sportovní hala Řepiště 19.00
J. Haydn violoncellový koncert D dur (tentokrát komplet celý)
Upoutávka zde

J.V.H Voříšek Symfonie D dur

Plakát zde
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Dovolím si sem dát malou upoutávku ze včerejší zkoušky na nedělní Novoroční koncert. Chyběly kontrabasy, část violoncell a flétny. My se v plném počtu vždy sejdeme až na koncertech.
Kolegové jsou většinou budoucí profíci, dvojice prvních houslí jsou profíci z divadla Antonína Dvořáka a já amatér mám co dělat, abych s nimi stíhal. Jestli dirigent nasadí ještě rychlejší tempo tak nevím. Asi odvařím prsty i nástroj. Tohle už je má hranice. :D
Jinak mám ještě pár dní, abych si nějaké slabší místa dopiloval. :D

Nejen Ostraváci příjďte, vstupné je dobrovolné. Má tam být i regionální televize.
 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Dobrá zpráva pro příznivce projektu mých tratí do MSTS. Po včerejším velmi úspěšném Novoročním koncertu, kdy jsme sklízeli potlesk vestoje a museli jsme hrát i přídavek, jsem velmi dobře naladěn a jen co pominou emoce, tak se s chutí vrhnu do editoru MSTS :D a vybičuji se k podobnému výkonu jako včera, kdy jsem místy nejen já hrál tak ohnivě, že jsem už chápal, proč se v objektu motali podivní pánové s vizitkou protipožární jednotka. :D Možná to bylo i proto, že místostarostka nám přihrála přísuny Moravského vína (po okoštování, jak se dřív říkalo pro Pražáky :D ), abychom ohnivě hráli. :D Já si líznul červeného i bílého, ale pít bych to nechtěl, jinak bych byl na moll a my jsme měli hrát tentokrát v Dur. :D Ale jedna kontrabasistska se před koncertem po víně tolik rozpovídala, až jsem si dělal starosti. :D
Jelikož celý koncert natáčela Beskydská televize, tak já udělal záznam z netradičního umístění a to z prostoru orchestřiště hned vedle tympánů. Takový záznam nikde na You Tube nenajdete. Takto se každému naskytne pohled, jak to vidí a slyší učinkující muzikanti koukajíc na pana dirigenta a do obecenstva.

Ale mě už příjemně naladila cesta vlakem do Ostravy.
V Brně pravidelně nastupuji do svého vagonu vpředu vlaku - Beer, kde jsou sedadla po třech v kupé. Hned v prvním kupé vagonu jsem uviděl futral s violoncellem. "ha, to asi bude kupé, kam patřím".
"Dobrý den, je tady volné místo? " A koukám, seděla tam ta pěkná violoncellistka z plakátu na koncert odkaz výše.
A hned reagovala: "Ano je tady volno. Také jedete na koncert?"
"Ano, také jedu na koncert. Také Sinfonietta? "
"Také Sinfonietta, jéééé my hrajeme spolu? "
A tak příjemně uběhla cesta vlakem do Ostravy. Ona sólistka na minulém koncertě si mne pamatovat nemohla. Chudinka si dělala starosti, jestli jí tam dají kobereček, aby si měla o co zapřít bodec nástroje. Jenomže bohužel, když jsem přijel na místo koncertu, tak pro celý orchestr velký koberec měli, ale pro sólistku už malý kobereček nenašli. Jelikož já už díky koberci na parketách nepotřeboval pro cello svůj speciální forichtung, tak jsem jej nainstaloval slečně sólistce. A jak byla ráda. A opět předvedla špičkový výkon.

Záznam z koncertu v nejbližších dnech po zpracování dám na You Tube. Tentokrát to už žádná sranda zahrát nebyla, laťka byla hodně vysoko a má být hůř :D.

A zítra si mohu vytisknout další noty na Jarní koncert, který bude koncem března, tentokrát Mexická hudba s dirigentem, který přijede až z Mexika. Konec sezony bude koncem června, kdy to bude mega, ve volnějším stylu, kde nás bude kolem dvě stě učínkujících i se sborem a budeme hrát mimo jiné filmovou hudbu z Matrixu, Star Wars (Duels of fates), Carmina Burana, nějakou ucelenou suitu od skupiny ABBA a další světoznámé věci.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Ještě záznam z první části koncertu s pěknou sólistkou na violoncello.
Další koncert budeme mít 30.března 2013

 
Naposled editoval moderátor:
Nahoře