Mapy

David Kodet

Pokladník
Zdravím vás!
Už dlouho mi vrtá hlavou , jaké při stavbě tratí používáte mapy.
Tak se ptám , máte něco staženýho a nebo Mapy.cz?
Já sháním nějakou pěknou leteckou nebo družicovou mapu , kde je vidět i reliéf jako na jedné nejmenované televizi při dopravním zpravodajství.
Tuhle tady někdo něco psal o nějakých mapách ,ale to nemůžu najít.
Omlouvám se za další vlákno , nikam se mi to nehodilo napsat.
 

mikulda

Průvodčí
Správce
Používám:
1) ortofotomapu na http://www.mapy.cz, zaměřím polohu a přes svojí utilitku si vložím značku (marker) do trati
2) nadmořské výšky mám z papírových map KČT 1:50 000 a z http://nivelace.cuzk.cz (databáze bodových polí - grafické vyhledávání)
3) krajinu mám staženou z jednoho amerického serveru, podrobný návod je zde
 

Mikasi

Cestující
Tak jsem docela náhodně narazil na mapový zdroj, který by se mohl hodit (nejen) stavitelům tratí. Jmenuje se to Open Street Map, čili už z názvu je zřejmé, že to není placená služba a lze ji tudíž svobodně a volně používat a využívat (podle uvedeného licenčního ujednání).
V dopravní vrstvě jsou vykresleny železniční tratě a Česká republika nechybí. V nejvyšším přiblížení jsou koleje a kolejiště opravdu detailní - včetně křížení kolejí, budov, ulic atd. V některých stanicích jsou dokonce zakresleny i peróny. Dost to celé připomíná obraz tratí z MSTS editoru, ovšem addon na export vybrané tratě přímo do MSTS u této mapy bohužel ještě není... :D
Budou tam samozřejmě i chyby - například vlečka do Velkopopovického pivovaru na mapě končí u VOGu, i když koleje zatím stále vedou až do pivovaru (ovšem tam už pojížděné nejsou, takže v tomto případě to zobrazení asi logiku má). Ale nikde jinde jsem takto podrobné "plánky kolejišť" na jednom místě na internetu zatím nenašel.
A kde se to dá najít ? Tady. Kdo první pozná, odkud je tato ukázka, tak má u mne bod... :)
No a jestli už je tento mapový zdroj v komunitě MSTS dávno znám a používán, tak jsem holt jen objevil Ameriku po stojednapadesátý... :p
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Praha Vršovice depo. :) Já používám klasické letecké mapy plus TTP plus výpisy z profilu tratí (sklony, poloměry) plus plánky stanic z pomůcek ČD, kde jsou i veškeré kilometrické polohy plus videa z tratí. Jen podle náčrtků se pracovat nedá. Z fotodokumentace je také nutné vidět tvar zhlaví, atd, atd.
Export map do MSTS by také nepomohl, protože je nutné dělat korekce a v mapách bývají nepřesnosti. Viz odchylky ze začátků stavění, kde některé vzdálenosti podle souřadnic vyšly kilometricky kratší.
 

KimiR

Provozní technik
já stavím podle Mapy.cz,jednak leteckké mapy jsou lepší jak toto Open Street Map,kde ani to nejde přepnout na letecké snímky,dále Nákresný přehled žel svršku,videa v obouch směrech,plánky stanic z aktuálních pomůcek GVD,TTP a hlavně taky vlastní pozorování kde co a jak je.Nemyslím že tyto Open Street Map se dají použít pro stavbu tratě do msts.
 

alcapone

Pomocník strojvedoucího
Mapy.cz májí novou fotomapu z loňského roku a 3d mapu, vše ve vysokémém rozlišení. Ta 3D mapa je docela husťárna. Foceno z konce léta, tak tam třeba už mám Častolovice, Týniště a Rychnov po rekonstrukci.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Bohužel 3D mapy jsou jen tam, kde nestavím :(
Ale za to už máme dávno ptačí pohledy či panorama, které jsou pro stavění tratí k nezaplacení. Jak dobře se nyní stavitelům tratí musí stavět. Já než jsem se se svým projektem dostal až do Prahy, to nějaký rok trvalo. A pamatuji si, že žádné mapy neexistovaly. Prahu jsem měl nějakou tajnou vojenskou ortofotomapu, kterou mi kdosi tenkrát poslal a jak jsem byl za to rád. A první černobílou ortofotomapu, kterou jsem si musel ještě zdlouhavě skládat do nějakého celku jsem dostal, až jsem byl s kolejemi někde před Českou Třebovou a mohl jsem se jen zhrozit, jak mám určité dříve postavené úseky zkreslené. Jenomže tato mapa končila kousek za Českou Třebovou a dál na Prahu jsem musel použít jen školní atlas a nějaké VHS video, které mi někdo dodal. A později jsem pak jen opravoval veškeré nepřesnosti. Byla to velmi těžká doba na stavění tratí.
 
Nahoře