Modely a modeláři... H0, TT, N

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#1
Jacek napsal:
Draco napsal:
Tak to sem asi taky feťák když modelařim. Hmm a já myslel že se feťákem nestanu :D :D
No tak to já dnes večer taky, sypák OKD, který jsem skinoval ;) , si stavím i jako model a teď jsem ho stříkal lakem. Ale nějak to nejde vyvětrat.
Jo to znám z intru. Ještě když v tom člověk musí spát, to je potom ve škole veselo... jinakse snažím takto mno, a podle mě je to lepší než modelovat v simulátoru :rolleyes: : [Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model11.jpg
 
Naposled editoval moderátor:

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#3
[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model111.jpg

Zde je obrázek pojezdu shora. jako základ posloužila hračková lokomotiva řady 295 OBB (ROCO Start set). z ní jsou použity podvozky, motor, kardany, které se musí vhodnou plastovou trubičkou nadstavit a v mém případě dočasně i plošný spoj, který bude po zakoupení digitalniho dekoderu nahrazen vlastním. Celá sranda spočívá ve vyříznutí obdelníku z kuprexidu. V něm se vyříznou dvě výseče pro podvozky jak je patrné z fotografie. Vyvrtá se otvor asi jedničkou vrtákem do kterého se zapájí očko z 0,5mm drátu, který tvoří čep pro otáčení podvozku. Podvozek je takto možno kdykoliv sundat či nasadit. Toto řešení by samo nestačilo, protože kupexid je měkký a pod vahou motoru by se prohýbal. Proto jsem si z pásoviny na fréze vyrobil dva pásky oceli do kterých jsem vyřízl závit na jedničku šroubek a oba dva pásky jsem přišrouboval ke kuprexidu. Nádrž je kvůli zvýšení adheze vyplněna olovem. Asi takhle to vypadá. Kdyby jste měl větší zájem o řešení můžu pojezd rozebrat a nafotit detaily+popis. takhle je to hodně orientačně. maličko nevýhodou je rozvor podvozků, který je asi o 1-2mm delší, ovšem na modelu to není poznat. z originál dvojkolí jsou použity pouze osičky, kotouče jsem přelisoval z vozových dvojkolí ROCO. Na jednu loko je jich třeba osm, protože ony dvojkolí mají izolační vložku pouze na jedné straně....
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#5
Děkuji za pochvalu, ale je spousta určitě daleko lepších modelářů než já. S modely jako takovými zkušenosti mám (jsou zúročeny zde), ale toto je můj první model lokomotivy(dřív jsem stavěl hlavně letadla). myslím si že 47 let není zase tolik a klidně se do modelování můžete pustit. Stačí jen brejle a trpělivost + samozřejmě nějaký ten vercajk :D

To JOHNZ: ještě jste se neozval, zda chcete nafotit i detaily konstrukce pojezdu, kdyžtak to vyřešíme přes SZ
 

JOHNZ

Průvodčí
#6
Určite by som o tie detaily poprosil, vyzerá to veľmi zaujímavo, len teraz mám troška rozlietané obdobie, neviem kam skôr skočiť ...
 
#8
Jacek napsal:
Tak fotky toho sypáku - skutečného i modelu jsou tady http://modely-tt.wz.cz/paginy/modely/predlohy/Faccs_492.htm , můžete posoudit do jaké míry se mi podařil taky skin, který je u Pikka
Pekne Jacek. Teraz sa len neviem rozhodnut ci je to odliatok, alebo celkom tvoja robota.

Aj ked som to uz publikoval na inomwebw linknem to aj sem. Tiez som prasteny kladivom do hlavy a cas si sprijemnujem takymito vecami.
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=930&sort=1
 
Naposled editoval moderátor:
#9
AirVolk napsal:
Jacek napsal:
Tak fotky toho sypáku - skutečného i modelu jsou tady http://modely-tt.wz.cz/paginy/modely/predlohy/Faccs_492.htm , můžete posoudit do jaké míry se mi podařil taky skin, který je u Pikka
Pekne Jacek. Teraz sa len neviem rozhodnut ci je to odliatok, alebo celkom tvoja robota.

Aj ked som to uz publikoval na inomwebw linknem to aj sem. Tiez som prasteny kladivom do hlavy a cas si sprijemnujem takymito vecami.
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=930&sort=1
To sprahlo funguje nebo je to jen na okrasu? Jinak velice pekny model.
 
Naposled editoval moderátor:

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#12
Ahoj! tak jsem neměl co dělat a vrhnul jsem se na dokumentaci mého modelu. přináším sem pár fotek i s popisem tak se kochejte učte a nebo kritizujte. Vemu všecko :D

takže podvozek s maskami - je třeba dát sakra pozor aby se neulomily

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_podvozek.jpg

kardan nadstavený trubičkou z propisky

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_kardan.jpg

zde je detail pájeného drátku jako čep, na kterém se otáčí podvozek a zároveń ho pomáhá držet

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_cep.jpg

cep z vrchu

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_cepV.jpg

kovová podložka pod nádrž, která drží na třech šroubech a pomáhá taktéž odsadit nádrž od kastle (ve skutečnosti je tam také mezera ;))

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_podlozka.jpg

ram z vrchu

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_ramV.jpg

zde je vyrez pro podvozek

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_vyrez.jpg

pluhy

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_pluhy.jpg

nadrz vyplněná olovem - na zdraví asi ne moc dobrý

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_nadrz.jpg

nadrz z vrchu

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_nadrzV.jpg

motor- klasickej pětipolovej motor ROCO

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_motor.jpg

Tak a teď přichází na řadu postup při montáži:

nejprve přiděláme k rámu nádrž. provlečeme dva šrouby, které nám zároveń budou z vrchu držet motor

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_nadrzM.jpg

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_motorM.jpg

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_motorMV.jpg

te´d přijde na řadu montáž podvozku. ty mají uprostřed díru a nahoře pacičky. z této fotografie ještě nenasazeného podvozku musí být každému jasné jak drží v lokomotivě.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_podvozekM.jpg

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_M.jpg

tak te=d přišroubujeme provizorní tišťák a bude skoro hotovo, zde je třeba dbát při projektování na to, aby plišky seděli na kontakty na motoru, ale toto je jenom dočasné provizorium. po zakoupení digitalniho dekoderu bude hanrazen tiš´tákem vlastní výroby

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_detail_plisku.jpg

tak te´d budeme přidělávat pluhy, asi trošku netradiční konstrukce, ale funguje dobře. takovou díru do pluhu jsem dělal proto, protože používám spřáhla kurcuplung či jak se to píše a potřebuju jakousi kompatibilitu s kinematikou.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_pluhM.jpg

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_pluhML.jpg

tak a je hotovo. Doufám, že se Vám fotky líbí a ještě přidávám pohled na celek. pokud by někoho zajímala jak vypadá celá loko, koukněte výše.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://www.loko.boletice.cz/obrazky/obrazky_web/model/berta_celekA.jpg

jaj to jsem se rozepsal. Snad to k něčemu bude a nějací modeláři se něco přiučí :D (si věřím co :rolleyes: )
 
#13
To je parada. To bude mat taku prilnavost na kolaje podla tych zavazi ktore si tam aplikoval, ze to nebude mat problem na dobrom zvrsku odtiahnut cokolvek a v akomkolvek mnozstve. Super adhezne vlastnosti to bude mat.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#14
tak to tě musím zklamat. Sice loko má asi 0,450KG, ale i tak je adheze malá. Zkoušel jsem ji podržet za spřáhlo a nic moc. Soupravu asi 6ti vozů B+Bc... utahla v pohodě. Mno jedině praxe ukáže jak to s tou adhezí opravdu je. Škoda, že doma to nemám kde zkusit...
 
#15
S adhezí je problém. Z dob své tvorby si pamatuji, že lokomotivy odlité z plastu (epoxydové prykyřice), tam narvat olovo už mnohdy nebylo kam. Navíc pro jízdní vlastnosti je nutnost závaží dát co nejníže. Zrovna u zamračené kromě do nádrže jsem olovo dal ve většině váhy do kapoty, ale mašinka pak byla nestabilní, v případě vykolejení šla hned na bok. Ale tahala dobře. Motor PIKO a neprohrábla. Za to lokomotivy pájené z mosazného plechu, to už je jiné kafe. To už je závaží samo o sobě. Takový jsem dělal Peršing a T457. A nebyl s tažnou sílou problém. U Brejlovce a Kyklopa, které mám také odlitky, oproti zamračené je celý spodek hlavního rámu s nárazníky sletován z mosazného plechu a těžiště nemá chybu, zvláště když tam, kde to šlo jsem nalil roztavené olovo.
Ale chudinky mašinky naposlady jezdily, když naše dráhy také byly ČSD.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#16
Peršing z mosazného plechu? Tahle sranda se už dneska nevyrábí. ČS train dělá perfektní plastové stavebnice es, bastardů a snad i peršingů. Na pražské burze se dokonce objevili tyto jako pirátské kopie. Škoda že jsem tam zrovna tenkrát nejel. Hned bych si něco koupil...

http://www.sweb.cz/dk-model/ na této adrese najdete asi největšího českého výrobce stavebnic z leptaného plechu. Můžu jen doporučit, přestože sám žádnou nevlastním, ale viděl jsem a navíc tam má autor i fotografie.
http://www.litomysky.cz/GG1/ciz.htm zde najdete seznam odlitků, které prodává p. Číž. Klikejte na seznam vpravo :D
 
Naposled editoval moderátor:
#17
Čoudo, tenkrát za komančů v Praze pod hlavním nádražím v ulici naproti byla prodejna kovů Hutník. Tam jsem si nakoupil různé tloušťky mosazného a bronzového plechu, pak rýsovací jehla, nůžky na plech, pilník a tak vznikal peršing. To žebrování na střeše jsem dělal z obyčejného měděného drátu zbaveného bužírky. Zábradlí například na čmelákovi jsem letoval z ocelové struny, aby to bylo pevné. Dnes bych tak čistě asi letovat už neuměl. Ale možná bych do toho znovu přišel. Základ bylo používat velkou výkonnou pájku, která plech řádně prohřála.
Takže žádné polotovary, kromě odlitků od pana Číže nebyly. I tam se musely dosazovat například bronzové střechy (Kyklop)
Nárazníky jsem sekal jak Baťa cvičky. Bronzový plech jako talíř, dvojka drát omotaný bronzovým plechem. Vše sletované.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
#18
Fíha, tak to klobouk dolů. Šel by obrázek? Jinak dneska je těch polotovarů víc než dost. Komu se nelíbí, tak je použije jako základ a upraví si je. Ono při ceně 250 - 500 kč za odlitek a tak 1000 - 2000kč za pojezd vyjde daleko levněji si model sím postavit. Pokud je člověk šikovnej, může si vyrobit ještě lepší model než je k dostání v obchodě.
 

Jacek

Průvodčí
#19
Čouda napsal:
http://www.sweb.cz/dk-model/ na této adrese najdete asi největšího českého výrobce stavebnic z leptaného plechu. Můžu jen doporučit, přestože sám žádnou nevlastním, ale viděl jsem a navíc tam má autor i fotografie....
A hlavně moje stránky jsou plné fotek jeho stavebnic:
http://modely-tt.wz.cz/paginy/modely/predlohy/T%20444.162.htm
http://modely-tt.wz.cz/paginy/modely/predlohy/T%20466.0008.htm
http://modely-tt.wz.cz/paginy/modely/fotogalerie/742.htm
Podobný výrobce je http://www.hekttor.biz/ , na jeho stránkách jsou fotky mých modelů - http://www.hekttor.biz/index.php?lng=CZE&act=katt&kat=2

ještě u nás existuje mnohem větší výrobce - http://www.lepty.cz , ale ten vsadil na velký sortiment a na kvalitu kašle.
 
Naposled editoval moderátor:

JOHNZ

Průvodčí
#20
Čouda napsal:
tak to tě musím zklamat. Sice loko má asi 0,450KG, ale i tak je adheze malá. Zkoušel jsem ji podržet za spřáhlo a nic moc. Soupravu asi 6ti vozů B+Bc... utahla v pohodě. Mno jedině praxe ukáže jak to s tou adhezí opravdu je. Škoda, že doma to nemám kde zkusit...
Pokiaľ máš len trochu poriadnejšie vagóny, tak by nemal byť problém s adhéziou, keďže nové vozne idú ľahúčko ...
 
Nahoře