Modely a modeláři... H0, TT, N

Plexi

Provozní technik
@Tax @Pawlik
Radši než na tuhle (dle mě ne úplně košer) třetí epochu bych si počkal na nové Ypsilonky. Bude se prý dělat nějaká 200-kusová limitka od Tilliga už letos na léto (ČSD, polovina 80.let): odkaz

Ale teším sa aj na toto, snáď k Vianociam by to mohlo byť:
Štvordverový Bai, Ba a Bac od Igra/Šikulové. Ono kisňa je to rovnaká, len sa líšia popismi, interiérom a pravdepodobne aj sajrajtom na spodku vozu.
Ke kterým Vánocím?
Igra má možná kvalitní a pěkné modely, ale dává si načas. Některé novinky, které byly plánované na 2-3 roky zpátky, jsou ještě stále teprve v plínkách. TTčkaři by mohli vyprávět, jak to bylo s cisternami, na které se čeká určitě už víc jak rok a taky ještě nejsou v prodeji (měly by být v nejbližší době k dostání, ovšem čert ví, celý rok se čekalo na vhodné krabičky pro zabalení modelů).
 

Tax

Moderátor
Správce
@Plexi : bavili sme sa o tom s obchodníkom, má ich objednané. Buď Vianoce 2019, alebo jar 2020 - necháme sa prekvapkať.
Vieš si predstaviť ako debilne vyzerá ČSD vlak zostavený z 8 rovnakých Ba? Keby Tillig vyrobil Bai ( Bt či Bh ) tak by urobil lepšie.
Vlak zostavený z Ba, Bai 4-dverových a Bai 8-dverových vyzerá podstatne vernejšie, zvlášť keď vlaky u ČSD vyzerali podľa systému z každého dvora iný pes :D Šak okrem rychlíku Tatran Amee, Bmee z konca 80 rokov a možno Ostravan ČSD nemali ucelenú vlakovú súpravu od doby Hungárie s Ganzom M298.0
 

Pawlik

Průvodčí
@Tax @Pawlik
Radši než na tuhle (dle mě ne úplně košer) třetí epochu bych si počkal na nové Ypsilonky. Bude se prý dělat nějaká 200-kusová limitka od Tilliga už letos na léto (ČSD, polovina 80.let): odkaz
Díky za tip, IV epochu bych bral. :) Snad to nebude vypadat se starými vozy blbě. Provozuji B od Tilliga a Bc od Roco a do očí to nebije.
 

Plexi

Provozní technik
bavili sme sa o tom s obchodníkom, má ich objednané. Buď Vianoce 2019, alebo jar 2020 - necháme sa prekvapkať.
Vieš si predstaviť ako debilne vyzerá ČSD vlak zostavený z 8 rovnakých Ba? Keby Tillig vyrobil Bai ( Bt či Bh ) tak by urobil lepšie.
Vlak zostavený z Ba, Bai 4-dverových a Bai 8-dverových vyzerá podstatne vernejšie, zvlášť keď vlaky u ČSD vyzerali podľa systému z každého dvora iný pes
Obchodník může mít objednané co chce, ale bude to mít, až to výrobce vyrobí. A výrobce v tomhle případě asi občas zapomene otočit kalendář, proto to neřeší. Bavil jsem se s více lidmi, kteří si stěžovali, že už přes rok čekají na objednané věci od Igry, Igra stále slibuje a furt nic.

S řazením vlaků souhlasím, ale co to má společného s tím, jaký mám názor na ten model? :D Nebo to mám brát tak, že byla nutnost "naředit" soupravu Baiek a proto padla volba na Y z III. epochy?
 
Pokud bylo k dispozici více starších typů vozů, byla ucelená souprava vozů vzácná. Našel jsem ve starém sešiťáku z roku 1988 zapomenutou hlášenku od spěšného vlaku HK - Lb a byl to mix Bh, čtyř a osmivozových Baiek + Da.
(A není to jen věc ČSD, na JNR u poválečných vozů to bylo jak přes kopírák - mix typů a nátěrů).
 

Tax

Moderátor
Správce
@Plexi: ja ti nedirigujem aké vozy si máš kupovať, aké vozy máš radiť do vlakov.
Pre mňa je tento BA pekný, s Roco a starším Tillig to nemôžem porovnať pretože ich nemám. Až budem vedieť urobiť krajší a lepší model než je tento Ba tak vtedy budem môcť povedať že nie je dobrý alebo že sa mi nepáči. Počítať nity na modeloch nebudem, ani na malosériových, ani na kúpených.
Na Ba/Bai/Bac od Igry si rád počkám, je to ohlásené už niekoľko rokov, minimálne od 2016. Teda kľudne si počkám, ak to nebude na Vianoce 2019 ale na Vianoce 2021. A medzitým si možno kúpim nejaký ten Ba alebo ABa od Tilliga alebo aj od Roco - ak ich dostanem kúpiť za rozumný peniaz. Howgh! :p

PS: Ale ak si náhodou kúpiš 10 - 20 leptov vozu Btn či Bmx, urobíš ich a budú pekné tak rád ich niekoľko od teba odkúpim - teda ak budú za rozumnú cenu a budú pekné :) Len jednu podmienku mám: musia byt v epoche III. alebo IV. Epocha V. v žiadnom prípade ;)
 

Plexi

Provozní technik
V pohodě, každý si sestaví vlak podle vlastního uvážení - podle vkusu každého soudruha. Na tohle téma by se dalo polemizovat věčně. Ovšem je důležité si uvědomit, že k velkým kolejištím s dlouhými tratěmi s 10-vozovým Metropolem s gorilou a dlouhým hadem Wapek v čele s dvojicí "hond" už byly vynalezeny opačné extrémy. Někteří možná znají pod souhrnným názvem "lokálky". Můžu říct, že takový maličký smíšeňák udělá v koncové stanici (3 koleje bohatě stačí) na lokálce mnohem větší parádu, než nádraží s 6 různými obvody na kolejišti s neustálým provozem. V čele M131, za ní cisterna pro dozbrojování motoráčku, který přespává v koncové dopravně, k tomu "zetka" ke skladišti. Já už vlastně ani nic jiného nejezdím.

Pokud jde o ten vůz, nemám proti němu až tak veliké výhrady týkající se tvaru, jako spíš provedení. Viděl jsem a nebral bych. Navíc tyhle vozy by se sice daly zařadit do III. epochy (závěr), ale přesto mi tam moc nesedí, to je to, proč to nevidím moc rád.

Epocha je dalším z věčných témat. Bohužel, dnes se to rozdělilo víceméně na 4 tábory: 70. léta, současnost, ostatní epochy a na ty, kterým je to úplně jedno. Starší modeláři dělají ČSD (70. léta), protože je to doba, kterou zažili, byly "ještě páry" a "už diesely". Současnost dělají mladí kluci, protože starou dobu nezažili a tohle je jim nejbližší. Ostatní epochy - připadá mi, že čím dál tím víc se rozrůstá základna modelářů, kteří něco mezi II. a III. epochou, tj. malé páry a "dřevěné" vozy, většinou vše ještě na 2 nápravách, klidně i kořistní věci. Narazit na jiné období je už skoro zázrak - třeba modelářů, kteří by dělali nátěrovou anarchii 90. let, je málo (u nás je taková známá snad jedině Chrudim), ale má to své odůvodnění - ne každý si věří na přelakování modelu. A těm, co je to jedno, jejich názor neberu, protože chápu, že si chtějí jezdit s tím, co se jim líbí.

O počítání nýtů se taky můžeme dlouho bavit. Já osobně to taky nedělám. Mě jde jen o provedení - jestli je správně nástřik, popisy atd., a jestli je model správně modelicky zpracován. Jako příklad si vezmu tolikrát omílané MTB - u hromady modelů nepřesné tvary, kolikrát ani nic moc. Pokud jde vyloženě o kraviny, tak se na to vyprdnu, ale pokud to bije do očí, jako třeba ST43, tak je to zle. Od MTB jsem si vzal jednu barču, byla z limitované edice. Víckrát neprohloupím.

Jinak já jsem lepty nikdy nedělal. Je to dovednost, které jsem se bohužel zatím nenaučil. Udělal jsem pár odlitků, ale ty byly tak nehezké, že co šlo prodat, to jsem prodal. Z toho, co se ani po opakovaných pokusech neprodalo, jsem vykuchal pojezd a kastle dal pryč. Momentálně vyrábím jen stavebnice a úpravy továrních modelů.

Pardon za slohovku.
 

Tax

Moderátor
Správce
@Plexi : no ja mám v zbierke diesely Piko, MTB a PMT, z parničiek len BR 86 - 455.2 Bola snaha urobiť 365.5 z BR 38.2 Piko a 437.0 z BR 56. Ale to nie sú typické ČSD lokomotívy. Jasné, na miniatúrnej trati s troma koľajmi v stanici nie je pekné jazdiť s T478.1 a 8 vagónmi. Doma žiadne koľajisko nemám, nie je treba, jazdiť chodím sem:

 
Zatím však z časových důvodů budu muset zůstat u starého kolejiště, které se párkrát do roka postaví přímo na zem. V plánu je však podlepení kolejí v obloucích 0,5 mm silnou deskou vyřezanou laserem z pružného polystyrenu včetně vytvoření přechodnic a převýšené koleje.
DSCF7590_2.JPG
DSCF7591_2.JPG
 
Mám zkušenost s
- http://www.modely.biz/clanky/prodejna/ , pan Čadek za pultem velmi ochotný, v porovnání s ostatními mají však dost omezený sortiment,
- https://www.svetnakolejich.cz/http/www-svetnakolejich-cz/KONTAKTY-a5-0-htm , rovněž velmi ochotní, paní prodavačka je po čertech pěkná ženská,
- https://www.elektrickevlacky.cz/prodejna-modelove-zeleznice.php , taktéž velká ochota, velký sortiment, většina věcí skladem, občas něco o mnoho dražší než u konkurence (např. teď vozy Eas-u od ROCO).

Ještě se dá zajít např. k "Benovi" na Smíchově, což jsem zkusil třikrát. Prodejna nádherná, ale Ben i s tou svojí odkvetlou princeznou jsou kyselí jak prdel a ten třetí za pultem je zase strašnej "myslitel".:mad:
 
Trochu novinek z poslední doby:
Noto.jpg

Noto_rozsireni.jpg

Lůžkový expres "Noto" (Ueno - Naoecu - Kanazawa) od Kata, základní set + rozšíření. Dokoupil jsem k němu i příslušné lokomotivy EF16, EF64 1000 a EF81.

20190410_183109.jpg 20190410_184335.jpg 20190410_184341.jpg
KiHa 80 je expresní jednotka určená pro sklonově nenáročné tratě, její vývojový následník jsou řady KiHa91 a KiHa181.
20190410_190443.jpg Zleva KiHa181, KiHa91 a KiHa80.
20190312_161534.jpg
Ve flotile nákladních vozů máme nově i hlubinový vůz.
20190622_091104.jpg
A něco z dneška: KiHa48-500/KiHa48-1500. Vůz vlevo je vybaven motorkem, vpravo bez něj.
 
Jacku, to je jiná liga oproti mně.
Přiznávám však, že nemám čas ani ambice to dotáhnout takhle daleko. Níže je něco skromnějšího, co pro naši domácnost považuji za celkem dobrý kompromis zejména z hlediska vzájemných poměrů modelovosti, rychlosti stavby a možnosti to někam uklidit.

Plánek kolejiště a ukázka výkresu výpalků z HPS, které jsou určeny pro podlepení nejen flexi kolejí (byly toho celkem tři kusy):
kolejiste_PIKO.jpg vypalek_vykres.JPG
Hotový výpalek a zkouška návaznosti dílů:
20190620_182305.jpg
20190620_215929.jpg

Výsledek po několika hodinách řezání, lepení a letování:
20190628_081834.jpg
20190628_081803.jpg
20190724_113936.jpg

A finále. V hlavních kolejích jsou zřízeny přechodnice a stavební převýšení v obloucích, což velmi přidává na modelovosti jedoucích souprav:
20190802_135611.jpg
DSCF7858.JPG
DSCF7859.JPG
 
Letní japonské lokomotivní žně
-Předválečná řada ED16
ED16-2.JPG -Válečná nákladní řada EF13 (na snímku s poválečnou lokomotivou EF16)
EF13EF16.jpg
-Poválečná nákladní řada EF15, zaplavila vše co bylo stejnosměrné
EF15-1.JPG
-Válečná rychlíková lokomotiva EF57-1
EF57-1.JPG
-Nákladní "Mamut" dvojička EH10
EH10-2.JPG
-Nová EF66 od Kata, nahradí vyřazenou EF66 od Tomixu
EF66-1.JPG
-řada EF65 má nově zástupce základní série (nahoře), tak série 1000 (dole). Nově mám i soupravu dálkového vlaku z vozů 12. série (na dolním snímku je ukázka 2 vozů).
EF65-1.JPG EF651000-1.JPG
 
Nahoře