Ladění 749/754, poznatky a dotazy

ML636

Provozní technik
Založil jsem toto vlákno, jelikož si dělám důkladný pořádek v Trainsetu, který se týká hlavně chování modelů.
Už nedávno jsem zde naznačoval problémy s novými zvuky na 749 (vybíhání do vysokých otáček po snížení výkonu apod.) Tento problém jsem nakonec vyřešil změnou směrování ze 749.cvf na 751.cvf. Doplňuji, že jsou to zvuky od Jacka.
V případě 749 jde o trochu tišší zvukový projev motoru, výraznější bublání a stálé troubení obou houkaček.
V případě souboru pro 751 je motor ve volnoběhu celkově hlučnější a houkačky troubí na každé stlačení klávesy v pořadí vysoká-nízká-obě.
V čem je ale stále problém: Potřeboval bych zkonzultovat, jaká kabina je nejvhodnější pro stroje řady 749 stažené ze stránek O. Janiče (konkrétně 749.121, .264 a ještě jedna, tuším .051)
Těmto všem jsem dal novou kabinu pro 749, která byla sladěna se strojem 749.039 (p. Skůra) a na kterou je odkazováno i pro ostatní jeho stroje. - Stránky Duuso a Dem. Zvuky na této trojici mašin se bohužel stále nechovají tak dobře, jako v případě 749.039. I ta používá 751cvf a tuto novější kabinu.
Je to kabina odladěná pro eng označený 1.29

Ovšem modely ze stránek O. Janiše nemají verzi engu očíslovanou, a odkaz na kabiny je směrován na stránky, kde se nachází pouze starý typ kabiny s malým Mirelem ze ZSSK, který mi v době existence pěkné kabiny přímo pro 749, přijde naprosto nevhodný.
Existovala i jiná verze kabiny, úplně nová, screen byl tuším z Hanušovic, ale tuto kabinu nemůžu nikde najít a už si ani nevzpomínám, od koho byla. Stálo by za to vyzkoušet ji s těmito modely.
Proto zde zakládám diskuzi na téma kabin a ladění, a rád bych to probral s uživateli, kteří tyhle řady jezdí častěji a také si všímají této technické stránky věci. Děkuju za případné odezvy a poznatky. Myslím, že to časem může i pár lidem odsud pomoct, včetně mně.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Pokud existuje nějaká pěknější kabina, není problém ji synchronizovat na jakýkoli stroj 749 a jeho variace.
 

ML636

Provozní technik
Já bych spíš chtěl jít cestou úpravy engu dotyčného stroje. Leda znásobit soubory cab pro každý konkrétní stroj zvlášť, což se mi moc nechce. A taky se přiznám, že sladit kabinu s chováním mašiny neumím.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Engy tenkrát odborně ladil ŽSR a není zrovna rozumné řešení je nějak amatérsky systémem pokus a omyl předělávat. Naopak sladit kabinu s vyladěným engem už není žádný problém a chování lokomotivy to neublíží. Samozřejmě je nutné aby s engem mašiny byly sladěné i zvuky a z toho vycházet.
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Prispôsobiť takýto cab ( 75X ) k engu značí zmenu nastavenia animácii kontroléra a možno otáčkomera ( podľa použitého spôsobu animácie ) v cvf. Ako píše Zbyněk, je to jednoduchá práca, kde najviac času zaberie hľadanie a otváranie príslušných súborov.
 

ML636

Provozní technik
Díky za reakce. Zkusím se v tom povrtat. Znamená to tedy, abych si na každý stroj, resp. skupinu strojů, udělal zvlášť složku s kabinou? S tím, že výchozí verzi nechám beze změn.

A dál, od jakého parametru v engu mám odvodit synchronizování jednotlivých stupňů s kabinou a otáčkoměrem? Jsou potom ty hodnoty stejné, nebo je třeba nějak to přepočítávat na ty stupně? Moc se v tomhle ještě nevyznám.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Ale ne, pokud nevím co dělám, nevrtat. Pak už není pomoci. Složka kabiny stačí jedna a pokud mám různá ladění stejné řady, tak stačí jen měnit cvf a na něj z příslušného engu udělat směrování. Například do názvu cvf dát i inventární číslo lokomotivy, aby bylo jasné k čemu to patří. Například.

Ale pokud zápisům nerozumím, jediné řešení je, nechat to na slezinu a tam se někoho konkrétně zeptat. Já se naučil nějaké základy a co jsem nevěděl, také jsem se nechal doškolit na slezině. A pokud slezina je moc daleko, tak s někým od MSTS zajít na pivko a tam to probrat.
 

ML636

Provozní technik
Zbyněk: Já se to právě všechno učím sám, postupnými kroky a s možností návratu zpět do výchozího stavu. Což o to, na slezinu bych zajít taky mohl. Některé podrobnosti se nejlépe řeší osobně.
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Eng:
EngineControllers (
Throttle ( 0 1 0.125 0
NumNotches ( 9
Notch ( 0 0 Dummy )
Notch ( 0.03 0 Dummy )
Notch ( 0.09 0 Dummy )
Notch ( 0.23 0 Dummy )
Notch ( 0.35 0 Dummy )
Notch ( 0.48 0 Dummy )
Notch ( 0.62 0 Dummy )
Notch ( 0.81 0 Dummy )
Notch ( 1 0 Dummy )
)

cvf:

Lever (
Type ( THROTTLE LEVER )
Position ( 157 294 250 141 )
Graphic ( ../../common.cab/cab751/751002_kontroler.ace )
Style ( SPRUNG )
MouseControl ( 1 )
NumFrames ( 9 3 3 )
NumPositions ( 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 )
NumValues ( 9 0 0.03 0.09 0.23 0.35 0.48 0.62 0.81 1 )
Orientation ( 0 )
DirIncrease ( 0 )
ScaleRange ( 0 1 )
)

Položky NumNotches a NumValues musia korešpondvať, tak ako v príklade vyššie. upravovať treba cvf, aby sa zmenami v engu nerozladili zvuky.
 

ML636

Provozní technik
Oživím trochu vlákno s otázkou, zda náhodou existuje pro řadu 749 kabina odladěná pro ENG verze 1.5? (repaintované Bardoty 749.121 a 749.264 "2014"). Případně jak se tyto verze liší, pokud vůbec nějaká verze kabiny pro eng 1.5 byla vydána?
Jak jsem tady zakládal vlákno s tím, že nesedí zvuky, tak u těchto repaintů sedí. Ale prozatím jen v případě, že použiju zvuky "751". Pokud použiju "749", tak s kabinou pro 749 zvuky 749 neladí (vyletí otáčky když sjedu ze stupňů). Tyto kabiny jsou dle readme odladěné pro verzi Engu 1.29.
Můžu se zeptat, jestli k tomu má teď aktuálně někdo jiné poznatky a jak to vy ostatní děláte? Díky

P.S. Zápisy dle návodu výše mám v pořádku.
 
Nahoře