Trať Bratislava Nivy a jej vlečky

dusan maron

Začátečník
#62
chcel by som len upozorniť na nepresnosť pri vchode vjazde žel. vlečky do areálu bitúnku ona išla dovnútra po ľavej strane toho domčeka -vily a pri Račanskej vieche a tej vysokej budove sa koľaje stáčali do ľava do mraziarni ešte skôr ako stáli mraziarne koľaje mali presah aj cez budúcu Trenčiansku ul. do Drevony pokiaľ ma pamäť neklame tak tá vlečka neišla do Mliekarne v 50 r. keď už stáli M-M a začali stavať Ružovú dolinu tak sa Drevona zúžila a vybudovala sa Trenčianská ul. ako chlapec som obdivoval tú parnú lokomotívu zeleno červenú B 200 213 901 ktorá šibovala vagóny s dobytkom z Nív na bitúnok a ešte jednu takú spomienku pri odbočke koľají na Metódku tam stojí Ludwigov, že letohrádok, a z druhej strany ešte aj teraz tam sú také väčšie vráta a tam som videl túto B 200 garážovať opravovať minule som si na Rendezi kúpil farebnú fotku tejto mašinky,od Maďara a ešte jedna,

tá odbočka do elektrárni na Čuleňovej ul.pôvodne tam ešte išla mašinka do Klingerky / fabrika / a ešte tá odbočka z Mlynských nív do Cvernovky tak tu odbočku si nepamätám tá tam nebola v 50 r.vyrastal som na Trenčianskej ul.

p.Jozef Michalík, napísal som len pár postrehov ako si to ja pamätám, býval som od 56 roku aj na Pražskej ul.,v dome kde bola krčma u Elberta,vedľa Elektrárni, krásna práca a otec bol tiež železničiar. :)
 
Naposled editoval moderátor:
#63
Vážený pán Maron, vítam Váš ohlas, týkajúci sa vlečiek na území Ružinova. Zvlášť táto oblasť je veľmi chudobná na akékoľvek podklady. Celá oblasť sa zastavala úplne inými objektami a zmenili sa aj hranice mnohých pozemkov. Na fotografiách, ktoré sa mi podarilo nájsť, mám len záber koľají na Trenčianskej ulici s komentárom, že sa jedná o vlečku do mraziarní a mliekární a ďalej záber mliekární (bez koľají) s areálom mraziarní v pozadí. Na zábere vidno dva chladiarenské vozne La na vlečkových koľajach mraziarní. Okrem toho som mal už len veľmi nezreteľný mapový podklad vlečkových koľají v bitúnku a v mraziarňach. Pozdĺž bitúnku bolo odovzdávkové koľajisko s tromi, či štyrmi koľajami - to viem ale len zo svedectiev pamätníkov a ich spomienky sa v istých bodoch rozchádzajú. Takže súčasná podoba ružinovských vlečiek v mojej trati určite nie je dokonalá. Spomienky pamätníkov sú veľmi cenným zdrojom, ale nie vždy sú presné. Aj vy sám sa nie celkom presne pamätáte na oblúkovú koľaj vlečky do cvernovky, ktorá križovala Mlynské Nivy. Tá koľaj tam totiž nepochybne bola. V mnohých iných miestach trate som už bez váhania zmenil pôvodnú podobu koľají a objektov, keď som neskôr získal presnejšie a hodnovernejšie podklady. Skúste doplniť Vaše spomienky, aby som sa mohol podľa nich zariadiť. V tomto prípade potrebujem aspoň náčrtok trasovania koľají a vyznačenie pôvodných objektov.

Ste na tomto fóre nový, preto som sa k Vašim podnetom takto rozpísal. Asi zatiaľ neviete, že informácie, ktoré ostatných užívateľov fóra nemusia zaujímať, je možné vymieňať si pomocou SZ, teda súkromných správ. Tak sa mi, prosím ozvite týmto spôsobom. Keď ste v Bratislave, možno by sme sa mohli porozprávať aj osobne a spomenutý náčrtok by vznikol na takomto stretnutí.
 

Tax

Moderátor
Správce
#65
Jozef, šak Ty si zaslúžiť metál ;) Jur si trafil pekne, Raču tiež, riešil si aj vlečku do BEZ-ky a Benzinolu? Koľaj do BEZ-ky vidím, vo fabrike to nebolo nejako moc rozvetvené, pokiaľ si pamätám tak tam boli len dve koľaje a tretia krátka do remízy pre dva pukle.
 

Plexi

Provozní technik
#66
Úžasné. Budu si muset koupit počítač, který utáhne RW i s touhle tratí (pod stromeček snad ještě nebude tak pozdě :D)...
 
#67
Vďaka za uznanie.
@Tax: Vlečka do BEZ-ky je tam celá, vlečka do Benzinolu zatiaľ nie, lebo je to tam kompletne zbúrané a iba postupne si skladám, čo tam bolo. Koľaj je natiahnutá, zarastená trávou a ostatné pribudne. Na vlečku technomatu by patrila kaluga, ktorá tam ešte donedávna stála...
Vlečka BEZ.jpg Vlečkové koľaje do Technomatu a Benzinolu.jpg
 

dusan maron

Začátečník
#68
Pamätám sa, že ešte pred Karkulkami a Rosničkami na vlečke do bitúnku premávala zelená parná mašinka, tipol by som na BS200 (213).

Ináč, klobúk dolu, přečítal som to jedným dychom a spomínal na detstvo. Je to krása ...
Býval som v rokoch 1955-1969 ako dieťa - do svojich 14 rokov na Miletičovej, roh so Záhradníckou. Oblasť Nivy, Metodova, bitúnok, Zimný štadión si pomerne dobre pamätám. Spolužiak býval v hradlárskom domčeku pri rampách na Záhradníckej.
Ahoj Bohuši ja som Dušan Maron a vyrastal som na Trenčianskej ul. a tiež som chodieval pozerať tú mašinku pri vchádzaní do bitúnku mám aj jej fotky kúpil som si ju od Maďara na Rendezi ale mám aj foto čiernej mašinky ktorú tam zabudli a v 70 r. ju museli už len odtransportovať asi na Jarabinkovú,kdovie kde skončila tá zeleno červená ? keď máš nejaké info.okolo tejto vlečky rád by som si to prečítal. DM
 

JiříkTK

Vlakvedoucí
#69
Jozef, šak Ty si zaslúžiť metál
Pravda, pravda, připojuji se, budeme muset do letošního podzimu po vzoru "vařeškového řádu" z pohádky o princezně se zlatou hvězdou na čele vyrobit pro Joža a několika dalších pilných kolegů nějaký "řád postavené koleje" nebo "řád vymodelovaného ČSD šípu".
 
#70
Vážení kolegovia, vďaka za slová povzbudenia. Cez Vianoce som sa motal okolo Mysleníc a Pezinka, kde táto vetva trate už asi skončí. No a pretože Pezinok mám od môjho bydliska len pár km, dumám nad každou maličkosťou a nechcem nič "odšpacírovať". Musím pripomenúť, že už mi lezú krkom tí záhradkári, to by sa malo policajne zakázať! Už som dal do užívania asi tisíc záhradiek a ešte nie som na konci! Ono sa to nezdá, ale vlastne to vôbec nie je len modelovanie železnice, ale aj všetkých takýchto voloviniek okolo. No a ako vidieť, pezinskú "cihelnu" sme ešte zatiaľ Japoncom nepredali a tak funguje a má aj svoju vlečku. Musím sa už pomaly zamyslieť aj nad premenovaním trate. Pôvodný zámer bol model zaniknutej stanice Nivy a vlečiek okolo nej. Dnes je z toho skoro takmer celý uzol Bratislava. Možno by stačil názov Bratislava, patrilo by sa pridať letopočet, ale je tam veľa objektov z neskorších čias. Jeden z návrhov je Bratislavské spojky, možno aj to by bolo ono. Tak pridávam pár záberov z posledného obdobia: Na prvom zábere vidno na pravej strane pavlačový dom ktorý už vlastne tiež patrí histórii. Bol známy pod názvom Glejovka, lebo patril fabrike s rovnakým názvom, ktorá tu kedysi stála. No a počerní obyvatelia, ktorí dom obývali, ho asi pred ôsmymi rokmi tak prekúrili, že im zhorel. Už je z neho len zrúcanina. Na ďaľších záberoch sú Myslenice a na posledných pezinská stanica a tehelňa. RailWorks 2018-01-08 10-37-40-79.jpg RailWorks 2018-01-08 10-40-38-87.jpg RailWorks 2018-01-08 10-41-08-97.jpg RailWorks 2018-01-08 10-41-38-38.jpg RailWorks 2018-01-08 10-42-57-68.jpg RailWorks 2018-01-08 10-43-24-64.jpg RailWorks 2018-01-08 10-43-50-92.jpg RailWorks 2018-01-08 10-44-58-18.jpg RailWorks 2018-01-08 11-13-25-77.jpg RailWorks 2018-01-08 11-11-48-08.jpg
 

BR601

Pokladník
#72
Krása... Pre toto som si schopný kúpiť railworks (momentálne ho nemám). Osobne sa prihováram za názov "Bratislavské spojky" a k tomu rok, do ktorého je trať situovaná.
 
#76
Podarilo sa mi nájsť poslednú stopu legendárneho triangla na bernolákovskom zhlaví stanice Vajnory na tejto zemeguli - a to v katastrálnej mape a tak sa triangel, o ktorom som už toľko počul konečne dostane aj do trate, ktorú staviam. Triangel Vajnory 2.jpg
 

Tax

Moderátor
Správce
#77
A vidíš Jozef že bol dosť rozsiahly, ako 10-ročné decko som tam videl odstavené 2 parné mašiny a nejaký vagón, možno hitlák. Jedna z mašín bola riadne dlhá s tendrom, možno 486.0 alebo možno nemka, foto asi nebude nikde.
Inak dnes tá výťažná koľaj siaha až pod diaľničný moc, hoci je nezjazdná. Koľaj z triangla viedla tiež tak ďaleko, ale vtedy tam o diaľnici nebolo ani smradu, resp. začínali ju stavať
 
Nahoře