Stínování v Open Rails - aneb využít engine OR naplno

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ahoj všem,
pokusím se sem dát nějaké postřehy z nastavení OR, aby jsme dosáhli velice zajímavého vizuálního vzhledu pro to naše ježdění.
OR má velice schopný grafický engine ať už jde o rychlost načítání objektů a plynulost přehrávání okolní krajiny. Ostatně využívá velkou měrou grafickou kartu i když jen co se týká myslím verze DirectX9 a to ne všechny funkce. Zkusím sem popsat nastavení pro grafické karty AMD.

Úroveň vyhlazování - nejlépe 4x obraz pak jede velice plynule a neposkakuje jako při 8x, kde jde taky přes 60fps ale mírně se zukuckává
Filtr vyhlazování - nejlépe nechat na hodnotě standartní, při Edge-detect se mírně zasekává
Metoda režimu vyhlazování - nejlépe na Supervyhlazování, ostatní metody jakoby vlní a zkreslují obraz před vašim pohledem
Morfologické filtrování - nezapínat vůbec, snaží se vyhladit i texty a výsledek je potom mazanice
Úroveň anizotropního filtrování - nejlépe 16x, ostatní jsou jen horší
Kvalita filtrování textury - dát na vysokou

Zajímavá je volba jasu okolního denního světla v OR, kdy se mi zdá vše nad 85 proc. jako nerealistické a přehnané. Dále si nastavuji sytost barev na hodnotu 60 v ovladači grafické karty (výchozí je 100).

Samotný stínování se zapne v registrech (viz německý návod níže od 16s) a samozřejmě se musí aktivovat v nastavení OR pod položkou Dynamické stíny.

Pochlubte se jak to máte vy nastavené a přidávejte sem své postřehy, jak vyladit OR pro co největší plynulost a realistický vzhled.

Zde je ukázka z mého nastavení:
 

Venny

Signalista
Navážu na Icika:
někdy vloni tu některý z kolegů zveřejnil doporučené nastavení pro videokarty prostřednictvím AMD CaCoCe. Vycházel jsem z něj a upravil dle potřeb a možností karty Radeon HD 6670. Některá doporučovaná nastavení nebyla dostupná (zřejmě odlišnost ATI karet), nebo v doporučeném nastavení způsobovala problémy (vysoké FPS a přehřívání, zdeformované zobrazení, cukání apod.). Zároveň jsem jednu dobu používal i prográmek RadeonPro (AMD CaCoCe byla v základních parametrech), kdy se konkrétně u OR projevilo zlepšení zobrazování, ovšem vyskytly se i problémy s tzv. požíráním objektů, způsobeným nesprávně použitým parametrem OR. O tom je více psáno zde http://forum.msts.cz/subdom/forum/index.php?threads/4808/.
Nakonec po vyladění grafiky pomocí AMD CaCoCe jsem RadeonPro zrušil a toto nastavení vyhovuje jak OR, tak MSTS. Teploty jádra se drží v normálu, cukání FPS je sice stále, ale záleží na velikosti projížděné stanice a hustotě provozu, který aktivita vykazuje.
Takže pokud to někomu trochu pomůže, budu jen rád:
AMD Catalyst - Nastavení 3D.jpg
Ještě jednou upozorňuji ty, kteří se po tomto nastavení nedopídí požadovaného výsledku - ladění videokaret je individuální dle použité sestavy a někdy je potřeba počítat se vzájemnou ovlivnitelností jednotlivých parametrů a to i vzhledem k nastavení OR.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, zkoušel jsem trochu upravit shadery pro OR. Nejvíc mi vadilo osvětlení kabiny při tmě. A vůbec osvětlení přístrojů se musí udělat jinak než tmavou texturou celé kabiny. Musí se využívat shader OR pro zatmění + rozsvítit jen budíky. To jsem ztmavil a dále zmenšil slunce a zvýraznil okolní osvětlení.
Myslím, že to vypadá teď zase o chlup lépe.
Kdo chce, může zkusit. Stačí nakopírovat a přepsat do složky v OR "Content".

https://uloz.to/!hTESPkUNM0Rf/shaderyor-rar

Původní osvětlení

Upravené osvětlení
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Chcete mít ještě lepší, detailnější a realističtější stíny? Tak si změňte rozlišení z ubohých 1024 na 4096 a je to. :)
Vypadá to luxusně.

1. spustit přes nabídku Start ve Windows aplikaci regedit.exe
2. najít pod HKEY_CURRENT_USER - Software -OpenRails složku "ORTS"
3. stisknout pravé tlačítko myši a vybrat z menu Nový - Hodnota QWORD (64bitová) a tím se vytvoří nová hodnota
4. novou hodnotu přejmenovat na "ShadowMapResolution"
5. tuto hodnotu dvojklikem změnit na Údaj hodnoty na 1000 (to bude v desítkové soustavě 4096)
 

alcapone

Pomocník strojvedoucího
A co místo toho udělat to, abych spustil větší tratě na notebooku. Viz sraz, kde jsem spustil 310tku v OR, ale BP už ne, ale v MSTS nebyl problém. Tohle vyřešit.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ahoj všem, dnes jsem si hrál s kabinou pro řadu 742, kde jsem vyřezal starou statickou kapotáž s ochozem a nahradil ji 3D modelem. Kabina funguje na všech 742-kách (mění lakování dle modelu) a už aspoň vidíte i z kabiny podle barvy, se kterou 742 jedete.
Všiměte si funkčního stínování ochozu kabiny. Docela paráda, ne?

 

bob57_cz

Učitel češtiny
Ten barvičkovač VZ dělá psí kusy. Barvičkuje, když barvičkovat nemá a houká u barviček, když houkat nemá.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ano, máte pravdu. VZ-ka je pořád jedna ze slabin OR. Interval houkání je asi nastaven na americké lokomotivy. Barvičky by ale měly opakovat nejbližší návěst. Můžete mi prosím popsat, kde vidíte problém?
 

dem

Strojvedoucí
Ovšem tento problém nebolo to čo nám tu Icik predvádzal. Návestný opakovač funguje ako debil aj v MSTS aj v OR. Jedine kde ako tak funguje normálne(až na pár bugov) je RW. A tam už nedokážem posúdiť či to je problém scriptu vz, alebo problém trate, alebo enginu.
 

dem

Strojvedoucí
No len dosiahnuť aby fungoval pre naše podmienky správne keď vývojári sú niekde s Británie a iných krajín je asi nereálne očakávanie. Jednoducho OR má výhodu hlavne v podpore hv a ostatné je už len akýsi bonus. Ja to vnímam takto. A aspoň nie som sklamaný.
 

RadstaR

Cestující
Podle toho, co sem cetl na foru, tak OR si rozhodne nedela ambice na ostraneni chyb MSTS. Hodne lidi vola po tom, aby se OR posunulo konecne nekam dal, protoze prave komtatibilita s MST ho taha k zemi. Jedina vyhoda je ten obsah z MSTS.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Neviděl bych to úplně černě. Tak jak sleduji vývoj ORTS, je tam i pár lidí od nás - Česko-Slovenska. A jejich nápady a připomínky jsou i akceptovány a zahrnovány do oprav. Pravdou je,že se věnují převážně HV. Nejsme však jediní, kdo má vizuálně ZZ na stanovišti. Dřív nebo později na něj dojde.
 

Fana Staněk

Hradlař
Jde spíš o to, že nemusí být stejné konstrukce komponentů vyrobených pro MSTS. Různí modeláři používali každý jiný systém konstrukcí modelů návěstidel, vozů, kabin atd.a co se nekřížilo v MSTS, dnes dělá neplechu v OR. Správnost funkce pro pro tratě Velké Británie nebo Francie nemusí zákonitě znamenat správné funkce v tratích italských nebo českých. Pokud pak dojde k opravě pro třeba české tratě, rozhodí se to zase třeba angličanům. Jednodušeji, nemusí vždy docházet ani ke kompromisním řešením. Prostě to nejde. Pak bude třeba hledat řešení v konstrukci zřejmě u nás. U autorů programu OR zřejmě jistě zvítězí jejich priorita. Naši tvůrci už pokus učinili, pokud si to pamatuji dobře, šlo o kabiny lokomotiv. Nějak přeskládali soubory a kabiny se začaly zobrazovat správně, nebo správně fungovat. Toto, si myslím, bude asi jediná cesta. Pokusit se upravit ty naše modely. Zatím to vede k tomu, že ty úpravy vlastního OR lítají od zdi ke zdi a pomalu každá aktualizace něco rozhodí. Pak to nalezení správné definice pro to či ono trvá jednak dlouho a jednak to vede celkově ke zmatkům. Proto si osobně myslím, že to bylo vypuštěno moc brzo. Měl se vytvořit základ programu OR, se kterým už by se nehýbalo a k němu upravit jednotlivé modely. Takhle se mění pravidla během vývoje, aktivně se přizpůsobují modely pomalu každé nové aktualizaci a to je to, co to celkově brzdí, protože jednotlivých požadavků se potom shromáždí moc najednou a musí se hledat nové kompromisní řešení. Tím se zase něco jiného rozhodí a je to pořád dokola. Je pak můj subjektivní názor, že z ideálů nových funkcí pro MSTS pomocí programu OR se musí postupně slevovat, aby se zajistila správnost jiných funkcí a postupně to někde zabředne.
 

RadstaR

Cestující
On je taky problem v tom, ze developery OR asi presla i chut neco delat. Kdyz se podivam na commity do SVN za posledni 2 mesice, tak to jsou jen drobne opravy a jediny na cem se trosku vic pracuje jsou parni lokomotivy i kdyz i to se desne vlece. Takze s takovou rychlosti se toho moc ocekavat neda. Kdyz neni chut, tezko nekdo neco vytvori.
A pak to dopada tak, ze ostatni nez aby cekaly na upravy kodu hry zacnou upravovat modely/nastaveni atd. a tim nejak obesli co je trapi. Jezne ... pak to prave vede k tomu, co popsal Francek

Je to docela skoda, obzvlast kdyz se pak clovek podiva na ruske stranky, kde maji svoji obdobu OR a kde jim vyvoj docela pekne odsejpa.
 
Nahoře