Na slezině jsem si do notýsku zapsal úkoly a mezi jinými tam bylo konečně dokončit OR nastavení pro nákladní vozy ČSD. Tak jsem to vzal poněkud "z gruntu". Jednak jsem všechny vozy nastavil pro dynamický náklad. A to pro výchozí naložený i prázdný. Těm opravdu starým se dostalo i varianty sací brzdy (co kdyby se objevila nějaká stará nákladní lokomotiva se sací brzdou?). Potom jsem k tomu přihodil i trainset Zlatohorky, protože je to stejná krevní skupina. A aby to nebylo líto úzkorozchodnému vozovému parku ČSD, došlo i na něj. Reedice je ovšem plně v režii autora modelů.
A osvěžím paměť dynamickou ukázkou funkce dynamického nákladu v OR. Nakládka/vykládka kusového nákladu u otevřených vozů ovšem patří pod jeřáb. Nemějte mě tedy za zlé, že se předvádím u skladištní rampy. HUD zaznamenává změny zatížení vozů. Se zatížením se mění i jízdní odpory.
Vůz s dvojicí nádrží předvádí náklad do nákladu. Nádrže jsou statický náklad, kdežto přečerpávání PHM z cisterny již dynamický náklad. Vůz potom ve výtopně slouží jako mobilní čerpací stanice pro zbrojení motorových vozů (Dynakol). Na úplně stejném principu funguje i zbrojení lokomotiv a spotřeba za jízdy. Tedy lokomotivě se dynamicky mění zatížení a jízdní odpory podle stavu paliva, vody a písku.
K tomu je ale nutné mít nakládací/vykládací body v trati. Aktivity by tím dostaly možná nový rozměr. Je totiž nutné jako v reálu přivézt (vyzvednout) prázdné vozy, posunem na vlečku přistavit k nakládacímu místu, postupně naložit a naložené zavézt zpět na nádraží. Zařadit do soupravy a zavézt na místo určení. A taky obráceně.