Nastavení EmergencyStopMonitor, VigilanceMonitor, OverspeedMonitor

Howky

Signalista
#1
Dneska tady na fóru padlo téma ohledně vypnutí rychlobrzdy, tak mě napadlo se k tomu tady trošku rozepsat.

Nejdříve se rozepíši o EmergencyStopMonitor

Původní zápis z lokomotivy 163 074 od Hekla

EmergencyStopMonitor (
MonitoringDeviceMonitorTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceAlarmTimeLimit ( 0 )
MonitoringDevicePenaltyTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceCriticalLevel ( 0 )
MonitoringDeviceResetLevel ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesFullBrake ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine ( 0 )
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )
)

EmergencyStopMonitor - určuje co se stane když hráč projede návěstidlo na Stůj

Takže v tomto případě je nastaveno,že po projetí stůj

Lokomotiva začne brzdit na rychlobrzdu
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 1 )

Stáhne výkon na 0%
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 1 )

Vyžaduje zastavit soupravu
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )

Po projetí stůj vyžaduje stisknutí Bdělosti pro vybavení
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )

Ostatní funkce jsou vypnuty

Bohužel se mi zatím nepodařilo zjistit, jak po projetí stůj deaktivovat záchranou brzdu v Open Rails.

A popravdě bych celý zápis EmergencyStopMonitor vynechal. Kolikrát se již v reálu stalo že strojvedoucí projel stůj a srazil se s jiným vlakem např.
Případně jsem zažil v OpenRails situaci, kdy mě rychlobrzdu vyhodilo skryté návěstidlo, které bylo na stůj nebo označník.

Takže jak na to ?
Bud celý zápis smazat a nebo použít zápis pro OpenRails

EmergencyStopMonitor (
MonitoringDeviceMonitorTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceAlarmTimeLimit ( 0 )
MonitoringDevicePenaltyTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceCriticalLevel ( 0 )
MonitoringDeviceResetLevel ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesFullBrake ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine ( 0 )
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 0 )
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 0 )
)
 

Howky

Signalista
#2
Další zápis, který si rozebreeme je VigilanceMonitor (česky živák )

VigilanceMonitor - je zápis který slouží pro nastavení funkce živáku

Původní zápis je z lokomotivy 163 074 od Hekla

VigilanceMonitor (
MonitoringDeviceMonitorTimeLimit ( 20 )
MonitoringDeviceAlarmTimeLimit ( 10 )
MonitoringDevicePenaltyTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceCriticalLevel ( 0 )
MonitoringDeviceResetLevel ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesFullBrake ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine ( 0 )
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )
)

Co znamenají jednotlivé řádky:

Lokomotiva začne brzdit na rychlobrzdu
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 1 )

Stáhne výkon na 0%
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 1 )

Pro odbavení je nutno zastavit lokomotivu - rychlost musí být 0km/h
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )

Vyžaduje stisknutí tlačítka bdělosti, pro odbavení
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )

Ostatní řádky není potřeba, popisovat i když souvisejí s nastavením živáku, ale není nutné do nich zasahovat.

Takže pokud použijeme toto nastavení, a stane se nám, že nestihneme živák odbavit a vlak nám zastaví postupujeme takto:

1.Necháme lokomotivu zastavit
2.Stáhneme rajčák na 0%
3.Jakmile lokomotiva stojí stiskneme tlačítko živáku
4.Odbrzdíme a pokračujeme v jízdě

Takže pokud to shrnu, tento zápis můžeme nechat tak jak je, v reálu totiž ještě vypneme a znovu zapneme VZ, a to v OR zatím nejde, takže řádek pro úplné zastavení = 0km/h je možné ponechat, pokud by někomu tohle vadilo stačí zapsat zápis takto:

MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 0 )
 

Howky

Signalista
#3
A nakonec tu mám poslední zápis OverspeedMonitor

OverspeedMonitor - hlídá překročení rychlosti

Původní zápis je z lokomotivy 163 074 od Hekla
OverspeedMonitor (
MonitoringDeviceMonitorTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceAlarmTimeLimit ( 5 )
MonitoringDevicePenaltyTimeLimit ( 0 )
MonitoringDeviceCriticalLevel ( 77.5 )
MonitoringDeviceResetLevel ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesFullBrake ( 0 )
MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesCutsPower ( 1 )
MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine ( 0 )
MonitoringDeviceAlarmTimeBeforeOverSpeed ( 10 )
MonitoringDeviceDoesSuppressionReset ( 0 )
MonitoringDeviceTriggerOnOverspeed ( 77.6 )
MonitoringDeviceTriggerOnTrackOverspeed ( 1 )
MonitoringDeviceTriggerOnTrackOverspeedMargin ( 1.39 )
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 0 )

Zde asi nemá cenu se rozepisovat , nebot je zde opět podobné nastavení jako u předchozích zápisů.
Ale můj názor je ten, že by se mohl tento celý zápis opět odstranit. Proč?

Tento zápis neumí rozlišit hlídání rychlosti zvlášť pro Maximální kontrukční rychlost lokomotivy a zvlášt pro rychlostníky.
Pokud má někdo jiný názor rád si ho vyslechnu.

Proč jsem pro odmazání tohoto zápisu:
Zažil jsem situaci kdy jsem jel s vlakem a minul jsem návěstidlo dovolující rychlost 40km/h a vjel jsem na nesprávnou kolej a nezrušila se mě rychlost 40km/h i když byl rychlostník na 140km/h. Ano byla špatně nastavená trať.

Ale ruku na srdce, umí např. Peršan hlídat rychlostníky ? neumí.
 

dem

Strojvedoucí
#4
Samozrejme. Všetko čo nemá čo dočinenia s reálom treba vyhodiť a je pokoj. Potom sa kopec aktivít bude dať aj prejsť bez tých rýchlobrzd......Ja ich síce nehrajem, ale nech majú radosť aj iný.....

Vyhodiť, vyhodiť, vyhodiť......

MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )

Toto by malo byť na nule......Keď ťa zastaví živák , že si ho nestlačil, tak nemusíš stláčať nijakú bdelosť aby si znova naplnil HP.....Jediná výnimka je 4-ka mirel, kde sa dajú nieto núdzové zastavenia rušiť za jazdy a pokračovať.... NZ1,NZ2........Ale v tomto prípade by bolo treba prestaviť na nulu aj podmienku vybavenia pri nulovej rýchlosti.

MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )

Ale opakujem, platí to len na 4-kovom mireli.
 
#5
Tie rychlo brzdy fakt aj mna seru hlavne ked sa prechadza z jednej trate kde je nižšia rýchlosť na druhu trať kde je vyššia rychlost a program samozrejme nie je človek a nemôže vedieť že na druhej trati je vyššia rychlost tak bere tu nižšiu a už to je problem napríklad odbočky alebo ja mam dosť sa vyskytujúci jav v trati rýchlostník s parnou lokomotivou čo tiež môže predstavovať problém.
 
#6
Tak si vezmete komplet trainstet a začněte vyhazovat nebo přepisovat. Asi po týdnu nezáživné práce zjistíte, že nejste ani v jedné desetině vozidel a přestane Vás to bavit. :D
Já před rokem dělal jen úpravy v TBP pro OR. Celkem rychlovka, jen ctrl c a v, ale po 4 dnech práce v adresářích jsem myslel, že už s tím praštím. :D A jaké malé procento všeho je TBP :D
Vždyť je to jen hra. Mě zásah brzdy také kolikrát naštval, ale na druhou stranu jsem si příště dával o to víc pozor si hlídat maximální povolenou rychlost. Takže ono je to tak nějak i výchovné, aby člověk z návěstí omezující jízdu měl nějaký respekt.
 

dem

Strojvedoucí
#7
Ono to je Zbyňku úplne jednoducho povedané blbosť. Nikdy v živote okrem ETCS sa ti nestane aby mašina buchla VZ na rýchlostník. A nechápem načo rozmýšľať tak megalomansky. Kto chce si to upraví a kto nie , nech nechá tak. Je to dobrovolné.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#8
MonitoringDeviceResetOnResetButton ( 1 )
Toto by malo byť na nule......Keď ťa zastaví živák , že si ho nestlačil, tak nemusíš stláčať nijakú bdelosť aby si znova naplnil HP.....Jediná výnimka je 4-ka mirel, kde sa dajú nieto núdzové zastavenia rušiť za jazdy a pokračovať.... NZ1,NZ2........Ale v tomto prípade by bolo treba prestaviť na nulu aj podmienku vybavenia pri nulovej rýchlosti.
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )
Pokud je parametr (0), tak je nefunkční - jakoby nebyl/neexistoval.
Pokud zrušíš resetace monitorů, tak už pak neodjedeš. Nulová rychlost pro zrušení je vhodná/důležitá. Bez toho musíš zajistit reset jinak - například pohnutím reverzu jako při zásahu nadproudu apod.
A pokud zrušíš tlačítko bdělosti, tak jak prokážeš požadovanou bdělost?
Jinak tam má zase dost nepravd a vlastních nesprávných domněnek. Kdyby nastudoval staré prameny zdejšího fora, mohl si ušetřit psaní.

Vyžaduje zastavit soupravu
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )
Tohle není plně pravda, tento zápis zajistí reset po zastavení.
 

Howky

Signalista
#9
Howky napsal:

Vyžaduje zastavit soupravu
MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed ( 1 )

Tohle není plně pravda, tento zápis zajistí reset po zastavení.

Ano máš pravdu, ale stejně musí hráč zastavit :)
 

Frank

Začátečník
#10
Děkuji Hawkymu za vysvětlení, co dělat s EmergencyStopMonitor, proč a jak to funguje atd. Potřeboval jsem projet trať nahoru dolů s omezenou rychlostí 40 km/hod - kvůli neustálému rozjíždění s kopce a zase samovolnému brždění vlaku do kopce to byl docela problém. Nicméně nechápu, proč jsem byl na konci zavalen hláškami, že byla celkem 7x na 4 km trati incurredpenaltybrake. Celé jsem to vymazal dle návodu a mám pokoj. Kdyby se MSTS choval úplně přesně stejně jako v reálu, tak ať je to tam do všech podrobností, jenomže v MSTS jsou věci, které strojvůdce nedělá anebo nemůže ovlivnit, např. mám před sebou omezení rychlosti 160 km, zelenou na semaforu, ale sotva rozjedu vlak, napálím do nárazníku na slepé koleji (to je věc signalisty, tudíž by to měl zajišťovat MSTS, že budu mít volnou cestu!), jindy zase jedu těch 160 km a bez jakéhokoliv varování naskočí červená, ač bych měl nejprve dostat předzvěst atd. atd. Ještě jednou díky!
 
#11
Howky tu v jednom starším příspěvku psal o deaktivaci nouzovky při projetí STŮJ.
Mám tu určitou zkušenost s OR, ovšem je možné, že ji nejde úplně paušalizovat. Nouzové zastavení se projeví zpravidla (ne vždy) při odbočení z předem definované trasy (volná jízda), za což může být považováno i její pokračování mimo rámec definovaný v souboru *.pat, nebo v případě nějakého linkování návěstidel, které si simulátor vyhodnotí jako chybné a nepustí hráče na trať. Bylo to zde již na jiném místě popsáno v souvislosti se stanicemi se skupinovým odjezdovým návěstidlem (nevím, jak se to správně nazývá, ale snad mi bude rozuměno), tedy tam kde se ze stanice vyjíždí na jedno společné návěstidlo a je to ošetřené ve spřažení s tzv. skrytými návěstidly. Markantní je to třeba na 310 u některých stanic. Ale ne u všech. které jsou vybaveny jen skupinovými návěstidly. Ovšem aby vše nebylo tak jednoduché, někde podobný problém může vyvolat i vjezdové návěstidlo, ale to už může být doprovázeno odbočením / pokračováním z původně vytvořené trasy (path - *.pat)
Někdy pomůže pouhé zmáčknutí klávesy [Tab] a dle traťového monitoru se cesta uvolní (viz test na 321 mezi Ostravou a Olomoucí, v prodloužené trase původně ukončené ve Studénce). Při zapracování nouzovky (tj. po projetí návěstidla na Stůj) je nutné nechat soupravu zastavit, uvolnit brzdové ovladače do nulových poloh (zde podle typu hnacího vozidla), potom přepnout režim ovládání pomocí [Ctrl] [M]. Bez toho se hodnoty BC neustále drží na 3,6 a BP na 0, ať děláme s ovládacími prvky brzd co chceme (viz F5). Začne postupné odbrzďování. Po následné inicializaci brzdového systému [Shift] [-] se okamžitě nastaví hodnoty BP a EQ na 5 a BC na 0. Co která veličina přesně znamená, nám nejlépe vysvětlí ve stravitelné podobě současní i bývalí strojvedoucí a další praktici a teoretici. Zároveň se ve směru jízdy uvolní trasa, tj. naskočí výstraha nebo volno. Neřeším, zda je to správně podle nějakých dopravních předpisů, protože si hrajeme na simulátoru.
Pozn.: Tento popis některých případů neočekávaného nouzového zastavení již nějakou delší dobu dlužím Taxovi, čímž se mu omlouvám a kromě popisu problému se snažím načrtnout nevědecký, proti předpisový a v realitě ke kriminálu vedoucí způsob, jak se rozjet dále. ;)