Howky
Průvodčí
Mám tady jednu novinku od českého tvůrce Jindřicha Machalínka, který se pustil do kodu Open Rails a povedlo se mu napsat Automatickou regulaci rychlosti ve zkratce ARR.
ARR je zatím ve vývoji, ale už toho umí hodně, je plánováno její přidání do oficiální verze .
Dále má autor v plánu, vytvořit i AFB a další vylepšování simulátoru do českých podmínek.
Co tedy umí ARR v Open Rails?
1. Přepínaní režimu
Je možnost si přepínat mezi Režimem řízení ( Ruční řízení - Automatické řízení - Zkoušení ) Režim zkoušení zatím není vytvořen (snad časem)
Přepínaní režimů se provádí pomocí kláves
Ctrl + Shift + W ( Ruční řízení -> Automatické řízení -> Zkoušení )
Ctrl + Shift + S ( Zkoušení -> Automatické řízení -> Ruční řízení )
Zobrazený režim se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
2. Možnost nastavení počtu náprav.
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + šipka nahoru ( nahoru přidáváme )
Shift + šipka dolů ( dolů ubíráme nápravy )
Vagon či lokomotiva má 4 nápravy, pokud tedy máme vlak který má lokomotivu a 4 vozy máme celkem 20 náprav
Nastavený počet náprav se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace v kabině
3.Přepínač Poměrného tahu
Přepínač Poměrného tahu slouží k omezení tažné síly lokomotivy
Nastavení probíhá pomocí kláves
Ctrl + Shift + D
Ctrl + Shift + A
Pomocí těchto dvou kláves si vybíráme Poměrný tah od 1 do 12 v případě lokomotiv x6x.
Zobrazený Poměrný tah se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
4.Přepínač Režim jízdy:
Přepínač Režim jízdy má 4 polohy:
Pár info převzatých z návodu pro 36x
Parkování (Parking) - Dojde k odbrzdění průběžné brzdy vlaku a současně dojde k zabrzdění lokomotivy parkovací brzdou s tlakem vzduchu 1,5Baru v brzdovém válci.
Výběh (neutral ) - V poloze "výběh" zablokuje růst Poměrného tahu do kladných hodnot a tím jede vlak dále výběhem bez trakčního výkonu. Přitom ale může PT při překročení nastavené požadované rychlosti narůstat do záporných hodnot a tak zajišťovat brždění vlaku, aby nedošlo k překročení požadované rychlosti, zvláště při jízdách na spádu.
Jízda (Zapnuto) - V poloze "jízda" umožňuje narůstání signálu poměrného tahu jak do kladných hodnot, tak i do záporných hodnot podle okamžitého stavu mezi požadovanou a skutečnou rychlostí vlaku. Je-li požadovaná rychlost větší, nabývá signál poměrného tahu kladné hodnoty a pomocí tohoto signálu regulátor tahu řídí trakční výkon vozidla. Je-li požadovaná rychlost menší než skutečná, nabude signál poměrného tahu záporné hodnoty.
Souhlas (Start) - V poloze "souhlas" se odblokuje možnost odbrzdění a zvyšování trakčního výkonu lokomotivy po předchozím zásahu do činnosti regulátoru rychlosti
strojvedoucím ruční obsluhou průběžné vlakové brzdy nebo elektrodynamické brzdy lokomotivy.
Souhlas má vratnou polohu a sám se vrátí do polohy Jízda pokud jej uživatel pustí.
Souhlas je nutné držet do rychlosti 3m/h
Klávesové zkratky pro ovládání přepínače režimu jízdy:
Shift + W ( přepíná přepínač z Parkovaní -> Výběhu ->Jízdy -> Souhlasu )
Shift + S ( přepíná přepínač z Jízdy -> Výběhu ->Parkování )
Zobrazený Režim jízdy se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
5.Nastavení požadované rychlosti
Máme zde dvě možnosti nastavení požadované rychlosti:
1: (0km/h , 5km/h , 10km/h atd )
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + D ( nastavení vyšší rychlosti )
Shift + A (nastavení nižší rychlosti )
2: Nastavení po 1km/h
Klávesové zkratky: D a A kdy přidáváme,či ubíráme rychlosti o 1km/h
Takže si můžeme např nastavit 51km/h 115km/h atd
Rychlost zatím nelze zadávat pomocí ARR klávesnice , snad časem.
Nastavení požadované rychlosti se zobrazuje na informační řádku a můžeme si jej též přidat do kabiny jako grafický prvek viz: Screeny
6.Tlačítko pomalé jízdy
Tlačítko pomalé jízdy má klávesovou zkratku CTRL + P
Při aktivaci se tlačítko pomalé jízdy rozsvítí, a po ujetí nastavené dráhy (počtu náprav) zase zhasne
Screen funkčního tlačítka nemám zatím , neboť nemám u sebe verzi ve které to funguje:
Na ukázku screen, kde lokomotiva udržuje rychlost 50km/h
No myslím si, že autor si zaslouží za tuto práci poděkování. Protože nikdo asi nečekal, že tento simulátor bude umět ARR ,, Děkuji ,,
ARR je zatím ve vývoji, ale už toho umí hodně, je plánováno její přidání do oficiální verze .
Dále má autor v plánu, vytvořit i AFB a další vylepšování simulátoru do českých podmínek.
Co tedy umí ARR v Open Rails?
1. Přepínaní režimu
Je možnost si přepínat mezi Režimem řízení ( Ruční řízení - Automatické řízení - Zkoušení ) Režim zkoušení zatím není vytvořen (snad časem)
Přepínaní režimů se provádí pomocí kláves
Ctrl + Shift + W ( Ruční řízení -> Automatické řízení -> Zkoušení )
Ctrl + Shift + S ( Zkoušení -> Automatické řízení -> Ruční řízení )
Zobrazený režim se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
2. Možnost nastavení počtu náprav.
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + šipka nahoru ( nahoru přidáváme )
Shift + šipka dolů ( dolů ubíráme nápravy )
Vagon či lokomotiva má 4 nápravy, pokud tedy máme vlak který má lokomotivu a 4 vozy máme celkem 20 náprav
Nastavený počet náprav se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace v kabině
3.Přepínač Poměrného tahu
Přepínač Poměrného tahu slouží k omezení tažné síly lokomotivy
Nastavení probíhá pomocí kláves
Ctrl + Shift + D
Ctrl + Shift + A
Pomocí těchto dvou kláves si vybíráme Poměrný tah od 1 do 12 v případě lokomotiv x6x.
Zobrazený Poměrný tah se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
4.Přepínač Režim jízdy:
Přepínač Režim jízdy má 4 polohy:
Pár info převzatých z návodu pro 36x
Parkování (Parking) - Dojde k odbrzdění průběžné brzdy vlaku a současně dojde k zabrzdění lokomotivy parkovací brzdou s tlakem vzduchu 1,5Baru v brzdovém válci.
Výběh (neutral ) - V poloze "výběh" zablokuje růst Poměrného tahu do kladných hodnot a tím jede vlak dále výběhem bez trakčního výkonu. Přitom ale může PT při překročení nastavené požadované rychlosti narůstat do záporných hodnot a tak zajišťovat brždění vlaku, aby nedošlo k překročení požadované rychlosti, zvláště při jízdách na spádu.
Jízda (Zapnuto) - V poloze "jízda" umožňuje narůstání signálu poměrného tahu jak do kladných hodnot, tak i do záporných hodnot podle okamžitého stavu mezi požadovanou a skutečnou rychlostí vlaku. Je-li požadovaná rychlost větší, nabývá signál poměrného tahu kladné hodnoty a pomocí tohoto signálu regulátor tahu řídí trakční výkon vozidla. Je-li požadovaná rychlost menší než skutečná, nabude signál poměrného tahu záporné hodnoty.
Souhlas (Start) - V poloze "souhlas" se odblokuje možnost odbrzdění a zvyšování trakčního výkonu lokomotivy po předchozím zásahu do činnosti regulátoru rychlosti
strojvedoucím ruční obsluhou průběžné vlakové brzdy nebo elektrodynamické brzdy lokomotivy.
Souhlas má vratnou polohu a sám se vrátí do polohy Jízda pokud jej uživatel pustí.
Souhlas je nutné držet do rychlosti 3m/h
Klávesové zkratky pro ovládání přepínače režimu jízdy:
Shift + W ( přepíná přepínač z Parkovaní -> Výběhu ->Jízdy -> Souhlasu )
Shift + S ( přepíná přepínač z Jízdy -> Výběhu ->Parkování )
Zobrazený Režim jízdy se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině
5.Nastavení požadované rychlosti
Máme zde dvě možnosti nastavení požadované rychlosti:
1: (0km/h , 5km/h , 10km/h atd )
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + D ( nastavení vyšší rychlosti )
Shift + A (nastavení nižší rychlosti )
2: Nastavení po 1km/h
Klávesové zkratky: D a A kdy přidáváme,či ubíráme rychlosti o 1km/h
Takže si můžeme např nastavit 51km/h 115km/h atd
Rychlost zatím nelze zadávat pomocí ARR klávesnice , snad časem.
Nastavení požadované rychlosti se zobrazuje na informační řádku a můžeme si jej též přidat do kabiny jako grafický prvek viz: Screeny
6.Tlačítko pomalé jízdy
Tlačítko pomalé jízdy má klávesovou zkratku CTRL + P
Při aktivaci se tlačítko pomalé jízdy rozsvítí, a po ujetí nastavené dráhy (počtu náprav) zase zhasne
Screen funkčního tlačítka nemám zatím , neboť nemám u sebe verzi ve které to funguje:
Na ukázku screen, kde lokomotiva udržuje rychlost 50km/h
No myslím si, že autor si zaslouží za tuto práci poděkování. Protože nikdo asi nečekal, že tento simulátor bude umět ARR ,, Děkuji ,,