Automatická Regulace Rychlosti - ARR pro Open Rails

Howky

Průvodčí
Mám tady jednu novinku od českého tvůrce Jindřicha Machalínka, který se pustil do kodu Open Rails a povedlo se mu napsat Automatickou regulaci rychlosti ve zkratce ARR.

ARR je zatím ve vývoji, ale už toho umí hodně, je plánováno její přidání do oficiální verze .
Dále má autor v plánu, vytvořit i AFB a další vylepšování simulátoru do českých podmínek.


Co tedy umí ARR v Open Rails?

1. Přepínaní režimu
Je možnost si přepínat mezi Režimem řízení ( Ruční řízení - Automatické řízení - Zkoušení ) Režim zkoušení zatím není vytvořen (snad časem)

Přepínaní režimů se provádí pomocí kláves
Ctrl + Shift + W ( Ruční řízení -> Automatické řízení -> Zkoušení )
Ctrl + Shift + S ( Zkoušení -> Automatické řízení -> Ruční řízení )

Zobrazený režim se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině

rezimA.jpg
2. Možnost nastavení počtu náprav.
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + šipka nahoru ( nahoru přidáváme )
Shift + šipka dolů ( dolů ubíráme nápravy )

Vagon či lokomotiva má 4 nápravy, pokud tedy máme vlak který má lokomotivu a 4 vozy máme celkem 20 náprav
Nastavený počet náprav se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace v kabině

npravy.jpg

3.Přepínač Poměrného tahu
Přepínač Poměrného tahu slouží k omezení tažné síly lokomotivy
Nastavení probíhá pomocí kláves
Ctrl + Shift + D
Ctrl + Shift + A

Pomocí těchto dvou kláves si vybíráme Poměrný tah od 1 do 12 v případě lokomotiv x6x.
Zobrazený Poměrný tah se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině

omezenitahu.jpg

4.Přepínač Režim jízdy:
Přepínač Režim jízdy má 4 polohy:

Pár info převzatých z návodu pro 36x

Parkování (Parking) - Dojde k odbrzdění průběžné brzdy vlaku a současně dojde k zabrzdění lokomotivy parkovací brzdou s tlakem vzduchu 1,5Baru v brzdovém válci.

Výběh (neutral ) - V poloze "výběh" zablokuje růst Poměrného tahu do kladných hodnot a tím jede vlak dále výběhem bez trakčního výkonu. Přitom ale může PT při překročení nastavené požadované rychlosti narůstat do záporných hodnot a tak zajišťovat brždění vlaku, aby nedošlo k překročení požadované rychlosti, zvláště při jízdách na spádu.

Jízda (Zapnuto) - V poloze "jízda" umožňuje narůstání signálu poměrného tahu jak do kladných hodnot, tak i do záporných hodnot podle okamžitého stavu mezi požadovanou a skutečnou rychlostí vlaku. Je-li požadovaná rychlost větší, nabývá signál poměrného tahu kladné hodnoty a pomocí tohoto signálu regulátor tahu řídí trakční výkon vozidla. Je-li požadovaná rychlost menší než skutečná, nabude signál poměrného tahu záporné hodnoty.

Souhlas (Start) - V poloze "souhlas" se odblokuje možnost odbrzdění a zvyšování trakčního výkonu lokomotivy po předchozím zásahu do činnosti regulátoru rychlosti
strojvedoucím ruční obsluhou průběžné vlakové brzdy nebo elektrodynamické brzdy lokomotivy.

Souhlas má vratnou polohu a sám se vrátí do polohy Jízda pokud jej uživatel pustí.
Souhlas je nutné držet do rychlosti 3m/h

Klávesové zkratky pro ovládání přepínače režimu jízdy:
Shift + W ( přepíná přepínač z Parkovaní -> Výběhu ->Jízdy -> Souhlasu )
Shift + S ( přepíná přepínač z Jízdy -> Výběhu ->Parkování )

Zobrazený Režim jízdy se zobrazuje v informačním řádku a je v přípravě i animace přepínače v kabině

souhlas.jpg

5.Nastavení požadované rychlosti
Máme zde dvě možnosti nastavení požadované rychlosti:
1: (0km/h , 5km/h , 10km/h atd )
Nastavení probíhá pomocí kláves
Shift + D ( nastavení vyšší rychlosti )
Shift + A (nastavení nižší rychlosti )

2: Nastavení po 1km/h
Klávesové zkratky: D a A kdy přidáváme,či ubíráme rychlosti o 1km/h
Takže si můžeme např nastavit 51km/h 115km/h atd

Rychlost zatím nelze zadávat pomocí ARR klávesnice , snad časem.
Nastavení požadované rychlosti se zobrazuje na informační řádku a můžeme si jej též přidat do kabiny jako grafický prvek viz: Screeny

pozadovana.jpg

pozadovana2.jpg

6.Tlačítko pomalé jízdy
Tlačítko pomalé jízdy má klávesovou zkratku CTRL + P
Při aktivaci se tlačítko pomalé jízdy rozsvítí, a po ujetí nastavené dráhy (počtu náprav) zase zhasne

Screen funkčního tlačítka nemám zatím , neboť nemám u sebe verzi ve které to funguje:

lacitkopomale.jpg

Na ukázku screen, kde lokomotiva udržuje rychlost 50km/h

50km.jpg

No myslím si, že autor si zaslouží za tuto práci poděkování. Protože nikdo asi nečekal, že tento simulátor bude umět ARR ,, Děkuji ,,
 

lakitouch

Skladník
ostala zatial posledne vydaná verzia,alebo prebehli aj opravy,lebo Jindrichovy som práve pripomýnal,žže vo výbehu nedržala masina rýchlost na spáde
taktiež bol problem s parkovačkou,ktorá ostala vysiet aj pri prepnutí z ARR na ruku.
Inak ako píše Howky to podakovanie určite právom,lebo je to pokrok pre OR konečne vpred :)
 

Howky

Průvodčí
Snad jsem vás svým předchozím příspěvkem nabažil a chcete si to vyzkoušet, takže jak na to ?

Odkaz na stažení této verze je zde: nahrajte jej prosím do nové složky ! nepřepisujte verze které již v PC máte !
https://drive.google.com/drive/folders/1qHVtQqd1ljP7fyZ5aPj_ArCFFj_xBO0_

Dále si stáhněte již upravený ENG pro lokomotivu 363 001 od Hekla (pozor ENG přepíše původní ENG lokomotivy od Hekla !
ENG 363 001 upravil pro Open Rails Igor Hnizdo zabývající se Open Rails, tento ENG má zapnutí HV, které zapnete pomocí klávesy O
Já jsem si dovolil do ENG přidat zápis pro ARR

Potom již stačí spustit Open Rails , vybrat si jízdu s lokomotivou 363 001 a můžete si vyzkoušet ARR podle předchozího návodu.

Upravenou kabinu zde zatím dávat nebudu: časem :)

Pokud si někdo z vás chce zajezdit s jinou lokomotivou nebo jednotkou, stačí přidat do zápis ENG tyto řádky:
Neberu zodpovědnost, za špatné zapsání v ENG v případě zneschopnění lokomotivy !

comment (** ARR **)
ORTSSpeedRegulatorEquipped ( True )
ORTSSpeedRegulatorMaxForcePercentUnits ( False )
ORTSSpeedRegulatorMaxForceSteps ( 12 )

Na ukázku zapsaný zápis v ENG, zapište jej před řádek Description viz screen

zpis.jpg

Autor ARR bude rád za vaši zpětnou vazbu (návrhy, připomínky, kritika a určitě i za pochvalu )
Pokud naleznete některé chyby, nahlaste je, možná o nich autor ví, možná ne :)
 

Howky

Průvodčí
ostala zatial posledne vydaná verzia,alebo prebehli aj opravy,lebo Jindrichovy som práve pripomýnal,žže vo výbehu nedržala masina rýchlost na spáde
taktiež bol problem s parkovačkou,ktorá ostala vysiet aj pri prepnutí z ARR na ruku.
Inak ako píše Howky to podakovanie určite právom,lebo je to pokrok pre OR konečne vpred :)

Venku je již druhá verze :) avšak pokud sleduješ Open Rails skupinu, tak určitě tuto verzi máš :)
 

Howky

Průvodčí
Ještě jedna věc na kterou jsem zapomněl: ARR není pro MSTS , je pouze pro Open Rails !
 

Jindřich

Pokladník
Ahoj všichni.

Ano, ARR (a pomalá jízda, nutno dodat) jakžtakž funguje, má pár bugů a v mé pracovní verzi i pár vylepšení. Ale aby bylo jasno, o co mi jde:
Dnešní lokomotivy (nebo pohonné jednotky) oplývají vysokou úrovní automatizace, ať už se jedná o automatické vedení vlaku, nebo jen o držení rychlosti. Vzhledem k tomu, že delší dobu programuji v C#.NET (na kterém celá logika ORTS běží), udělal jsem si asi před měsícem takovou malou privátní verzi, která přestala zrychlovat, pokud si na klávesnici nastavím maximální rychlost, kterou jsem chtěl, aby mašina jela. Taková minimalistická verze ARR. A ono to fungovalo a najednou jsem si uvědomil, že se mi to strašně líbí. A taky, že toho lze udělat víc.

Ponořil jsem se tedy do kódu ORTS o trochu víc a začal si svoji minimalistickou verzi malinko zdokonalovat.
A pak jsem ji nabídnul Vám, publiku. A nejednou se to trošku celý rozjelo. Okamžitě se ozval Howky a dali jsme dohromady i kabinkovou verzi, zájem mají německé lokomotivy s AFB (Vectron apod), zájem je z Itálie, Belgie, Francie.

No a pak jsem se rozhodl, že to posunu trošku dál, protože o to je evidentně zájem. Mým cílem tedy není ARR, nebo AFB, jako takové. Chtěl bych tým OR přesvědčit, že jim tam jaksi nějak chybí nějaký kus automatizace, který ve všech dnešních mašinách je. Můžeme se bavit třeba o Matře, nebo německém LZB. Můžeme se bavit o čemkoli. Všechno je možné, ale bude to chtít čas.

Těm, kdo jste ARR vyzkoušeli věřím, že se vám ta věcička líbí a brzy ji budete chtít implementovat do všech vašich engů. Ale nedělejte to, protože je budete muset zase znovu všechny upravovat. Teď mě prosím nechte chvíli dělat mou práci. Bohužel, nebude to práce na nových věcech, ale musím týmu OR ukázat, že dokážu jimi stanovený standard psaní kódu dodržet v každém řádku a taky budu muset napsat několik dokumentů. Prostě ze mě chvíli bude úředník. Výsledkem se ovšem (doufám) stane, že se náš (původně ARR kód) dostane do ofiko verze a bude se dál rozvíjet. Pokud půjde všechno dobře, nebudete za pár měsíců muset Railworksářům jejich eso závidět, protože budeme mít stejné, nebo lepší (a to je můj cíl).

Nicméně o víkendu se zase chystám na trošku legrace (pokud neodjedu do Prahy na větší legraci), takže je možné, že bych v pondělí vydal další verzi.

Netlačte na mě, bude to jen horší :)
 

Šnek

Vlakvedoucí
Velice dobrá věc je i možnost upraveného OR pro slabší PC. Nepadá, bez šediváků. Za mě velký palec nahoru.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Tak tohle se poslouchá velice dobře. Já měl pocit, že OR tým opouští síly a pak se najde český šikula. :)
Ale zatím nejásejme, těch napasování na přijatelné české podmínky je spousta...
 
Díky, zrovna jsem ten odkaz na aktuální verzi hledal, hodlal jsem ozkoušet ty kabinové prvky - předpokládám, že volič PT by měl fungovat jako "Multistate", pokud by šel jako jako "Multistate_Display", nešel by ovládat myší. Ale to je detail.

Jen mě napadlo - platí natvrdo podmínka, že stroj musí být elektrický a zároveň mít EDB? Napadlo mě právě vyzkoušet to na rakvi (843), ta EDB má a ARR má také. Brejle 750.7xx a 753.7xx si včil nepamatuju, zda ARR mají, ale to chování kódu ARR (kdy nedotahuje přesně nastavenou rychlost, ale má tolerance, když nebere v potaz sklonové poměry) by bylo ideální implantovat na 754, kde se ta analogová ARR chová přesně takto. Jen by muselo být ošetřeno, aby se kód nesnažil aktivovat EDB, ale pouze přibržďoval a odbržďoval soupravu. Ostatně i ESO si přibržďuje soupravu, pokud musí brzdit silněji- to budu muset znovu otestovat. Taktéž by se ARR dala implantovat na "RegioKraksnu" (814) ta reálně ARR též má a katr (854) jakbysmet.

A kdo chce ARR testovat přímo na esu, může si stáhnout zde moje ladění, kde je přesná fyzika trakce, brzd a EDB, je tam i kabina a zvuky (obojí též moje práce). Jen v této verzi ještě není ARR zaneseno, takže proveďte následující úpravu:


Kód:
.
.
.

comment (** Hlavni vypinac **)

        ORTSCircuitBreaker ( Manual )
        ORTSCircuitBreakerClosingDelay ( 2s )
        ORTSPowerOnDelay ( 5s )
        ORTSAuxPowerOnDelay ( 25s )

comment (** ARR **)

ORTSSpeedRegulator (
        Equipped ( True )
        MaxForcePercentUnits ( False )
        MaxForceSteps ( 12 )
        NominalSpeedStep ( 5 )
        Options ( "RegulatorManual, RegulatorAuto, RegulatorTest, SelectorParking, SelectorNeutral, SelectorOn, SelectorStart" )
    )

comment (** Tabulka trakcnich charakteristik pro stridave napajeni... **)

.
.
.

Doporučuji vložit zápis ARR takto mezi zápis hlavního vypínače a zápis trakční tabulky, to pro přehlednost. Možná v ENGu z odkazu také není upraven zápis HV, proto i ten si opravte dle kódu výše - kódování funguje takto:

Po pokynu "zapnout HV" (klávesa "O") trvá zapnutí HV 2 sekundy (není doladěno přesně, budou další úpravy), potom běží odpočet 5 vteřin, po odčasování se aktivuje výkon (stroj schopný vyvíjet tah) a zároveň běží ten 25 vteřinový odpočet, po jehož odčasování se teprve aktivují "pomocné pohony", což v ORTS prakticky ovlivňuje pouze kompresory.
Takže po nahození HV se po pěti vteřinách rozběhne zvuk unipulsu a po dalších dvaceti vteřinách se teprve rozběhne kompresor, pokud je tedy tlak v hlavní jímce nižší, než "restart pressure".
 

slanour

Skladník
Brejle 750.7 i 753.7 mají jak ARR tak i EDB, takže by se měli chovat +/- jako to Eso. Pak sou tu ještě brejláci 754 s reko na řídící systém MSV, které to mají jakbysmet, akorát bez toho EDB.
 
Dobře, mám tu verzi 0.3 staženou, tak jak bude čas, zkusím, zda to bude fungovat i na dieselu s EDB. Dlouho třeba zápis "ORTSDriveWheelWeight()" fungoval jen na páře, ale od určité verze už funguje všude a je daleko přesnější, jak použít postaru řádek "NumWheels()" v Sekci "Engine()". Tak snad nebude těžké upravit kód tak, aby ARR fungovala i na dieselu s EDB a ještě doplnit verzi, která v případě potřeby zpomalení místo EDB snižuje tlak v potrubí. Ostatně eso si také pomáhá průběžnou brzdou, pokud by účinek EDB nestačil, nebo by hrozilo "obutí".
 

Kosac

Pokladník
...Taktéž by se ARR dala implantovat na "RegioKraksnu" (814) ta reálně ARR též má...

Nema spis neco jako tempomat? (=neumi brzdit?)
 
Nahoře