Spotřeba paliva

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#1
Tak jsem poněkud zaspal změnu v kódu OR, která se týká spotřeby paliva u dieselových lokomotiv.
Ještě na začátku tohoto roku platilo, že parametr DieselConsumptionTab v v bloku popisu motoru uváděl otáčky (ot./min) vs. měrná indikovaná spotřeba paliva (g/kW.h).
Nyní při testování jednoho vozidla jsem si všiml neuvěřitelné žravosti a v HUD uváděné spotřeby v l/h. Takže motor, který měl cca. 339 g/kW.h a 25kW (drezína Vm 14/52) najednou bral 231 l/h a žral jako ruský tank. U výkonů ve stovkách kW není změna nápadná, protože spotřeba v l/h se hodnotově blíží g/kWh.
Zapátral jsem po příčinách a zjistil, že jsem poněkud zaspal dobu. Ke změně došlo už na počátku roku, resp. v manuálu z ledna t.r. je již uváděná výhradně hodinová spotřeba v litrech v závislosti na otáčkách (nebo také výkonu). A aby to bylo ještě komplikovaněší, neplatí samozřejmě ani původní průběh křivky spotřeby odvozený z charakteristiky vznětového motoru. Hodinová spotřeba kopíruje aktuální velikost otáček.

Zda je to k užitku nebo ke škodě zatím nedokážu posoudit. Asi je to tak dobře, protože nyní průtok kopíruje aktuální ot. Jedno je jisté: Spotřebu paliva si budu muset v engu všech dieselových lokomotiv udělat znovu (a lépe).

Příklad:
motor K6S230DR má udávanou měrnou spotřebu 222 g/kWh při výkonu 833kW
222g/1000 x 1h/0,84 x 833 = 220,15 l/h (a další podle jízdních stupňů a otáček). 0,84 je obj. hmotnost nafty
 
Nahoře