Aktivity pro OR Acatus

#64
Ve čtvrtek kolem mě projela tato kráska s 2 820 tunami z Petrovic u K. k Babišovi do Lhotky n. B.
Pn 48243_Petrovice-Lhotka_18.7.2019_055.jpg

Šel bych do toho (mise), ale při dnešním testu trakční "výkonnosti" šestikola bych potřeboval k jeho 100% výkonu ještě tak "dva šunty", aby to bylo mňamózní.
182test.jpg

Nemáte pls někdo poladěnou 182ku pro OR? S těmi cdc Falls 975 brzda v poho, ale ta trakce mi připadla slabá už v misi Mn 81240 (viz výše). Na 182/3 jsem nikdy neseděl, takže nedokážu s jistotou říci, že to tak "nedejchá", ale spíše, než se hádat o křivce, hledím na to, jak to jede ve hře. Dal jsem na to eso 363.001 s laděním od Igora H. a ze Studny Suchdolem 90 km/h v poho. Rakaňa ledva 70 km/h. Chápu, že to šestikolo má nižší výkon, ale zase příznivější převod, tažnou sílu a adhezi, ne?

Mmch, nafotil jsem ve Lhotce prozatím alespoň bočnici pro skinec. Čelo bylo ale způle ve stínu a podvozky taky asi příště. Střechu je potřeba fotnout taky co nejvíce kolmo, že?

182.168.jpg
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#65
Na 182/3 jsem nikdy neseděl, takže nedokážu s jistotou říci, že to tak "nedejchá", ale spíše, než se hádat o křivce, hledím na to, jak to jede ve hře. Dal jsem na to eso 363.001 s laděním od Igora H. a ze Studny Suchdolem 90 km/h v poho. Rakaňa ledva 70 km/h. Chápu, že to šestikolo má nižší výkon, ale zase příznivější převod, tažnou sílu a adhezi, ne?
Ne.
Odpovídá to správně zátěžovým tabulkám: 2800t, typ jízdního odporu T, třída sklonu I - 363=96km/h, 182=79km/h, třída sklonu II - 363=79km/h, 182=69km/h. Šestikolák je silný v malé rychlosti, pak už ztrácí dech.
 
#66
Na té mapě od Martina třída sklonu I. Je to tam napůl. Chvíli 0, chvíli 5 ‰. A taky nemůžu po hráči chtít, ať ji žene v tom paralelu trvale na 3. šunt (ve hře na 100%) a chodí dokola nahazovat HV;) Ty "dva šunty" navíc by tam sedly. Zkoušel jsem to do engu přidat o dva Notches, na 46 , ale evidentně se to tak nedělá:).
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#68
Edit: těch 5‰ je ve třídě sklonu III-IV. (s+2)/2=3,5
Našel jsem ale jen tabulku pro 163ku. 72 - 80 km/h
Kde se vzal takový krpál mezi Studénkou přes Hl.Životice a Suchdolem? To snad až za Polomem k Hranicím, od Bělotína ještě víc.
Nicméně pro 163 i 363 nemám v tabulce vůbec pro T 2800t definovanou žádnou rychlost ve třídě sklonu III a IV, takže tam danou zátěž tahat nemá, pokud není využit náběh. Pro III je rychlost 64km/h s T 2600t a pro IV 64km/h jen s T 2000t. (Hodinová rychlost 66km/h.)
Martin to kdysi psal, že sklony do 5‰ nedělá jako Zbyněk a dorovnává reálné rozdíly těmi schody 0-5. Ber to souhrně jako t.s. II.
a chodí dokola nahazovat HV
Proč? Padá na skluzy? Co je špatně? "chodí dokola" je co?
 
#69
Nicméně pro 163 i 363 nemám v tabulce vůbec pro T 2800t definovanou žádnou rychlost ve třídě sklonu III a IV, takže tam danou zátěž tahat nemá, pokud není využit náběh.
Sosnul jsem to zde na str. 283, ale našel jsem teď, co jsem včera marně hledal, a to odkaz na předpis d2/1, kde je tabulka pro řadu 183/3 na str. 112.
Martin to kdysi psal, že sklony do 5‰ nedělá jako Zbyněk a dorovnává reálné rozdíly těmi schody 0-5. Ber to souhrně jako t.s. II.
Aha! Díky za tuto informaci.
Proč? Padá na skluzy? Co je špatně? "chodí dokola" je co?
Ano. Možná "dokola" je přehnané zvolání a více odborné nebude ani následující vysvětlení. Nicméně vychází z poznatku, kdy jsem se někdy předloni o šestikolech bavil se známým od fochu a pamatuji si, jak tvrdil, že u většiny šestikol jsou komutátory TM už natolik ovalité, že když držíš výkon na třetím šuntu paralelu a klesne ti proud pod 200 A a ty z těch šuntovacích stupňů neskrokuješ, tak zaručeně práskne automat. A když je ?vypínací? proud vyšší, než aby vypnul automat jen pod tzv. ozub, tak to ta cívka "odstřelí" až na onen ozub, čímž se tam ten horní kontakt zavěsí a HV ze stanoviště už nenahodíš. Musíš zastavit a jít ho nahodit ručně. Vybavila se mi tato informace právě při zkuš. jízdě s tou 3034 a Fallsy, protože jsem to samozřejmě dusil na 100% a v těch 65 km/h jsem tam pod/kolem těch 200 A měl.
Co je ale zásadnější, tak to, že ta teoretická rovina třídy sklonu nebude až tak mimo. Podařilo se mi zjistit, že ten vlak na fotce nepřesáhl v úseku Studénka - Hranice na Moravě V max. 71 km/h. Naopak ze Suchdola pokles až na 55 km/h (obluky za Jeseníkem, tedy asi i odpor tření - tam V spadla na těch 55 výrazně), za těmi oblouky to do Polomi dostal na 70 km/h a pak na rozvodí pozvolna pokles na 60. Pak je to už ve spádu, ale to šel už na úvrať křížem do boku. Volbu jízdních stupňů na daném vlaku jsem zatím nezjišťoval.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#70
Sosnul jsem to zde na str. 283, ale našel jsem teď, co jsem včera marně hledal, a to odkaz na předpis d2/1, kde je tabulka pro řadu 183/3 na str. 112.
A odkud si myslíš, že jsem ti ty hodnoty vypsal? Z D2/1 v domácí knihovničce. Nejsou tam ale nikde ty tvoje údaje:
Edit: ... Našel jsem ale jen tabulku pro 163ku. 72 - 80 km/h
, to netuším, kde jsi co vyčetl, kdyř to není.

S šestikoláky jsem jezdil na plné koule i rychlíky 90 z Prahy do Děčína (při odklonech z Brna přes Č.Třebovou, když byla nehoda na Havlbrodské a nedalo se jezdit přes Vysočinu) a nebouchnul nikdy žádný. Je to ale o údržbě.
Z ozubu vyskočí HV svou vlastní nadproudovou ochranou, když nedojde k zásahu normálních zprostředkovacích ochran nebo je nárůst zkratového proudu příliš strmý (a) rychlý. Bývá to v situaci, kdy na komutátoru dojde k překročení mezní hodnoty mezilamelového napětí, které je do 40V pro bezpečné zhasnutí komutace. Při nezhasnutí oblouku mezi lamelami se lavinovitě zvedá napětí na jednotlivých vinutích mezi lamelami a vytvoří se "tzv.rundfajer" - kruhový oheň, takže proud už pak neprochází skrz závity kotvy a neindukuje se "protielektromotorická síla" = indukoivané napětí kotvy, takže proud prochází bez vykonání potřebné práce rovnou po povrchu komutátoru. Hlavní příčinou je zmenšení mezery mezi lamelami komutátoru zaneseným a nevyčištěným prachem z uhlíků při nedostatečné údržbě, na druhém místě pak použití nesprávných uhlíků (náhradní mastnější přilnavější místo suchších) a v neposlední řadě i úsporná opatření s osazením menšího počtu uhlíků.
 
#72
Nejsou tam ale nikde ty tvoje údaje: , to netuším, kde jsi co vyčetl, kdyř to není.
Není, protože je to 82 - 70 km/h. ;) A k tématu "cecil" více toho v rukávu nemám. Jsem jen prostý aktivitář, závislý na vyprávěních a radách zkušených.:) Známému to ale věřím a ty "dva šunty" navíc, bych tam pro frajeřinu, abych mohl jet jen na 85%, pořád rád vyzkoušel. Aspoň na test...prosím:). Jak to tam "nabudím"?:)
Ale ty tabulky hmotností tažených vozidel se pro tvorbu aktivit hodí.
Zrovna se mi nedařilo moc překonat rychlost 35 km/h s jedním "bucharem" a 350 tunami úsek Hrubá Voda - Domašov n.B., tak teď můžu studovat. Norma tam je pro vlaky Mn se 742kou 450 t. Možná tam jako alternativu pro hráče dám i jen toho jednoho. Ono to je s jedním dost zajímavé a časovatu tam mám, protože jsem s jedním původně trasu hráče draftil.


r.163.jpg
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#74
Známému to ale věřím a
Věř si. To je normální vlastnost komutátorového motoru, který potřebuje správnou údržbu jako každé jiné zařízení. Když ji nedostane, tak ukáže své slabiny.
ty "dva šunty" navíc, bych tam pro frajeřinu, abych mohl jet jen na 85%, pořád rád vyzkoušel. Aspoň na test...prosím:).
Nerozumím, co chceš vlastně dosáhnout. Zvětšit/zmenšit výkon lokomotivy? Nikde není napsáno, že to musíš tlačit na 100%, klidně si šolichej na těch svých 85%, simulátoru je to jedno, ten neupeče odpory.
Výkon máš v souboru.eng v řádku MaxPower ( xy00kW ). Když hodnotu změníš, změní se celá závislost na něm, kde je to na jednotlivých stupních jen v procentech z tohoto maxima. V simulátoru je to vše pospolu jinak než v reálu, kde jsou ty šunty separované mimo hlavní rozjezdové odporové stupně. Mají samostatnou páku s vlastním kontrolerem, jsou 3x3. Simulátor to neumí, má vše v jedné lajně.
Jak to tam "nabudím"?:)
Když se koukneš do ladění třeba cd_150225_hk.eng, vychází toto z mého starého ladění loko 350 a je tam nastavení pro 5 šuntů na 5, 10, 15, 20 a 25% nad základních 100% a na stejnou procentní hodnotu se zvedne i základný definovaný výkon, přestože jeho hodnota omezení je zapsána pro 100%.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#75
Nemáte pls někdo poladěnou 182ku pro OR? S těmi cdc Falls 975 brzda v poho, ale ta trakce mi připadla slabá už v misi Mn 81240 (viz výše).
Tak o nějakém smysluplném naladění nemůže být ani řeč. Z webu http://www.mojevlacky.cz mám v zálohách nějaké archivy údajně naladěných vozidel, ale ...
V archivu openrails-i.zip je krom dalších adresář cd_182 s laděním cd_182048.eng a cd_182068.eng pro MSTS a přidaným podadresářem Openrails se stejnojmennými soubory pro OR. Jenže soubory pro OR neobsahují žádné ladění krom toho, že byla pouze zvýšena rychlost brzdového rozvaděče na zhruba 3,2 násobek (u toho je připsán Šemora). Další úpravy jsou už jen špatně.
Původní správné rozdělení jízdních stupňů z 44 definovaných poloh plus 4 skrytých přechodových někdo v souborech pro OR roztahal na nesmyslných 59 poloh, pro které ani nejsou v kabině odpovídající animace. Pro 6kolo je použita nouzová kabina 141 (kontroler má v reálu 48 poloh, ale kreslená kabina jen 28), takže to nemůže sedět správně ani se všemi devíti šunty a čtyřmi přechodovými. K tomu je tam ještě pokus o odšuntování před přechodem, ale ten má význam jen při krokování nahoru, dolu je to zase špatně.
Bohužel se upravovatel "skromně" ani nezapsal/nepodepsal v odpovídající sekci v souboru.eng a ponechal tam jen původní autory. K takovým partizánštinám se ale já nehlásím ani náhodou. Ať se přihlásí, kdo je ten vrták neználek. Kdekdo se rejpe v kdečems, aniž by tomu pořádně rozuměl.
(Je to obdobné těm kindošským klonovačům, kteří přemalovávají původní Heklův model a neumí vnitřně v modelu přepsat link na textury, tak to tam pleskají i se značkou hk.)
Shrnuto, naladěná k mání zatím veřejně není a asi ani nebude, když není ani náznak odpovídající kabiny.
 
#77
Nerozumím, co chceš vlastně dosáhnout. Zvětšit/zmenšit výkon lokomotivy?
Jen si vyzkoušet při různém nastavení engu, projet tu trasu v OR se shodnou zátěží a při relativně podobném průměru sklonových poměrů v tom paralelu jakoby na hospodárný stupeň ( ne tedy na 100%). To vše s cílem jet zhruba těch 60 - 70 km/h a poslední "rádoby" šunty využívat krátkodobě, spíše pro fázi rozjezdu. Prostě si s tím modelem a potažmo vlakem doma v compu jen trochu pohrát, zkoušet. Samo, že z té "stařenky" nechci dělat Dragona (ZNLE, dnes Newagu).
Když se koukneš do ladění třeba cd_150225_hk.eng, vychází toto z mého starého ladění loko 350 a je tam nastavení pro 5 šuntů na 5, 10, 15, 20 a 25% nad základních 100% a na stejnou procentní hodnotu se zvedne i základný definovaný výkon, přestože jeho hodnota omezení je zapsána pro 100%.
Přesně tak! Vědět, že jsem na šuntech a na těchto šuntovacích Notches Ametr také výrazněji reaguje. Kouknu na to.
Bohužel se upravovatel "skromně" ani nezapsal/nepodepsal v odpovídající sekci v souboru.eng
Jojo. Už jsem je tam při poslední misi začal doplňovat a dokončovaný maňas (resp. wagy v něm) budou už také se zápisem. A ještě bych se chtěl zeptat, jestli je celé to klonování engů a wagů od jednotlivých autorů košer a neměl bych se u každého modelu dovolit u (dostupného) autora? Cpu to zatím jen ke svým aktivitám.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#78
neměl bych se u každého modelu dovolit u (dostupného) autora?
Budeš-li upravovat 3D model, podléhá to autorskému právu dle ustanovení autora. Konfigurační soubory vlastností jsou pod licencí výrobce hry a jsou pouze uživatelsky modifikované. Nepodléhají licenci autora modelu.
 
#80
... Konfigurační soubory vlastností jsou pod licencí výrobce hry a jsou pouze uživatelsky modifikované. Nepodléhají licenci autora modelu.
V případě simulátoru Open Rails ani tohle ne. Jednak je šířen licencí GNU a za druhé mu do použitých tratí, aktivit a trainsetu vůbec nic není. Ty se naopak přizpůsobují jemu.
Ostatní je jen o slušném chování vůči autorům originálů a respektování jejich podmínek, za jakých svůj výtvor pustili na veřejnost. Pokud by se tyto podmínky přestali dodržovat, zakrátko bude se zveřejňováním konec. Zbytek je jen o vzájemné domluvě.
 
Nahoře