Zvuky Andrej

Andrej

Začátečník
#4
Ano, budu. Hlavne nove trakcne motory, ale aj zvuky okolkov, odporniku EDB a niekolko detailov. Nebude to ale kompletna aktualziacia tejto rady, ale len vyuzitie nahravok z 362 a 162.
 
#5
Dufam ze sa podari zapracovat aj rozbeh ventilatorov pri nabehu do vykonu tak ako je to aj v reale alebo aspon nieco podobne blizke k tomu.
 
#6
S těmi ventilátory je to právě problém, že trigger variable1 nefunguje u elektriky proporcionálně, ale jen dvojstavově 0/1 kontrolér je/není nulový. Tato chyba trvá už kopici let a stále bohužel není opravena. Takže třeba ventilátory u esa/princezny/peršana, nebo odbočky u laminy/plecháče nejde nazvučit reálně, vztažené na poměrnou hodnotu kontroléru. U esa jsem se s nazvučením ventilátorů nakonec popral tímto zápisem:


Kód:
Stream (
                               Skip (** ventilatory trakcnich motoru **)
                Priority ( 6 )
                Triggers ( 10
                                        Initial_Trigger ( DisableTrigger ( 7 ) )
                                        Initial_Trigger ( DisableTrigger ( 10 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 23    EnableTrigger ( 7 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 23    EnableTrigger ( 10 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 24    DisableTrigger ( 7 ) )
                                        Discrete_Trigger ( 24    DisableTrigger ( 10 ) )
                        Variable_Trigger ( Speed_Inc_past 1 StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                        Discrete_Trigger ( 24    ReleaseLoopReleaseWithJump () )
                        Variable_Trigger ( Variable1_Dec_Past 0.15 ReleaseLoopReleaseWithJump () )
                        Variable_Trigger ( Variable1_Inc_past 0.10 StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                        Variable_Trigger ( Speed_Inc_past  StartLoopRelease ( 1 File ( "x_163.110_ventilator.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
                )
                        )
Není to ale ideální, občas se fofráky rozběhnou hned po zapnutí tahu. Zcela nově jsem ale řešil ozvučení smetáků a HV, dle nových možností a dostupných triggerů, pro referenci eso (v ENGu bylo sice od té doby provedeno pár změn, ale jen drobných, bez vlivu na zvuk - jen hlavně upraveny časy zavírání HV a zpoždění náběhu unipulsu a zpoždění zapnutí pom. pohonů), včetně kabiny a zvuků, je zde.

Pouze upravte hodnoty zápisu HV takto:


Kód:
comment (** Hlavni vypinac **)

        ORTSCircuitBreaker ( Manual )
        ORTSCircuitBreakerClosingDelay ( 0.5s )
        ORTSPowerOnDelay ( 3s )
        ORTSAuxPowerOnDelay ( 22s )
"Zavírání" hlavního vypínače tedy trvá 0.5s, po této době naběhne zvuk trafa, po dalších 2.5s se rozběhne unipuls (a stroj je aktivní, schopen jízdy) a po dalších 18.5s naběhne "pomocný výkon", tedy až po této době se mohou rozběhnout kompresory ("auxiliary power" v ORTS platí pouze pro el. stroje a pro ovládání kompresorů, ventilátory bohužel na to navázat nejdou).


Ale zpět k ventilátorům - pokud bude opravena zmíněná chyba a variable1 bude fungovat proporcionálně dle poměrné polohy kontroléru (tedy v případě esa de facto dle poměrného tahu), nebude samozřejmě problém ventilátory nazvučit realisticky, tedy, že se sepnou při 20% PT, jsou v počátku napájeny 100V/400Hz a dále jsou proporcionálně regulovány, při 100%PT dostávají plné napětí 440V/400Hz (od unipulsu, ten má 4 samostatné měniče pro každý fofrák a pro každý kompresor). Reálně se ještě počáteční práh (hodnota PT) sepnutí fofráků posouvá dle venkovní teploty, ale to do ORTS zapracovat nejde.
 
#7
Ahoj, na tohle by měla být variable2, která kopíruje průběh trakční síly. Variable3 by zase měla kopírovat průběh trakční síly při brzdění dynamickou brzdou.
 

Andrej

Začátečník
#8
Je to tak, variable2 umoznuje toto modelovat priamo, bez komplikovaneho kodovania. Aj to tak v mojich zvukoch bude a je to vidiet v samotnej ukazke - pri poklese vykonu po 01:20 ide zvuk ventilatorov nalezite dole a nie je to preto, ze by tam tak rychlo koncila slucka ventilatorov. Jediny problem je, ze variable2 je s frekvenciou ventilatorov spojena "napevno" a neumoznuje ziadne omeskanie v poklese alebo naraste frekvencie zvuku (ako to je v reale). Chova sa to teda pomerne zivo, ale asi stale lepsie, nez to neuvazovat vobec.
 
#9
Ano, variable2 udává poměrnou tažnou sílu, tedy variable2 ( 1.00 )" = MaxForce(). Jenže je tu ten problém, že tažná síla v ORTS (na rozdíl od MSTS, kde byla napevno určována polohou kontroléru, tedy třeba kontrolér50% = MaxForce/2.) je modulována více faktory. V ORTS, jsou-li použity trakční křivky, nebo trakční tabulka, závisí Ft ještě na rychlosti. A i když nejsou křivky/tabulka použity, Ft je modulována jakousi "náhradní křivkou", určenou hodnotami MaxForce(), MaxContinuousForce() a DieselEngineSpeedOfMaxTractiveEffort() (ta paradoxně platí i pro el. loko). Poslední dvě hodnoty určují trvalou rychlost a sílu při ní. Takže zejména při rozjezdu Ft hodně kolísá a to téměř vždy způsobí, že ventilátory v určitém rozsahu rychlostí "cyklují" - toto je vidět zejména na plecháčích a laminách s původním laděním z MSTS.
Variable3 je pro změnu vztažena ne procento kontroléru EDB, tedy variable3 ( 0.50 ) odpvídá údaj "dynamická brzda: 50%". Jde tedy o ekvivalent variable1 s tím rozdílem, že místo kontroléru, určujícího poměrnou část kladné Ft (dle křivek/tabulky), určuje poměrnou část záporné Ft, vyvíjené EDB, buď dle starých zápisů (kde mnoha řádky je kostrbatě určena "křivka"), nebo nově s využitím křivek ORTSMaxDynamicForceCurves. Trigger však nereprezentuje skutečnou brzdnou sílu EDB, ale "polohu kontroléru EDB".
S nazvučením ventilátorů brzdových odporů tedy nejsou problémy.

Právě z těchto důvodů je variable2 kloudně použitelná snad jen na hlasitost trakčáků. U starých ladění laminátek a plecháčů je pro zvuky odboček použita právě variable1, což v ORTS bohužel končí tím, že jak se zařadí už jen 1% kontroléru, všechny odbočky "zařehtají" postupně po sobě tak rychle, jak se stihnou jednotlivé zvuky přehrát. Stejně tak až při přechodu z 1% na 0% opět zařehtají v opačném pořadí.

U strojů, kde jsou otáčky ventilátorů trakčáků modulovány ne dle PT, ale dle kotevního proudu (nebo přímo příkonu) motorů, samozřejmě není problém otáčky modulovat s pomocí variable2, ale k jejich spouštění/vypnutí je třeba použít variable1 a smířit se s tím, že fofráky naběhnout hned po zařazení tahu a vypnou se až po sjetí výkonu na nulu.

Pro úplnost, u dieselu fungují triggery takto:

variable1 = procento výkonového kontroléru
variable1 = otáčky motoru (variable2 ( 0.00) = IdleRPM, variable2 ( 1.00 ) = MaxRPM)
variable3 = procento kontroléru EDB
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#10
nebude samozřejmě problém ventilátory nazvučit realisticky, tedy, že se sepnou při 20% PT, jsou v počátku napájeny 100V/400Hz a dále jsou proporcionálně regulovány, při 100%PT dostávají plné napětí 440V/400Hz (od unipulsu, ten má 4 samostatné měniče pro každý fofrák a pro každý kompresor).
Nechci ti brát iluze a nadšení, ale máš v tom trošku zmatek. Výstupní kmitočet 400Hz má jen síť 115V na výstupu z centrálního zdroje. Pak už se s ní setkáš jen na vstupech napájení regulátorů, logiky a zesilovačů impulzů pro zisk napájení obvodů TTL, DTL, OZ, ... (24V,+-15V,5V).
Sekundární měniče Unipulzu pro napájení stejnosměrných motorů ventilátorů a kompresorů mají zapojení deMorgan, takže mají konstantní délku pulzu a řídí se kmitočtově od základního kmitočtu 33Hz v násobcích až po 330Hz. V základních otáčkách je na motoru ventilátoru přibližně těch 100V a při maximu pak oněch 440V, ale pořád je to stejnosměrné napájení v pulzním režimu - žádná střídavina 400Hz.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#11
Jenže je tu ten problém, že tažná síla v ORTS (na rozdíl od MSTS, kde byla napevno určována polohou kontroléru, tedy třeba kontrolér50% = MaxForce/2.) je modulována více faktory.
I tady ti nemohu dát za pravdu. Funguje tam zjednodušená trakční charakteristika hyperbolická, takže tam byla závislost i na rychlosti. Vím co a jak jsem nastavoval u 350 a měl na to i udělanou speciální demonstrační kabinu, kde se v dost velkém měřítku graficky pohybovaly čáry sloupců proudu, síly, rychlosti na podkladu textury škodovácké trakční charakteristiky a bokem ještě byly tlaky brzd. Našel jsem ještě náhledy ze zrušeného webu: 350-00.jpg 350-02.jpg 350-03.jpg 350-04.jpg 350-05.jpg 350-06.jpg

Dnes by to šlo samozřejmě udělat na stejné bázi a lépe.
 

Icik

Hradlař
#13
Ty zvuky jsou perfektní! Moc děkuju. A s novými kabinami je to super oživení. Hned má člověk chuť zajed si R614 Ohře od Šneka.
 

ASP

Cestující
#14
Ahoj, kedže nemám nainštalovaný OR, nemohol som si vychutnať nové krásne zvuky pri jazde :(. Dajú sa použiť niektoré streamy v msts? Koľko streamov maximálne zvládne msts? Chcel by som si trošku oživiť staršie zvuky...

Pri prezeraní sms súborov som natrafil na preklepy. A to konkrétne v sms: 362_3kVcab, 362cab, 363A_3kVcab a 363Acab

Stream (
Skip( **** pantograf zadni **** )
Priority ( 6 )
Volume (0.2)
Triggers ( 2
Discrete_Trigger ( 45 PlayOneShot ( 1 File ( "362.007_ZzberacH.wav" -1 ) SelectionMethod (SequentialSelection) ) )
Discrete_Trigger ( 46 PlayOneShot ( 1 File ( "1362.007_ZzberacD.wav" -1 ) SelectionMethod (SequentialSelection) ) )
 

Icik

Hradlař
#15
Defakto se ochudíš o zvuk okolků a zvuků při brždění. A možná ti to bude v MSTS padat kvůli velkému počtu streamů.

Proč se bráníte OpenRails? Stabilní verze 1.3 má veliké možnosti a přednosti oproti MSTS.
 

Andrej

Začátečník
#16
Vdaka za pozitivnu odozvu a tiez za odhalenie prveho nedostatku :)

Ak mozem odporucit, do MSTS by som si dal hlavne streamy novych trakcnych motorov, unipulzy, kompresory a dynamiku jazdy (streamy hned na zaciatku kazdeho sms - jazda a aero). Tiez by som si vymenil nahravky tyrystorov v interieri. Samotne chovanie tyrystorov je v novej verzii radovo zlozitejsie a nie som si isty, ci toto MSTS este zvladne. Problemy budu v MSTS robit aj niektore streamy, ktore maju cisla diskretnych triggrov uz podla OR (HV, brzdice a pod.).
 

ASP

Cestující
#18
Dík za odpoveď. Skúšal som to pokombinovať, aby to fungovalo v MSTS, hneď prvý zápis dynamiky jazdy pri rýchlosti 10-40 km/h MSTS neberie. Problém má aj s volume nad 1.0 ... No asi bude lepšie naštudovať si OR a skúsiť ho nainštalovať:).
 
#20
Dík za odpoveď. Skúšal som to pokombinovať, aby to fungovalo v MSTS, hneď prvý zápis dynamiky jazdy pri rýchlosti 10-40 km/h MSTS neberie. Problém má aj s volume nad 1.0 ... No asi bude lepšie naštudovať si OR a skúsiť ho nainštalovať:).
Veľmi odporúčam OR, je oveľa lepší, stabilnejší a aj jazdy su plynulejšie bez zatrhavania ako to bolo v MSTS.
 
Nahoře