Ano, variable2 udává poměrnou tažnou sílu, tedy variable2 ( 1.00 )" = MaxForce(). Jenže je tu ten problém, že tažná síla v ORTS (na rozdíl od MSTS, kde byla napevno určována polohou kontroléru, tedy třeba kontrolér50% = MaxForce/2.) je modulována více faktory. V ORTS, jsou-li použity trakční křivky, nebo trakční tabulka, závisí Ft ještě na rychlosti. A i když nejsou křivky/tabulka použity, Ft je modulována jakousi "náhradní křivkou", určenou hodnotami MaxForce(), MaxContinuousForce() a DieselEngineSpeedOfMaxTractiveEffort() (ta paradoxně platí i pro el. loko). Poslední dvě hodnoty určují trvalou rychlost a sílu při ní. Takže zejména při rozjezdu Ft hodně kolísá a to téměř vždy způsobí, že ventilátory v určitém rozsahu rychlostí "cyklují" - toto je vidět zejména na plecháčích a laminách s původním laděním z MSTS.
Variable3 je pro změnu vztažena ne procento kontroléru EDB, tedy variable3 ( 0.50 ) odpvídá údaj "dynamická brzda: 50%". Jde tedy o ekvivalent variable1 s tím rozdílem, že místo kontroléru, určujícího poměrnou část kladné Ft (dle křivek/tabulky), určuje poměrnou část záporné Ft, vyvíjené EDB, buď dle starých zápisů (kde mnoha řádky je kostrbatě určena "křivka"), nebo nově s využitím křivek ORTSMaxDynamicForceCurves. Trigger však nereprezentuje skutečnou brzdnou sílu EDB, ale "polohu kontroléru EDB".
S nazvučením ventilátorů brzdových odporů tedy nejsou problémy.
Právě z těchto důvodů je variable2 kloudně použitelná snad jen na hlasitost trakčáků. U starých ladění laminátek a plecháčů je pro zvuky odboček použita právě variable1, což v ORTS bohužel končí tím, že jak se zařadí už jen 1% kontroléru, všechny odbočky "zařehtají" postupně po sobě tak rychle, jak se stihnou jednotlivé zvuky přehrát. Stejně tak až při přechodu z 1% na 0% opět zařehtají v opačném pořadí.
U strojů, kde jsou otáčky ventilátorů trakčáků modulovány ne dle PT, ale dle kotevního proudu (nebo přímo příkonu) motorů, samozřejmě není problém otáčky modulovat s pomocí variable2, ale k jejich spouštění/vypnutí je třeba použít variable1 a smířit se s tím, že fofráky naběhnout hned po zařazení tahu a vypnou se až po sjetí výkonu na nulu.
Pro úplnost, u dieselu fungují triggery takto:
variable1 = procento výkonového kontroléru
variable1 = otáčky motoru (variable2 ( 0.00) = IdleRPM, variable2 ( 1.00 ) = MaxRPM)
variable3 = procento kontroléru EDB