Zvuky EMJ 560

#1
Zdravím. Okrem tohoz že prajem trošku oneskorený šťastný Nový Rok, chcel by som sa na niečo opýtať. (Preto som aj založil toto vlákno, lebo žiadam o pomoc+budem sem zverejňovať aj postup.)

Takže aby som začal, robím nové zvuky na EMJ 560, to ale vyžaduje aj zásah do .sms súboru. Prečítal som si návody a vďaka tomu som pochopil funkciám ako Discrete_Trigger, StartLoop a pod. Mám ale jeden zvuk, ktorý by sa mal ozvať len raz, pri rozjazde. Na to, ale treba využiť tzv. Variable_Trigger. A tu nastáva problém, nie úppne rozumiem tejto funkcii. Napísal som to teda takto:

Variable_Trigger ( Speed_Inc_Past 0.10 PlayOneShot (1 file ( "nabeh.wav" -1 )...

Síce to funguje, ale nie úppne podľa mojich predstáv. Naviac som vôbec nepochopil (v návode písalo len niečo o Variable2 a Variable3, ale nie konkrétne) tejto skupine Triggerov. Vedel by mi niekto poradiť.?

Vopred ďakujem.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#2
Mám pocit, že to asi nebude to, co požaduješ. Představ si, že stojíš na spádu, povolíš brzdu a bez zadání výkonu se vozidlo pohne. Má ten zvuk spustit při takovém pohybu?
 

Igor Hnízdo

Začátečník
#3
Pro přehled, "variabilních" (tj. které reagují na proměnnou, jejíž hodnota může být různá) triggerů je momentálně pět:

BrakeCyl - tlak v brzdových válcích, ideální pro ovládání zvuků brzdových zdrží
CurveForce - boční síla, vznikající vlivem odstředivé síly při průjezdu obloukem. Ideální pro zvučení "skřípotu" okolků v obloucích.

Tyto spouště (triggery) jsou společné pro všechny kategorie vozidel. Následně funkce spouští variable1, variable2 a variable3 se liší u elektriky a u dieselu:

Elektrická loko:

variable1 = pozice kontroléru - "výkonu". Variable1 ( 0.00 ) = kontrolér 0%, variable1 ( 1.00 ) = kontrolér 100% Bohužel nefunguje správně proporcionálně, ale pouze dvoustavově 0/1, výkon je/není nulový. Proto variable1 nejde použít tam, kde se mají třeba spínat odbočky, nebo třeba ventilátory mají naskočit až při 30% kontroléru, zde by zápis vypadal "Variable_Trigger ( variable1_Inc_Past 0.30 StartLoop (1 file ( "ventilator.wav" -1 )". Ve skutečnosti však zvuk naskočí hned poté, co se kontrolér pohne z nuly na 1% a výše. Stejně tak, zadáme-li ""Variable_Trigger ( variable1_Dec_Past 0.30 ReleaseLoopRelease )", měl by se zvuk ventilátorů ukončit, když kontrolér klesne pod30%. Reálně opět budou ventilátory znít do té doby, než kontrolér sjede na nulu.

variable2 = poměrná okamžitá hodnota tažné síly. Tedy variable2 ( 0.00 ) = Ft=0 a variable2 ( 1.00 ) = Ft=MaxForce. A vzhledem k tomu, že tažná síla se plynule mění dle rychlosti (určeno trakční charakteristikou), snadno dojde k "cyklování" ventilátorů, pokud bychom použili variable2 pro předchozí příklad. Variable2 je z principu ideální pro modulaci hlasitosti trakčních motorů pomocí zápisu VolumeCurve(), jde použít i pro hlasitost trafa.

variable3 = totéž, co variable2, pouze se týká okamžité síly, vyvíjené EDB.

Diesel-elektrická loko:

variable1 = procento kontroléru (na dieselu funguje správně).
variable2 = otáčky spalovacího motoru. variable2 ( 0.00 ) = IdleRPM a variable2 ( 1.00 ) = MaxRPM.
variable3 = EDB, stejně, jako v případě elektriky.

Pokud jde o onen zvuk při rozjezdu, tak pokud to má být třeba zaskřípání převodovek, nebo špalků (pokud pořádně neodlehnou - což by se v praxi nemělo stát), tak má-li se zvuk vybavit pouze přechodem rychlosti před určitou hodnotu, pak stačí zmíněný zápis "Speed_Inc_Past...". Pokud se má ale zvuk vybavit pouze tehdy, když vozidlo vyvíjí tažnou sílu, je třeba do bloku ("streamu") doplnit ještě křivku VolumeCurve(), která bude vztažena na variable2.
 
#5
Mám pocit, že to asi nebude to, co požaduješ. Představ si, že stojíš na spádu, povolíš brzdu a bez zadání výkonu se vozidlo pohne. Má ten zvuk spustit při takovém pohybu?
Použil som aj variable2 a disable ak nie je vykonávaná ťažná sila...

A ďakujem, Igor, takéto vysvetlenie som potreboval, už to viac menej funguje, ešte to doladiť, prakticky som to už len drobne pomenil, pridal ešte podmienku, aby sa to naspúšťalo stále, ale len niekedy. Jedná sa o zvuk nepovolenej brzdy, ale ešte uvažujem, že to zmením, aby to malo hlavu a pätu a fungovalo v prípade neodbrzdenia v hre, a nie len tak random pri niektorých rozjazdoch.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#10
Prave to asi su rovnake ci je medzi 560 a 460 nejaky rozdiel??
@robo stavitel 2010 - nakopíruj si to zo 460 a máš to vyriešené :).
No to zase bude paskvil. 560 a 460 mají jen podobné krabice, jinak je to úplně jiná výzbroj a zvuky. Jedna střídavka a druhá stejnosměrka (odporová).
A navíc nefunguje v OR variable1, jak psal Igor (zadání však je pro msts, tam funguje správně). Pořád nevím, co má být ten soubor zač, protože v msts není jediný toho jména.
 
#12
Jestli, než o ventilátory, nepůjde o hukot motor-generátoru (MG) u 460ky a s tím teprve spojené pomocné pohony (PP). Navíc MG hučí téměř po celou dobu provozu 460 (tedy jak píšeš, po zvednutí sběračů), zatímco jednotlivé PP dle potřeby (např. chlazení rozjezd/brzd. odporů, kalorifery apod.). Takže zaměnitelnost zvuků mezi 460 a 560 si dost dobře nedovedu představit.
 
#13
@bob57_cz Zvuky som nemiešal. Išlo tam čisto o zvuk ventilátororov, ktorý je vo zvukoch r. 460 viazaný na zdvih zberača a v 560 na zadanie výkonu. Mne to dosť liezlo na nervy.
Presne si vystihol problém, ktorý som sa snažil tu popísať, neviem realne v 460 som nesedel ale skušal som ju na RW a tam tie ventilatory sa zapnu aj po nastavení smerovej paky, a kontroler sa musí celu držať, inak sa vrati späť do vybehu, je na tom niečo právdy, aspon tvorcovia addonu do RW to ták vysveľovali. A v OR resp. MSTS sa tie ventilatory vypnu, keď zidem z vykonu, ale zas v reale to tak nieje, lebo tie ventilatory hučia aj keď je 460 vo vybehu, a vypnu ako @ASP spomínal aj stiahnutím zberača. Že som nesedel v kabíne neznamená, že som s nou necestoval.
 
#14
Jak už tu zaznělo, stejnosměrné tornádo 460 má odporovou regulaci a pro napájení pomocných pohonů motorgenerátor - stejnosměrný motor žene třífázový alternátor, takže na výstupu je "klasických" 3x380V/50Hz, z kterých se napájí kompresory, ventilátory a osvětlení soupravy. Snad i topení - nemám včil dokumentaci po ruce. MG se nahazuje po zvednutí smetáku, je třeba vypínač přepnout do pozice "příprava" a pak stisknout tlačítko start, to je nutné držet, dokud se otáčky MG neustálí a regulace nestabilizuje napětí a frekvenci (tím i otáčky). MG tedy "hučí" po celou dobu provozu. Ventilátory jsou zde dvoje - pro trakčáky a pro odpory (na střeše). Ventilátory trakčáků spínají při navolení směru vpřed/vzad a "střecha" se spíná jen tehdy, pokud je navolen odporový jízdní stupeň (tyto indikuje modrá kontrolka na pultu). Na šuntech se ventilátory odporů vypnou.

Kdežto střídavá 560 má pochopitelně trafo, tím pádem už střídavé napětí o frekvenci 50Hz je k dispozici a odpadá tak motorgenerátor. A regulace není odporová, jsou zde použity (na současných provozních kusech) GTO, tedy tyristory, které jde záporným impulsem na mřížku i vypnout, takže odpadá komutační řízení (jako má peršan, nebo eso). Shodné (přibližně!!!) by tedy mohly být jedině zvuky ventilátorů trakčáků a zvuky kompresorů, jinak bude potřeba přidat zvuk trafa a také trakčáky, řízené puslně tyristory, budou samozřejmě znít úplně jinak, než trakčáky napájené hladkým stejnosměrným napětím. Možná by "nouzově" šly použít zvuky z princezny (263), která má přímo fázově řízený tyristorový usměrňovač, tím pádem regulace a tím i trakčáky budou mít konstantní "tón" 100Hz. Ale nemám k dispozici komplet dokumentaci k 560, tak nemůžeme vědět, zda se na něm frekvence regulace nemění jako na esu - tam se střídavina z trafa napřed usměrní, prožene filtrem a následně se "rozseká" pulsním řízením.

Co se týče 460 v RW, tak ty chyby animace páky kontroléru mohly být v nějaké prehistorické verzi, v současné už je to v pořádku - páka je aretovaná ve všech pěti pozicích a jde i posunout do horní pozice pro nouzovou jízdu.
 
#15
No to zase bude paskvil.
To bych Bobe netvrdil. Pantografák460 evidentně tvoří nové zvuky a jistě má v rozdílech přehled.

a také trakčáky, řízené puslně tyristory, budou samozřejmě znít úplně jinak, než trakčáky napájené hladkým stejnosměrným napětím.
a taky jinak než tlapáky s hlučnými převodovkami (460), než jako skupinové (560) s přenosem momentu přes nápravové převodovky.
 
#20
To bych Bobe netvrdil. Pantografák460 evidentně tvoří nové zvuky a jistě má v rozdílech přehled.



a taky jinak než tlapáky s hlučnými převodovkami (460), než jako skupinové (560) s přenosem momentu přes nápravové převodovky.
No hlavne rozdiel medzi 460 a 560 je v regulácii výkonu. A ak porovnám ČD 560 (IGCT tyristory) a ČD 460 (odpory=potrebujú chladenie), je tam obrvoský rozdiel. Ak sa započúvate do zvukov 560, pri stání počuť síce vonku slabulinko chladiče+trafo, ale pri rozjazde je zvuk tyristorového obvodu (lajtsky, spieva to). A pod.

Inak pokročil som, teraz sa jedná o škrípot v oblúku, na základe odskúšania mi to obmezenie na rýchlosť príde ako najlepšie riešenie: (ešte dopísať zátvorky)
 

Přílohy

Nahoře