Zvuky lokomotiv 743

Zababa

Cestující
#1
Ahoj všichni!

Po hodně dlouhé době mě ruplo v kouli a vrátil jsem se k tvorbě do simulátoru. Během mé nečinnosti jsem zjistil, že MSTS byl povýšen na OR, který bohužel nemám a abych se přiznal, ani se mi nechce zjišťovat, jak se to předělává, poněvadž předpokládám, že to zabere spoustu času a že někde bude něco špatně atd atd... Tak tedy pro ty, kteří stále používají funkční MSTS, nabízím na otestování zvuky 743, konkrétně se jedná o dvě verze - 743.002 a 743.007. Balík se zvuky obsahuje i některé úpravy ENG a CVF, aby zvuky "ladily". Kdo bude mít tedy zájem, napište SZ a balík pošlu, uvítal bych zkušenější uživatele, aby to mohli řádně otestovat, popřípadě poradit nějakou úpravu. Také bych uvítal, kdyby se někomu z uživatelů OR chtělo tyto zvuky předělat pro OR nebo pomoci s předělávkou, byly by tak zvuky použitelné i pro OR.
 
#2
Super počin a předělávka pro ORTS rozhodně stojí za to, nabízejí se zde mnohem podrobnější možnosti - momentálně vyvíjená verze s ARR už umí i to, že po startu simulace je motorová mašina zhasnutá a jsou i vypaté baterky, takže je prvně nutné je zapnout a pak teprve je možné startovat. Předělávky se klidně ujmu, jen nemohu slíbit, že bude hotova hned, mám zdraví jak na houpačce a ne každý den jsem schopen sedět u PC a tvořit.
A máte-li u těch nahrávek dvou zmíněných transistorů k dispozici i nahrávky startu a stopu motorů, bylo by fajn, kdyby byl nahrán i start a stop motoru.

Pro ukázku, co ORTS dovede (a to je zde laděno na verzích, jaké byly k dipozici loni v dubnu) - je to moje práce s využitím Vašich nahrávek 742.159:


Edit: Zvuky v žádném případě nepodvzorkovávat na 11kHz, šíleně tím utrpí kvalita a ORTS přitom v pohodě zvládá i 48kHz vzorkovací frekvence. Proto by bylo ideální, kdybyste pro mou práci mohl poskytnout originální, nesestříhané a neupravované nahrávky.
 

Zababa

Cestující
#3
Tentokrát jsem veškeré stopy ladil do 22kHz, samotná nahrávka je 44kHz. Takže jestli to chápu dobře, tak do OR se celá nahrávka rozkouskovává do jednotlivých stop znovu, tudíž nelze jednoduše použít stopy, které již jsou hotové? Jestli to tak je, tak nahrávky rád poskytnu, poněvadž se mi nechce znovu dělat to, co jsem už jednou dělal. Nahrávky startu i stopu motoru mám, jsou součástí balíku.

Jen se zeptám, nevíte někdo, jestli jde zvuk kontroleru v EDB spouštět něčím jiným, než "Variable3"? Mám to řešeno právě takhle, ale díky tomu se podstatně zhoršují jízdní vlastnosti při použití EDB, poněvadž když v ENGu nastavím EDB jak má být, zvuk kontroleru se přehraje jen podle momentální síly EDB dle "Variable3" a ne podle toho, jestli s ním zrovna hýbu nebo ne. Tudíž je třeba mít v ENGu nastaven účinek EDB stále stejný od 0km/h až do maxima. V OR je to taky tak? Taky mi nejde lokomotiva brzdit průběžně, i když je kontroler v "0", tedy bez použití EDB. Vždycky nějaké virtuální OL2 odcucá rozvaděč ať se děje co se děje, zkoušel jsem různá nastavení všeho možného, ale výsledek stále stejný. U jiných řad, např. 150, 163 apod., to funguje, ale tady u toho to prostě nejde, nevím si s tím rady.

Pokud by o zvuky 743 měl někdo zájem na otestování v MSTS, napište SZ s mailem, pošlu odkaz na úschovnu.
 

Jacek

Průvodčí
#4
Zvukově to vypadá velmi slušně. Abychom nedělali totéž, připravil bych tu zvukařinu, spolu s verzemi pro OR je to pro mě práce tak na dva večery. Igore, mohl bys stvořit ty engy, to už dnes jde mimo mě.

Zvuk kontroléru v režimu EDB aktuálně nefunguje na Variable3 v OR a nevím jestli jde v MSTS. Ale finta existuje, Discrete_Trigger 20.
 
#6
Kabina ve videu je nějaká úprava, mám pocit, že od Icika, tehdy se právě experimentovalo s osmibitovou alfou, proto ta "špinavá okna" a též je vyalfována textura kapoty a ochozu, takže zobrazovaná kapota a ochoz jsou 3D model, tím pádem jsou i reálně nasvěcené a stínované. Mám někde na YT i ukázku, jak se se změnou denní doby nasvícení kabiny a kapot dynamicky mění. Jestli to Icik nakonec pustil ven, to už si bohužel nepamatuju, je to pár let už.
 
#9
Ano, z textury čelního pohledu (front) je vyalfována kapota a ochoz, následně je v ENG zapsaný 3D model podruhé jako FreightAnim. Při pohledu z kabiny je zde pak výhoda, že kapota je reálně nasvěcena a stínována, nestane se, že za soumraku, kdy je zredukován jas textury frontu, se při obnovení jasu na plnou úroveň (zapnutím světel v kabině) "rožně" i kapota, jako by byla nasvícena reflektorem.
Ale je tu zase nevýhoda, že na modelu, zapsaném jako FreightAnim, nefungují správně animace, takže třeba podvozky se nepohybují, tím pádem se modely podvozků v obloucích "rozdvojují" a třeba na modelu 742 (ten detailnější, nemyslím ten od Neznamsebe, na kterém se postavena i ta 159 na nahrávce) animované stěrače na FA rychle a neovladatelně kmitají. V takovém případě je třeba upravit si 3D model pro FA tak, že se v texturách vyalfují "nežádoucí" části, ponechají jen ty, které jsou z kabiny vidět. Stále je to ale kompromis, neboť 3D model (shape) je stále zapsán dvakrát, což na slabších PC může hodně srážet výkon, pokud je takových strojů hodně na stejném místě. Jedině vytvořit druhý model, který bude obsahovat právě jen ony části, viditelné z kabiny - jenže málokterý autor modelů bude mít náladu dodatečně tvořit redukovaný model.
Lepší by bylo zavést možnost, kdy by se řádkem v ENGu určilo, zda se má 3D model vykreslovat i při pohledu z 2D kabiny - u skříňovek se stanovišti na koncích je to pochopitelně zbytečně. A ORTS, stejně jako MSTS, zobrazení 3D shape během 2Dcabview defaultně vypíná. A vzhledem k tomu, jak se Jindra v rámci ARR pustil do kódu opravdu zgruntu, je naděje, že časem zavede i tuto volbu a pak nebude co řešit.
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#10
To se dá ale ošetřit. Já tenhle problém řeším tak, že v tom druhém modelu, který slouží u kapotových lokomotiv jako freightanim, skryju vše pohyblivé do alfy. Potom při vnější kameře necvičí stěrače, podvozky a u některých modelů třeba i sběrače (nahoru-dolů). Vyplatí se důkladně "vyalfovat" i vnitřek kabiny, aby žádná její část nestínila v pohledu ven.
Takto třeba vypadá upravený původní model jako freightanim pro pseudo 3D kabinu u řady 731:

731FA.jpg
 

Jacek

Průvodčí
#11
Tohle už se tu řešilo před delším časem při ladění 742, opravdu už to jsou dva roky? Tenkrát jsem věnoval několikaměsíční snahu tomu, aby celá práce všech zúčastněných šla taky ven. U mě jsou nové zvuky, engy pro všechny existující skiny ČD. Stejný balíček engů je u Alcaponeho. Všechno stačí pouze stáhnout, přepsat a rovnou jezdit. V podstatě kromě nějakých "lajek" to skončilo bez odezvy a je velmi smutné, že teď se objevuje Amerika, když to je ke stažení. Kvůli témuž nezájmu mimochodem před rokem nešel ven podobný balík bert.

Igor: animace podvozků funguje, ale ten soubor FA se musí jmenovat jinak než hlavní soubor.
 
#15
Beru zpět - kdo mě zná, ví, že mé zdraví je podlomené v důsledku zákeřné neurologické nemoci a ausgrechnet ve středu mně bylo tak zle, že mě sralo úplně všechno a popravdě, nedoufal jsem, že tu další den ještě budu.
Ale abych se jen alibisticky neomlouval - fyzika ladění 743 je v základu "nastřelena", rozložení otáček na jednotlivých stupních si dovedu přibližně spočítat *.xls utilitou na základě délek "náběhů". Co je horší, kolega od ZSKKC bude přecházet k ČDC až za půl roku, takže dřív se k dokumentaci k 743 nedostane. A co nemohu na webu dohledat, jest trakcharka (závislost Ft na rychlosti pro jednotlivé stupně) a charka EDB (rovněž křivky závislosti Fb na rychlosti pro jednotlivé stupně), ovšem tyto už nemají na zvučení přímý vliv.
Pokud se zde nachází někdo od ČDC a má přístup ke kompletní dokumentaci od 743 a mohl by dodat zmíněné charakteristiky, budu za ně rád (a nejen já).

Co se týče chyb - dověděl jsem se před pár dny, že v posledních experimentálních verzích ORTS nefunguje trigger variable3 a též nefungují příkazy EnableTrigger a DisableTrigger, také nemá fungovat řádek "Volume()". Takže pro ORTS by neměly jít nazvučit trakčáky a fofrák odporů v režimu EDB, ale @Jindřich se hodlá pustit do kódu zgruntu a mimo jiné přidat kopici nových zvukových triggerů a o problémech ví, tak je velká naděje, že popsané chyby opraví a konečně bude možné pro ORTS nazvučit jak diesel, tak i elektriku.

Jinak mohu potvrdit, že i ty 22kHz zvukové stopy bohatě postačují a po opravě chyb v kódu ORTS bude možné tranďáka kloudně nazvučit.
 
Nahoře